Er zijn ook rijscholen die 's avonds en op zaterdag lesgeven. Sommige rijscholen hebben ook een wachtrij dus ik zou mij wel op tijd ergens aanmelden zodat je meteen door kunt gaan met lessen. Zelf nam ik altijd een twee keer in de week een dubbele les (2x 50) en dat was wel mijn max ook qua concentratie.
Ja 3-4 lesuur is ook intens hoor, niet iedereen wil en kan dat natuurlijk. Ik wilde dat juist wel. Bij mij was het soms ook zo dat als ik een slechte dag had ik dan ook al die uren best kut reed haha. Maar denk dat gewoon de rijuren maken al wel hielp.
Ik vind dat jouw leraar nu eigenlijk zou moeten zien waar je nog problemen mee hebt en je daar niet zelf mee zou moeten komen.
Hopelijk heb je bij je andere school betere tijden en een goede leraar.
En succes nog even!
Nou even een succesje delen: ik heb in 4 dagen nu 3x een halfuur gereden en het gaat echt heel goed!!
Eerste keer alleen op parkeerplaats, vooral weer even wennen met schakelen en koppeling op laten komen etc. Tweede keer begonnen op de parkeerplaats maar toen ook nog wat door de wijk, en derde keer direct in een (andere) wijk. Al best wat stress situaties gehad maar er toch telkens weer uitgekomen, dus heel trots op mezelf!
Edit van weer 2 weken later: weer best wat gereden: ben al naar een aantal plekken toegereden ipv stukjes door de buurt en ook stukje snelweg gepakt. Gaat dus heel goed! Nu dit volhouden zodat ik straks helemaal zonder zenuwen in de auto stap
Hoe gaat het nu?
Ik vind het echt dapper dat je de stap hebt genomen. Ik âmoetâ ook, maar ik vind het zo zo zo eng. Ik lig er nu alweer wakker van. Ik heb nu in mn hoofd dat een automaat mogelijk beter is voor mn rij angst omdat je dan minder handelingen hoeft te verrichtten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog steeds bezig, en nog niet van de angst af maar gaat al wel steeds beter! Laatst ook al een uur op de snelweg gereden, en een stuk in het donker een keer. Alleen vind ik nog wel heel spannend, dus dat komt hierna.
Maar dankjewel! Ik weet zeker dat jij het ook kunt! Wat voor mij hielp was beseffen waar de angst vandaan kwam: dat was bij mij vooral een negatief zelfbeeld van âniet zoân vrouw willen zijn die niet kan rijdenâ en alles in 1x perfect willen doen. En als het dus niet lukt dan raakte ik direct in paniek. Toen ik eenmaal besefte dat ik mezelf zo in de weg zat, kon ik de knop omzetten en met een andere gedachtengang in de auto stappen: âik kan het wĂ©l, het is niet erg als ik het niet in 1x goed kan, ik mag om mezelf lachen, etcâ. Ik had ook mijn eigen zelfbeeld heel erg op anderen geprojecteerd en dacht dat iedereen me een aansteller vond. Uiteindelijk nu ik weer begonnen ben heb ik het aan heel veel mensen verteld en eigenlijk zegt iedereen: âwat goed, wat dapper, knap!â. Dus dat helpt ook met langzaam dat beeld afbreken.
Naja misschien is het bij jou iets heel anders, maar wie weet helpt dit! En wat bij mij dus ook echt hielp was: het inplannen (en dan echt doen ook al denk je met elke vezel âIK HAAT DITâ), kleine stapjes maken en trots op jezelf zijn dat je er mee bezig bent! De psych zei ook: âje mag jezelf alleen belonen voor je eigen inzet, want daar heb je invloed op, maar je mag jezelf niet belonen voor hoeveel minder angst je hebtâ. Dat hielp ook wel in die gedachte dat ik het dus niet in 1x perfect hoefde te gaan doen, maar het simpelweg gewoon moest gaan proberen.
