RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Even mijn verhaal kwijt en een vraag!

Ik heb al 3 uitstrijkjes achter de rug in de afgelopen 5 jaar, gelukkig is het iedere keer Pap1 maar helaas ook elke keer hrHPV. Ik ben 7 jaar samen met mijn partner dus de kans dat mijn lichaam het virus zelf opruimt is volgens mijn huisarts klein. Nu weet ik dat het meestal 10 à 15 jaar duurt voordat er afwijkende cellen kunnen ontstaan, maar geen idee hoelang ik het virus daadwerkelijk al heb. Aangezien ik nogal een stresskip ben heb ik soms het gevoel alsof het afwachten is tot de uitslag een keer ‘fout’ is. Ik probeer wel echt positief te denken en mezelf niet gek te maken, wetende dat er genoeg mogelijkheden zijn als de uitslag niet goed is! Maar soms denk ik… hoezo testen ze dan pas weer om de 5 jaar als ze weten dat je een hoog risico virus met je mee draagt? Weet iemand toevallig hoe snel een pap1 kan veranderen in bijvoorbeeld een pap4?

En heeft er iemand ervaring met alsnog een vaccin nemen ook al is er hrHPV gevonden wat het lichaam zelf niet opruimt? In mijn tijd (dat klinkt oud haha) was er nog geen vaccin en nu denk ik soms… zou het zin hebben? Dat mijn lichaam dan denkt, hey opruimen die handel! :laughing:

3 likes

Ik heb Pap3b gehad voor mijn dertigste (en dus ook HPV) en ben daarvoor behandeld. Toen moest ik na een half jaar weer terug en daarna weer na een jaar en gelukkig was het toen weer Pap1 (wel nog HPV). Daarna zou ik eigenlijk pas weer op mijn 35e hoeven, maar iemand in mijn omgeving kreeg baarmoederhalskanker en ik zat me er toch weer druk over te maken. Toen ben ik gewoon zelf naar de huisarts gegaan en heb gevraagd om een extra uitstrijkje. Dit was gelukkig geen probleem en het bleek gelukkig ook weer goed, en ook geen HPV meer! Dat laatste had ik niet verwacht, maar dat kan dus wel.

Maar geen antwoord op je vraag dus echt, want ik weet niet hoe snel een Pap kan veranderen (al lees ik ook overal dat baarmoederhalskanker zich langzaam ontwikkelt idd), maar als je je echt zorgen maakt, zou je tussendoor ook eens een uitstrijkje kunnen doen. Je moet het dan wel zelf betalen natuurlijk, maar dat had ik wel over voor de geruststelling.

3 likes

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Wat fijn dat je na behandeling weer Pap1 had en de HPV is verdwenen! Ik heb al vaker gehoord dat als je een behandeling hebt gehad, het virus vaker verdwijnt (geen idee of dat pure toeval is of dat je lichaam gaat werken omdat er plaatselijk wat is behandeld).

Ik had zelf ook het plan om wat vaker een uitstrijkje te doen als ik me zorgen maak, maar mijn vorige huisarts zei (op boze toon) dat dat echt niet de bedoeling was. Geen idee hoe mijn nieuwe huisarts daarover denkt, maar als ik me zorgen maak ga ik het sowieso doen. Dat ik zelf moet betalen is niet erg. Liever wat geruststelling en er op tijd bij zijn indien het nodig is :blush:

1 like

Ik heb het vaccin alsnog genomen nadat bij mij in 2018 hrHPV gevonden was en ze eerst ook dachten dat ik afwijkende cellen te hebben (pap3a). Na een colposcopie en een biopt bleek ik gelukkig geen afwijkende cellen te hebben.

Het was toen net bekend geworden dat de Gezondheidsraad adviseerde om meisjes op jongere leeftijd te laten vaccineren tegen HPV. Toen ben ik beetje gaan zoeken in de wetenschappelijke databases. Ik had daar toen toegang tot omdat ik nog studeerde.
In België zijn ze veel verder qua onderzoek en behandelingen van HPV Ze hebben daar ook onderzoek gedaan naar de invloed van probiotica op HPV.
Er zijn daar ook studies gedaan waarbij vrouwen die een lisexcisie hadden gehad alsnog het HPV vaccin kregen zodat HPV ook echt uit hun lichaam verdween. Dat bleek te helpen. Ook het Erasmus MC zou een studie gaan starten naar dit onderwerp:

Deze studie loopt nog tot 2024, ben benieuwd naar de resultaten.

