Rijlessen

Nou een zin als ‘een examinator heeft hier geen zin in’ kan toch niet, is ook totaal niet opbouwend ofzo.
“De examinator zou dit niet goedkeuren, beter kun je dit en dit doen” zoiets zou beter zijn toch.

2 likes

Heeft iemand van jullie ooit gewisseld van rijschool terwijl je je hele pakket nog niet hebt betaald? Ik heb nu betaald voor de helft, ik geloof 13/25 lessen. Ik ben nu bij de 8e les maar twijfel of ik na les 13 niet wil overstappen naar een andere rijschool. Mijn huidige school bestaat alleen uit 1 instructeur en ik vind hem niet echt leuk, hij vergeet vaak hoe het precies gaat bij mij etc. (dan zegt hij ineens ‘oja de bocht achteruit ging goed he vorige keer?’ terwijl ik dat nog nooit heb gedaan), en we ‘verspillen’ vind ik veel tijd voor en na de les door uitgebreid te kijken wat ik ga doen/heb gedaan die keer. Ik weet rationeel gezien wel dat het prima is om te wisselen, maar toch voel ik me een beetje bezwaard ofzo? Omdat ik al heb gezegd dat ik het pakket van 25 lessen afneem. Ik weet niet, hopelijk heeft iemand eerder in zo’n situatie gezeten en kan die mij geruststellen haha, of zijn mijn ‘klachten’ veelvoorkomend bij andere instructeurs en kan ik er beter gewoon vrede mee hebben?

1 like

Niet helemaal hetzelfde maar ik heb gewisseld terwijl ik mijn hele pakket al betaald had (maar nog niet al mijn lessen/examens had gebruikt). Het was een vrij grote rijschool dus ik heb toen gemaild met een uitleg (ik had/heb rijangst en had geen match met de instructeurs, zag ook niet voor me dat ik hier ooit kon slagen). Het was niet zo’n probleem en ik heb zelfs nog een deel van mijn geld teruggekregen. Ik zou het dus zeker proberen! Ik denk dat een rijschool ook niets opschiet met een leerling die daar niet kan slagen.

En ik vind klachten over instructeurs eigenlijk nooit gek, je moet gewoon ontspannen in de auto en les kunnen zitten. Toen ik eenmaal een fijne instructeur kon ik opeens ook veel beter rijden dan bij mijn eerdere instructeurs.

3 likes

Mijn rijlessen gaan steeds beter en ik vind het ook echt leuk. Het enige is dat als ik halverwege een foutje maak dat ik er dan in blijf hangen en dan telkens kleine domme foutjes maak. Ik moet dan echt weer een soort terug op aarde komen ofzo heel irri haha.

1 like

Ik heb zometeen voor het eerst rijles met een nieuwe instructeur (door de automaat) en omdat er ook nog eens twee weken tussen mijn laatste les zit wel weer extra spannend. Hoop dat het een leuke les gaat worden.

4 likes

Ik moest wel even wennen dat deze man weer een andere aanpak heeft, maar automaat is wel echt genieten, ik kan mij eindelijk focussen op het verkeer :grin:

8 likes

Hoe dichterbij mijn examen hoe meer er fout gaat. Raak zooo in de stress van alles. Heb nog 3 lessen voor mijn examen maar no way José dat ik het ga halen. En soms zie ik mijn instructrice een appje sturen en dan denk ik ‘jij appt zeker naar je vriendinnen dat deze leerling haar examen echt niet gaat halen’.

Al een keer geprobeerd en dat hielp me niet per se meer. :tired_face:
Maar mijn instructrice heeft ook een faalangst cursus gedaan dus is daar wel goed in om mee om te gaan op zich. Alleen zo’n examen vond ik de vorige keer niet heel veel schelen qua stress, scheelde alleen in de prijs lol.

Wat is precies hetgene waar je tegen aan loopt? Heb je dit ook met andere examens?

Ik ben nu in therapie omdat ik als kind iets heb meegemaakt waardoor ik altijd bangig was in het verkeer en ook er lang over deed om te durven fietsen enzo. Dit wist ik niet tot mn moeder het me laatst vertelde en nu snap ik mn zenuwen en angsten in de auto meer. En daar ben ik nu dus mee aan de slag zodat ik mn angsten onder controle kan hebben. En zo kan ik me ook weer herpakken na een fout ipv dat ik denk oh heel de les is nu verpest.

Is miss super overdreven hoor therapie maar miss kan je iets van een cursus of iets doen om beter met je zenuwen om te gaan.

