Schotland

Ik ga misschien in de laatste twee weken van juli naar Schotland, maar door omstandigheden weet ik pas op het allerlaatste moment zeker of ik kan gaan. Mijn plan was om voornamelijk met de trein te reizen en in hostels/B&B/airbnb’s te slapen (want kampeerspullen in m’n eentje meedragen lijkt me best pittig). Voor de mensen met ervaring in Schotland: denken jullie dat het in het hoogseizoen te doen is op de bonnefooi?

Ik heb vorig jaar in september rond gereisd en heb heel vroeg hotels en hostels geboekt, omdat het snel vol zit en duur is. Ik wilde alleen overal wel een eigen kamer en badkamer, bij slaapzalen ligt het misschien wel anders. Kan me voorstellen dat je daar nog wel last minute terecht kan.

1 like

Iemand ervaring met Highland games en welke dan de echte aanraders zijn? Of waar ik op kan letten bij eentje uitzoeken?

Mijn vriend en ik willen over een paar weken een dag of 5 naar Schotland. We willen graag naar Edinburgh en Glasgow. En dan in 1 van de 2 steden een hotel zodat we met de trein een dagje heen en weer kunnen. In welke plaats zouden jullie hotel boeken?

Edinburgh!

3 likes

Zeeeeeeeeker Edinburgh! Van alles in Schotland vond ik Glasgow echt niet zoveel aan. Ongevraagde tip: ik zou naar een natuurgebied oid gaan ipv naar Glasgow. Cairngorms bijvoorbeeld, vanaf Edinburgh is dat prima te doen met ov of auto!

2 likes

Ik denk dat het best lastig is. Mijn vriend en ik zijn 2 jaar geleden 3 weken naar Schotland geweest met tent. Na 2 weken regen wilde we een nachtje in een hotel/AirBnB boeken, maar hebben dagenlang niks betaalbaars kunnen vinden…(we gingen om te wandelen, dus waren wel vaak dunbevolkte gebieden). Niet om je te ontmoedigen hoor, maar ikzelf had dit van tevoren niet verwacht.

1 like

Dankjewel voor de tip juist! Hier heb ik wat aan. Ga even googlen.

Wacht, ik had de topografie van Schotland even niet goed in m’n hoofd. Cairngorms is prima te doen, maar Loch Lomond is dichterbij en minstens zo mooi (veel mooier dan Loch Ness ook trouwens). Nouja, heel Schotland is mooi, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar je heen gaat haha

2 likes

Tot die conclusie was ik zelf ook gekomen inderdaad. Helaas kan ik nu sowieso niet meer op vakantie, dus het is niet per se een ontmoedigend bericht :wink: Wel goed om voor volgend jaar te weten

Zeker Edinburgh. Glasgow viel ons enorm tegen. Ik zou inderdaad kijken of je the highlands in kunt gaan, veel leuker!

1 like

Ik blaas weer even leven in dit topic :smiley:

Heeft iemand ervaring met de Caledonian Sleeper? Zo ja; is het een aanrader en voor welke ‘kamer’ ben je gegaan? Andere ervaringen van treinreizen naar Schotland (Edinburgh) zijn ook welkom!

1 like

Ik ben van Londen naar Edinburgh gegaan, maar wel met een tussenstop in york. Ik denk dat het maar een uur of 5 duurt als je gewoon rechtstreeks gaat. De treinen in Engeland zijn heel relaxed en als je heel vroeg boekt heb je heel goede deals (een stuk goedkoper dan de Caledonian sleeper denk ik). Je reserveert een stoel als je van tevoren boekt, dus zitplaats is gegarandeerd. Plus het uitzicht is over het algemeen heel mooi, ik zou het zonde vinden dat ‘s nachts te missen, maar het is natuurlijk ook lekker om niet een halve dag kwijt te zijn aan reizen.
Ik ben verder heel Schotland rondgegaan met de trein dus als je nog meer wil weten, kan ik wel meer vertellen!

1 like

Dankje voor je reactie! Bij nader inzien is het denk ik toch handiger om een ‘normale’ trein naar Edinburgh te pakken inderdaad! Vooral omdat je nu rechtstreeks vanuit Rotterdam naar Londen kunt reizen. Via welke site had jij je ticket Londen - Edinburgh geboekt? :slight_smile: Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil pas in augustus gaan, dus dat kun je ook nog niet boeken zo te zien. Wat is een beetje een normale prijs?

Wil dus met de trein naar Edinburgh en vanaf daar een auto huren om zo Schotland te verkennen. Heb dit topic al een beetje doorgespit en veel steden/gebieden opgeschreven! Wat zijn jouw aanraders? Twijfel ook vooral hoeveel dagen bij een bepaalde locatie nodig is. Wil namelijk m’n slaapplek wel alvast boeken vooraf. Maar volgens mij ligt veel ook wel dicht bij elkaar dus dat scheelt.

Je hebt in Engeland per regio verschillende treinmaatschappijen, voor Londen-Edinburgh is het LNER (www.lner.co.uk). Je kunt gewoon op hun site een kaartje kopen. Je kunt er dan voor kiezen je kaartje op te halen op een station (kan op elk station in Engeland), dan krijg je een code om in te voeren bij een kaartautomaat. Je kan vanaf 3 maanden van tevoren een kaartje kopen, hoe vroeger hoe goedkoper. Een kaartje is nu 50 pond zie ik, dat vind ik nog best veel, maar kan niet meer bedenken wat ik destijds heb betaald… Als je in Schotland de trein wil nemen moet je ScotRail hebben trouwens.

