Eens
Wel erg irritant lijkt me, als het op die manier moet, met alles wat erbij komt
Wel goed dat jullie die optie van faalangstexamen hebben, hoe duur het ook is. Voor zover ik weet zijn er hier geen speciale scholen of examens voor mensen met dit probleem. Ik zou het nochtans goed kunnen gebruiken…
Wat houd die tussentijdse toets trouwens in?
Straks weer rijles daarna nog 2 lessen. Het gaat naar mijn gevoel wel oké (ik denk steeds ‘wow ik rijd met een auto’) maar schakelen en met die koppeling spelen blijft moeilijk. Ook val ik nog steeds stil als er veel verkeer is omdat ik zenuwachtig word. Parkeren is ook nog niet helemaal logisch in mijn hoofd. Ik denk dat ik ook teveel op de snufjes van de auto reken bv om te parkeren de camera enzo en voor te schakelen en snelheid kijk ik eigenlijk altijd naar het dashboard omdat ik het soms niet goed weet?
Wat ik met schakelen deed was echt proberen te luisteren naar de motor of ik moet schakelen of niet, en aan het begin keek ik op de toerenteller. En nu nog steeds als ik wegrol 1, dan meteen 2 en als ik boven de 30 ga naar de 3 (verschilt per auto…heb een hele oude) etc etc. Misschien aan de instructreur vragen, bij hoeveel toeren/bij welke snelheid is het het beste?
Bij een tussentijdse toets doe je bijzondere verrichtingen (fileparkeren, keren op de weg, hellingtrekken etc.). Als je die toets niet doet is dat gewoon onderdeel van je normale examen.
Voor schakelen verschilt het wel per auto maar ik hoor het wel. En anders inderdaad het toerenaantal. Meeste auto’s geven nu ook aan wanneer je ‘moet’ of kan schakelen maar lang nog niet elke. Daar moet je ook wat handigheid in krijgen in je eigen auto of iig de auto waar je straks in gaat rijden.
Parkeren kan ik nog altijd niet na 11 jaar rijbewijs maar ik woon in een dorp dus fileparkeren en hele krappe parkeergarages maak ik gewoon te weinig mee. Ik maak het mezelf zo makkelijk mogelijk en moet soms dan net wat verder lopen en dat is prima .
Ja, ik hoor nu wel al beter wanneer de motor hoger wilt maar lager weet ik nog niet goed? Ik snap de theorie over het schakelen wel ongeveer denk ik, maar om dan tijdens het rijden te sturen, rondkijken, pedalen intrappen, schakelen en dan ook nog eens naar die toeren en snelheid kijken vind ik echt zo moeilijk!
@mikselke oh wat fijn dat je dan de optie hebt om alvast een deel tijdens die test te doen. Bij ons moet je die manoeuvres sowieso tijdens het examen doen.
Ik doe al BNOR examen wat ook met langere tijd, mogelijkheid tot pauze enzo is. Heb in het verleden (10 jaar geleden) een aantal examens gedaan waarvan 1 faalangst en dat was volgens mij verder niet heel anders dusss zal het toch op de manier ook moeten kunnen.
De examinator had het nog wel over misschien eerst automaat halen en dan na wat ervaring met rijden nog eens op voor schakel. Vind dat niet heel chill en heb niet het idee dat het bij mij aan schakelen ligt (zei hij ook, maar zei dat het misschien alsnog iets meer rust gaf), maar ga misschien toch ff 1-2 lessen proberen in een automaat. Wie weet dat ik het dan ineens heel chill vindt
Een automaat is dan toch helemaal prima? Ik zou niet meer zo focussen om ooit weer een schakel auto te rijden.
Haha dit is allemaal zoooo herkenbaar. Vooral dat van de weg niet onthouden. Dan zegt mijn rijlesinstructeur dat we hier al 10 keer zijn geweest en dan brand er echt 0 licht hoor
20 uur met rijschool gereden en mijn attest gekregen om alleen de baan op te mogen!!! Al ga ik voor nu nog een tijd met mijn broer oefenen om wat zelfzekerder te worden en daarna indien nodig nog wat extra les bijnemen. Had voor mijn laatste les ook een zoveel fijnere instructeur dus ik ga die maar aanvragen als het nog nodig is. Niet dat de vorige slecht of gemeen was, juist heel rustig en zo, maar om een of andere reden klikte het gewoon beter bij deze en had ik minder het gevoel hem de hele tijd teleur te stellen of zo lol.