Dat heeft mij wel over de streep getrokken om toen zelf Gardasil 9 te nemen in 2019 en 2020. Er moesten zoveel maanden tussen het vaccin zitten. Dit kostte wel 600 euro maar ik had het ervoor over. Ik heb Gardasil 9 gekozen omdat dat vaccin tegen 9 HPV soorten beschermd. Daarna heb ik geen HPV meer gehad.
Dit is natuurlijk alleen mijn ervaring en ik kan niet hard maken dat het door het vaccin komt dat ik daarna geen HPV meer heb gehad. Maar ik ben wel blij dat ik het vaccin genomen heb en dat HPV nu weg is.
Ik weet niet wat de huidige kosten zijn. Ik heb de vaccinatie niet via een gynaecoloog gedaan want ik had niet de indruk dat zij hiervoor open stond. Ik ben naar het vaccinatiecentrum in Utrecht geweest. https://www.vaccinatiecentrum.nl/
Daar kon ik mij op afspraak laten inenten.

Ik vond net ook dit artikel met bronnen erin.

Australië is ook een voorloper wat betreft het HPV vaccin. Daar hebben ze in 2007 het HPV vaccin opgenomen in het Rijksvaccinatie programma en sinds 2013 ook voor jongens. Daar zien ze nu wel de effecten van het vaccin, het aantal genitale kankergevallen en wratten neemt af.

11 likes

Wauw dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Heel interessant, ik ga het doorlezen!! :raised_hands:t3:

1 like

Wauw super dankbaar dat je dit deelt! Dit heeft mij doen besluiten dat ik mij ook ga late vaccineren voor Gardasil 9. Even juli afwachten of ik een lisexcisie krijg of niet.

2 likes

@Henrydekat @primrosia Fijn om te horen dat jullie er wat aan hebben! En @Sedana goed om te weten dat het nu ook via de GGD kan. Jammer dat het zo duur is. En eigenlijk best raar dat ze in al die jaren dat het baarmoederhalskanker onderzoek bestaat niet eerder hadden bedacht om mannen te vaccineren. Want ook al ben je als vrouw gevaccineerd een man kan het ook meedragen en verspreiden. Maar blijkbaar waren er nog niet zoveel gevallen van genitale kanker destijds dat ze daar noodzaak in zagen.

Ik heb van een vriendin die doktersassistente is wel eens begrepen dat die bevolkingsonderzoeken sowieso een rekensommetje zijn. Het kost te veel geld om bijv. elk jaar weer een uitstrijkje te doen in verhouding met het aantal gevallen van baarmoederhalskanker. Of om al eerder te beginnen met de uitstrijkjes. Terwijl ik denk van de seksuele moraal is wel veranderd de afgelopen decennia. Mensen zijn vaak voor hun 20e al seksueel actief en hebben vaak ook wisselende contacten. Waarom dan niet eerder al een uitstrijkje? In andere landen doen ze dat wel heb ik gehoord.

4 likes

Omdat het niet om hpv opsporen gaat maar om kanker toch. Bij borstkanker bevolkingsonderzoek is t ook vanaf een bepaalde leeftijd, is niet alsof t onder die leeftijd nooit voorkomt maar statistisch gezien is de kans vanaf bepaalde leeftijden hoger.

1 like

Het is natuurlijk wel een heel lastig rekensommetje en er spelen nog wel veel meer dingen dan de kosten. Misschien dat het wel zou kunnen dat eerder beginnen nodig is als de leeftijd waarop men seks heeft een stuk omlaag is gegaan (is dat ook echt zo eigenlijk?), maar wat bijvoorbeeld ook geldt is dat je meer overbehandeling gaat krijgen als je veel eerder ermee begint. Over het algemeen worden beginnende afwijkingen/het virus bij jongere mensen sneller weer door het lichaam zelf opgeruimd dan bij oudere mensen. En ik weet niet of het hele idee van ‘better safe than sorry’ altijd echt op gaat, omdat je denk ik ook niet moet onderschatten wat het voor mentale effecten kan hebben als je een onnodige behandeling krijgt zegmaar, al weet je zelf natuurlijk niet of het onnodig is op het moment zelf. + toch de eventuele risico’s die bij een dergelijke ingreep komen kijken, al zijn die in dit geval minimaal (maar er zijn nog steeds wel kleine risico’s verbonden aan zwangerschappen/vroeggeboorte na zo’n ingreep).

3 likes

Nee de leeftijd waarop jongeren voor t eerst seks hebben is de afgelopen tien jaar zelfs hoger geworden

2 likes

Ja daar heb je ook gelijk in dat het een complexer verhaal is en overbehandeling en de impact ervan is ook een goed punt.

Ik wilde niet suggereren dat de leeftijd waarop jongeren seksueel actief worden omlaag is gegaan want dat klopt niet.
De gemiddelde leeftijd waarop jongeren seks hebben is niet omlaag gegaan maar gaat juist omhoog. uit een nieuw CBS-rapport blijkt de afname in seksuele activiteit het sterkst onder jongeren van 16 tot 25 jaar: “van hen was in 2014 nog 63 procent seksueel actief, in 2022 was dat 56 procent.”

