RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Wat is dan je excuus om je kop in het zand te steken?

Ik moest ook eerst na 3 maanden terugkomen en nu na 6 maanden. Vind het elke keer weer spannend, je moet ook 2 weken wachten op de uitslag en dat geeft ook best wel wat stress.

Is ze jou een excuus schuldig dan? Ik kan zoveel redenen bedenken, maar geen enkele die je kan wegnemen door iemand te veroordelen.

17 likes

Nee & ik veroordeel niemand. Mensen moeten het lekker zelf weten of ze de test (laten) afnemen of niet. Ik snap het gewoon niet. Ik vind alleen dat er met de zelftest geen excuus meer is om het uit te stellen. Ik snap niet waarom sommigen maandenlang de test in hun huis zien liggen en elke keer denken “ohja” maar wat houdt ze dan toch tegen? Elke keer dat nare gevoel dat die test er nog ligt en dat daar echt een keer werk van gemaakt moet worden, en wat als de uitslag slecht is. Ik probeer alleen maar te relativeren dat het met de zelftest ZO ontzettend makkelijk is om jezelf direct een goed gevoel te geven als je het gedaan hebt, en niet meer in angst te hoeven leven als de uitslag goed is. Maar ik ga wel naar het impopulaire meningen topic. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Er zijn genoeg moensen die dat ook moeilijk vinden // trauma hebben oid. Ik vind dit persoonlijk erg makkelijk gezegd.

18 likes

Amen. Ik moet er niet aan denken om iets daarin te stoppen omdat alleen al het idee dat dat lichaamsdeel er is trauma oproept. Dat is niet geen zin hebben/ geen noodzaak voelen dat is overleven.

3 likes

Ik snap heel goed dat je als je een traumatische ervaring hebt dat zo’n zelftest ook heel moeilijk kan zijn. Dan snap ik supergoed dat je dat lastig vindt en het uitstelt/niet wilt.

Voor de mensen die geen traumatische ervaringen of angst hebben, maakt de zelftest het wel veel toegankelijker. Ik zag ontzettend op tegen het maken van een uitstrijkje. Ik verkramp dan en heb voor mijn gevoel dan geen controle.
De zelftest was max 5 minuten werk, in de brievenbus en klaar. En dan snap ik @oliverqueen wel dat ze zich afvraagt waarom mensen het uitstellen. Dus als er geen trauma’s of angst spelen, denk ik ook: doe ajb die test. Het duurt 10 minuutjes, het gaat om jouw gezondheid en dat is zo belangrijk.

2 likes

Hier heb ik nee gestemd puur omdat ik de betrokken organen niet (meer) heb. Zelf zou ik het wel het geprobeerd hebben om zelf te doen ondanks trauma daar. Verstand op 0 en gewoon zo goed mogelijk proberen zelf te doen.

Ik heb de test vorige week gedaan, kreeg de oproep vorig jaar al maar toen durfde ik niet zo goed en daarna was ik zwanger.

Door OML heb ik toch een afspraak gemaakt, ik vond het vrij pijnlijk omdat het niet lukte om te ontspannen, maar toch blij dat ik ben gegaan.

Vandaag een goede uitslag per post ontvangen!

8 likes

Ik had de zelftest echt al een half jaar in een lade liggen (ongeopend), aangevraagd een jaar na de uitnodiging dus in totaal al bijna 2 jaar te laat. Dit topic uiteraard ook op negeer staan want als je het niet ziet bestaat het niet :smiling_face_with_tear:

5 dagen geleden op de post gedaan na lichte sociale dwang haha, stond dat het 3 weken zou duren maar kreeg vandaag al een brief en het is allemaal goed, ze hebben geen HPV kunnen vinden. 🥹🙌🏼

Zag er zo tegen op, echt heel stom maar wat een opluchting, snap nu echt niet waarom ik zo lang heb gewacht. Als ik het wel had gehad al helemaal natuurlijk, maar nu ook gewoon dat ik dat zo lang als een soort doemscenario ergens over me heen had hangen.

30 likes

Niet gek toch? Goed dat je het nu toch hebt gedaan, fijn dat er niks uit is gekomen

1 like

Nee ik denk ook niet dat ik de enige ben.

Maar gewoon dat patroon van m’n kop in het zand steken, schiet je helemaal niks mee op, maar toch doen.

