Oh wat leuk! Ik ben benieuwd wat je er van vindt!
Ik wil echt niet meer⊠echt ik ben er zo zo zo klaar mee Na zo veel rijscholen, lessen, uren en 2 mislukte examens ga ik het niet langer meer trekken denk ik hoor. De vorige les ging echt kut naar mijn mening (de instructeur vond het dan weer niet slecht gaan) maar zelfs nu ik in een fucking automaat zit heb ik dat tunnelvisie en zit ik gewoon niet op het juiste niveau. Ik les al zo lang, waarom blijft het niet gewoon hangen?? En daarnaast is die man echt heel aardig en heel enthousiast als ik iets goed doe, maar hij komt vaak te laat en net is mijn rijles a.s. donderdag zonder te bespreken een uur verzet? Ik red dat niet eens meer qua tijd joh.
Ze willen ook dat ik 2x 1,5 of 2x2 uur per week les en dat is gewoon zo duur, er zit nu gewoon al meer dan 5000 euro in die kut lessen en ik blijf maar dokken. Daarnaast heb ik sinds ik op mezelf woon gewoon niet meer normaal kunnen sparen waardoor ik en zonder rijbewijs zit, en zonder geld om terug te kunnen verhuizen naar mijn oude woonplaats. Sta echt gewoon met mijn rug tegen de muur Ik heb nu nog 3 maanden tot mijn volgende examen maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen om die grafauto in te stappen.
Edit : Ik heb een mail gestuurd en heb besloten om te stoppen. Ik ga lekker sparen en door de tijd terug verhuizen naar mijn vorige woonplaats
Dankjewel voor je bericht, vind het heel verhelderend om te lezen dat ik niet de enige ben (en dat weet ik ook wel, maar toch lijkt iedereen altijd met vlag en wimpel te slagen, haha) en ik herken wel dat je zegt veiliger te rijden. Een kennis van mij zegt altijd âik zit liever naast iemand die al vaker is gezakt, dan weet ik tenminste zeker dat ze goed kunnen autorijdenâ alleen dat doorzetten is zo moeilijk na allemaal teleurstellingen.
Ik hoor dit vaker maar vind het wel dubbel aan de ene kant. Het zal toch niet zo zijn dat alle rijscholen waar ik tot nu toe heb gezeten verkeerd zijn en ik de heilige? Ik herken echt een patroon bij de rijscholen dus het zal wel zo horen denk ik dan, dus waarom heb ik er dan zo veel gezeik mee en anderen niet? Ik denk gewoon echt dat ik hier niet voor gemaakt ben. Zodra ik een beetje op niveau ben hoeft er maar 2 weken tussen te zitten en dan ben ik weer alles kwijt. Lijkt me niet veilig ook dat dat gebeurd als ik mijn rijbewijs heb gehaald. Ik zie gewoon hele belangrijke dingen niet. Zo stom.
Ik heb gister overigens per mail laten weten dat ik wil stoppen en dat mijn twee geplande rijlessen geannuleerd mogen worden en dat het examen er ook uit gehaald mag worden. Ik heb ook aangegeven dat ik me ervan bewust ben dat ik het examengeld niet ga terug krijgen dus dat dat prima is. Maar ze hebben niet eens iets terug gemaild. Zag alleen dat ze er uit zijn gehaald en so it
Haha ik weet dat het niet je punt is, maar ik moest een beetje lachen om deze vraag want de voorbeelden die je noemt vind ik juist gewoon mega gevaarlijk. En dan vooral bij een leerling.
Huh wat onverantwoord om als instructeur je leerling zonder zijspiegels te laten rijden?
Hahaha, dit zijn ook voorbeelden die mijn motorrijinstructeur deed, op de motor staan terwijl die rijdt, snel rijden waar het kan (ook al overschrijd je de snelheidslimiet), snelheidsmeter afplakken. Soort 1 worden met de motor/auto. Een ervaren instructeur weet wel wat kan, een angstige leerling kan namelijk ook gevaarlijk zijn.
Zonder spiegels rijden of 160 rijden op een snelweg in Nederland is per definitie een onnodig risico en daarmee gevaarlijk.
Je geeft excuses die dit niet goedpraten. Een instructeur zou beter moeten weten en 100 mensen 100 methodes maar verkeers- en veiligheidsregels hoe kort ook naast je neerleggen horen daar geen onderdeel van te zijn.
