Rotterdammerts unite

Het proces leek al veel te soepel te verlopen, want toen ik vanmiddag bij mijn aangewezen wijkhub de spullen wou ophalen zei een vrouw aan de balie: ja we zijn aan het verbouwen en ik heb geen idee of en wanneer ze open gaan. Soms zie ik ze op maandag en vrijdag, soms niet, ik heb geen idee.

Waaaaarom laat je me dan deze hub kiezen en zet je daar niks over bij de openingstijden. Ga even kijken of ik dus ook bij een ander terecht kan met mijn formulier of dat ik ze met geluk een x tref volgende week (en ze de spullen dan ook op voorraad hebben).

Had er helemaal zin in om zondag aan de slag te gaan.

Holy shit :fearful: vraag me echt af hoe dit verder zit, vet raar?!

Wow ik sluit dit artikel net, echt een doodeng verhaal, alsof ze willekeurig gekozen is? Ik zou daar ook wel graag meer over willen weten. Was het willekeurig of doelgericht op de persoon of werd ze slachtoffer vanwege haar luxe auto/kleding/whatever? Echt wat een horror story zeg, gelukkig is ze zelf vrijgekomen en kan ze het navertellen

1 like

Weten jullie een kringloop of kledingbank die kleding kan gebruiken? Ik zit ermee in mijn maag, heb het gevoel dat kringlopen veel te veel vragen voor kleding tegenwoordig. Ik heb veel goede kleding dat weg kan nu en ben bang dat kringlopen de hoofdprijs vragen. Ik wil liever dat het terechtkomt bij mensen die het echt kunnen gebruiken. Dus ik kreeg de tip om te kijken naar kledingbanken. Een kledingbank op Zuid is de komende weken dicht vanwege de zomervakantie en vraagt om formulieren oid voordat je kleding kunt halen. En ik vond er een in Noord maar die is verbonden aan een kerk, maar daar kan dan wel weer iedereen binnenlopen (ik zie dat laatste zelf als een plus, want dat is veel laagdrempeliger). Hoe kijken jullie hier tegenaan? En hebben jullie zelf nog specifieke tips?

Ik weet dat de pauluskerk soms kleding kan gebruiken, zou wel even bellen want ze nemen het niet altijd aan. En anders tja gooi t in de leger des Heils bak.

3 likes

Toch wel? Ik dacht dat die bakken tegenwoordig werden afgeraden omdat er te veel in werd gegooid. Pauluskerk was inderdaad ook door mijn hoofd gegaan, ik check die meteen even want dat was ik vergeten

Afhankelijk van wat het is geef ik het aan de Pauluskerk (maar die hebben vaak meer behoefte aan mannenkleding), leger des heils en als het echt nette (werk) dingen zijn aan dress for success. Die geven mensen een nette outfit om in te solliciteren. Dat initiatief in Noord klinkt toch als een super goed initiatief, of waarom twijfel je?

Volgens mij gaat het bij die kledingbakken er vooral om dat je er geen kapotte dingen in moet gooien of hele afgedragen dingen (en dat is het natuurlijk tegenwoordig nogal snel met fast fashion)

Juist wel toch? Kledingbakken is toch voor recycling en daarin mag juist ook kapot textiel en ook dingen die je nooit zou weggeven maar eigenlijk in de prullenbak zou doen maar vanwege het milieu netjes wil recyclen. Oude onderbroeken en sokken bijvoorbeeld.

@Twijfelaar ik twijfel ook, ik heb kleding die op Vinted niks oplevert of teveel moeite daarvoor vind, ik zonde vind als het vernietigd wordt maar voor een kringloop ook niet per se een meerwaarde heeft (omdat zij een overload hebben, het gewoon niet heel bijzondere kleding is en/of het inderdaad voor te veel geld verkopen). Het liefst geef ik het gratis weg maar ik zie op tegen marktplaats of Facebook taferelen waarbij je allerlei berichten krijgt en het afspreken zo’n gedoe wordt.
Ideaal hiervoor is eigenlijk Koningsdag en alles voor een habbekrats of gratis wegdoen maarja dat duurt nog een eeuw.

Je hebt ook the clothing loop in verschillende delen van Rotterdam, maar dan moet je zelf dus even meedoen en wachten tot er een tas voorbij komt + je weet niet hoe vol die tas al is.

