Ik heb het vaccin alsnog genomen nadat bij mij in 2018 hrHPV gevonden was en ze eerst ook dachten dat ik afwijkende cellen te hebben (pap3a). Na een colposcopie en een biopt bleek ik gelukkig geen afwijkende cellen te hebben.
Het was toen net bekend geworden dat de Gezondheidsraad adviseerde om meisjes op jongere leeftijd te laten vaccineren tegen HPV. Toen ben ik beetje gaan zoeken in de wetenschappelijke databases. Ik had daar toen toegang tot omdat ik nog studeerde.
In België zijn ze veel verder qua onderzoek en behandelingen van HPV Ze hebben daar ook onderzoek gedaan naar de invloed van probiotica op HPV.
Er zijn daar ook studies gedaan waarbij vrouwen die een lisexcisie hadden gehad alsnog het HPV vaccin kregen zodat HPV ook echt uit hun lichaam verdween. Dat bleek te helpen. Ook het Erasmus MC zou een studie gaan starten naar dit onderwerp:
Deze studie loopt nog tot 2024, ben benieuwd naar de resultaten.
Dat heeft mij wel over de streep getrokken om toen zelf Gardasil 9 te nemen in 2019 en 2020. Er moesten zoveel maanden tussen het vaccin zitten. Dit kostte wel 600 euro maar ik had het ervoor over. Ik heb Gardasil 9 gekozen omdat dat vaccin tegen 9 HPV soorten beschermd. Daarna heb ik geen HPV meer gehad.
Dit is natuurlijk alleen mijn ervaring en ik kan niet hard maken dat het door het vaccin komt dat ik daarna geen HPV meer heb gehad. Maar ik ben wel blij dat ik het vaccin genomen heb en dat HPV nu weg is.
Ik weet niet wat de huidige kosten zijn. Ik heb de vaccinatie niet via een gynaecoloog gedaan want ik had niet de indruk dat zij hiervoor open stond. Ik ben naar het vaccinatiecentrum in Utrecht geweest. https://www.vaccinatiecentrum.nl/
Daar kon ik mij op afspraak laten inenten.
Ik vond net ook dit artikel met bronnen erin.
Australië is ook een voorloper wat betreft het HPV vaccin. Daar hebben ze in 2007 het HPV vaccin opgenomen in het Rijksvaccinatie programma en sinds 2013 ook voor jongens. Daar zien ze nu wel de effecten van het vaccin, het aantal genitale kankergevallen en wratten neemt af.