RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik ben niet bang voor het onderzoek zelf, maar alle onderzoeken en alles eromheen triggert mijn trauma’s zo erg dat het me heel veel paniek oplevert (net als tegenwoordig zoveel dingen, dus zit een ander probleem…) en ben ook heel bang voor de uitslag, want wat als. Maar het niet doen lost het ook niet op, dus ik weet het allemaal ook wel. Eerst het pakketje maar binnen krijgen en dan zien we verder :see_no_evil:

Als je het prettiger vindt dan is die zelftest echt heel makkelijk te doen! En even betrouwbaar. Als ze HPV vinden moet je wel alsnog een uitstrijkje laten doen, omdat ze niet op afwijkende cellen testen. Maar als er niks aan de hand is dan krijg je een brief en zoveel jaar later weer een oproep, het is echt zo gepiept.

5 likes

Ahhh ja dat is de eerste keer ook wel een beetje een ding toch, om daar dan zo te moeten liggen. Je zou idd ook een zelftest kunnen doen als je dat minder spannend vindt? Als je positief test op hpv zou je dan daarna wel alsnog een uitstrijkje moeten laten maken dus het is geen garantie dat je eronder uitkomt, maar het scheelt misschien wel.

Zelf had ik voor mn 30e al eens een spiraal laten zetten bij de huisarts dus toen stelde zo’n uitstrijkje weinig meer voor in verhouding😅
Ik ben ook altijd wel zo iemand die altijd en overal ook wel steeds roept dat ik dingen spannend vind of ergens bang voor ben en dan zijn ze altijd wel begripvol/geruststellend.

(Ik was overigens ook zo eentje die nooit klachten had maar ook een voorstadium bleek te hebben op mn 30e. Kleine ingreep gehad en inmiddels is alles weer in orde dus erg blij dat ik gegaan ben!)

Edit: dit was als reactie op @Twijfelaar maar er werd net wat verplaatst dus het gaat niet helemaal soepel haha

2 likes

Een verhaal van een jonge vrouw met baarmoederhalskanker met een verschrikkelijke afloop

Kwam in een influencertopic voorbij geloof ik, die was zwanger van hun derde kind maar behalve een baby kreeg ze ook terminale baarmoederhalskanker dus de baby is zeer vroeg geboren en zij vlak daarna overleden. Heel verdrietig.

1 like

De zelftest laatst gedaan, viel me erg mee!! Leek op het inbrengen van een dunne tampon met inbrenghuls. En gelukkig geen hpv :heart: Lucky (en vroeg gevaccineerd)

4 likes

Had ik ook, maar daar zeiden ze wel dat je die zelftest eigenlijk niet verkeerd kán doen vanwege wat ze dan testen. Zoals hier al aangegeven moet je bij een afwijkende uitslag dan alsnog een uitstrijkje maken.

5 likes

Ik wil ook graag de video van Vera Camilla hierover tippen! Ze gaat in gesprek met een arts & doet de zelftest op camera. Wellicht dat dat mensen ook over de streep trekt :slight_smile: Ik kan het niet goed linken haha, maar zie hieronder.

https://youtu.be/IAISXMAxMG8

2 likes

Ja ik probeer ook te bedenken wat er mis kan gaan, misschien dat je te weinig materiaal afneemt/opvangt ofzo? Maar dan zal je dat te horen krijgen als het te weinig is om te kunnen analyseren neem ik aan

1 like

Ik heb dat ook, maar als @Druppels het zegt… Ik heb nu maar een zelfafnameset besteld. Met je DigiD bij de hand is dat zo gepiept.

1 like

Na aanleiding van jouw bericht heb ik net een zelftest aangevraagd. Had de brief in juni al gekregen en ben voorstander van de bevolkingsonderzoeken. Maar vond het zelf toch spannend en stelde het steeds uit om een afspraak te maken.

6 likes

Goed om te weten! Dankjewel :blush:

2 likes

Ik heb mijn tweede brief alweer een paar weken binnen, is er nog niet van gekomen. Maar ben tussendoor geweest voor een uitstrijkje, omdat ik bij de 1e HPV had en toen opeens bloedverlies tijdens de seks. En die was goed. Dus ik hoop dat het nu ook nog goed is en ik gewoon weer een oproepje krijg over 5 jaar!

1 like

Mijn ervaring is echt zodanig het zelfde dat ik denk dat je in mijn dorp woont :joy:

2 likes

Hahaha woon je in een dorp waar nu vlakbij een groot meerdaags festival gaande is?:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik wel :joy::grimacing::grimacing: beter dus dat ik thuistest heb gevraagd hahahah

2 likes

Nee echt niet eens in de buurt daarvan, wat grappig, zal deel van de opleiding zijn? :joy:

2 likes

Net de thuistest binnen en heb het maar meteen gedaan. Viel lichamelijk gezien echt 100 % mee, stelde weinig voor vond ik. Mentaal was het een ander verhaal, raakte halverwege in paniek, toch af kunnrn maken gelukkig, maar paniek werd erger. Dus nu lig ik al een half uur in bed bij te komen :disappointed::woman_facepalming:t3:

12 likes

Je hebt het gedaan!
Deze stap kan je in ieder geval van je lijst afstrepen :slight_smile:
Je mag trots op jezelf zijn!

3 likes

Ik ga zo naar de huisarts voor een uitstrijkje. Twee weken geleden 30 geworden en maar gelijk gepland. Heb er ook weinig over gelezen verder, wilde mezelf niet te bang maken, maar begin nu wel een kleiiiin beetje zenuwachtig te worden :grimacing:

5 likes