RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik zit nu ook weer te wachten op de uitslag van een controle-uitstrijkje, een jaar na het bevolkingsonderzoek. Ik had toen wel hrHPV, maar geen afwijkingen/PAP1.

In 2016 bleek ook na het bevolkingsonderzoek dat ik PAP4 CIN3 had, voorstadium baarmoederhalskanker dus ik ben altijd een beetje zenuwachtig als ik een uitslag verwacht.

In de afgelopen jaren heb ik zoveel uitstrijkjes gehad dat ik er niet echt meer bij stil sta, maar deze keer vond ik het wel echt vervelend bij mijn huisarts. Er was geen gordijntje of kamerscherm waar ik me even kon omkleden. Moest maar midden in de kamer mijn ondergoed uittrekken en het inlegkruisje dat ik na het uitstrijkje in moest doen omdat het een beetje bloedde kon ik ook midden in de kamer met de huisarts erbij in mijn ondergoed plakken.

Ik ben niet preuts en ben inmiddels wel wat gewend, maar vond het gebrek aan privacy wel een beetje vervelend.

Verder was de huisarts ook wel een beetje bot: “goh u heeft wel veel brieven in uw dossier omtrent de baarmoedermond. Veel aan de hand met uw baarmoeder. Heeft u baarmoederhalskanker gehad? Ik kan de uitslag van de laatste uitstrijk niet vinden. Oh ja hoog risico hpv. Bij u wordt de hpv dus niet vanzelf opgeruimd.”

Ja bitch, we’ve been known. Hoef niet per se een hele opsomming van mijn vervelende dossier te ontvangen, thank you.

11 likes

Ik heb de zelftest ook binnen gekregen. Eigenlijk had ik hem bij de huisarts willen doen, maar ik had schijnbaar stickers (? ik heb ze nog altijd niet kunnen vinden bij mijn brief) moeten meenemen dus toen ben ik weggestuurd op een lompe manier. Ik snap het wel, maar had meteen geen zin meer om het daar te laten doen. Ik had hem ook al weer in een lade gegooid, maar door het lezen van bovenstaande berichten toch maar meteen doen

1 like

Wat een weinig invoelende opmerkingen zeg, pffft! Hopelijk heb je snel een fijne uitslag.

Ik heb morgen ook weer een controle bij de gyn na 2 jaar pap2. Toch wel spannend.

1 like

De brief ‘die je wist dat zou komen’ is eindelijk hier. Zoals aangevoeld moet ik alsnog naar de huisarts voor een uitstrijkje. Balen en dankbaar tegelijkertijd dat ik daarna ten minste weer meer weet. En dat die zorg ‘gewoon’ beschikbaar is in Nederland.

1 like

wat goed! Ik ben bijna 36 en heb de zelftest ook in huis. Geen goed excuus dat ik het nog nooit heb gedaan, maar hopelijk een goede uitslag.

6 likes

Ik heb het ook onnodig lang laten liggen (ben uiteindelijk 6 weken voor mn 31e verjaardag naar de huisarts gegaan) en de uitslag is afwijkend, dus ik moet naar het ziekenhuis. Ik heb dat bericht 11 dagen geleden gekregen en er zou binnen 14 dagen contact met me opgenomen worden omtrent een afspraak. Ik heb nog niks gehoord dus ik ga morgen maar zelf bellen, ook omdat ik nergens in mijn uitslag zie wat voor pap het is (geen idee of dat normaal is?). Ik zit mezelf daardoor inmiddels een beetje gek te maken merk ik, de informatie die met me gedeeld is door de huisarts vind ik naast nogal heftig (qua eventuele behandeling) ook wat verwarrend. Beter hebben ze snel plek dus want ik zit met vragen

1 like

Wat naar, zou inderdaad even zelf er achteraan gaan zodat je niet langer in onzekerheid zit over wat de uitslag is.

1 like

Ah ja het zou wel kunnen dat ze dat uit die uitslag hebben gehaald om het niet onnodig ingewikkeld te maken zegmaar. Ik heb denk ik ook alleen aan de telefoon van de huisarts die specifieke pap uitslag gehoord.
Maar zelf erachteraan bellen kan sowieso geen kwaad, zeker als je met die vragen zit.

Het kan zijn dat je bijvoorbeeld eerst biopten moet laten nemen en afhankelijk van die uitslag wordt gekeken of een ingreep nodig is. Er is hier als het goed mij ook een apart uitstrijkjestopic (of is dat toch deze, volgens mij niet?) waar ook ervaringsverhalen staan, mocht je er behoefte aan hebben. Ik heb zelf een paar jaar terug ook zo’n ingreep moeten ondergaan en ik vond het aan de ene kant allemaal wel heftig, maar uiteindelijk is het me ook wel weer heel erg meegevallen.

1 like

Ik was weer gepusht door andere forummers haha dus mooi dat we domino’en

5 likes

Ik heb even gezocht hier maar ik kan geen uitstrijkjes topic vinden. Wel een over Spiraaltje en Menstruatiecup topic.

2 likes

Het uitstrijkjestopic zit in het members only gedeelte

2 likes

ja ik vond de zelftest ook erg makkelijk!! en bij mij was het ook gelukkig pijnloos, en dat na een klein bevallings trauma waardoor ik dit voor mij uit schoof.

3 likes

Pff, wat vervelend die onduidelijkheid. Klopt het dat je nu nog niet weet wat de afwijkende uitslag precies inhoudt? Hoe ben je op de hoogte gebracht van de uitslag? En kwam die uitslag na een zelfafname?

