In de metro’s (en stations) is er cameratoezicht toch? Ik zou me daar niet snel onveilig voelen geloof ik
Ik vind het niet gezellig maar heb ook niet het idee dat ik ieder moment vermoord ga worden. Ben zelf wel eens gaan verzitten als het niet chill voelde, of even iemand gebeld. Ik zou het zelf wel gewoon doen, het is ook maar een klein stukje toch?
Pfoe vind dat echt een lastige. De keren dat ik lastig gevallen werd in de metro waren echt op klaarlichte dag op weg naar werk in de ochtendspits. Daardoor neem ik echt never de metro in de nacht, omdat ik me dus in een volle metro met camera toezicht echt meerdere keren heeeel onveilig heb gevoeld.
Als in, mannen die naast me gingen zitten. Aandacht probeerden te trekken. Boos werden als ik niet reageerde incl schreeuwen, opstaan en op die glasplaten tussenin slaan, schreeuwend door het gangpad gaan lopen en telkens vrouwen proberen te provoceren, zich zitten aftrekken terwijl ik ingesloten zat aan de raam zijde. En dit zijn dus allemaal losse situaties zo rond 8-9 in de ochtend ![]()
Je voelde gewoon dat iedereen met ingehouden adem panisch probeerde geen oogcontact te maken in al die gevallen. Veel mensen stapten dan het eerst volgende station uit om daarna de volgende metro te nemen, dat deed ik dan ook maar… alleen lastig als de persoon in kwestie naast je zit en je dus soort van ingesloten zit
Wow is dit recent geweest?
@boonie ik zit wel eens in de metro rond 23/00 en ik vind het niet heel chill maar wel te doen. Ik blijf soms liever staan.
Ik heb het idee dat het de laatste jaren rustiger in de metro is en daardoor juist minder chill, wel jammer.
Want het is raar hoe ik soms al om 22 uur alleen maar mannen in de metro zie en dan ook niet heel veel. Waar zijn alle vrouwen en waarom voelt het soms al als midden in de nacht daardoor.
ik woon niet in rotterdam maar werk er wel met onregelmatige tijden en locaties waardoor ik eigenlijk op elk tijdstip wel eens de metro pak en ook wel op veel halted kom. en in de avond is het soms wel grimmig met rare mannen bijv waardoor ik op mijn hoede ben. maar ik vind dat eigenlijk het ergste bij dat stukje tussen zuidplein en beurs en daar kom je dan niet langs.
random metroverhaal waar ik nu ineens aan denk
een jaar geleden ofzo zat ik ook een keer in de metro naast een jong meisje van nog geen 20 denk ik. en zij was sowieso verslaafd of onder invloed want ze was helemaal aan het schudden en zichzelf aan het krabben enzo en ze had ook allemaal wondjes en rare rode soort van uitslag. dus toen vroeg ik of ze oke was en toen zei ze dat ze al dagen niet geslapen had en dat ze naar haar ‘kankerhoer moeder’ ging. en ze liep ook helemaal wankel enzo en toen ze haar ov liet vallen ging ze ook helemaal boos doen tegen andere passagiers. toen heb ik haar wel geholpen met die ov enzo maar ik vond dat toen zo naar. ik had ook heel erg het gevoel dat ik iets moest doen maar geen idee wat? naar mijn idee vond ze het wel fijn dat ik haar een beetje probeerde te helpen (die ov oprapen, helpen met de tijd en haar halte, vragen hoe het ging enz). beetje random maar door het metrogesprek moet ik hier ineens aan denken
Ik neem in Rotterdam regelmatig de metro en ook laat. Niet per se op jouw route. Maar ik heb nooit echt iets onveiligs meegemaakt eigenlijk. Misschien iemand die ‘opvalt’, maar nooit dat er echt een onveilige situatie ontstond. Ik ben hooguit een paar keer ergens anders zitten. O en was niet per se gelinkt aan het tijdstip. Ik zou het gewoon doen dus.
Ik denk dat het prima te doen is, maar het is eerder aan jou hoeveel energie het je kost als je de hele tijd alert bent etc. Het is wel een relatief kort stukje.
Ik zat wel in de metro vanaf het strand toen erin geschoten werd, midden op de dag, dat was redelijk traumatisch en ben toen zeker een jaar niet gegaan.
Heb geen ervaring met woensdagnacht, maar zou het gewoon doen eigenlijk. Metro is wel convenient. Mocht je je er onprettig voelen, kun je altijd volgende halte eruit en dan alsnog taxi nemen.
Maar ik voel me eigenlijk vooral onveiliger op rustige donkere plekken (denk aan het centrum van vlaardingen of delft), en niet zozeer op plekken waar meer mensen zijn zoals de metro. En als je een vreemd figuur treft, sta je op en ga je naar de volgende coupé. Nu ik erover nadenk ervaar ik ook meer overlast in treinen dan metro’s.
