RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Nee dat sowieso niet maar dat is toch überhaupt niet gebeurd?

Vind het echt raar dat je zelf maar moet uitzoeken hoe en wat en dat er ook nog eens niet snel op wordt gereageerd als je wil weten wat er precies is gelekt en waar :smiling_face_with_tear: dan kun je best pro actief (privé uiteraard) laten weten aan mensen

2 likes
1 like

Weet iemand of dit legit is? (Sorry ik ben totaal niet thuis in de juridische wereld)

2 likes

Het is op zich wel legit maar ik had liever gezien dat stichting Clara Wichmann het zou doen. Op dit kantoor werken alleen maar mannen. Massaclaims zijn vaak wel goed en die advocaten staan ook wel aan de goede kant, maar het is net zo goed een gehaaide wereld, waar winst gemaakt moet worden en waar dingen worden gezegd als ‘we moeten snel actie ondernemen anders gaat een ander kantoor ermee vandoor’. En dat zou natuurlijk niet uit moeten maken als je het puur voor de goede zaak doet

edit: Overigens betekent het feit dat een kantoor aan het voorbereiden is niet dat ze de zaak ook gaan doen. Eerst moeten slachtoffers zich melden en filen. Er zijn ook anderen bezig met de voorbereiding:

6 likes

Er staat wel dat er wordt gewerkt op basis van no cure no pay. Dat mogen advocaten toch eigenlijk niet (anders dan bij letselschade)

1 like

Ja precies ik krijg er ook een beetje het gevoel van dat er een slaatje uitgeslagen wordt. Ik wacht ff Bits of Freedom af met hun advies.

5 likes

Volgens mij mag dat bij massaclaims wel zolang je vooraf een percentage afspreekt

1 like

Op de site van de Orde van Advocaten zie ik die uitzondering niet staan

https://www.advocatenorde.nl/praktijkuitoefening/voor-uw-praktijk-1/resultaatgerichte-beloning

Ik zou zelf in ieder geval even wachten met aanmelden tot er meer duidelijkheid is. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen

6 likes

Ik zou er ook niet gelijk opspringen. Zag dat wat @Flamoes deelt en de reden waarom ik ook niet nu al overtuigd ben van de kans op slagen, op NOS beknopt uitgelegd wordt door de advocaat van IP&tech (en daarmee niet gezegd dat als de onderzoeken zijn afgerond en blijkt dat een massaclaim zinvol is, meedoen aan een massaclaim niet alsnog nuttig kan zijn om een signaal af te geven):

Bijna 3000 vrouwen melden zich voor massaclaim na lek bij bevolkingsonderzoek - Bijna 3000 vrouwen melden zich voor massaclaim na lek bij bevolkingsonderzoek

2 likes

Ik denk ook dat er bepaalde stichtingen (zoals hierboven genoemd) ook nog wel een poging gaan wagen. Er zijn veel meer partijen achter de schermen aan het voorbereiden dan deze kantoren

@Flowermarket je hebt gelijk!
Wat soms gebeurt is dat er vanuit een stichting geprocedeerd wordt die de proceskosten op zich neemt.
Als het proces via een ‘normaal’ advocatenkantoor loopt is het percentage dat ik noemde wel mogelijk, maar dat is dan bovenop het uurtarief van de advocaten. Het is natuurlijk wel zo dat je bij een massaclaim die kosten deelt.

Maar goed, ik zou dus ook afwachten

2 likes

Ik had vorige week contact opgenomen met mijn rechtsbijstandverzekering en ik kreeg maandag een telefoontje dat zij heel veel meldingen hebben gekregen, deze een soort wilden bundelen en ook gaan kijken wat er mogelijk is. Geen idee of dat hetzelfde is als een massaclaim maar het was in ieder geval wel gedekt op mijn verzekering. Een schadevergoeding boeit me geen kont. Ik ben alleen zo boos dat mijn gegevens gelekt zijn. Ik ben altijd super voorzichtig met dingen over mezelf delen op social media en offline etc vanwege een incident een aantal jaar geleden bij mij thuis, en het geeft me echt een naar gevoel nu mijn naam en adres dus misschien gelekt zijn. Dus idd wat Feather hierboven zegt, als het zinvol is wil ik meedoen om een signaal af te geven.

7 likes

Ik heb het toch nog even uitgezocht en de rechtsgang bij een collectieve actie gaat toch wat anders. Een collectieve actie gaat via een claimstichting. Het proces wordt door een procesfinancier bekostigd. Het kost je als gedupeerde dus niets. Als er een schadevergoeding komt dan pakt de claimstichting een afgesproken percentage.

Toch voelt het voor mij niet goed dat een kantoor dat enkel bestaat uit mannen hier zo ‘opspringt’. Nergens blijkt ook uit dat zij echt ‘hart hebben’ voor dit onderwerp. Via via hoor ik ook dat ook andere partijen bezig zijn met het voorbereiden van een massaclaim. Ik wacht liever tot een meer feministische stichting of op zijn minst een kantoor met een aantal vrouwen hiermee naar buiten komt.

18 likes

Precies dit inderdaad. Ik vind het ook jammer dat dit juist nu heel veel in het nieuws komt waardoor er nog meer mensen zich erbij gaan aansluiten. Inmiddels 1 op 6 die zich al snel hebben aangemeld.

Mooi om in dit topic ook wat andere reacties en meningen te lezen.

4 likes

:hushed: wat bizar dat ze dat nu dan pas weten

1 like

Ik heb nog geen brief gehad (zuiden van NL) maar wel echt meerdere onderzoeken etc. In dit artikel staat dat in de loop van de maand nog brieven worden gestuurd? Ik vind het maar vaag allemaal.

Hoezo vaag? Eerste batch brieven is gegaan naar mensen waarvan data is gestolen, nu blijkt die groep groter te zijn én kunnen ze inmiddels meer informatie geven over wat er is gestolen en daarom zullen de brieven uit de tweede ronde naar een grotere groep gaan.

Ik heb in mijn zorgdossier van de huisarts gekeken (online) en daar kon ik de brief vinden die huisarts heeft gekregen nav mijn uitslag en Symbiant is afzender. Dus denk dat ik veilig zit :crossed_fingers:.

Gevalletje read the room, maar good for you?!

57 likes

Ben het helemaal met je eens, ik wacht ook nog even af.

Weet iemand hoe snel je na je verjaardag (zodra de 5 jaar weer voorbij is) een uitnodiging krijgt voor een uitstrijkje? Is dat in de eerste weken of gaan hier soms maanden overheen? Ik kan me het niet meer herinneren van 5 jaar geleden.