RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Nou dat stelt me gerust want dan komt 30 jaar me precies uit… :see_no_evil:

Nja weet je wat het is, die leeftijdsgrens is er natuurlijk niet voor niets maar iedereen is bang de uitzondering te zijn.

Ja het bevolkingsonderzoek is dus heel goed. En ik raad iedereen aan daar aan deel te nemen. Gelukkig is het bij jou ontdekt en behandeld. Ik wil ook absoluut niemand afraden om een test te doen als je dat graag wilt. Maar wel om je druk te maken om ziektes die je misschien kunt hebben.

1 like

Ja maar zeggen dat men zich niet druk moet maken als ze geen klachten hebben vind ik wat misplaatst in dat geval, omdat dit nou net iets is waar je zelf over het algemeen helemaal niks van merkt als het wél mis is. Ben het wel mee eens dat het geen zin heeft om je onnodig druk te maken.

3 likes

Ze is niet paniekerig? Ze laat het gewoon elk jaar checken. Niets mis mee toch?

1 like

Met dat laatste ben ik het ook wel eens. Maar als iemand nou echt graag zo’n test laat doen gewoon om dingen uit te sluiten, waarom dan niet? Lekker doen dan zou ik zeggen.

Ik heb zelf overigens 3-4 maanden geleden de oproep gehad. Toen niet direct een afspraak gemaakt want ziek geweest + liep nog achter de feiten aan met andere dingen waardoor het er nog niet van was gekomen. Nou wilde ik een aantal weken geleden die afspraak alsnog maken. Was op een maandag, dacht zal vast die week wel terecht kunnen, maar dit kon ik dus pas zo’n 2 maanden later “na de vakanties”, in september. Vind ik best wel vreemd, ook omdat mijn huisarts wel gewoon werkt. Baalde zelf al dat ik het iets had uitgesteld, maar dat zij het nu ook nog 2 maanden uitstelden vind ik eigenlijk ook niet zo’n prettig idee, voor het geval dat… Maar goed. Heb wel een aantal jaar terug al een test gehad, dat scheelt wel iets in m’n gevoel.

Natuurlijk als ze dat wil moet ze dat vooral doen. Maar is ze dan niet jaarlijks zenuwachtig dat er iets is? Ik was er zelf namelijk er nooit mee bezig. Pas tijdens het uitstrijkje zelf dacht ik oh maar wat nou als er daadwerkelijk iets aan de hand is, wat dan?

1 like

Heet het in het Engels echt smear test? Mijn huisarts praat Engels (ja super handy) maar het klinkt zo vies…
(Ik twijfel sowieso of ik er niet al eens een heb gehad. Wel een onderzoek met zo’n inwendige echo in ieder geval.)

Ja smear/pap smear idd!

1 like

Nee volgens mij niet. Volgens mij ziet zij het inmiddels gewoon als een soort tandartsbezoek of zo. Ze is heel nuchter en ze zegt dan ook: “Als ze iets vinden zijn ze er in ieder geval altijd op tijd bij.”

3 likes

Ik snap wat je zegt, maar volgens mij is het in haar geval zo - weet niet zeker hoor - dat ze een poos in Duitsland heeft gewoond en volgens mij wordt er daar op jongere leeftijd al gekeken naar baarmoederhalskanker en zo. Misschien dat ze het vanuit daar heeft meegenomen of zo.

Ik ben nog geen 30 maar ik ga sowieso als ik een oproep ontvang. Hoe niet prettig het misschien ook is… Het is wel belangrijk voor jezelf.

4 likes

Ik had 't er ook niet bijgeschreven, dus kan me ook best voorstellen dat je zo dacht.
Het is bij mij sowieso een heel gevoelig onderwerp nu omdat ik 't onlangs allemaal zo heb meegemaakt dus ik ben sowieso geen heel tof persoon om daarover te praten nu geloof ik haha.

1 like

Haha nee maar vind mezelf wel echt zo’n zeur nu erover. Dus denk dat meer van mezelf hoor :stuck_out_tongue:

Nou je bent helemaal geen zeur. Ik vind het echt goed dat je anderen hiermee helpt terwijl je ook zou kunnen denken: veel te beladen voor mij, ik klik het topic niet eens aan. (Wat ook begrijpelijk zou zijn.)

3 likes

ik vind je ook geen zeur, jouw verhaal heeft er voor gezorgd dat ik een afspraak ga maken.

Hopelijk gaat met jou nu ook alles goed!

3 likes

O wow, wat goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik vind het ook heel bijzonder dat je dat door mijn verhaal hebt gedaan en daar ben ik ook eigenlijk wel blij om. Ik vind het heel goed dat je gaat!

Met mij gaat het nu stukken beter. Ik heb veel meer energie weer. Ik slaap nog wel heel veel, maar daar is niet zoveel mis mee geloof ik. Ben in ieder geval enorm opgelucht dat ik er goed vanaf ben gekomen!

4 likes

stak mn hoofd een beetje in het zand, terwijl het zo’n kleine moeite is maar van groot belang.

Goed om te horen, en kan ik mij voorstellen ja.wat een rollercoaster moet dat zijn geweest fijn dat je nu weer vooruit kunt kijken.

1 like

Ik ben gegaan toen ik de oproep kreeg. Was ik sowieso al wel van plan, maar helemaal toen ik zag hoe belangrijk bevolkingsonderzoeken eigenlijk zijn. Zo werd bij mijn moeder bijvoorbeeld borstkanker (wel een ander soort dus) opgespoord (een paar maanden voor mijn oproep) en was men er relatief snel bij.

Ik woon dus nu in een ander land dan waar mijn vorige post over ging en heb vandaag ook een oproep gehad. Hier is het vanaf 25 jaar elke 2-3 jaar. Ik heb 1.5 jaar geleden mijn laatste uitstrijkje gehad, dus ga denk ik over een half jaar pas weer. Interessant wel dat alle landen zulke andere leeftijden en frequenties hanteren.