Alvast sorry voor de dagboekpost maar ik ben vandaag geslaagd voor mijn praktijkexamen en ik ben zó blij en opgelucht! Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen maar door corona, rijangst en een rijschoolwissel ook periodes (vrijwel) niet gereden. Een paar weken geleden had ik mijn TTT en toen had ik de bijzondere verrichtingen gehaald maar kreeg ik wel als feedback dat ik minder moest twijfelen en meer moest doorrijden. Bij de lessen de laatste weken had ik wel steeds meer het idee dat mijn instructeur me juist een beetje in de weg zat door bijv. gas bij te geven als ik te langzaam ging waardoor ik het idee had dat ik de auto niet goed onder controle had en nog angstiger werd.
Ik had vanochtend nog even les voor het examen en alles ging verkeerd; voorsorteren, snelheid houden, enz. Ik was echt bloednerveus en moest zelfs huilen bij het voorbespreken met de examinator. Maar de examinator was gelukkig echt heel aardig en nam de tijd om me op mijn gemak te stellen (ik had geen faalangstexamen). En toen ging het rijden gewoon ontzettend goed? Ik was/ben nog steeds helemaal verbaasd haha. Ik had ook wel geluk met de vakantieperiode want de snelweg was helemaal leeg toen ik moest invoegen haha. Maar ik had ook een keer een keer wat lastiger situaties en dat lukt allemaal.
Ik kan waarschijnlijk volgende week mijn rijbewijs ophalen en ik heb gewoon echt zin om te gaan rijden! Dat had ik een paar weken geleden echt nog niet gedacht haha.
Oh wat goed en fijn! Vooral dat je zin hebt om te gaan rijden, dat is echt een heerlijk gevoel! Ik wens je veel veilige kilometers toe
Ahh wat goedd!! Gefeliciteerd!
Ik heb na 5 jaar volgende maand voor het eerst weer rijles (proefles), en vind het doodeng. Ben bang om weeeer duizenden euro’s weg te gooien voor uiteindelijk niks.
Gisteren mijn motorrijbewijs gehaald! Volgende week ga ik verschillende proefritten maken en als er een geschikte bij zit heb ik voor het weekend mijn motor, zo spannend!
Zooooooo onzettend blij dat ik vandaag eindelijk gsslaagd ben na de 5e keer!!! Mijn theorie loopt ook precies morgen af. Nooit gedacht dat het mij ooit ging lukken. Ik ben zo blij en opgelucht
Oh wat goed, gefeliciteerd!!! En jeetje dat was vast extra spannend als je theorie morgen afliep! Wow haha
Wat een heerlijk gevoel hè!
Dank je!!! Ik moest mijn tranen echt binnen houden toen ze dat zei. Oh man wat een emoties gingen er door mij heen. Ik ben er ook al 2 jaar mee bezig.
Yesss! Wat heerlijk! Ook met je theorie zo… Gefeliciteerd!
Wat ontzettend fijn! Ook wat betreft je theorie. Gefeliciteerd
Ik heb dus nu weer rijles nadat ik 5/6 jaar geleden meermaals gezakt ben.
Ik vind rustige gebieden wel te doen, maar drukke wegen en kruispunten met tegenliggers waar je dan halverwege de weg ergens moet wachten enzo echt lastig! En turborotondes ook. Heeft iemand daar tops voor voor dat soort kruispunten en rotondes? Misschien bepaalde filmpjes ofzo? Ik begrijp ook niet helemaal wanneer er nou ook tegenliggers groen hebben op hetzelfde moment als jij en wanneer niet. Mijn instructrice noemde iets over stoplichten maar ik ben het alweer kwijt.
Dat laatste, met die stoplichten, is als jij een rond stoplicht hebt (hier links) zijn er ook anderen met groen licht. Als jouw stoplicht een pijl heeft (hier rechts) ben jij de enige met groen op het moment.
Wat betreft drukke wegen en turborotondes, vooral proberen het overzicht te houden. Als je zorg dat je goed staat (voorsorteert), waardoor je overige weggebruikers niet hindert, kun je de tijd nemen om goed te kijken wanneer je het veilig vindt om af te slaan of de rotonde op te rijden. En mijn instructeur zei altijd, ook goed opletten op de borden icm navigatie. Zodat je op tijd weet waar je naartoe gaat, plannetje op tijd af hebben zodat je alleen maar hoeft uit te voeren.
Dankjewel! Dus als ik met een pijl heb hoef ik niet ergens halverwege stil te staan op zo’n strook en met zo’n rondje wel? Is dat dan altijd zo? Tenzij je ze niet tegenkomt als je bv rechtsaf gaat ofzo.