Lang verhaal, maar ik ben echt blij dat ik weer gestart ben en hoe het nu gaat! Het geeft me echt weer een vrijer gevoel
Ben pas net begonnen met meelezen maar ik wou al even een bericht posten. Ik ben Belg maar volgens mij zit het systeem in NL zoveel beter in elkaar van wat ik tot nu toe gelezen heb? Strenger/ingewikkelder maar wel veiliger lijkt me? Heb al wat proberen googlen maar kan iemand me nog eens kort uitleggen wat jullie traject tot het halen van een rijbewijs is?
Zoals ik al zei, ik ben Belg en nu bezig met mijn rijbewijs te proberen halen. Ben al geslaagd voor het theoretische gedeelte en heb nu zoân 10 uur praktijkles gehad bij een rijschool (5x 2 uur). In principe zou ik na 20 uur een attest kunnen krijgen dat ik alleen mag rijden, dan kan ik met een L op de baan. De rijschool wou me eerst zelfs meteen na mijn laatste les naar het praktijkexamen laten gaan, maar na enkele lessen zagen we al in dat dit niet gaat lukken.
Ik ben nog steeds zo enorm zenuwachtig en gestresseerd voor iedere les. Ik vind het allemaal zo ingewikkeld en vermoeiend. Vanaf dat er wat meer verkeer rond me is panikeer ik snel waardoor ik nog vaak stil val. Heb gewoon het gevoel dat ik âde feelingâ ervoor niet heb. Heb ook nooit veel gefietst dus dat speelt vast ook in mijn nadeel? Morgenmiddag dus weer les en mijn buik borrelt al van de stress.
Ja, ik heb ook het idee dat het systeem in NL echt wel goed zit, het (afrijden) is niet makkelijk en ze zijn streng, maar daardoor is het wel het veiligst denk ik.
Hier begin je met rijlessen bij een rijschool en ondertussen begin je ook met leren voor je theorie-examen. Wanneer je je theorie-examen hebt gehaald heb je nog 1,5 jaar de tijd om je praktijkexamen ook te halen, anders vervalt je theorie weer en moet je dat weer opnieuw doen. Je mag pas praktijkexamen doen als je je theorie-examen hebt gehaald, en je mag pas zelfstandig rijden als je geslaagd bent voor je praktijkexamen. Tot die tijd mag je alleen maar rijden tijdens je rijlessen, absoluut niet daarbuiten, met ouders erbij of iets, gewoon niet.
En moeten jullie een minimaal aantal uren les volgen? Zag hier al comments over tot zelfs 100 uur les. En hoeveel betaal je dan ongeveer per les? Lijkt me dat een rijbewijs halen voor veel mensen gewoon financieel niet mogelijk is door die rijlessen?
Vind dat strenge wel echt goed, hier voel ik me vaak wat onder druk omdat ik âmaarâ 10 lessen heb. Natuurlijk kan je vrijblijvend nog meer les nemen maar het idee dat mensen dit al vlot genoeg kunnen om zelfstandig te rijden na die 20 uur verbaast me echt.
Ja geloof dat het gemiddelde zoân 45 uur aan rijles is! Maar ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen van richting de 60 uur of meer. En je betaalt tegenwoordig vaak âŹ50 per uur dusja het is inderdaad best duur en daarom ook niet weggelegd voor iedereen. Ik ben zelf pas begonnen met rijles toen ik ging werken op mijn 26e, zodat ik eindelijk geld had daarvoor.
Nee, er is geen minimum maar je mag pas afrijden als je rij-instructeur dat goed vindt. Die heeft er baat bij dat het slagingspercentage hoog is dus zal alleen een examen voor je inplannen als die denkt dat je een goede kans hebt om te slagen. Gemiddeld is 43 uur rijles van ongeveer 45-60 euro per uur. En voor elk examen betaal je ook nog losse extra kosten van een paar honderd euro, dus zelf wil je ook niet voor je examen gaan als je er nog niet klaar voor bent want dan moet je weer meer betalen voor herexamens.
