Rijlessen

Hier in de omgeving zijn wachtlijsten heel normaal en in de Corona tijd al helemaal. Mijn twee nichtjes hebben eind mei een rijschool benaderd en beginnen half september en gister had ik een klant in de salon en die jongen kan ook pas januari beginnen. Ik had zelf een maand wachttijd destijds.

1 like

Ah ok:) zelf dus geen ervaring mee en vrienden en familie hier ook niet maar zou kunnen omdat het in Rotterdam is
 Dat hier superveel rijscholen zijn ofzo?

2 likes

Ja dat zou een goede verklaring zijn! Ik woon in een klein dorpje met alleen nog meer kleine dorpen om ons heen haha. En dan natuurlijk ook nog dat sommige rijscholen meer gewild zijn dan andere.

Hopelijk vind je er eentje die snel plek heeft @Papegaaiduiker!

1 like

Ik kreeg net voor het eerst een stopteken van de politie en ik schrok daar best van, zo stom. Ik vergat wat routine-handelingen (handrem eraf bij wegrijden etc). Ik wilde juist heel goed rijden. Het zal een standaardcontrole zijn geweest, want er moest nog een auto achter mij parkeren. Ik was ook heel bang dat ze ingewikkelde vragen zouden stellen of dat ik de motorkap moest openen of zoiets raars. Nouja, dat was dat :exploding_head:

P.S. ik heb mijn rijbewijs al, maar ik voel me dus nog een noob.

4 likes

Ik heb afgelopen dinsdag weer gelest, voor het eerste na mn derde gefaalde examen ( de examinator was heel kut, laten we het daar ophouden)

Het rijden ging echt goed, dus ik had regelmatig momenten dat ik dacht van wat doe ik hier eigenlijk nog. Mn rij-instructeur gaat snel een nieuwe inplannen in ieder geval.

Ik had een proefles ingepland (vorig jaar wel 15 lessen gehad ergens anders) en toen kreeg ik een appje met het bericht dat de instructeur vaderschapsverlof heeft en het niet door kan gaan. Met als afsluiter : ‘Wij snappen het als je voor een andere rijschool zal kiezen vanwege de wachttijd’

Nou ik vind het geen probleem om te wachten, dus dat gaf ik aan. Kreeg ik een ‘Ah oke’ ?!?!?! wtf graag of niet hoor. Ik ga dus maar weer opzoek naar een ander. Vind dat zo’n rare reactie? Eerst zeggen dat ze het snappen als ik een ander wil, en dan daarna een ‘ah oke’ als ik zeg dat ik het wachten niet erg vind.

Het is gewoon zo dat tijdens lessen het invoegen en de snelweg 1 van de engste dingen ooit zijn. Ik had dat ook, nu draai ik mn hand er niet voor om. Ik denk dat jij slingert omdat je veel kijkt naar waar en wanneer je in kan voegen? Ik weet niet hoeveel lessen je al hebt gehad maar dat is ook gewoon oefening om je stuur recht te houden tijdens het kijken naar links of rechts. Misschien houd je het stuur wel te stevig vast van de spanning. Mij hielp het om bewust het stuur wat minder te knijpen tijdens kijken. Want als je over je schouder kijkt en je hebt het stuur stevig vast dan trek je hem onbewust mee.

Ik heb morgen mijn tussentijdse toets en vanochtend nog een rijles gehad en ik ben nu al zooooo zenuwachtig bah. Mijn grootste probleem is dat ik mijn zenuwen niet onder controle krijg en daardoor stomme fouten maak, want als ik gewoon rustig ben (vaak laatste half uur/kwartier van mijn rijles) dan gaat het gewoon prima. Mijn instructeur zegt ook steeds van ja je moet echt rustiger worden. Jaaahaaaa als je daar nou eens een wondermiddel voor had. Anyway, iemand nog tips? Ik word vooral heel erg gespannen als ik de snelweg op moet wegens de snelheden en het invoegen en dergelijke. Las hierboven al een tip om mijn stuur minder straks vast te hebben en dat is inderdaad een goede! Ik slinger namelijk ook tijdens het kijken, woeps.

Zou vooral proberen in je achterhoofd te houden dat het niet uitmaakt als het misgaat, het is een tussentijdse toets en daar hoeft nog niet alles perfect. Wel een beetje een rare opmerking van je instructeur, wat moet je daarom reageren? ‘oh goh daar had ik nog niet aan gedacht, dankje!’.

