RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Het valt echt reuze mee! Succes straks :smiling_face:

1 like

Kan iemand mij vertellen of je dit bij je eigen huisarts laat doen of een aangesloten groep huisartsen?

Ik ken mijn huisarts zo slecht dat ik het nog liever bij een compleet onbekende laat doen voor wie het lopende band werk is :sweat_smile: (liever ook geen thuistest)

1 like

Ik heb het bij mijn eigen huisarts laten doen.

1 like

Bij ons doet de assistente het en heb altijd het idee dat het voor haar best wel lopende band werk is, ze doet het iig vaak (heb inmiddels al 3 of 4 uitstrijkjes gehad naast de standaard oproep ivm tussentijds bloedverlies etc in het verleden).

Wat goed trouwens om in dit topic te lezen dat zoveel van jullie nu toch de stap zetten!

1 like

@Seaside ik liet het ook bij mijn eigen huisarts doen

En okeee net gehad, het viel heel erg mee. Het is binnen 1 minuut klaar en seks doet soms nog meer pijn. :joy:

2 likes

Bij je eigen huisarts. Maar meestal doet de assistente het, bij mij wel in ieder geval, die doet het wel vaker. Ik vond dat eigenlijk ook wel chill juist omdat ik haar niet ken verder.

2 likes

Ik ben vorige week maandag bij de huisarts geweest en heb nu 1,5 week later nog niks gehoord. Ben benieuwd :sweat_smile:

Als iemand de brief kwijt is, hier kun je gewoon met digid inloggen en een thuistest aanvragen! Tip

2 likes

De thuistest ligt bij mij thuis nu stof te vergaren, ik moet er echt mee aan de slag. :woman_facepalming:

Doen, het viel mij echt heel erg mee. Vond het voordeel van thuis dat ik rustiger was en daardoor ook me beter kon ‘ontspannen’. Het is met 10 minuten gedaan. (En ik vind het inbrengen van een tampon echt heel lastig.)

4 likes

Duurde bij mij 4 weken!

Nou jongens. Volgende maand word ik 31 dus ik had dat gedurende het jaar al meermaals als uiterste deadline voor mezelf gesteld.
Gisteren had ik ineens een stressmoment over het onderzoek (de zelfafname). Volgens mij omdat ik weer een jonge vrouw tegenkwam die is overleden aan baarmoederhalskanker. Ik heb toen een herinnering ingesteld voor vandaag. Net erbij gepakt, doorgenomen en toen maar besloten het meteen te doen. Uitstellen heeft echt geen zin en moet je ook niet willen als het gaat om zoiets belangrijks. Ben echt boos op mezelf dat ik er zo laks mee ben geweest. Morgen gaat na driekwartjaar dus eindelijk de envelop op de post en dan kan het wachten beginnen. Hopelijk is de uitslag goed. Tot die tijd even een :1st_place_medal: voor mezelf (beter laat dan nooit) en alle andere vrouwen die meedoen aan het bevolkingsonderzoek.

24 likes

Ik heb t ook zo lang uitgesteld. Geen idee waarom. Uiteindelijk niks aan het handje. Maar goed dat je t gedaan hebt!

3 likes

Ja jij ook goed bezig. Ik kan het uitstellen ook niet uitleggen en als ik erop terugkijk denk ik waar heb ik me al die tijd druk om gemaakt. :woozy_face:

4 likes

Thanks voor de reminder! Ik ben in november 30 geworden en blijf het ook maar uitstellen (en vergeten). Ik ben de uitnodiging inmiddels kwijt maar volgens mij kun je bellen oid om deze opnieuw te ontvangen. Deze week toch maar echt doen (dankzij jouw bericht). Succes met wachten en top dat je doorgezet hebt :kissing_heart:

2 likes

Ik heb het ook heel lang uitgesteld en toen ik het uiteindelijk gedaan had bleek de uitslag niet goed. Heb onder narcose een behandeling ondergaan waarbij ze een heel groot deel van mijn baarmoederhals weg hebben gehaald. Kinderen krijgen is nu niet meer mogelijk. Ik heb zelf nooit een kinderwens gehad, maar heb je die wel dan kan zoiets nogal zwaar zijn. Dus ik hamer er best hard op bij iedereen die zegt ‘oh die doe ik binnenkort wel een keer’ om het toch echt te doen. Zoveel moeite kost het niet.

18 likes

Wat goed dat je uiteindelijk bent gegaan.

Een van mijn beste vriendinnen en ik stelden het ook steeds uit (in Hongkong waar ik woon kan het al vanaf 25 jaar) en toen we het uiteindelijk wel deden was het bij haar goed mis. Nu heeft ze een operatie gehad en moet ze ter controle eens in de drie maanden terugkomen om te kijken of het ‘rustig’ blijft. Was best een shock en het heeft haar veel stress gekost (en dat doet het nog steeds)

Dus iedereen stel het alsjeblieft niet uit

4 likes

Topic titel is een soort click bait. Hopelijk werkt het!

5 likes

Met de zelfafname-test heb je toch ook eigenlijk geen excuus meer om het uit te stellen?

Ik zie mezelf het ook wel uitstellen als er geen zelfafname was, maar voor mij was dat een grote opluchting om niet ergens op afspraak heen te moeten gaan en iemand anders het uitstrekje laten maken.

De zelfafname-test is super makkelijk, doet geen pijn en je krijgt snel uitslag. Als het allemaal goed is, dan hoef je verder helemaal niks te doen. #aanrader

1 like

Dit is onzin natuurlijk. Ik steek zelf al een half jaar mijn kop in het zand terwijl die zelfafnametest hier al ongeveer net zo lang ligt. En in die periode ben ik het ook regelmatig vergeten, nu ik dit topic zie denk ik weer ‘shit, ik moet dit echt gaan doen’.

6 likes