RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik was 16/08 jarig en kreeg 22/08 de zelftest binnen, was voor mij wel de eerste keer dus heel misschien zit er verschil tussen eerste keer en herhaling.
Ik zag ook dat mijn uitslagbrief verstuurd is en volgende week verwacht wordt met de post.

Ik hoop trouwens van harte dat ik geen hpv heb want het uitstrijkje bij de huisarts was dus mislukt vanwege de pijn dus kon ze daar ook alleen hpv testen (ipv meteen een evt vervolg ook meenemen)

1 like

Ik had de brief ook een week na mijn verjaardag.

1 like

Oh top, dan wacht ik nog even

@punaise wel heel rot dat het zo zeer deed. Hopelijk een goede uitslag. Altijd zo kut dat wachten

1 like

Ik zie in de PostNL app dat er een tweede brief onderweg is. Ben benieuwd wat daar in staat.

2 likes

Ja hier ook. Ben benieuwd of ze nieuwe info hebben

3 likes

Ik heb hem al. Ik vind hem duidelijker dan de vorige. Er staat o.a. in welke gegevens bevolkingsonderzoek heeft verstrekt aan dat lab, en dat die dus mogelijk gelekt zijn en dat het niet om je telefoonnummer en emailadres gaat. Er is ook een speciaal nummer geopend waar je heen kan bellen met vragen.

5 likes

Naam, adres, soort onderzoek, geboortedatum, BSN, testuitslagen en huisarts :slight_smile:

Dat e-mailadres vinden ze er wel bij hoor. Lang leve de digitalisering!!!

5 likes

Nadat ik mijn test heb gehad ben ik verhuisd. Nu vroeg ik me af: sturen ze de brief gewoon naar je huidige adres? Want je meest recente adres is toch gewoon bekend?

Ja is bekend dus je ontvangt het op je nieuwe adres

1 like

Ik kreeg twee brieven. De een met wat er allemaal gelekt is en de andere een nieuwe uitnodiging. :clown_face:

Ik word echt helemaal leip van die reacties op mijn mails door het bevolkingsonderzoek. Heb al drie keer heel expliciet vragen gesteld zoals welk adres er is gelekt/doorgegeven aan dat lab en of mijn gegevens op het dark web gepubliceerd zijn geweest (want ik vind dat ze dat moeten weten en mij lijkt dat ze dat zouden moeten kunnen achterhalen). Echt minimale informatie wat mij betreft en dan krijg ik steeds een super lakse algemene reactie 🫥

2 likes

Ik heb de brief vandaag ook ontvangen. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

Wat ik me heel erg afvraag is hoe lang ze je gegevens mogen bewaren, want mijn moeder heeft ook die brief gekregen. En zij heeft al 6 jaar geen baarmoeder meer en is echt al even geleden dat ze met het bevolkingsonderzoek meegedaan had, dus best wel verbaasd dat zij dis ook die brief heeft gekregen.

1 like

Misschien kan je dat op de site van het lab en/of bevolkingsonderzoek vinden maar uit mijn hoofd is de bewaartermijn van medische gegevens minimaal 10 jaar.

Edit - medisch dossiers nu zelfs 20 jaar zie ik, maar weet niet of dit dan onder medisch dossier valt. In ieder geval best een tijdje!

1 like

Staat op de website van het Bevolkingsonderzoek

Hoe lang bewaren jullie mijn gegevens?

We bewaren de data zolang de wet dat voorschrijft. Volgens de Wet geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) is de bewaartermijn voor medische gegevens maximaal 20 jaar.

1 like

Maar hoe zouden ze moeten achterhalen wat er op enig moment op het darkweb heeft gestaan of mogelijk verkocht is? Snap dat je meer wil weten en welk adres lijkt me nog wel te achterhalen door het lab zelf maar verder denk ik niet dat je op enig moment meer duidelijkheid gaat (kunnen) krijgen.

11 likes

Nouja ik vind dat wel de verantwoordelijkheid van degene die je gegevens rond heeft laten slingeren, om je te informeren daarover. En dat kunnen ze dan ook zeggen he, dat dat niet kan/dat ze dat niet weten, maar ze reageren er dus niet eens inhoudelijk op, wat ik echt heel slecht vind.

Het is trouwens niet precies zoals jij zegt dat er zomaar random dingen hebben kunnen staan, er is echt een document gepubliceerd geweest waarmee dat lab is afgeperst, en ik vind dat ze duidelijk aan degenen die daarin stonden (zo’n 50k mensen) dat moeten laten weten.

Edit: ja dat adres idd moeten ze gewoon weten, en daar reageren ze ook niet inhoudelijk op, het is gewoon die compleet lakse houding waar ik echt witheet van word

3 likes

Sorry maar zowel de eerste als de tweede brief zeiden toch precies helemaal niks?

1 like

Wat is de eerste VS de tweede brief? Ik krijg net pas m’n eerste brief binnen. Balen, had gezien op mijn gezondsheidsnet dat mijn onderzoek via Jeroen Bosch ziekenhuis was verwerkt maar krijg nu toch een brief.

1 like

de eerste is; je data zijn gelekt. de tweede was: dit, dit, dit, dit en dit is er over je gelekt

4 likes

Thanks! Kunnen jullie via gezondheidsnet nog bij je initiële uitslagen? Die van 2023 staat in m’n dossier, die van 2018 kan ik daar niet vinden.