Mijn instructeur zei tegen me dat hij vaak merkte dat vrouwen tijdens rijlessen vaker de mist in gingen omdat ze last hebben van perfectionisme, en ik herkende mezelf daar ook wel in. Als er 1 ding mis ging tijdens de rijles zat ik daar meteen de rest van de les mee. Maar ik kan je vertellen dat mijn examen waarmee ik uiteindelijk geslaagd ben ook niet zonder fouten ging, volgens mij heeft de examinator zelfs nog een ingreep gedaan.

En voor de bijzondere verrichtingen is het vooral belangrijk dat je heel veel om je heen blijft kijken. Hopelijk heb je lekker makkelijke verrichtingen, succes alvast!

2 likes

Ik had tijdens mijn ttt dat ik alles perfect wilde doen. Ik bleef te lang wachten terwijl ik al had kunnen gaan enzo, ik keek ook teveel zeg maar. Je kan gewoon 1 of 2 keer kijken en gaan, ik keek nog even 4x meer voor de zekerheid. Die man zei toen dat ik vooruit moest kijken, situatie zien, snel een plan moest maken wat ik ging doen en dat dan ook gelijk moest doen. Ook al gaat het plan dan niet helemaal goed (doordat andere auto ineens voorrang neemt ofzo), maakt niet uit, maar wel Ă­ets doen. Zeker overkomen.

Qua zenuwen, ja dat is altijd lastig. Bij mn examen nam ik me voor om zo min mogelijk te zeggen wat in mn hoofd omging en van buiten er heel zeker en rustig uit te zien, ook al ging er van alles door mn hoofd heen. Normaal zeg ik best vaak “uhm”, “wat is dit” of “uhh ff kijken hoor” ofzo maar dan kom je onzeker over of dan wijs je die persoon alleen maar op dingen die alleen jij ws ziet. Ook na een foutje doe je net of er niks gebeurd is, misschien viel het hem/haar amper op? En als je het goed opgelost hebt is er niks aan de hand. Hij/zij moet denken Nou die heeft alles onder controle.
Verder tja je kan niet meer dan je best doen en zo’n ttt is juist fijn om te horen waar je nog aan moet werken om te slagen. Mijn leraar had me zovaak gezegd dat ik meer vooruit moest kijken maar toen die examinator dat zei kwam het pas echt binnen stom genoeg.
Succes!!

1 like

Ja hij zegt het continue, maar kan daar niks mee want inderdaad daar heb ik zelf ook wel aangedacht.

Dankjewel in ieder geval! Opzich gaan de bijzondere verrichtingen wel oke steeds als ik een beetje rustig ben. Voordat ik er eentje moet uitvoeren neem ik denk even diep adem haha

1 like

Dankjewel voor de tips! Vooruitkijken is inderdaad ook een dingetje wat mijn instructeur steeds zegt en waar ik op moet letten. Ik vind soms dingen inschatten best lastig, maar denk ook dat het een stukje ervaring is. We gaan het morgen zien!

1 like

Zo herkenbaar haha. Het wijken bij spiegelen, het stuur heel erg vastpakken.

Pfff ik ben in 2017 begonnen met rijden en in 2019 herpakt
 mijn rijinstructrice werd alleen ziek en stopte er volledig mee in december. Nu komt het einde een beetje in zicht want ik ga volgende week dinsdag voor de eerste keer afrijden. Ben zo nerveus haha

1 like

Ging het goed vandaag?

Lief dat je het vraagt!

Meh. Ik heb de bijzondere verrichtingen gehaald dus dat is heel erg fijn! Alleen het rijden ging helaas heel erg bagger. Ik ben tijdens het rijden veeeel te druk in mijn hoofd waardoor ik dingen veel te laat zie/in de gaten heb en dat heb ik met name op de snelweg. Ik merk ook echt dat het stukje inzicht bij mij ontbreekt en dat ik gewoon niet goed ben hierin. Tik inmiddels de 50 lessen aan en het kwartje wil maar niet vallen en daar baal ik wel heel erg van. Mijn rijlesinstructeur zei ook van ja je moet gewoon denken je bent goed in heel veel dingen maar autorijden niet zo. (Het komt botter over dan dat het was, maar is een oudere man die zichzelf soms niet helemaal lekker verwoord en bedoelde het meer in de zin van kop op je hoeft niet overal de beste in te zijn). Maarja, merk dat ik heel erg aan mezelf begin te twijfelen en het wordt dan zo’n vicieuze cirkel want het rijden gaat hierdoor niet beter en voel me een beetje incapabel. We hebben nu blokuren voor de komende tijd ingepland zodat we wat meer tijd hebben voor de snelweg en dat nog veel meer kunnen oefenen, dusja ik hoop dat het kwartje binnenkort eens gaat vallen!

