Rijlessen

Ik ben recent begonnen met rijlessen dus heel erg leuk en herkenbaar om jullie ervaringen te lezen! Ik merkte dat mijn instructeur zo min mogelijk lessen wilde inplannen tot ik mijn theorie had, dus die heb ik snel ingepland en deze week gedaan & wonder boven wonder gehaald. De rijschool was een maand(!) dicht ivm vakantie dus ik heb maandag weer de eerste rijles na een tijdje. Ben benieuwd hoe het nu gaat maar wel gemotiveerd om door te pakken nu ik theorie heb gehaald! Daar zag ik best wel tegenop.

Mij hielp trouwens heel goed een ANWB cd-rom die ik geleend had van de bieb! Honderden oefenvragen gedaan en meerdere oefenexamens, en daarbij dan dingen genoteerd zodat ik een soort samenvattinkje had. Overigens net als @Negativ ook geen oefenexamen gehaald en de echte dus wel gelijk.

3 likes

Fijn om iig stapjes vooruit te maken!

Mijn les net was eigenlijk best leuk :o
Alleen rotondes gaan nog slecht haha

1 like

Ik.had gisteren mijn 35ste les ofzo en dingen gaan steeds meer vanzelf. Heb gisteren weer iets nieuws geleerd en ik begin een beetje voor me te zien dat ik ga autorijden. Net zoals war jij zegt van rotondes @CloserToFine vond ik eerst lastig en nu moest ik gisteren even weer rotondes doen en het ging zo natuurlijk dus bij jou vast ook straks! Heb jij trouwens al automaat geprobeerd?

Succes met afrijden @Negativ !!

Oh en voor theorie heb ik veel gehad aan theorietoppers.

2 likes

Nee nog niet! De automaat was niet beschikbaar vandaag. Al ging het schakelen vandaag wel weer beter juist :sweat_smile:

2 likes

Godver ben gezakt voor mn theorie net ook maar door een paar fouten teveel op t einde. De rest was perfect. Kan wel janken.

Oke nee gaat nu wel goed haha. Ik heb mn resultaten even goed bekeken en alleen dat voorrang gedoe vind ik enorm lastig dus daar ga ik even goed op focussen.

2 likes

Vervelend dat je het niet gehaald hebt! Alleen de meeste ongelukken worden nou net veroorzaakt doordat automobilisten de voorrangsregels niet goed kennen. Dit is ook mijn nummer 1 irritatie in het verkeer (als fietser). Dus enorm belangrijk om toe te kunnen passen in elke situatie.

1 like

Ah ja thanks hier heb ik geen moer aan.

6 likes

Haha ja sorry toen ik het terug las vond ik het ook een beetje een kutreactie van mezelf. Belang van veiligheid in het verkeer neemt niet weg dat het voor jou gewoon balen is dat je het niet gehaald hebt. Succes!

1 like

Haha jaa ik vind het zelf ook irri hoor hoe mensen rijden. Extra irri als je zelf lest en dat je mensen fouten ziet maken die ze makkelijk hadden kunnen voorkomen. Ik ben zelf meer iemand die het liefst iedereen voor laat zodat iedereen veilig thuis komt. Maar ja moet nu steeds van zon dom plaatje afleiden binnen een paar min wat je in die situatie moet doen.
Dan heb je alles gezien van alle tekens tot die komt van rechts enzo. En dan is het net “Hahaaa dit was een instinker hier helemaal in t hoekje was nog iets verstopt”

Ik ben sinds gister wel even wat filmpjes van hun gaan kijken jaa haha. Thanks voor de tips!

1 like

Je ook al een app? Elke dag even in de app wat voorrang situaties oefenen, net alsof je een spelletje doet. Na een tijdje werd ik er goed in, zag het snel.

