Rijlessen

Ik heb zojuist mijn theorie examen (weer) gehaald. Nu op naar mijn praktijk staatsexamen. Vijfmaal is scheepsrecht😜

11 likes

Jezus ik kan pas eind augustus afrijden, baal echt als een stekker. En ben ook echt een beetje pissed op mijn rijschool dat ze niet eerder dat examen hebben ingepland als ze allang weten dat die wachttijden zo lang zijn. Moet ik 2 maanden gaan stoppen met rijden ofzo, ben ik weer helemaal uit de flow. Heb echt zin om er helemaal mee te kappen nu, kutauto

1 like

Jaa bizar hè, zo lang? Ik weet niet of het een optie voor je is, maar er komen schijnbaar ook af en toe last-minute plekken vrij van mensen die ziek zijn ofzo, echt dat je dan gebeld wordt en de volgende dag terecht kan, dus echt last-minute. Ik wilde dat eerst doen, maar heb nu toch maar besloten gewoon een examen te reserveren eind juli. Maar misschien een optie als je er nu wel echt klaar voor bent…

1 like

Dankje voor de tip! Ik heb hem toch maar gewoon gepland voor eind augustus nu, ik ben nu ook nog niet examenklaar en vind dat ook wel een beetje stressvol als ik ineens op stel en sprong zou moeten afrijden. Nu ga ik m’n lessen maar gewoon een beetje uitsmeren tot die tijd. Jammer maar het is niet anders, ik stel me nu hier maar gewoon op in. Ben pas ook van rijinstructeur gewisseld en mijn nieuwe snapt eigenlijk niet dat mijn oude het nog niet had ingepland, dus ik blijf op hem wel een beetje zuur eigenlijk haha. Maar goed die is nu weg en ik ga me nu gewoon slow en steady op eind augustus richten dan maar met mijn nieuwe instructeur. En dan maar duimen dat ik hem in 1x haal, dat zou top zijn. Gelukkig is het nu lekker fietsweer :sweat_smile:

3 likes

Ik moet morgenochtend afrijden (1e keer en hopelijk ook de laatste keer natuurlijk). De zenuwen beginnen nu wel een beetje te komen. Op zich denk ik dat ik wel kan rijden, maar heb het een jaar ofzo niet gedaan vanwege corona en andere dingen die meespeelden. Sinds ik het weer opgepakt heb heb ik nu 6 lessen weer gehad, die gingen wel goed maar soms waren er tijdens de lessen wel nog wat kleine schoonheidsfoutjes waar mijn instructeur me op moest wijzen.

Wel heel jammer dat de instructeur nog steeds niet mee mag, dat had me wel een extra gevoel van zekerheid gegeven denk ik. Het idee dat er een onbekende bij mij in de auto stapt die mij moet gaan beoordelen vind ik helemaal niks :joy: maar ja, dat is nou eenmaal hoe het werkt. Ik probeer het een beetje te zien als een generale repetitie in plaats van veel druk op mezelf te leggen dat ik het nu allemaal per sĂŠ in 1 keer moet halen. Hopelijk scheelt dat ook met de zenuwen morgen. Tips zijn altijd welkom :stuck_out_tongue:

2 likes

Succes alvast!!! Ik had tijdens mijn ttt en vorig examen toen ik zakte hele aardige examinatoren waarmee er gewoon een gezellig gesprek was, dus vond het geen ramp dat m’n instructeur er niet was. Zij hebben het ook liever gezellig :blush:

Ik moet deze week voor m’n her, ik hoop zo dat ik het nu wel haal!

4 likes

Ah dat is fijn om te horen!

Jij ook veel succes met je herexamen deze week! :muscle:t2:

2 likes

Ik ben (jaren terug) ook afgereden zonder mijn instructeur en dat was juist wel fijn vond ik! De examinator was heel vriendelijk en stelde me af en toe een vraag maar dat leidde me niet af en ik vond de stiltes niet vervelend. Ik benoemde zelf ook wel eens iets van het rijden oid en ik herkende een verkeersbord niet :rofl: en vroeg toen wat die ook al weer betekende. Hij bleef heel de tijd heel vriendelijk in ieder geval en ik ben geslaagd toen :slight_smile: Succes alvast!

