Even mijn verhaal kwijt en een vraag!
Ik heb al 3 uitstrijkjes achter de rug in de afgelopen 5 jaar, gelukkig is het iedere keer Pap1 maar helaas ook elke keer hrHPV. Ik ben 7 jaar samen met mijn partner dus de kans dat mijn lichaam het virus zelf opruimt is volgens mijn huisarts klein. Nu weet ik dat het meestal 10 à 15 jaar duurt voordat er afwijkende cellen kunnen ontstaan, maar geen idee hoelang ik het virus daadwerkelijk al heb. Aangezien ik nogal een stresskip ben heb ik soms het gevoel alsof het afwachten is tot de uitslag een keer ‘fout’ is. Ik probeer wel echt positief te denken en mezelf niet gek te maken, wetende dat er genoeg mogelijkheden zijn als de uitslag niet goed is! Maar soms denk ik… hoezo testen ze dan pas weer om de 5 jaar als ze weten dat je een hoog risico virus met je mee draagt? Weet iemand toevallig hoe snel een pap1 kan veranderen in bijvoorbeeld een pap4?
En heeft er iemand ervaring met alsnog een vaccin nemen ook al is er hrHPV gevonden wat het lichaam zelf niet opruimt? In mijn tijd (dat klinkt oud haha) was er nog geen vaccin en nu denk ik soms… zou het zin hebben? Dat mijn lichaam dan denkt, hey opruimen die handel!