1 like

Hmm nou ik heb sowieso wel prestatiedrang, ben perfectionistisch en heb wel faalangst. Maar bij andere examens (dus op school) ging het altijd gewoon goed uiteindelijk omdat het resultaat uiteindelijk altijd voldoende was, dus daar had ik het gevoel dat mijn moeite werd beloond.
Met rijden heb ik dat niet echt, ik vraag altijd om uitleg, ik kijk filmpjes op YouTube en weet ik veel wat, maar ik blijf gewoon ‘hangen’ op een bepaald niveau wat niet goed genoeg is, voor mijn gevoel.
Als ik afrijd zoals ik mijn laatste 2 lessen heb gereden, is dat niet goed genoeg. Er werd denk ik verwacht dat ik die laatste 5 lessen nog net dat sprongetje zou maken dat ik op niveau ben, maar dat lijkt maar niet te lukken. Misschien door stress, misschien ook niet. En het is ook niet eén bepaald ding dat steeds niet lukt maar gewoon het rijden in het algemeen (dingen net te laat zien en net te laat erop anticiperen, niet voldoende rust ingebouwd etc). Maar ik denk anderzijds ook niet dat bij 10 meer lessen dit anders zou gaan omdat ik dus steeds op dit niveau blijf hangen voor mijn gevoel, ook bij vorige rijscholen.

2 likes

Maar wat is een goed niveau dan? Als jouw instructeur vind dat je kan rijden dan is dat toch goed genoeg. En nu kan je nog wat fouten maken en daar van leren. Fouten maken is geen falen maar een leer proces. Plus tijdens je examen mag je ook wel een klein foutje maken als je je maar herpakt.

2 likes

Nja het is meer dat we hadden verwacht dat ik op niveau zou zijn ten tijde van dat examen en dat de laatste lessen totaal niet op niveau zijn (ingrepen etc). Maar denk ook echt dat dat grotendeels komt door stress nu het dichterbij komt.

1 like

Ik heb straks weer mn theorie. Als ik m nu niet haal word ik insane haha. Letterlijk alles 10x geleerd en kan alle info dromen.
Heb ook al mn bijgeloof dingen gedaan lets go.

4 likes

Succes! Ik ga voor je duimen.

@Nysmn Lastig zeg! Ik had daar ook wel last van en ik denk met ons vele anderen. Je kan in ieder geval vragen of je instructeur mee kan rijden tijdens het examen. Bij mij zaten de instructeur en de examinator gezellig te kletsen en zei ik dat ik niet wilde praten zodat ik me kon focussen. Het hielp toen wel heel erg dat ik wat minder het gevoel had dat de examinator me op de vingers zat te kijken. In the end heb ik op het einde zelfs een beetje meegepraat.
Verder is het belangrijk om goed te kijken (spiegels en over je schouder) en ver vooruit te kijken. Zoek alvast naar waar het volgende kruispunt is. Dan heb je meer tijd om alles aan te zien komen en kun je beter anticiperen.

1 like

Succes! Je kan het!

2 likes

Weer gezakt. Ik wil nu zo graag even janken maar moet naar mn werk pff.

Ik heb hem nu maar vpor volgende week weer geplanned. Als iemans nog tips heeft. Ik heb al veel info en kijk al veel videos. Maar andere tips zijn altijd welkom. Vooral voor t onderdwel inzicht want gevarenherkenning gaat perfect steeds haha

4 likes

Heb je theorietoppers al geprobeerd? Na een aantal pogingen was ik er ook klaar mee en dat heeft mij enorm geholpen. Hij legt het op een simpele manier uit en veel oefenen via een app hielp ook bij mij. Volgens mij hebben veel mensen moeite met inzicht. Daar was ik ook telkens op gezakt.

Jaa ik kijk veel naar zijn videos die zijn wel echt fijn jaa. Nja ik moet maar gewoon doorzetten. Als het me de 3e x ook niet lukt doe ik zon dag cursus.

1 like

Ik had ook de theorietoppers cursus. Daar werd echt stap voor stap alles op een logische volgorde uitgelegd ipv random zo een boek lezen. Vond het ook chiller dan random filmpjes vanwege de logische volgorde en de oefenexamens.

Hopelijk lukt het volgende keer wel :crossed_fingers:t2:

1 like

Ik vind dat hij in zijn video’s wel minder uitleg geeft dan zijn cursus. Dat zijn echt 8 hoofdstukken van 30/40 minuten. Het is echt even een lange adem maar dan komt wel echt alles voorbij.

1 like