Wat maakt het uit dat het de kerk is? Ik vind dat vreemd klinken maar misschien begrijp ik je niet goed. Het Leger des Heils is ook gerelateerd aan de kerk. Als een organisatie omkijkt naar mensen en je spullen goed terecht komen is het toch fijn?

Edit:

Even opgezocht en in de textielbakken mogen ook kapotte of versleten zaken, als het maar schoon is.

1 like

ohja die kledingtas heb ik ook een tijdje gedaan! En verder heb ik eigenlijk wel het idee dat er gelukkig steeds minder mensen zijn die onze afgedankte kleding kunnen gebruiken. Even los van wanneer het zo goed als nieuwe/nieuwe kleding is.

1 like

Ja, sorry, als je het hebt over de recyclebakken wel. Ik bedoelde die inzamelbakken van het leger des heils en andere goede doelen. Daar verzochten ze een tijdje geleden geen kapotte kleding in te doen

3 likes

Is er dan geen whatsapp groep bij? Ik doe mee in een andere stad en daar hebben we bij elke ketting ook een app groep. Als je een keer meer tegelijk hebt, kan je dat ook prima in de app aanbieden. Wordt altijd wel opgehaald (hier iig).

Oh ik wist niet dat daar verschil in zit. Dan zal ik eens goed kijken van welke organisatie degene is waar ik het in wilde stoppen!

@Kauai ja is ook zo maar ik vind het toch zonde als het echt op de vuilnishoop belandt. Ik heb zelf uit die tassen inderdaad dingen gehaald die ik niet zou kopen in de kringloop (want te duur) maar wel handig vind om te hebben of om eens te proberen. Een basic topje in een specifieke kleur of een jurkje dat ik nooit zou kopen maar wel eens aan wilde.

@Feather Hier kon je alleen grote dingen aanbieden die niet in een tas horen, schoenen of een winterjas bijvoorbeeld.

1 like

Ik doe dit best regelmatig in zo’n Gratis afhalen Rotterdam Facebook groep en ik vind dit wel echt goed te doen hoor! Echt maar hele enkele keer dat iemand niet komt opdagen, maar er is in mijn ervaring altijd veel animo voor kleding. Als er meerdere mensen reageren, kies ik zelf iemand uit de reacties. Geef altijd wel dagje tijd om onder de post te reageren (dus niet de eerste die toevallig overdag tijd had om op Facebook te zitten).

1 like

Ik ga Pauluskerk mailen met wat ik heb en dan langsbrengen wat ze kunnen gebruiken.

En een update wb de containeradoptie: ik heb mijn pakket! Ik werd gebeld door iemand die mijn pakket zou klaarmaken dat de locatie die ik had gekozen dicht was en in overleg is het toen ergens anders heen gebracht. Dus ja tussen aanvraag en afhalen pakket zit maar een paar dagen in mijn geval.

In het pakket zit een sleutel om die ondergrondse bakken mee open te maken, die kwam al binnen 1 uur van pas nadat iemand besloten had lange latten in de ondergrondse te keilen. Hiervoor had ik die persoon kunnen zijn want ik heb er nooit bij stilgestaan dat je daarmee de boel blokkeert. Sick gevoel om meteen van dienst te kunnen zijn met :sparkles: De Sleutel :old_key:

De gemeentemedewerkers spraken trouwens heel duidelijk uit hoe fijn ze het vonden dat ik hiermee aan de slag ging. Dus als je zin hebt: doen!!

6 likes

Oe, wil je vertellen bij welk punt je dit pakket hebt kunnen ophalen. Want ik ben zonder succes nog naar een ander gegaan die open zou zijn, en daar hing toch een briefje op de deur met jammer joh dicht haha.

Sint-Agathastraat 56, vlakbij Gordelweg in Noord. Het werd daar wel echt speciaal gebracht dus ik denk niet dat ze daar standaard pakketten hebben klaarstaan. Goooood luck!

Openingstijden

1 like

Thanks! Misschien dat ik ze ook even ga mailen/ bellen eerst.

Wijkhub-bbl is wel een leuk mailadres haha

2 likes

Ik schrok me echt te pletter van het NL alert voor de brand bij Doklaan

Heeft er iemand hier tips voor een fijne opticien?

De Optiek op de Nieuwe Binnenweg

1 like