Rijlessen

Ah nee, je moet je geen idioot voelen! Soms duurt het gewoon even voor het kwartje valt. Rijden in een automaat geeft soms veel meer rust, maar als jij graag wilt leren schakelen, dan moet je dat gewoon tegen hem zeggen. Ik vind 11 lessen ook best wel snel om al zo’n soort conclusie te trekken, schakelen ging bij mij ook pas redelijk soepel na les 20 ofzo.

3 likes

Iedereen die ik ken, heeft de automaat-opmerking weleens gehad (zonder dat daar verder iets van gekomen is).

1 like

Ik weet dat het hier over autorijlessen gaat maar ik ben gisteren begonnen met m’n motorrijlessen. Wil dit echt al 10 jaar ofzo maar 't valt me toch wel een beetje tegen… Kon 'm wel vrij vlot laten wegrijden maar 't valt me van me tegen dat ik de rest niet zo snel door heb (wat waar zit en wanneer ik dat moet gebruiken). Zo gaf ik per ongeluk ineens veel gas, waar ik van schrok en onzeker werd want die motor was me ineens even de baas. En op 't eind ben ik ook nog gevallen in een bocht.

Ik voel me zo dom en geef nu al bijna de hoop op. Terwijl ik ook wel weet dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik denk steeds van ik heb al m’n auto rijbewijs dan moet ik dit ook wel kunnen. En dan ook meteen goed. Blijf er ook maar aan denken dat ik die motor heb laten vallen, ookal werd ik van te voren al gewaarschuwd dat dat een keer ging gebeuren. Oh ik ben mezelf flink tegen gekomen gisteren :neutral_face:

Ik vind het vreemd om je dan maar meteen naar een automaat te wijzen? Je hebt nu al 11 uur leren schakelen, zou toch ook zonde zijn om dan naar een automaat te gaan omdat je dan al die tijd in leren schakelen voor niets hebt gedaan.
Vind het ook stom om te zeggen dat je ‘achter op schema’ loopt, een instructeur zou moeten snappen dat iedere leerling anders is.

Ik herken je heel erg met onverwachte momenten hoor! Laatst ging het zo erg mis bij mij, dan raak ik in paniek en druk ik de koppeling niet goed genoeg in en schakel ik perongeluk naar vrij of 3 ipv naar 1, vond dat echt zo beschamend :sweat_smile: maar uiteindelijk komen we er allemaal wel.

1 like

ik heb dus bijna mijn examen, volgende week
en ik vind het zó spannend want als ik het niet haal moet ik zeker nog 4-5 weken wachten ivm wachtlijst hier bij CBR omg :"(

Het was pas je eerste les joh! Geen zorgen, iedereen maakt fouten, dat hoort er gewoon bij helaas! Ik zeg zelf ook al jaren dat ik mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik blijf het maar uitstellen.
Afgelopen september heb ik een proefles gehad en ik vind jouw verhaal wel herkenbaar, ineens te veel gas en daar dan weer van schrikken. Sowieso kun moet je met een motor best flink insturen als je om pionnen moet slalommen en dat had ik ook helemaal niet verwacht. Daardoor miste ik dan weer een pion en dan kon ik echt van mezelf balen.
Ik vind het knap dat je bent begonnen en je krijgt het vast onder de knie! Ondertussen moet ik me eindelijk eens gaan aanmelden voor lessen.

OKE MORGEN heb ik rij-examen
staking ov + regen = CHAOS

waaaaaarom net op deze ene dag he!!
zo zenuwachtig
moet anders 4-5 weken wachten ivm hun wachtlijst

iemand nog last minute tips? :hot_face: :hot_face:
dingen waar ik nog aan kan denken

1 like

De lessen voor mn examen maakte ik alleen maar fouten… maar op het examen reed ik dan langs diezelfde plek en wist ik nog precies hoe ik het wél moest doen daar! (Hoe de situatie in elkaar steekt, of waar ik extra op moet letten bij die kruising)

Was dus uiteindelijk blij dat ik daar toen fouten had gemaakt, je leert van je fouten. En beter in de les fout dan op het examen of als je alleen rijdt!

Citaat Heeft iemand trouwens tips voor invoegen op de snelweg? Ik raak daar helemaal in paniek elke keer.

Ik maak lekker vaart en kijk goed links alvast naar wat er rijdt, en probeer een auto te vinden waar ik net achter wil komen. Ga dus mn snelheid aanpassen aan die auto en ga een beetje achter die auto rijden (maar dan ben ik nog op de invoegstrook). Dan als ik goed gekeken heb of er genoeg ruimte is, voeg ik in achter die auto. Mocht ik er niet achter kunnen komen ivm een andere auto die mij er niet tussen laat dan ga ik achter de volgende auto.
Je moet echt al een plannetje hebben en ook duidelijk zijn naar de andere autos wat je plan is. Zodat ze je er tussen kunnen laten.