Dus ja, het is wel heel duur inderdaad. Ik heb hem daardoor pas op mijn 30e gehaald toen ik al een paar jaar fulltime werkte en ervoor had kunnen sparen. Het heeft me bijna 4000 euro gekost. Na 20 uur kon ik echt nog lang niet zelfstandig de weg op, ik was blij dat er iemand naast me zat die ook pedalen had.
45 uur lijkt me idd wat realistischer dan de Belgische 20 uur! Zou me ook gewoon veiliger op de baan voelen als ik wist dat iedereen zo lang lessen had gehad, denk ik! Ook ergens fijn dat er zoveel laatbloeiers zijn bij jullie, hier kijkt iedereen me gek aan omdat ik 30 ben en geen rijbewijs hebâŠ
Voor wie het Belgische systeem niet kent: hier kan je ofwel 1) 20 uur rijles volgen bij een rijschool, dan met een attest zelfstandig rijden gedurende minstens 3 maanden met een voorlopig rijbewijs en L en dan je praktijk gaan doen, of 2) leren rijden met een begeleider (bv ouder, vriend, ⊠die wel een cursus moet volgen en al 8 jaar ofzo een rijbewijs bezit) met een L en na je stageperiode je praktijk gaan doen.
Zo man, na 20 uur les kon ik net een beetje schakelen en had ik de auto onder controle, maar helemaal nog geen inzicht in het verkeer om me heen en moeilijke situaties Was wel een heel trage leerling, maar toch. Blij dat dit in NL niet is!
Inmiddels al jaren mân rijbewijs trouwens en ik rijd prima, het duurde gewoon heel lang voor het kwartje viel en ik alles met elkaar kon combineren.
Ja toch!!! Ik voelde me meteen zo gefaald toen mijn instructeur zei dat we zeker nog niet meteen het examen gingen doen na mijn 20 uur, dacht de hele tijd dat ik gewoon enorm traag en slecht ben in het leren rijden, maar heb het nu gelukkig al wat kunnen relativeren.
Ik lees hier mee sinds mn vorige gefaalde rijexamen en heb er zometeen weer een. Ben ondaks alle tips die voorbij zijn gekomen zooo gestrest. Ik weet dat ik mezelf hierin deels saboteer en dat ik van de onzekerheid ook niet goed ga rijden, maar het is zo lastig om dat uit te zetten.
Ik probeer nu echt te manifesteren dat ik het ga halen door me voor te stellen dat ik mensen straks app met ik ben geslaaaaaaaagd, maar tegelijkertijd heb ik er vrij weinig vertrouwen in ughhh. Helemaal geen zin om weer nieuwe rijlessen te nemen en weeeer een rijexamen te plannen en weeer mensen te vertellen dat het niet is gelukt Maar goed ik ga het gewoon halen ineens en dan hoeft dat allemaal niet
Heel veel succesđđ»!!
Haha oke deze keer ging echt ver-schrik-kelijkkkk. Weet echt niet wat ik aan het doen was, bleef maar foutjes maken. Ga het snel proberen te vergeten want ik weet dat dit niet is hoe ik normaal rij Alleen beetje jammer dat ik nu weeeer moet lessen en een nieuw examen moet inplannen
HĂ© wat vervelend en balen zeg! Heb je er al eens aan gedacht om een faalangstexamen te doen in plaats van een âgewoonâ examen?
Dit heeft je inderdaad een hoop extra geld gekost maar deze situatie gaat niet voor iedereen op toch.
Maar ook ik vond het zonder deze specialere rijlessen ook erg duur.
Mijn rijlessen stammen nog uit de prehistorie maar toen was het al duur, en het ging ook gerust elk kwartaal met 2,50 per uur omhoog
Eens hoor maar Sedana post nu een heel specifieke situatie die niet voor iedereen geldt.