En het was ook zo niet-invasive om die test te doen, dacht echt dat je het veel meer zou voelen of dat het vervelend zou zijn maar het was echt minder irritant dan een tampon inbrengen vond ik. En ook zo supersnel, ik werd om kwart voor 5 aangespoord om ‘m te doen, toen het gelezen en geopend en gedaan en voor 5en lag die in de brievenbus. En binnen een week antwoord.

Idk, in m’n hoofd was het echt ~een onderneming maar het is echt een klusje dat je hoppa tussendoor kan doen. Ik zeg niks nieuws ofc, maar mochten er nog meer mensen zijn die hem al een tijdje thuis hebben liggen en het steeds niet doen: please doe het!!

7 likes

Wow wat heb je snel de uitslag. Ik moet de mijne nog krijgen.

1 like

Ik zit nu ook weer te wachten op de uitslag van een controle-uitstrijkje, een jaar na het bevolkingsonderzoek. Ik had toen wel hrHPV, maar geen afwijkingen/PAP1.

In 2016 bleek ook na het bevolkingsonderzoek dat ik PAP4 CIN3 had, voorstadium baarmoederhalskanker dus ik ben altijd een beetje zenuwachtig als ik een uitslag verwacht.

In de afgelopen jaren heb ik zoveel uitstrijkjes gehad dat ik er niet echt meer bij stil sta, maar deze keer vond ik het wel echt vervelend bij mijn huisarts. Er was geen gordijntje of kamerscherm waar ik me even kon omkleden. Moest maar midden in de kamer mijn ondergoed uittrekken en het inlegkruisje dat ik na het uitstrijkje in moest doen omdat het een beetje bloedde kon ik ook midden in de kamer met de huisarts erbij in mijn ondergoed plakken.

Ik ben niet preuts en ben inmiddels wel wat gewend, maar vond het gebrek aan privacy wel een beetje vervelend.

Verder was de huisarts ook wel een beetje bot: “goh u heeft wel veel brieven in uw dossier omtrent de baarmoedermond. Veel aan de hand met uw baarmoeder. Heeft u baarmoederhalskanker gehad? Ik kan de uitslag van de laatste uitstrijk niet vinden. Oh ja hoog risico hpv. Bij u wordt de hpv dus niet vanzelf opgeruimd.”

Ja bitch, we’ve been known. Hoef niet per se een hele opsomming van mijn vervelende dossier te ontvangen, thank you.

11 likes

Ik heb de zelftest ook binnen gekregen. Eigenlijk had ik hem bij de huisarts willen doen, maar ik had schijnbaar stickers (? ik heb ze nog altijd niet kunnen vinden bij mijn brief) moeten meenemen dus toen ben ik weggestuurd op een lompe manier. Ik snap het wel, maar had meteen geen zin meer om het daar te laten doen. Ik had hem ook al weer in een lade gegooid, maar door het lezen van bovenstaande berichten toch maar meteen doen

1 like

Wat een weinig invoelende opmerkingen zeg, pffft! Hopelijk heb je snel een fijne uitslag.

Ik heb morgen ook weer een controle bij de gyn na 2 jaar pap2. Toch wel spannend.

1 like

De brief ‘die je wist dat zou komen’ is eindelijk hier. Zoals aangevoeld moet ik alsnog naar de huisarts voor een uitstrijkje. Balen en dankbaar tegelijkertijd dat ik daarna ten minste weer meer weet. En dat die zorg ‘gewoon’ beschikbaar is in Nederland.

1 like

Nou ik heb mijn kop maar uit het zand gehaald en net de zelfafnametest gedaan (die viel alleszins mee) dus hij gaat morgen op de post.

12 likes

wat goed! Ik ben bijna 36 en heb de zelftest ook in huis. Geen goed excuus dat ik het nog nooit heb gedaan, maar hopelijk een goede uitslag.

6 likes

Ik heb het ook onnodig lang laten liggen (ben uiteindelijk 6 weken voor mn 31e verjaardag naar de huisarts gegaan) en de uitslag is afwijkend, dus ik moet naar het ziekenhuis. Ik heb dat bericht 11 dagen geleden gekregen en er zou binnen 14 dagen contact met me opgenomen worden omtrent een afspraak. Ik heb nog niks gehoord dus ik ga morgen maar zelf bellen, ook omdat ik nergens in mijn uitslag zie wat voor pap het is (geen idee of dat normaal is?). Ik zit mezelf daardoor inmiddels een beetje gek te maken merk ik, de informatie die met me gedeeld is door de huisarts vind ik naast nogal heftig (qua eventuele behandeling) ook wat verwarrend. Beter hebben ze snel plek dus want ik zit met vragen

1 like