1 like

Ik heb binnenkort een rijles in Engeland en omfg mijn linkerarm kan echt niks. Vond schakelen met rechts al zeer uitdagend en heeft me een jaar gekost lol. Vind het zo spannend :cold_sweat:

1 like

Thanks voor alle tips meiden! Ik heb de apps op mn telefoon gezet en ga daar eens mee spelen. Lijkt mij ook fijn voor in t echie haha. Want hoewel ik de regels weet rem ik toch het liefste af voor een fietser die geen voorrang heeft haha. Maar daar slaag ik natuurlijk niet mee.

Ben wel blij dat de lessen eindelijk beter gaan en ik het schakelen steeds meer begin te begrijpen. Ik wil nu niet meer de handdoek in de ring gooien.

1 like

Nog meer die vandaag les hebben?

Ik moet over een uur en ik zie er tegenop. Het sneeuwt en ik heb koppijn. Zou het liefs afbellen. Maar ja, ik wil gewoon mijn rijbewijs, dus even doorzetten.

Je kunt het! Ik heb van de week met de gladheid gelest. En het is niet veel enger dan normaal. Sterker nog je rijd langzamer dus je ziet ook wat beter hoe en wat.

Mijn 3e les was ook met heftige regen enzo en dat was ook best spannend maar prima te doen.

1 like

Ik eerder deze week in de sneeuw en morgenochtend ook heel vroeg, dus dan zal het wel glad zijn.

Ergens is het alleen maar fijn om rijles te hebben in deze omstandigheden, toch? Ik maak dat veel liever een keer mee met iemand die kan ingrijpen als ik iets doms doe. Dat ik niet straks mijn rijbewijs heb en ineens op een gladde weg moet rijden met 0 ervaring. Komt goed, je bent aan het leren en mag gewoon fouten maken!

2 likes

Nou, ik vind jullie berichtjes heel aardig @Soy.peor @Hiphopopotamus @Sedana, maar ik vond het echt ruk gaan haha. Ben ook alleen maar bezig geweest met parkeren, want ik snapte er gewoon niks van. En uiteindelijk was ik gewoon helemaal moe en blegh, wat jullie vast wel herkennen. En kreeg alleen maar als ‘advies/commentaar’ “Je moet veel actiever zijn!!” En m’n vriend stond me ook echt met zo’n :face_with_raised_eyebrow: hoofd op te wachten toen ik aan kwam rijden thuis :smiling_face_with_tear:. Dus ik wil deze les heel snel vergeten :sob:en zelfs gewoon zin om niet meer te lessen :grimacing: en dan maar met ov en dan lees ik nog eens een boek…

1 like

Aahhw wat kut. Ik herken het meteen willen stoppen ook haha. Maar ik hoor van mensen die al jaren hun rijbewijs hebben dat zij ook wel eens hun dag niet hebben en rijden kut gaat. Het voelt dan misschien als een verspilde les als alles slecht gaat. Maar zelf leer ik daar eigenlijk meer van want dan ben ik de les erna allert.

Wat mij trouwens helpt als ik in de les iets niet begrijp is om er wat youtube filmpjes over te kijken. Jij bent volgens mij veel verder. Maar ik snapte in de eerste lessen zo niet wanneer je nou moet schakelen. En na een paar filmpjes en een les proberen had ik het eindelijk door.

Ik heb een examen ingepland, over een maand. Ik denk dat ik hem niet ga halen want ik stress elk examen zo hard. Maar goed laatste keer is alweer 6 jaar terug ofzo dus who knows misschien gaat het nu beter! Wil gewoon mijn rijbewijs please.

2 likes

Zit je dan wel bij de juiste instructeur? Misschien niet wat je wilt horen nu, maar met dat soort vage leuzen kun je niet inees op magische wijze inparkeren.

Ik herken wel dat je moe bent na een rijles, maar ik voel me nooit kut over mezelf of het lessen op zich. En dat is echt niet omdat ik zo zelfverzekerd ben, absoluut niet. Heb gewoon een fijne instructrice die hele handige tips geeft en ook gewoon kan flauwekullen zodat ik ook om mezelf kan lachen als ik iets voor de tiende keer fout doe.