(Ik ben Belg trouwens voor wie me niet herkent, dus anders dan in NL)
Wees niet te streng voor jezelf - een automaat is toch helemaal prima? Ik heb nog maar een paar jaar mijn rijbewijs en rijd heeeel weinig (ook geen eigen auto) en heb een enorm stressvolle rit gehad waardoor ik ook liever niet meer in schakelauto’s rijd. Ik heb geen eigen auto maar huur gewoon een elektrische nu. Is toch de toekomst. En het zorgt er voor dat ik veel veiliger en minder stressvol kan rijden. Is me alles waard. Kan er dan ook niet tegen dat mensen zeggen dat ik over die angst moet heenkomen. Voor wie dan? Voor mijzelf iig niet. Als ik ooit een auto koop wordt dat zonder nadenken een automaat
Mij gaf een automaat enorm veel rust en veel meer overzicht. Kans is groot dat het voor jou ook veel gaat schelen
(En sorry het was ook meer een rant naar de algemene stelling dat schakelen superieur is ofzo pfffft)
Succes!
In mijn familie was er een hoop gedoe om, want Ooooh automaat, makkieeeee
Alsof je dan niet op het verkeer hoeft te letten ofzo
Heb zelf wel een schakelrijbewijs maar dat wordt alleen nog gebruikt als de leenauto toevallig een pookje heeft haha
Mijn instructrice is zo lief! Echt leuk haha heb ik een stuk minder tegenzin voor rijles dan vorige keren. We kletsen echt over van alles. En ik zei vandaag dat ik trek had en toen stopten we een stukje later, deed ze haar kofferbak open en mocht ik snacks uit dr stash pakken 🥹
Ik gebruikte alleen apps! Heb het boek 1x snel doorgelezen maar is te langdradig vond ik.
Ik gebruikte
En
En nog wat aps geloof ik maar vooral deze. Je hebt er heel wat, je moet gewoon maar even kijken welke interface je het fijnst vindt.
Vond het wel handig, kon ik gewoon elke dag oefenen waar ik ook was ….ik oefende gewoon gedurende de dag wat en als ik wakker werd en ging slapen ofzo als je nog even op je telefoon zit.
Heb een paar weken die apps gedaan en paar dagen voordat ik begon met lessen mijn theorie examen gehaald.
Vond het wel erg fijn dat ik het allemaal al had geleerd voordat ik in een auto stapte. Dan weet je bijv al wat borden betekenen en hoe de voorrang is op sommige plekken.
Succes!
Dankjewel!! Dit was echt wat ik zocht
Ik zou vandaag weer een proefles hebben bij weer een nieuwe rijschool die op google meer dan 300 goede recencies heeft… krijg ik net “hee negatief helaas voel ik me niet lekker kan je ook volgende week”
Echt hoe krijg ik het voor elkaar
Ik heb iets anders gebeld waar ik vanmiddag direct bij terecht kan. 6 dec zou ik daar kunnen afrijden.
Edit : ze gaan natuurlijk wel kijken of 6 dec haalbaar is. Anders kan het ook in januari.
Ohh sorry voor al die dubbelposts. Maar ze heeft dus aangegeven dat 6 december zou moeten lukken! Maar nu is dat examen nog steeds niet ingepland op mijn naam… zit echt te twijfelen of ik maandag dan gelijk weer moet bellen of dat ik het even moet afwachten. Voel me nu zo ongeduldig
Ik heb mijn eerste rijles gehad en ik weet nog niet goed wat ik er nou van vond. Het sturen vond ik wel leuk, maar dat schakelen gaf me echt kortsluiting al heb ik toch al besproken dat ik ook erg positief tegenover een automaat sta. Eerst dit wel een paar keer proberen.
7 december afrijden! Ik heb nu weer 4 rijlessen gehad en gister ging het gelukkig weer goed! Had het overzicht weer helemaal en de instructrice behandeld dingen die me echt helpen. Heb nog 4 volledige rijlessen van 1,5 uur te gaan en dan op de 7e nog dat uurtje voorbereiden. Heb goede hoop