Het vervelende vind ik ook dat je dit niet echt verder kan oefenen buiten de rijlessen om. Ik kijk weleens filmpjes op Youtube en dan is het allemaal heel logisch en prima, maarja de feeling moet je nog echt zelf krijgen.

Mijn examinator was overigens een hele chille gast, dus dat was wel fijn!

3 likes

Wat fijn dat je de vrijstelling hebt! Dat is al 1 in the pocket.
Ik denk dat blokuren je zeker gaan helpen, ik snap eigenlijk sowieso niet dat mensen vaak maar 1 les doen
 dan zit je net op de weg en is het alweer voorbij voor je er lekker in zit.
Ik zelf, ben wel een uitzondering, nam zelfs 4 lesuren van 50 minuten (dus 3 uur 20 minuten achter elkaar) 2 keer per week. Dan kon ik de hele ochtend rijden, behandelden we mega veel oefensituaties en kon ik ook goed herhalen. Soms achter elkaar rotondes, kruisingen of invoegen op de snelweg herhalen. Je leert het beste door herhaling en oefening. Uiteindelijk heb ik ook heel veel lessen gehad hoor, wel 80 geloof ik haha. Was ondanks alle herhaling toch ook niet zo’n snelle leerling en de meeste kwartjes vielen ineens net voor het examen. Maar wat maakt het uit. Door al die lessen heb ik wel lekker veilig kunnen oefenen en superveel onverwachte/gevaarlijk situaties tegen gekomen waar ik door de leraar erdoorheen ben geloodst.

Naja die opmerking over dat je niet zo goed bent in rijden slaat echt nergens op. Ik weet zeker dat jij na veel meer rijuren echt wel gewoon kan rijden. De een is gewoon wat sneller in dingen oppikken dan de ander.
Ik snap nu achteraf gezien ook niet waarom ik zoveel lessen lang rotondes/schakelen/inhalen etc zo moeilijk vond maar dat is leren toch?
Ik zat zovaak huilend in de auto, omdat ik dacht dat ik er niks van kon. Uiteindelijk gewoon geslaagd en rij nu zonder problemen en vind het zelfs makkelijk.
Je komt er wel! Als je zenuwen echt teveel in de weg zitten bestaat er ook een faalangstexamen.

1 like

Ah fijn om van een lotgenoot te horen, haha! Nee maar je hebt ook zeker gelijk en ik vind het ook belangrijker dat ik straks met meer zelfvertrouwen in de auto zit dan dat ik het nu snel snel probeer te halen en geen auto durf te rijden. Ik ben er ook echt nog niet klaar voor om helemaal zelfstandig te rijden. Alleen leg ik mezelf een eigenlijk beetje teveel druk op en ik moet gewoon accepteren dat het niet zo snel gaat zoals ik zal willen. Ik hoop dat ik profijt heb van de blokuren en dat het kwartje uiteindelijk gaat vallen!

1 like

Ik heb ook 30 uur les gehad. Ik snapte inderdaad echt de simpele dingen niet. Vooral naar welke kant je gaat als je in achteruit staat als je je stuur naar links/rechts beweegt (en ik moet nu nog steeds echt nadenken daarover).
Mijn rijinstructeur zei ook dat ze al veel mensen gehad heeft die er of direct weg mee zijn of iets meer moeite hebben. En daar heeft je intellect echt niets mee te maken zei zij, maar wat voelde ik me dom als ik het gewoon niet begreep.
Ik rij nu sinds februari meerdere keren per week en heb er nog steeds geen plezier in, ook al ben ik er best wel in verbeterd. Dus ja, soms komt het vanzelf en heb je het opeens door, en soms moet je blijven nadenken over alles wat je doet en waar je op moet letten.

5 oktober heb ik de test om mijn echte rijbewijs te verkrijgen en ik ben ook zo bang dat het niet zal gaan of dat ik domme fouten ga maken door de stress. Ik heb ook nog nooit met een passagier erbij gereden.

1 like

Hahaha dit had ik laatst ook, iemand in de lesauto ging heeel langzaam en voorzichtig bij een bepaald punt waarvan ik me nog kan herinneren dat ik het bij rijles ook zo moeilijk vond. Nu ga ik er meerdere keren per week langs omdat het op weg naar werk is en is het niet meer eng.

Vind het ook leuk om auto’s van waar ik zelf bij gelest heb te zien, loop altijd te gluren of ik de instructeur herken haha (er werken er meerdere dus de kans is een beetje klein)

Echt irritant is dat ja, ik kreeg daar altijd stress van.