Na mijn zelfafname kreeg ik een brief dat ik naar de huisarts moest voor een uitstrijkje en gisteren was het zover na een kleine twee weken wachten. Ik had nog nooit (plat gezegd) met mijn benen wijd gelegen bij de doktersassistente dus ik vond dat best wel spannend, ongemakkelijk en invasief van te voren. Ik zou willen zeggen dat het me achteraf gezien wel meeviel maar het is echt een surrealistische ervaring om een vreemde zo dichtbij te hebben, je schaamlippen uit elkaar te voelen halen en dan een eendenbek naar binnen gebracht te krijgen. Ontspannen maakt het makkelijker zeggen ze dan, maar hoe kan je ontspannen in een bevreemdende situatie als deze vraag ik me dan af? :sob: Gelukkig was het hooguit ongemakkelijk en niet écht pijnlijk en zit het er voor mij nu op. Over twee weken krijg ik de uitslag. In de toekomst gun ik alle dokters en patiënten een (vrouw)vriendelijkere manier om deze test af te nemen. :weary:

3 likes

In eerste instantie belde de huisarts met de uitslag “afwijkend” en zelfde dag een brief die dat ook zei.
Ik heb gisterochtend het ziekenhuis gebeld omdat mn afspraak uitbleef en zij hebben de uitslag verteld! Ze stond wel te kijken dat ik het nog niet wist, is dus toch niet helemaal normaal.
Het is hpv + pap 3a1, wat ook meteen de reden is dat ik nog geen afspraak heb voor een vervolg
 niet genoeg prioriteit
Ik was meteen naar de huisarts gegaan voor het uitstrijkje dus ik herken je stuk eronder helemaal. Het was voor mij “gelukkig” zeker niet de eerste keer maar het blijft ongemakkelijk inderdaad. Gelukkig heb ik een hele fijne huisarts
Hopelijk heb je snel de uitslag en valt het mee!

Het klopt wel dat je geen pap-uitslag in die brief krijgt in ieder geval, dit vond ik op de website van het bevolkingsonderzoek;

Hebben ze je bij het ziekenhuis ook iets meer kunnen vertellen qua vervolg ook?

2 likes

Oh dan heb ik echt met m’n neus gekeken denk ik. De huisarts heeft er aan de telefoon ook niks over gezegd en ik was zelf iets te overrompeld om te beseffen dat ik de uitslag niet wist. Een vriendin van kreeg het wel in een brief maar dat is ook alweer een tijdje terug dus misschien is er iets veranderd. nou ja, niks meer aan te doen en ik weet het nu
Nee nog geen verdere info bekend

Nou ja, overheidswebsites zijn ook vaak een drama wat dat betreft :sweat_smile: Je moet dan net ook een beetje weten waar je naar op zoek bent, haha. Het is wel iets van de laatste jaren volgens mij. Nu ik erover na denk weet ik ook niet of m’n huisarts uit zichzelf erover begon of dat ik er zelf naar heb gevraagd eigenlijk.

Het RIVM heeft wel iets over het vervolgonderzoek op de website staan ook, maar of je daar heel veel wijzer van wordt

Ik vraag me wel af hoe vaak het gebeurt dat er besloten wordt direct te behandelen. Ik heb zelf 3a2 gehad en bij de eerste afspraak bij de gynaecoloog zijn toen biopten afgenomen en op basis van die uitslag werd bepaald dat er een ingreep nodig was.

Oh en misschien overbodig maar het bevolkingsonderzoek is dus weliswaar gratis maar zodra je bij de gynaecoloog komt wordt dus wel je eigen risico leeggetrokken. Daar had ik destijds van tevoren niet over nagedacht dus viel me toen wel even tegen :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ja ik heb dus wel wat opgezocht over een vervolg maar vond dat inderdaad ook niet zo duidelijk en in alle eerlijkheid schrok ik ook nogal van het lezen erover. Ik ben erg bang voor naalden en kan ook heel slecht tegen het idee van metaal in je lijf bijvoorbeeld, dus bij het lezen erover ging ik al zowat van m’n stokkie :upside_down_face:
Voor nu mezelf dus maar even niet gek maken.
Ja dat de gynaecoloog buiten het bevolkingsonderzoek valt heb ik dan weer WEL gelezen haha, mn eigen risico staat op maximaal dus doeeeeii geld

1 like

Aahhh shit zul je net zien he!
En jaaaa snap ik. Sowieso vond ik het allemaal best heftig mentaal, terwijl ik dat van tevoren echt totaal niet had verwacht. Ik had in de jaren ervoor voor m’n werk onderzoek gedaan naar informatie rondom de voor- en nadelen van zo’n onderzoek en wat je dan in zo’n folder zet en hoe je het moet presenteren en daardoor wist ik al heel veel van hoe alles in z’n gang ging en dat de kans op baarmoederhalskanker nog steeds heel klein was bij afwijkende uitslagen, etc. Maar toen ik het ineens zelf was toen vond ik het toch wel een ding.

Weet dat ik toen ook meer heb opgezocht over dat vervolgonderzoek en dat ik dat allemaal ook heel eng vond klinken. En het is achteraf natuurlijk lekker makkelijk praten nu, maar het is me uiteindelijk wel echt heel erg meegevallen. Alleen mentaal vond ik het vooral wel een ding, dat had ik van tevoren niet van mezelf verwacht omdat ik er best wat van wist (lekker naief, haha). Hopelijk lukt het je om jezelf van tevoren niet al te gek te maken en wordt er snel meer duidelijk :hugs:

5 likes

Dit is bij mij wel gebeurd, maar mijn uitslag was pap3b en ze gaf aan dat de uitslag dan meestal cin3 is en ze daarom adviseerde om dan maar meteen te behandelen.
Uiteindelijk bleek een week later ook dat cin3 idd mn uitslag was, dus was ook wel blij dat ik daarna niet nĂłg een keer terug moest voor de behandeling.

3 likes