Ik denk alleen wel dat we tegenwoordig meer wisselende seksuele contacten hebben wat in mijn ogen een groter risico kan vormen voor de verspreiding van HPV. Maar dat kan ik zo niet met cijfers ondersteunen alleen op basis van eigen ervaring wat ik om mij heen zie. Dus dat is mijn gedachte erover, geen feit.

2 likes

Na jaren aan controles in het ziekenhuis na slechte uitslagen mocht ik eindelijk weer terug het reguliere bevolkingsonderzoek in. Maar dat is in mijn geval een half jaar later alweer gezien ik recent 35 ben geworden :sweat_smile: Vanmiddag de afspraak, hopelijk nog geen veranderingen zo snel alweer.

8 likes

Ik heb de eerste brief binnen, dus kan over een paar weken denk ik een uitstrijkje laten maken. Het zette me alleen ook even aan het denken, want een aantal jaar terug (4-5 jaar denk ik?) had ik klachten waardoor de huisarts een soa test heeft gedaan maar ook een uitstrijkje voor hpv/onrustige cellen heeft gedaan. Alles was toen goed, maaar hoe zit dat dan met het uitstrijkje nu? Want hoe ik het begreep duurt het na een hpv infectie vaak dus 10-15 jaar voordat er onrustige cellen kunnen ontstaan. Daarom toch ook dat je voor het eerst op je 30e moet? Maar als ik dus 5 jaar geleden geen hpv had en ook geen onrustige cellen, dan is de kans dus best klein dat er ineens wel iets gevonden wordt? Kan natuurlijk wel in de afgelopen jaren dan HPV opgelopen hebben, maar dat er nu een pap 123 abc iets uit komt zou vreemd zijn dan toch?

Niet perse met een reden dat ik dit hier post hoor, ga sowieso een uitstrijkje laten maken. Maar meer dat ik na aan het denken was over hoe dat dan werkt en wat ik zou kunnen verwachten.

1 like

Volgens mij is het niet zozeer dat er in 10-15 jaar onrustige cellen kunnen ontstaan, maar baarmoederhalskanker zelf (natuurlijk als je heel erg veel pech hebt). Onrustige cellen komen denk ik wel een stukje eerder dan dat.

3 likes

Ah zo! Klinkt als een heel logische verklaring inderdaad. Ik vind het echt heel gek hoe dit allemaal ergens ook weer zo onduidelijk is. Ook waar het hier eerder over ging qua wel/niet vaccineren op latere leeftijd. Ben dan wel snel geneigd om te denken dat als dit een mannelijk probleem was er al lang veel meer kennis over was onder de groep waar het om gaat zelf en al helemaal in de medische wereld.

5 likes

Ja ben ik ook benieuwd naar. En hpv veroorzaakt ook veel meer soorten kanker (keelkanker, peniskanker, anuskanker las ik ook). Ben benieuwd of dat dan veel minder voorkomt dan baarmoederhals.

Ik krijg donderdag telefonisch de uitslag van de gyn, blijft spannend. Ik ga er maar vanuit dat het hoger is geworden dan pap2, dan valt het hopelijk mee :crossed_fingers:t2:

1 like

Ja geen idee hoe dat ook werkt! Hopelijk valt de uitslag mee voor je, zal mee duimen :slight_smile:

2 likes

Super handig dit! Ik ben er ook over na aan het denken, ik heb alleen wel een kinderwens voor volgend jaar dus vraag me af of dit überhaupt dan een optie is… Zal het eens met mijn huisarts overleggen :sweat_smile:

Nog een algemene vraag voor diegenen die hpv hadden. Hoe weet jullie dat het een hrhpv was? Ik had 3,5 jaar geleden hpv maar gelukkig geen onrustige cellen. Ook niet bij het controle uitstrijkje een halfjaar later. Alleen werd bij die laatste dus niet meer gecheckt of je nog hpv hebt en ik vraag me dus ook nog steeds af of het nu een hr hpv was of niet… Dus benieuwd of daar nog een manier om daarachter te komen? Ik heb overigens geen klachten gelukkig maar merk dat ik er met opkomende kinderwens toch wat meer mee bezig ben/angst voor heb weer ineens :neutral_face:

2 likes

Ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je met hr hoog risico hpv?

Want “normale” hpv = juist geen onrustige cellen.

1 like

Er wordt alleen gekeken naar een bepaald aantal hoog risico soorten van hpv! Dus als je hpv had was dat sowieso eentje uit die hoog risico categorie (in totaal zijn er meer dan 100 soorten ofzo), soorten die geassocieerd zijn met baarmoederhalskanker

3 likes