RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik heb de thuistest aangevraagd en uitgevoerd en binnen een week krijg ik de uitslag. Als dat virus wordt gevonden, moet je alsnog naar de huisarts voor uitstrijkje want de thuistest kan alleen eruit vissen of je dat virus. De thuistest was voor mij al lastig, maar het was te doen. En ook bedacht: als nu toch alsnog nog naar de arts moet, dan bedenk ik op dat moment of/hoe dat voor mij wel kan. Angst is heel groot (door ernstig en complex) trauma en ‘stap er maar over heen, gewoon doen, valt mee”, helpt me niet, is voor mij te weinig. Voel me heel stom en alleen er mee. Eenzaam. Bang om de enige te zijn

1 like

Even een up: destijds gaven veel mensen aan nu een afspraak te maken. Hebben jullie dat ook gedaan? Hoe hebben jullie het uitstrijkje en de nasleep ervaren?

Ik ben geweest, vond het echt ontzettend meevallen. Het voelde niet eens ongemakkelijk. Ik zat steeds te wachten op tot ik iets ging voelen, en toen was het al voorbij. Haha of dit zegt iets over mij :sweat_smile:
Niets gevonden, blij dat ik het heb laten doen.

1 like

Ik heb een half jaar geleden op eigen initiatief een uitstrijkje laten doen. Nu heb ik klachten en ga morgen weer naar de gyn. Best spannend :frowning:

1 like

Oh, sorry… Dit was absoluut niet de bedoeling.

Sterkte met het wachten op de uitslag.

Ik heb uiteindelijk de thuistest besteld. Omdat mijn oproep verlopen was moest ik dit opnieuw aanvragen en duurt het allemaal nogal lang, ik verwacht de test binnenkort thuis.

Ik heb niet alles gelezen, maar gewoon puur om mijn ervaring met een uitstrijkje (in België vanaf 25 jaar) te delen : uiteraard is het onzettend persoonlijk, maar ik vond het heel erg meevallen.
Het voelt inderdaad een beetje alsof je gepenetreerd wordt, maar in mijn geval werd de eendenbek warm gemaakt op voorhand en werd ik ook steeds gewaarschuwd wat ze gingen doen. Alles ging dus zeer langzaam, en in mijn geval was het allesbehalve pijnlijk. Oncomfortabel? Ja, absoluut. Lijkt me ook logisch als iemand met een lampje in je vagina zit te kijken. Al vond ik dat ook nog relatief, uiteindelijk doen die mensen ook maar hun werk. Maar ik heb allerminst pijn ervaren, ik voelde wel wat druk op mijn baarmoeder maar dat viel erg mee. Al kan dat bij iemand anders op een andere manier ervaren worden uiteraard. Maar om toch maar een positieve ervaring te delen : het kan allemaal best meevallen.

1 like

Ik heb vanmorgen een uitstrijkje laten doen (ik heb vreemde klachten: super donkerbruine afscheiding en ik heb eigenlijk al maanden last van onverklaarbare buikpijn). Om dingen uit te sluiten heeft de Ha besloten een uitstrijkje te laten doen. I
Het was niet prettig maar erg pijnlijk zou ik het niet noemen. Mijn koperspiraal zetten was pijnlijker.
Ik ben best wel heel erg gespannen aan het wachten nu totdat ik iets meer weet.

Zijn er mensen die onrustige cellen hebben/hadden die mij gerust kunnen stellen, in het geval dat dat bij mij ook aan orde is…? Ik merk namelijk dat ik bovengemiddeld paniekerig erover ben in mijn hoofd.

Ik heb net (na een half jaar de brief al hebben liggen + al eeen herinnering gehad te hebben) een zelftest aangevraagd voor bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
Echt veel stress over al en weet niet of ik alsnog het beste dit bij de huisarts kan doen of zelf, maar de zelftest aanvragen is al stap 1 dacht ik. Nu moet ik het alleen nog doen en opsturen…

20 likes

Ik vind de drempel voor de zelftest lekker laag, ik vond het heel fijn het zelf te kunnen doen en daarvoor niet naar de huisarts te moeten.

Goed dat je hem besteld hebt!

