Wat zijn je zorgen mbt je werk?
Ik zit even na te denken wat ik als werkgever zou doen met zo’n vraag.
Ik zie 2 mogelijke risico’s: Als er met gevoelige gegevens wordt gewerkt, is het risico dat gehackte informatie wordt gebruikt om een medewerker onder druk te zetten om toegang te geven tot die gevoelige gegevens groter. Je ziet dat bv voorkomen als iemand grote schulden, een affaire, seksuele geaardheid, etc verborgen wil houden of daardoor omkoopbaar is. En er is ook een groter risico dat het voor hackers met die extra informatie over jou makkelijker is om jouw specifieke accounts te hacken, bijvoorbeeld als je wachtwoord makkelijk te raden is obv persoonsgegevens.
Als ik jouw werkgever was zou ik jou in ieder geval adviseren om extra alert te zijn op verdachte mails, verdacht gedrag en verdachte toenaderingspoginen. En om sterke wachtwoorden en meerfactor authenticatie te gebruiken en jou daarin te ondersteunen als werkgever. En als ik denk dat er echt een groter risico is voor de organisatie als gevolg van deze hack, zou ik extra monitoring inrichten rn aanvullende maatregelen overwegen obv het risico bovenop de bestaande beveiligingsmaatregelen (die hopelijk gewoon al op orde zijn als je met zulke gevoelige gegevens werkt). Zijn er nog meer of andere dingen die je van je werkgever zou verwachten?