Ugh ik had vandaag rijexamen, maar ben weer gezakt Op het einde echt een stomme fout. Was de eerste keer na 10-11 jaar dat ik weer examen deed dus moet niet blijven hangen van oh alweeeeer niet, maar heb echt het idee dat het bij iedereen om me heen allemaal makkelijk ging en ik het dan als enige niet kan.
Maar goed, de examinator zei ook dat het grotendeels gewoon goed ging, maar dat ik gewoon wat relaxter moet proberen te zijn. Hopelijk dat ik met wat extra lessen me iets comfortabeler voel en dat het dan wel lukt
Mocht iemand nog tips hebben over hoe je iets minder bezig bent met twijfelgedachtes dan zijn ze zeker welkom, want heb echt het idee dat ik mezelf vooral in de weg zit
Was je instructeur mee in de auto? Ik had dat bij mijn examen en ik vond dat heel fijn, hij zat lekker te praten met de examinator en ik voelde daardoor wat minder druk. Ik had van tevoren ook aangegeven dat ik heel zenuwachtig was, dus dat ik liever niet wilde praten omdat ik dan uit mijn concentratie werd gehaald, maar uiteindelijk zat ik af en toe ook mee te praten omdat ik me wat relaxter voelde.
Nee dit keer niet. Bij de examens 10 jaar geleden wel, maar vond dit eig wel chill. De examinator vroeg ook van te voren of ik wilde dat hij wel praatte of niet en ik vind dat opzich wel fijn zodat ik niet de hele tijd de tijd heb om alles te overdenken dus dat scheelt. Maarja dan maak je een klein foutje wat gewoon mag en dan blijf ik er heeeeel erg in hangen waardoor het alleen maar minder gaat
Aan de ene kant denk ik âgrotendeels ging het toch goed, volgende keer!â En aan de andere kant âik word echt zo een nieuwsbericht met vrouw haalt examen na 60 keerâ haha (heb er dus al 4 in Amsterdam gedaan en nu 1 waar ik nu woon)
Wat balen zeg! Ik heb vanwege zenuwen een faalangst examen gedaan, vond ik zelf heel erg prettig. Ben echt een zenuwlijer, slecht slapen voor examen + huilen ( ) maar met faalangst examen was ik heel rustig, verdwenen mijn zenuwen en was ik relaxed. Wellicht ook iets voor jou?
Dat is zo rot om te horen he, het is een examen bijna niemand is dan relaxt en zeker niet na een foutje. Maar als de rest goed ging kun je het in je achterhoofd houden misschien voor de volgende keer, grotendeels ging het goed dus dan is het met een volgende keer zeker ook mogelijk.
Ik heb tijdens mn examen een domme fout gemaakt maar daarna uitgelegd wat ik had moeten doen, volgens mij werd dat wel goedgekeurd oid. Niets over gehoord achteraf. Misschien is dat nog iets om te doen mocht er een foutje gebeuren (niemand rijdt perfect toch)
Thanks voor de tip! Ik doe al BNOR examen omdat ik dus al 10 jaar geleden meerdere examens heb gehad. Volgens mijn rijinstructeur is dat qua opzet hetzelfde (ook mogelijkheid tot time out en meer tijd). Toevallig ervaring of dat echt zo is of had je nog andere voordelen bij faalangstexamen?
Ik vind het idee van een time-out ook helemaal kut haha, krijg je 5-10 min waarbij ik dan alleen maar ga overdenken wat allemaal fout ging haha, heb daar dus geen gebruik van gemaakt.
@chasingrainbows haha ja ik zei ook tegen die man, dat snap ik ook wel maar dat kan ik niet zo 1-2-3 uitzetten Ik had mijn fout ook nog wel benoemd, maar mocht niet baten helaasss. Was ook wel iets wat mogelijk onveilig zou kunnen zijn geweest als er wel meer verkeer had gereden dus snap ik ook wel.
Ik heb nu een nieuw examen in oktober, vet lang nog vanwege vakanties helaas, maar goed hopelijk lukt het dan wel Hopelijk ben ik tegen de tijd dat ik weer ga rijden (september) niet weer veel verleerd
Ik ben jaaaren geleden ook vijf keer gezakt, toen gestopt en toen dus heel wat jaren later opnieuw begonnen. Heb er nu 1,5 jaar over gedaan en ben de tweede keer geslaagd.
Wat mij wel hielp was van tevoren tegen mezelf zeggen dat het écht niet perfect moet, het belangrijkste is dat je laat zien dat je zelfverzekerd bent. Niet twijfelen.