1 like

Goed bezig! Ik heb toevallig net ook de brief gekregen maar ik twijfel nog een beetje. Vorig jaar heb ik nl. op eigen initiatief al een uitstrijkje laten maken omdat ik onregelmatige bloedingen had, en toen was er niks aan de hand. Ik heb geen idee of het zin heeft om nu meteen al nog een keer te gaan.

1 like

Mijn brief ligt er al een jaar. Ik moet ook echt even de test gaan aanvragen. Staat op het lijstje voor komende maand. Even doorzetten…

Ik begrijp dat het in jouw situatie veel stress oproept. Goed dat je nu toch de eerste stap hebt gezet.

3 likes

Kom ik weer als promoter voor het uitstrijkje! DOEN!!! (2x een ingreep moeten hebben wegens een voorstadium van BHK)

15 likes

Ik heb vorig jaar een uitstrijkje laten maken bij de gynaecoloog en had ook gevraagd hoe dat dan nu zit omdat ik dit jaar 30 word. Hoefde in principe geen nieuw uitstrijkje te laten maken omdat er niks aan de hand was en dat kon dan bij m’n volgende uitnodiging weer. Mag natuurlijk wel! Ik zou het wel gedaan hebben want waarom niet, ben nu alleen zwanger en dan hoeft/mag het niet geloof ik.

Ik dacht niet dat het mij zou gebeuren maar ik ben dus ook echt een soort bang of zo? Ik heb nog nooit met mijn benen wijd bij de dokter hoeven liggen, ik denk dat dat meespeelt. Ik vind het echt goed dat je blijft promoten!! Ik heb het al vaker meegekregen via Insta of YT bv en toch ben ik nu zo laks. Waarom ben ik zo?! :sob:

4 likes

Ja, met je benen wijd is natuurlijk nooit leuk bij de dokter (dus vandaar ook die zelftest). Maar het is gewoon zoveel narigheid die je kan besparen. En ik moet ook altijd aan het verschrikkelijke verhaal van Lara by Lara denken.

3 likes

Geen idee wat dit is, wil ik het weten? Haalt het me gegarandeerd over de streep?

1 like

Ik ben dit jaar ook 30 geworden en toen meteen ook voor het uitstrijkje gegaan. Keek ik nou niet echt naar uit, maar het viel me echt 200% mee! Een hele vriendelijke en geduldige (vrouwelijke, al had dat me niet eens echt uitgemaakt) assistente deed het. Werd echt heel rustig allemaal uitgelegd, liet het kwastje zien, dat de deur echt op slot zat, hoe ik moest gaan liggen etc. Eendenbek liet ze zien, die werd verwarmd onder de kraan en liet ze voelen op mijn bovenbeen. Zij deed er zo relaxed over en ziet elke week allerhande lichaamsdelen dat een vagina voor haar geen big happening is waar ze een uur later nog over nadenkt.
Ga niet elke week voor de hobby nu, maar hoop dat als je twijfelt dit verhaal je over de streep trekt. Het is er niet voor niets en als er iets mis is kan je dat beter deze week horen dan als het te laat is en ze je minder goed of zelfs niet kunnen behandelen. Dat is die 5 minuten ‘schaamte’ echt niet waard.

Leuke toevoeging; ik woon in een dorp en kwam haar drie dagen later tegen in de plaatselijke Lidl toen ik broodjes stond te scheppen :joy:

12 likes

Voor wie twijfelt, echt gaan. Ik had gevraagd om een vrouwelijke arts en het was echt geen onprettige ervaring. Deed geen zeer en ze stelde me op m’n gemak, was heel rustig en nam de tijd. Ik ken helaas veel mensen die nog nooit zijn geweest, maar het is zo belangrijk!

3 likes

Ik heb bepaalde traumas en vond het heel spannend. Had speciaal om een vrouw gevraagd en aangegeven wat het voor mij zo makkelijk mogelijk maakt (vertellen wat ze doet, desnoods koetjes en kalfjes maar beslist geen stiltes). Had daarom ook m’n vriend bij me! En omdat ze daar echt naar luisterde was het een stuk minder spannend. Daarbij ook wel afgewogen dat ik het mezelf nooit zou vergeven als het toch fout zat en dat ik dan maar liever 10 minuten bang was.

4 likes