Samenwonen

Bij ons is het zo dat mijn vriend de schenking heeft gekregen en het meeste inkomen van ons heeft. Ik ben wel 50% eigenaar van ons huis, maar als we uit elkaar zouden gaan dan krijgt hij eerst dat bedrag van de schenking (die zit in het huis) en gaat het daarna 50/50. Wat betreft inkomen gooien wij alles op een hoop. Ik zelf vond dat eerst lastig omdat ik mij schuldig voel dat ik een stuk minder inkomen heb, maar hebben besloten dat het ‘gewoon’ ons geld is. Wat wij beide nog op onze spaarrekening hebben staan blijft wel van ons apart, maar daar komt eigenlijk niks meer bij omdat wij nu samen sparen. Het blijft een lastige situatie altijd, maar het belangrijkste is gewoon dat jullie er beide achter staan. Als je het zo stelt van €5000 vs €15000 klinkt het idd niet zo eerlijk, maar ik denk dat je erfenis/schenking moeilijk kan vergelijken met inkomen uit werk oid.

1 like

Misschien heb ik het ook niet goed uitgelegd maar ik vind de erfenis ook niet echt het probleem. Meer jaarlijkse schenkingen die hij nu kan sparen (en nu toevallig ongeveer gelijk zijn aan wat ik spaar).

Thanks voor jullie perspectief in ieder geval! Heb er echt wat aan. Zou willen dat trouwen gewoon voor de leuk was. Kunnen we ook nog doen. Gewoon nep trouwen en tegen niemand zeggen dat het nep is.

1 like

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier het betoog van een gierig persoon. Ik zou gaan zoeken naar een manier waarop jij niet meer dan 50% bijdraagt zolang als jullie opgebouwde vermogen niet gelijk loopt. Bijvoorbeeld: zijn jaarlijkse schenkingen op zijn netto inkomen optellen. Je hebt geen recht op wat van hem is, mede daardoor denk ik dat het belangrijk is om iniedergeval te kunnen opbouwen wat van jou is. Zeker als jij daadwerkelijk werkt voor dat van jou. Naar rato zou jij meer moeten betalen, maar als dat op de lange termijn tot grote verschillen leidt zou ik daar niet zomaar in mee gaan. Je weet niet of je het op de lange termijn nodig gaat hebben en het verschil tussen 5.000 en 15.000 euro is vrij grof. Het feit dat er een uitsluitingsclausule is (is zijn goed recht) geeft al aan dat er aan zijn kant is nagedacht aan hoe hij/het gezin vermogend blijft. Het is jouw goed recht om na te denken hoe jij vermogen opbouwt. Ik ben het dus ook eens met @Victoria het is een lastig gesprek: maar je mag dit best wel eens tot de laatste euro berekenen en hem vragen hoe jullie ervoor gaan zorgen dat jullie beiden eerlijk vermogen opbouwen. Zolang jullie samen zijn is dat fijn omdat je er samen van kan genieten. Als jullie niet meer samen zijn kan jij een stuk beter verder als je hier nu al over nadenkt.

Ik vind een erfenis/schenken en een hoger salaris overigens wel te vergelijken. Het ene (arbeid) zou veel zwaarder moeten wegen dan het andere (erven). Behalve in het juiste nest landen heb je voor die tweede geen hol gedaan. Voor het eerste moet je dagelijks je bed uit. Het is makkelijk om te stellen dat je daar niet teveel mee bezig moet zijn als je de persoon bent die sowieso goed af bent. Als je daar de partner van bent vind ik dat je goed voor jezelf moet zorgen.

14 likes

Ik ben het eigenlijk wel met jou eens.

Ik zit hier eens over na te denken en bedenk me; wij hebben dus in het samenlevingscontract dat alles wat op de gezamelijke betaalrekening/spaarrekening staat, van ons samen is en wat op onze eigen staat, van ons zelf is. Ik weet zo niet of jullie ook een gezamelijke èn aparte rekening hebben, maar stel hij verdiend €2000,- per maand en jij €2500,-, is het dan een idee om af te spreken dat dan die €2000,- van beide voor gezamelijke doeleinden is (dus voor jullie gezamelijke rekening) en die €500 (als voorbeeld) gewoon naar jouw rekening gaat/daar op blijft staan? Zodat jij doordat je meer verdiend toch wat eigen vermogen opbouwd? Ik heb voor nu dus een samenlevingscontract, maar begreep van de notaris dat je met huwelijkse voorwaarden de constructie wat wij nu hebben ook kan hebben (dus gezamelijk rekening 50/50, eigen rekening blijft van jezelf en schenking/erfenis blijft van degene die het heeft gekregen). Je kan daar evt ook een aparte rekening voor openen en dan in het contract kan laten opnemen dat die rekening echt alleen van jou is, wat er ook gebeurd.

4 likes

Helemaal mee eens. Ik zou ook niet weten waarom je salaris niet zou kunnen vergelijken met schenkingen/erfenissen en ik vind het in ieder geval niet moeilijk doen om hier van tevoren aandacht aan te besteden @Flamoes .

2 likes

Is hier iemand die met hun partner is gaan samenwonen waarbij er een groot verschil was tussen de 2 inkomens? Zou ik je dan een pb mogen sturen?

1 like

Mag zeker! Al denk ik niet dat ik een goed voorbeeld ben, maar wellicht kan ik je verder helpen met iets. :blush:

1 like

Er is een topic over samen wonen, daar zijn dit soort dingen ook besproken, misschien dat je daar al antwoorden kan vinden?

1 like

Is er hier iemand die is gaan samenwonen terwijl een van de twee nog studeerde (de ander al wel aan het werk)?

1 like

Ja in m’n vorige relatie.

Ja ik!

Jep!

Ik! Ik ben studerende en vriend werkt

1 like

Ja, ik ook! Ik student, hij niet

Ik heb dit ook gehad, hij was wel bijna afgestudeerd

Je mag mij wel een pb doen hoor!

@Dombo toen ik net samen ging wouden studeerde ik ook nog terwijl mijn vriend fulltime werkte.

Je mag mij een pb doen! (Ik weet natuurlijk niet wat jij onder groot verschil verstaat)

@Dombo ik ben ook gaan samenwonen toen ik nog studeerde en hij niet meer. Inmiddels wel afgestudeerd, maar je mag me ook een pb sturen indien nodig :slight_smile:

1 like

Ik ook!

2 likes

Even dit topic afstoffen hoor, wist niet zo goed in welk topic ik anders terecht kon.

Vriend en ik staan op het punt een huis te kopen en willen dus (liefst via een notaris) een samenlevingscontract opstellen. Ik vroeg me af of meer mensen dit nu hebben en welke zaken jullie hierin op hebben laten nemen? Misschien nog tips waar ik aan moet denken?

1 like

Ik heb een samenlevingscontract en een huis gekocht.

Staan verschillende zaken in, maar vooral hoe het financieel geregeld is, dus 50-50 of 40-60 of welke verdeling dan ook.
Daarnaast ook testamenten, mocht een van ons overlijden, hoe het dan zit. Op dit moment is er (nog) geen kind/kinderen dus dan is het wel geregeld. Daarbij ook - ik weet de term niet - maar aangegeven mocht 1 overlijden dat de anderen dan de bezittingen krijgt.
En ook ter voorkomen, mochten we beide overlijden en ik 1 min eerder dan mijn partner, dan niet alles naar de familie van mijn partner gaat.

4 likes