Ja en dat plannetje op tijd af hebben vind ik lastig omdat je met zoooveel dingen tegelijkertijd bezig bent!
Klopt! Bij pijltje kun je gewoon doorrijden, hoef je je geen zorgen te maken over tegenliggers. Bij rondje is het inderdaad opletten of je tegenliggers hebt, zo ja, dan gelden de voorrangsregels.
Plannetje maken kwam mij echt de neus uit op een gegeven moment maar ik snap het wel, want het hebben van overzicht is gewoon belangrijk. Dat inzicht (en daarbij overzicht) wordt makkelijker, ondanks dat het heel veel is. Super goed dat je het weer hebt opgepakt!
Misschien kan je onthouden; dat ronde stoplicht lijkt ook op een O. En dan heb je de O van overal
Denk dat het in dit topic het beste past:, maar ik heb met m’n psych een concreet plan gemaakt om weer te gaan autorijden. Heb 2 jaar nauwelijks gereden door rij-angst. Vind het best wel spannend want krijg dus instant een paniek-gevoel zodra ik op de bestuurdersstoel ga zitten + ik heb zo’n stemmetje die zegt dat ik alles in 1 keer perfect moet doen. Maar ik begin vandaag met gewoon weer in de auto zitten, en evt stukjes rijden over de parkeerplaats. Ik heb komende week 5 momenten gepland van 30 min, en als ik dat haal dan mag ik een kadootje uitpakken haha. Wish me luck!
Supergoed dat je dit doet!
Ik had 4 jaar niet meer gereden (inmiddels ook flinke rijangst) en heb een paar opfris rijlessen gevolgd bij zo’n speciale rijschool. Vind het nog steeds spannend om zelf te rijden, maar ontdekte wel dat ik het in m’n hoofd veel groter en enger had gemaakt dan het is.
Ik word af en toe moedeloos van die kutrijlessen. Was blijkbaar weer door mijn pakket heen, en weer 500 euro rekening voor meer lessen. En dan krijg ik elke keer bij het rijden van: “Ik zie wel dat je vooruit gaat.”
Ja hartstikke leuk, maar in dit tempo ben ik failliet voor ik kan afrijden.
En stoppen is ook niet echt een optie, want ik word ook gek van het OV en dat ik elke keer afhankelijk ben van mijn vriend als we/ik ergens met de auto heen moeten. Ik twijfel wel een beetje of ik in plaats van een dubbel lesuur gewoon vaker een enkel lesuur moet gaan doen. Ik heb zelf het idee dat ik met korter maar vaker rijden meer winst ga behalen. Want mijn probleem is niet lange stukken rijden, maar van die stomme dingen als parkeren, kijken en zijstraatjes enzo.
Zou je kunnen vragen aan je leraar of je een paar lessen alleen maar parkeren of kruisingen etc mag oefenen en niet gewoon rijden op de weg?
Ik had zelf altijd 3 of 4 lesuren (van 50 min) achter elkaar. En in die uren gingen we dan alles uitgebreid oefenen, dus soms gingen we echt heel vaak achter elkaar rotondes op, of kruisingen over, parkeren, invoegen snelweg etc. Die dingen leer je echt pas goed bij het vaak doen. Meestal met 1 lesuur ga je eerst een leerling thuisbrengen, dan beetje oefenen, dan weer rijden naar een andere leerling. Ik denk als je dubbel uur aanhoudt maar wel gerichter gaat oefenen aan je “probleem” handelingen dat je wel meer gaat halen uit je lessen.
Hoeveel lessen heb je ong al gehad?
Misschien is dat eerste idd nog wel een idee, meer gericht oefenen over een paar lessen. Ga ik voorstellen! Nu zit er weinig plan achter. Idd wat jij zegt: leerling wegbrengen, random iets oefenen, leerling ophalen. Misschien ga ik zelf even opschrijven waar ik aan wil werken en dan een planning maken.
Dat van een andere leerling ophalen had ik nog niet aan gedacht, maar wel een goede! 3-4 uur lijkt me alleen wel enorm lastig qua concentratie, want die is bij mij al heel slecht. Dat merk ik eigenlijk altijd: de eerste 60 minuten gaat prima en daarna wordt het echt steeds minder. Ik ga over 2 maanden verhuizen en moet dan switchen van rijschool. Degene die ik gebeld had heeft 60 minuten lesuur ipv. 50 en daar zag ik al tegenop .
Bij mijn huidige rijschool zit ik sowieso vast aan 8.30-17.00 uur doordeweeks, wat echt precies kansloos is als je werkt (en ik werk in een andere stad dan dat ik woon, dus kan me helaas ook niet laten afzetten).