Ok, dan tips. Schotland is echt mijn alltime favourite dus wordt misschien een lang verhaal haha. Oh en voor context: ik was in mijn eentje, houd van wandelen en ben niet echt het nachtleven in gedoken. En ik was met de trein, dus was gebonden aan plekken die bereikbaar zijn met ov, wellicht zijn er in de omgeving van de plekken waar ik ben geweest pittoreskere dorpjes om te verblijven.

  • Glasgow zou ik overslaan. Ik was er maar 1 nacht, maar vond het helemaal geen speciale stad; weinig te zien en niet zo sfeervol
  • Loch Ness zou ik ook overslaan. Ik ben er alleen een stuk langsgereden met de bus, maar vond ik niet indrukwekkend. Loch Lomond daarentegen vond ik wel een aanrader! Ik sliep in Balloch wat ik een fijne uitvalsbasis vond. Dorpje is niet heel spannend, maar vanaf daar kun je naar veel andere plekken voor mooie wandelingen, je moet hier sowieso heuvels op, de uitzichten zijn fantastisch! En vanaf Balloch gaan ook boottochten over het meer.
  • Dan, Fort William. Ook niet per se een spannende plek, maar vanaf daar kun je heel veel zien. Ga zéker de treinreis van Fort William naar Mallaig doen. Dat is de mooiste treinreis die ik ooit heb gemaakt (en ik heb inmiddels al best een lijstje). Je gaat over het Glenfinnan viaduct, echt prachtig en daarna nog een aantal uur door echt de mooiste omgeving. Je kunt met de Jacobite stoomtrein in ‘Harry Pottersfeer’. Dat is best duur en ik heb begrepen dat alleen de eerst klas echt de Harry Pottersfeer heeft, maar de tweede klas niet. Er gaat ook 4 keer per dag een gewone trein, een stuk goedkoper en de ervaring is hetzelfde denk ik. Op de heenweg moet je links zitten om het beste beeld van het viaduct te hebben, op de terugweg rechts. Iedereen is alleen maar foto’s aan het maken, maar ik zou gewoon genieten van het uitzicht en ook nog een keer zelf naar glenfinnan gaan om het viaduct te bekijken. Volgens mij kun je op internet vinden hoe laat die stoomtrein er overheen rijdt, voor de beste ervaring.
  • Isle of Skye is ook echt een must. Ik verbleef in Portree, een leuk dorpje. Het hele eiland is prachtig, ik was er drie nachten, maar had best langer kunnen blijven. Hoogtepunt was Quiraing, zo mooi!! Ik was met een tour rond en moest overal even snel kijken en weer de bus in, vond ik hele vervelend. Als je een eigen auto hebt, zou ik die hier parkeren en een paar uur rondlopen.
  • Cairngorms national park is ook heel mooi. Daar verbleef ik in Aviemore. Vanuit Pitlochry kun je mooie wandelingen maken.
  • Edinburgh vond ik leuk, maar kon niet echt mijn draai vinden daar. Het is wel echt toeristisch en een plek die leuker is om met iemand samen te zijn. Ga vooral naar Dean’s Village, dat is een mooi stuk met veel musea (die altijd gratis zijn!) en je kunt er ook weer leuk wandelen.
  • Inverness zou ik trouwens ook overslaan, zelfde verhaal als Glasgow.
  • Als je van wandelen houdt, kijk dan op walkinghighlands.co.uk. Mocht je het leuk vinden, heb ik wel wat aanraders.
5 likes

Ah super fijne reactie. Hier heb ik echt wat aan, thanks! Glasgow had ik dankzij dit topic al achterwegen gelaten haha. En gelukkig ben ik niet zo’n Harry Potter fan, maar die brug is verder wel super mooi!

Die 50 pond is enkele reis dan denk ik? Valt me nog mee dan, want ik zag al reizen voor 200 pond voorbij komen :face_with_monocle: Wilde daarom bijna een Interrail ticket kopen, maar zo te zien is dat helemaal niet nodig!

Een boottocht om skye heen weet ik niet. Mallaig is inderdaad niet een spannend dorpje, daar is weinig te doen. Je kunt vanaf daar wel een overtocht doen naar skye, vanaf waar je aankomt kun je met de bus naar portree waar meer slaapgelegenheden zijn. Heb je ook hostels bekeken?
Ik vond in het algemeen schotland met ov prima te doen om te reizen tussen steden/dorpen waar ik wilde verblijven. Vanuit die plekken naar andere kleinere dorpjes en bezienswaardigheden is wel een uitdaging en goed om je van tevoren in te verdiepen. Bussen rijden niet vaak en niet naar veel plekken, ik heb een paar keer moeten haasten om een trein/bus te halen omdat ik anders 4 uur had moeten wachten op de volgende.

Ja je hebt er daar 2 middenin het centrum, ik zat in een privekamer, prima te doen! https://www.hostellingscotland.org.uk/hostels/portree/

Ik ben 1 dag in inverness geweest vanuit Cairngorms. Heb een beetje rondgelopen, er is een mooi park, maar verder heb ik daar weinig speciaals gezien. Maar kan ook dat ik wat dingen gemist heb

Ik ga in september naar Edinburg en zou graag 1 dagtrip ergens anders heen willen maken, wat is dan het meest aan te raden?