Bedankt voor jullie reacties!! Uiteindelijk was m’n vraag voor niets want m’n collega’s gingen allemaal ineens om 22 weg van de bruiloft waar ik was dus ik ben maar meegegaan en kon daardoor ook nog eens met twee anderen reizen (om 22 uur dus ipv 00). Deze optie had ik ff totaal niet zien aankomen maar in elk geval wel fijn! Ben nu voor het donker al bijna bij m’n vriendin thuis in Rotterdam West ![]()
Ja wel allemaal de afgelopen 2-3 jaar denk ik? Tussen Zuidplein en Spijkenisse. Laatst ook een man die zo dronken was vroeg in de ochtend dat hij de hele metro onder zat te kotsen en er allemaal uitgekotste alcohol door de metro heen liep ![]()
Hoe ervaren jullie verder overlast in het algemeen? Ik heb het idee dat het beter is geworden wat betreft naroepen en aanspreken, maar ik vind de junkies en dan met name hoe openbaar drugs wordt gebruikt, mega high op publieke plekken en hoeveelheid afval wel enorm toegenomen.
Ja eens, crack schijnt weer een opleving te hebben in Rotterdam
Ja het invoeren van het statiegeld op blikjes is echt funest voor de binnenstad haha. Ik was laatst een paar dagen in Amsterdam en daar leek dat veel minder erg dan bij ons? Veel minder opengetrokken afvalbakken en zooi overal.
Ook dat bedelen nu bij stoplichten, zoals in Parijs. Ook gewoon gevaarlijk.
Qua drugsgebruik zie ik niet mega verschil met de afgelopen jaren, want er was altijd wel wat.
Qua gewelddadige jongeren (vooral messengeweld) zie ik wel een groei. Zag laatst ook random iemand met een enorm mes chillen met z’n vrienden terwijl hij inhakte op een boom? Ook zonde van zn mes trouwens want sowieso bot daarna haha
Even oefenen 🫠
Valt mij ook op, maar ik richt die frustratie op het gemeentebestuur (leefbaar kuch leefbaar) en niet op die mensen zelf. Want zij zijn echt slachtoffer van slecht beleid.
Ik ervaar zelf niet zoveel overlast, ook niet qua naroepen en in de metro. Ik denk dus ook niet echt na over of ik ‘s nachts wel met de metro moet gaan en dat soort dingen, terwijl ik bij marconiplein in de buurt woon en dat staat nu niet echt goed bekend (maar was vroeger veel erger denk ik)
Maar goed, ik vind dat ook stom om te zeggen ofzo. Want ik wil de ervaring van andere vrouwen niet bagataliseren.
Rotterdam is wel met stipt de vieste stad waar ik ooit heb gewoond, qua vuilnis op straat en ook in de metro’s en metrostations. Maar ik denk dat je daar ook het gemeentebestuur voor moet aankijken. En het statiegeld heeft dat inderdaad ook echt veel erger gemaakt
Qua vuilnis op straat vind ik ook dat we elkaar moeten aankijken, maar persoonlijk durf ik het niet. Als ik iemand afval naast de bakken zie dumpen loop ik niet naar buiten om er wat van te zeggen. En ik ruim het ook niet op. Maar eigenlijk kan iemand dan ongestoord vervuilen en dat afval wordt leeggepikt door meeuwen en bezocht door ratten en zo wordt het alleen maar vuiler allemaal.
Je kan wel melding maken. Ik denk dat als het consequent zo vaak gebeurd het ook een teken is dat misschien de bakken gewoon te weinig geleegd worden?
Ik ben eigenlijk ook wel blij dat ik niet te dicht bij zo een ondergrondse woon. En ik merk ook heel veel verschil per buurt? Ik weet dus niet of het dan de mensen zijn? De horeca die dumpt? Of gewoon te weinig ophaalmomenten/ te weinig bakken per hoeveelheid mensen die er wonen?
Ik heb mezelf sinds kort aangemeld bij een zwerfie groep in de buurt, waarmee je samen afval prikt. Het is inderdaad echt bizar wat mensen allemaal op straat gooien. Maar op het plein waar ik woon zijn de prullenbakken bijv. ook 9/10x stuk en zie ik nooit een veegwagen of schoonmakers van de gemeente. Dat is op andere plekken waar ik heb gewoond echt wel anders. Ik vind dat in Rotterdam wel echt heel duidelijk is dat sommige stadsdelen veel meer aandacht krijgen van de gemeente dan anderen
Ik zie net dat Rijnmond gisteren nog een artikel heeft geplaatst over het afvalprobleem en daarin wordt de afvalwijzer app getipt. Meteen gedownload maar het werkt niet
Misschien bij jullie wel
Ja ik heb zo’n container voor de deur en elke zondag zit het vol en zetten mensen de zakken ernaast. Dus heb elke zondag 20 meeuwen voor de deur. Maak idd elke keer een melding dus maandagochtend vroeg is het dan wel gefixt!
Maar ben sowieso pro meldingen maken haha. Maandag was een deel van de stoep ingezakt en 30min daarna was het gefixt!