Rijlessen

Ik heb 3 jaar geleden rijlessen gehad (mee gestopt omdat ik lui was en geen theorie wilde leren) en ga nu weer lessen. En ik raak ook van slag als ik bij een rotonde moet remmen, dan koppeling in en dan tijdens de rotonde weer omhoog etc omg. Heb daar zoveel moeite mee en hoop dat nu wel onder de knie te krijgen want wil in voorjaar 2021 wel mijn rijbewijs halen.

Anyway, I feel you

1 like

Die terugschakelmethode lijkt me echt vreselijk, ik had dat nooit onder de knie gekregen denk ik hahaha

Dat schakelen duurde bij mij ook even, maar het is uiteindelijk wel vanzelf gegaan zonder dat ik het doorhad. Maar geen idee bij welke les dat was, heb er 60 gehad dus zou best kunnen dat het pas in de 30 was :joy:

Die terugschakelmethode moet ik inderdaad gebruiken van mijn instructeur. Ik kan echt al een beetje in de stress schieten als ik een situatie zie aankomen waarin ik weet dat ik in korte tijd moet gaan remmen, terugschakelen, misschien stilstaan, en weer opschakelen :sweat_smile:

Moet je dan echt van z’n 5 naar z’n 4 naar z’n 3 naar z’n 2 etc? Hoe vermoeiend en onnodig.
Ik zou dat wel kunnen nu als het moest om 1 of andere duistere reden. Nu is schakelen echt geen probleem meer, maar in de lessen ook echt heel veel moeite mee gehad. Echt hele dagen rotondes geoefend met afremmen, op tijd in z’n 2 zitten, kijken enzo.
Komt vanzelf wel. Het kwartje gaat ooit vallen geloof me.

1 like

Haha ja! Ik dacht ook dat dat de enige manier was om het te doen omdat je motor anders uitvalt (als je niet op tijd terugschakelt) maar dat is dus niet zo begrijp ik nu :joy:

Nee je kan gewoon in z’n 5 of andere versnelling rijden bijv. en dan afremmen tot ±30km/u en dan voel je vanzelf de auto wel wat sputteren en dan doe je koppeling erbij zodat hij niet uitvalt indd. Maar ja jij leert het dus anders dus ja, dan zou ik maar die methode aanhouden anders krijg je ruzie met je leraar.

1 like

Ahh dat is wel heel vervelend. Ik heb zelf ook gehad dat mijn instructeur een tijdje een andere auto had, nu heeft hij zijn ‘gewone’ weer terug en moet ik daar ook weer aan wennen. Maar als je het positief bekijkt: jij bent straks al wel gewend om in meerdere auto’s te hebben gereden en omdat iedere auto weer anders is heb je daardoor toch weer een beetje meer ervaring opgedaan! Zo probeer ik het maar te zien haha. Maar dat je er even van baalt begrijp ik helemaal hoor

Ik herken wel wat je zegt hoor, ik had dat vorige week best wel. Had toen ook vol met de velg van een van de achterwielen langs een stoeprand geschampt op een rotonde :sweat: instructeur was not amused en ik zelf was ook best geschrokken en baalde er heel erg van. Maar vandaag ging het dan wel weer prima. Het is best normaal dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer! Je went vast snel genoeg aan deze auto :slight_smile:

Ah ja dit klinkt logisch! Ik denk dat ik sowieso meer moet letten op de toerenteller. Straks heb ik weer een les dus ik kan het gelijk in de praktijk brengen :stuck_out_tongue:

1 like

Ik zou juist niet teveel focussen op je toerenteller. Mijn auto, Toyota aygo, heeft dat bijvoorbeeld niet standaard.

Volgens mij is de site van CBR over zijn toeren haha. Probeer een theorie examen in te plannen maar volgens CBR is er tot en met eind december 2021 geen plek :joy:. Probeer het morgen nog wel een keer.

Ja echt bizar, ik had er eerst een gevonden op 30 december en toen ik erop klikte was ie alweer weg. Ga het theorieboek maar alvast bestellen :joy:

Ik zelf niet, maar iemand uit m’n gezin wel. Is in principe geen probleem, zo lang je gewoon geen werk gaat doen dat met rijden te maken heeft!

Ik heb sinds vandaag een andere instructrice voor rijles (ben gewisseld omdat zij wel kon op de dagen dat ik vrij was, en de ander niet, waardoor er steeds een 2-4 weken tussen mijn lessen zat). Maar zij vond dus dat ik nog niet goed genoeg reed voor de hoeveelheid lessen die ik heb gehad (50 ofzo). Soms ben ik ook gewoon bang dat het super hopeloos is. Iemand zei ooit tegen mij: “jij kijkt wel, maar je ziet niks.” En dat probleem heb ik met rijden ook. Ik zit alleen maar na te denken in mijn eigen hoofd, waardoor ik te laat reageer op dingen om me heen. Maarja hoe krijg ik mijn hoofd wel zo ver om op één ding te letten (de weg) in plaats van 35353 gedachten door elkaar.

Mijn instructeur laat me dan wel eens hardop benoemen wat ik allemaal denk als ik aan het autorijden ben en dus ook wat ik ondertussen zie, waar ik op anticipeer, wat ik ga doen en waarom ik dat doe. Misschien kan je zoiets ook met jouw instructeur bespreken, mij helpt het iig wel om te focussen en mocht ik iets fout zien of beslissen dan kan mijn instructeur me daarop ook corrigeren

2 likes

Mega herkenbaar dit! Ik had precies hetzelfde met rijlessen en mijn instructrice had toen allerlei ‘spelletjes’ bedacht om mij bewuster van het verkeer om me heen te laten worden. Dan stelde ze bijvoorbeeld elke keer op willekeurige momenten vragen over auto’s, fietsers en voetgangers waar ik dan net voorbij was om te controleren of ik ze wel gezien had.

Ik heb inmiddels een halfjaar m’n rijbewijs en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds een beetje heb hoor. Ik heb ADD dus weet wel waar het vandaan komt en heb daar ook een rijtest voor moeten doen bij het CBR. Maar ik weet inmiddels van mezelf wel dat hoe beter ik een gebied ken waar ik rij, hoe minder goed ik oplet. En als ik ergens nog nooit heb gereden, kijk ik juist mega goed. Dus ik besef me inmiddels wel dat ik er in m’n eigen dorp echt goed op moet letten en niet op de automatische piloot moet rijden haha

1 like

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat het jou dus gelukt is om een rijbewijs te halen! Dan is er dus nog hoop voor mij haha. Ik denk inderdaad dat het bij mij altijd wel een dingetje zal blijven, ik ben altijd super druk in mn hoofd. Maar goed om te weten dat er dus wel mogelijkheden zijn om beter te focussen.

@MakeFezHappen Dit vind ik idd een goede! Ga ik bij mijn volgende les even voorstellen, want ik denk dat dit voor mij ook wel zou kunnen werken. Dat ik echt gedwongen word er actief bij na te denken.

1 like

Zo. 4 januari :joy: duurt nog even maar het is gelukt

1 like

Ja zeg dat ja, echt bizar. Genoeg tijd om te leren :sweat_smile:

1 like