Als ik zelf op de snelweg rij en ik zie invoegers ga ik ook soms sneller of langzamer rijden omdat ik zie wat ze van plan zijn.

2 likes

Nou ik kon na 40 x 50 minuten les pas echt een beetje vlot schakelen. En na 82 x 50 min in 1 keer afgereden. En schakelen vind ik nu het makkelijkste ever. Soms duurt het gewoon even voor je iets echt goed kan. Gitaar leren spelen duurt ook lang… don’t worry!

O jee hoe laat?! Misschien zijn ze wel wat relaxter juist vanwege die omstandigheden. Rustig blijven, en kijken kijken kijken! HEEL VEEL SUCCES ALVAST!

1 like

Hoe laat moet je afrijden? Dat maakt ook echt veel verschil!

Succes alvast!! Komt helemaal goed, en zo niet dan OOK!

Oh ok. Maar echt 8 of 9 uur dan? Want 10:30 is alweer beter…

Ohja heb je weleens ingevoegd op snelweg in spitstijd? Dan moet je echt heel goed je vaart aanpassen aan de autos naast je. Niet te hard erop gaan zoals je gewend bent te doen. En in Rdam is er bij drukte vaak een aangepaste matrixbord snelheid Goed op letten als je de snelweg op gaat.

1 like

De ochtend is juist fijn! Er mag maar een x aantal leerlingen per dag slagen, dus in de ochtend heb je meer kans op slagen dan aan het einde van de middag. (Mijn instructeur vertelde me dit een aantal jaren geleden, maar dat scheen toen al behoorlijk lang zo te gebeuren). Ik moest zelf ook in de ochtend afrijden en het was heel druk op de weg, ik heb zelfs een aantal kleine foutjes gemaakt en ik was alsnog geslaagd! Ze hielden ook echt rekening met de omgeving.

In ieder geval heel veel succes! Ik duim voor je :smile:

1 like

Succes @Enthusiasm!

1 like

@Enthusiasm hoe is het gegaan?!?!

1 like

Soms wil ik echt stoppen met lessen omdat het zo stom voelt als je geen vooruitgang maakt of dingen niet meteen goed doet :no_mouth: ook irritant als mijn instructeur dan geirriteerd lijkt, weet niet of dat gewoon zo overkomt op mij of dat het echt zo is maar ik voel me er zo kut door.

Ik heb heel erg moeite met schakelen en remmen als ik bij een kruispunt kom, op een rotonde moet rijden, bijzondere verrichting moet doen (vooral die vandaag want dat gingen we voor het eerst doen, in 3 stappen keren) het lukt me even niet om al die nieuwe dingen tegelijk te doen en om alles goed te timen

Ik heb nu makkelijk praten maar ik en velen met jou hebben zich zo gevoeld. (Heb nog nooit zoveel gejankt als tijdens mn lestijd) Je gaat gewoon heel vaak van die momenten hebben dat je denkt dat je het nooit zal kunnen. Maar je bent nog aan het leren en als autorijden zo makkelijk was had je ook geen les nodig. Dan kon je er gewoon in stappen en meteen goed rijden.

Ik heb achterin gezeten bij iemand die al 8 keer gezakt was en er nog steeds niks van bakte en die gaf zelfs niet op. Zag haar wel steeds iets beter worden toen ze was overgestapt naar mijn rijschool, mijn instructeur is heel geduldig en rustig. Gedraagt zich nooit geirriteerd of boos. Ik snap wel dat je daar onzeker van wordt, ik zou dat ook niet leuk vinden. Als het teveel invloed gaat hebben op je lessen zou ik wel overstappen hoor. Lessen horen leuk en leerzaam te zijn. Ik mis het lessen nu soms wel, was altijd gezellig (als ik mezelf niet gek maakte door eigen onzekerheid).

2 likes

Voetganger heeft voorrang op jou als je hem van achter of voor ziet.

De groene auto ziet de voetganger van voren.

De rode auto ziet de voetganger van achteren. De gele truck ziet hem van voren.

De bordeaux auto ziet de voetganger van achteren. De roze auto mag voor de voetganger omdat hij de vg vanaf de zijkant ziet.

Kijk in de appstore naar Voorrang oefenapps.

Dankjewel voor beide antwoorden! Het doet me wel goed om te weten dat ik niet de enige ben die zo onzeker is en dat niet alles meteen goed gaat.

En dat was echt even wat ik nodig had bij de voetgangers! Ik snapte de doorgaand verkeer op dezelfde weg regel steeds niet helemaal goed maar nu heb ik hem door

1 like