Ook had ik de eerste keer mijn instructrice niet mee (wilde niet teveel pottenkijkers) maar de tweede keer wel, op haar aanraden zodat zij kon zien wat ik niet goed deed, mocht ik weer zakken. Ook vond ik het idd wel fijn dat zij aan het kletsen waren (ik wilde niet praten), toch wat afleiding.
Dit hielp mij ook! Mijn examinator zei ook: âNiemand slaagt met een 10, een enkeling met een 9 en een paar met een 8. De meesten slagen met een 6 of een 7, en dat is voldoende.â Op een of andere manier gaf dat wel rust. Hopelijk lukt het in oktober wel!
Realistisch gezien weet ik dat ook echt wel haha. Iemand postte hier een tijd geleden âik ga deze persoon even veilig thuisbrengenâ oid en probeerde dat voor ogen te houden, maar toen ik een foutje maakte was ik dat echt compleet vergeten en kon ik alleen maar stressen = meer domme dingetjes en dan uiteindelijk dus een echte fout Echt mezelf gesaboteerd. Maar goed, heb nu nog een paar maanden om een soort mindfulness hiervoor te doen ofzo haha
Misschien helpt het wel om de volgende keer op het moment van het kleine foutje dit te benoemen naar de examinator, de auto even aan de kant te zetten en even uit de auto. En daarna weer met een frisse start verder.
Heb je er ook last van tijdens rijles of is het puur het stukje examen dat het erger maakt?
Heb het even opgezocht en zie dat faalangst nog 10 minuutjes langer is dan BNOR (en BNOR weer 15 min langer dan een gewoon examen). Op zich had ik het idee dat BNOR wel lang genoeg was, gesprekje vooraf was ong. 15/20 min ipv 5 waar hij ook probeerde me iets meer op me gemak te laten voelen dus hou het nu gewoon hierop. Mocht het niet lukken dan ga ik volgende keer wel vragen om faalangstexamen
De andere tip is inderdaad wel een goede, ga dat tijdens mn lessen even proberen of het werkt om gewoon dingen te benoemen die ik zie (en ook de fout zelf).
Ik ga denk ik ook even met mijn instructeur overleggen of ik een les mag proberen besluitvaardiger te rijden zonder na te denken dat ik dan misschien de verkeerde keuze maak (dan kan hij tenminste nog ingrijpen). Heb het idee dat ik in mijn rijden ook onzeker lijk omdat ik dan bij bijv. rotondes ervoor kies om de andere auto toch voor te laten gaan terwijl ik makkelijk had gekund. Als ik dan een paar keer zie dat ik echt wel kan gaan op zulke moment, durf ik dat de volgende keer ook en lijk ik iets minder afwachtend.
Heb in ieder geval wat meer rust voor het volgende examen door jullie tips, dus bedankt daarvoor!
Tijdens zoân proefles komt er heel wat op je af! Ik reed vanaf mân 16e een paar jaar op een schakelbrommer dus dat was ik wel gewend, maar de snelheid van een motor was toch schrikken! Ja er komen heel wat kosten bij idd. Ik heb een pakket van 20 lessen inc examens avb en avd. AVB heb ik gehaald en over 4 weken mag ik afrijden. Mijn lessen kosten âŹ1550, dat zijn 20 lessen inclusief examens. Maar de rijschoolhouder kijkt niet heel nauw en het worden ongeveer 23 lessen, daar rekent hij niet extra voor. Ik heb een motorpak op Vinted gevonden en laarzen in de uitverkoop. Dan nog een (dure) helm en handschoenen. In totaal toch zoân 800 euro. Ik ga ook nog een communicatiesysteem aanschaffen en oordoppen aan laten meten. En dan natuurlijk nog een motor, die gaat zoân 7000-8000 euro kosten, Natuurlijk voor de hobby maar ik ga dan ook naar mijn werk op de motor.
Mijn Rijleraar is een gezellige vent waar ik vooral mee klets tijdens de lessen, maar hij legt eigenlijk heel weinig uit. Ik rijd gewoon een beetje rond en af en toe geeft hij een tip. Op een gegeven moment ben Ăk filmpjes gaan kijken van Streetwize op YouTube, omdat ik toch behoefte had aan meer info.
Inmiddels heb ik ook het abonnement achter de betaalmuur en het bevalt me goed. Sebastiaan legt duidelijk uit, al vind ik hem ook een humorloze betweter (hij is mijn BEC). Maar goed mocht je hem nog niet kennen: kijk zijn filmpjes op YouTube met examenroutes of zijn informatieve filmpjes achter de betaalmuur (rond de 50 euro voor een half jaar geloof ik).