1 like

Dit is niet echt rijles gerelateerd maar ik dacht dat 't hier wel het best past. Wanneer durfden jullie alleen te rijden? Ik heb eind Feb m’n examen gehaald, sinds eind maart mijn rijbewijs en een auto die op zich prima is. Ik heb wel een paar keer gereden en afgezien van heuvel proeven ben ik best comfortabel met de auto, maar mijn vriend moet nog altijd mee :grimacing: Ik wil echt wel alleen rijden en het is mijn auto dus ik hoef me ook niet extra voorzichtig te voelen oid maar ik durf het maar gewoon niet? :sob:

Ik heb halverwege februari m’n rijbewijs gehaald en heb ook nog niet alleen gereden :sweat_smile: Nu heb ik op het moment ook een burn-out waardoor m’n hoofd soms heel vol (of eigenlijk leeg?) is, waardoor ik mezelf er nog niet helemaal mee vertrouw. Ik probeer wel elke keer te rijden als m’n vriend en ik samen ergens heen gaan, maar echt alleen is me nog niet gelukt. Ik begreep van vriendinnen dat zij de eerste keer alleen ook spannend vonden, maar dat het wel heel snel went. Ik had voor mezelf bedacht om een keer op een rustig moment een klein rondje in m’n wijk te gaan rijden en als dat fijn voelt een grotere of dat ik mijn vriend ergens ophaal want dan ‘moet’ ik wel alleen. Maar voor nu doe ik het eerst rustig aan. Lastig hè? We hebben ons rijbewijs niet zómaar gekregen, we kunnen het heus wel :smile:

1 like

Ik ben diezelfde week nog alleen gaan rijden. Wel eerst alleen de stukjes die voor mij fijn en vertrouwd voelden (over de dijk naar m’n oma, stukje provinciale weg etc.) en snelweg eerst paar keer met m’n vader gereden. Vond ik heel eng, maar uiteindelijk moest ik wel al snel alleen omdat corona begon en ik niet meer met ov naar m’n stage mocht komen.

Maar ik vind het nog steeds regelmatig spannend hoor! Zeker op stukken die ik niet goed ken.

2 likes

Okay ik moet straks een vinted pakketje wegbrengen dus ik ga oefenen met alleen rijden!! Het is een supermakkelijke weg en ik ken 'm goed dus dit moet ik kunnen. Anders kom ik er nooit vanaf :smiling_face_with_tear: ik zet het hier voor :sparkles: accountability :sparkles:

11 likes

Hoe is het gegaan?

1 like

Ik ben vlak erna een heel stuk gaan rijden waardoor ik sindsdien eigenlijk alles wel durf. Ik zou het niet te lang uitstellen, desnoods even een route die je goed kent?

Edit: ik lees nu pas je laatste bericht, wat goed! You’ve got this.

1 like

Ik heb eeeeindelijk mn rijbewijs gehaald, echt zo blij mee. Was voor het examen echt mega zenuwachtig, was helemaal aan het kloten met de koppeling enzo. Maar had een hele fijne examinator en tijdens het examen zelf was ik een stuk rustiger gelukkig. Was echt aan het wachten tot het moeilijker ging worden, maar we hadden een makkelijke route gelukkig

16 likes

Aaah wat balen zeg! Stom ook omdat die ander eigenlijk een fout maakte. Hopelijk volgende keer beter :pray:t3:

1 like

Het was zo fucking kut omg. Ik was vergeten de handrem eraf te halen dus de auto biepte naar me en ik snapte het niet, toen verdwaalde ik, toen was er geen parkeerplek, en op de terugweg toeterde drie mensen naar me en ik snap niet waarom :sob: nu maakt de auto een raak krakend geluid en ben ik al m’n zelfvertrouwen kwijt

2 likes

Vervelend! De eerste keer dat ik helemaal alleen ging toen had ik de koppeling van bezine auto nog niet goed onder de knie. Ik stond bij een stoplicht op een lichte helling en ik probeerde te gaan rijden als het groen was maar telkens sloeg hij af omdat ik eigenlijk alleen maar de koppeling omhoog liet komen en geen gas bij gaf (zo had ik dat geleerd in de diesel). Echt wel 5 keer groen geworden maar ik stond daar vast op een heel druk punt. Iedereen toeteren, mensen boos om me heen rijden, boos kijkend naar me haha. Ik schaamde me dood en dacht ook echt HOE kom ik hier ooit weg!? Heb daar nog lang een soort trauma aan overgehouden dat ik bij stoplichten bang was af te slaan en echt heel veel gas gaf als het groen was om maar niet af te slaan. Dat is wel gewoon bij getrokken hoor maar ik snap je helemaal dat je zelfvertrouwen even naar een dieptepunt is. Maar geef niet op want je kan het echt wel alleen alle begin is moeilijk. Je leert het echt alleen door veel te gaan rijden.

Ik weet niet waarom mensen naar je toeterden maar misschien had je je hooglichten aan ofzo dat ze verblind werden?

1 like

Ja dit doe ik ook nog steeds :’))

Licht zou kunnen denk ik? Ik heb dat helemaal niet geschekt in mijn paniek en ik kan best per ongeluk wat gemept hebben :smiling_face_with_tear:

Volgende keer dat ik ga rijden moet mn vriend maar weer mee

1 like

Gefeliciteeerd!!

1 like