Schotland

Ik kom weet even nieuw leven in dit topic blazen!

Ik ben mijn solo schotland reis aan het plannen en ben er niet helemaal uit wat ik in mn laatste week ga doen. Ik wordt maandag wakker in portree en dan wil ik vrijdag of zaterdag vliegen vanuit Edinburgh. Wat ik al heb gehad op dat moment: Edinburgh, west highland way(dus ook loch lomond), glencoe en skye.

Wat zouden jullie aanraden? Ik dacht eraan om eerst naar inverness te gaan en daar een dolfijnentoer te doen en de volgende dag naar aviemore en daar 2 nachten te blijven? Maar ik sta ook open voor iets anders(nog langer in sky? Ben er al 4 nachten), Shetland eilanden?(niet praktisch).

Ik ben al de hele avond dingen aan het lezen en weet het nog steeds niet hahah

Ik heb ongeveer dezelfde route gedaan en ben vanuit portree naar aviemore en daarna door naar Edinburgh gegaan. Ik vond aviemore en de omgeving leuk, maar ik vond skye zo’n hoogtepunt dat aviemore daar een beetje bij in het niet viel. Ik ben vanuit daar ook een dag naar inverness geweest, maar daar vond ik niks aan. Ik heb ook gewandeld rondom pitlochry en dat was een stuk leuker. Ga je met ov of heb je een auto? Het is namelijk qua ov wel een logische tussenstop tussen portree en Edinburgh.

Edit: het is echt precies dezelfde route als die ik heb gedaan zie ik nu, haha. Ik vond toen het eerste deel t/m Skye een groot hoogtepunt. Misschien kun je al je verblijven daar een nacht oprekken en dan vanuit portree meteen door naar Edinburgh?

Wij gaan in oktober 9 dagen naar Schotland. Heb alleen de vliegtickets, verder moet alles nog geboekt worden. Ik vind het heel lastig om een route uit te zetten. Hoe hebben jullie de highlands gedaan? Op 1 plek gebleven of iedere nacht iets anders? We hebben 4 kinderen mee dus niet te vaak wisselen van accomodatie is wel een must.

We willen graag Edinburgh, Highlands en Skye zien en huren een auto. Geen idee of dit enigzins haalbaar is.

Wel zoveel zin in!

1 like

Oke het duurde even mijn ik ben er helemaal uit! Ik heb sowieso de tips die hier stonden ook meegenomen, daarom lijkt mijn reis op die van jou @EleanorRigby !

Na skye pak ik de ferry naar stornoway op het eiland Lewis en daar blijf ik 2 nachten, dan ga ik naar het zuiden en pak ik de ferry naar Uist en verblijf ik 2 nachten op Benbecula en daarna weer maar het zuiden en pak ik de ferry helemaal naar Orban en vanaf daar de trein naar Glasgow en de volgende dag vlieg ik terug.

Als iemand nog tips heeft voor de outer hibrids: graag ben echt mega benieuwd. Ik zag al het allerschattigste bakkerijtje ooit, maar die is niet open als ik er ben.

1 like

Hier ook druk aan het plannen voor twee weken met de camper eind april - begin mei

Vooralsnog grof rondje: edinburgh, aberdeen, aviemore, inverness, fort william, skye, glencoe, loch lomond, glasgow om dan de camper weer in te leveren bij edinburgh

Ik twijfel heel erg over het aantal dagen Edinburgh. We zijn meestal geen stadsmensen en hooguit 2 dagen op één plek (we camperen altijd), maar er is op dag 5 een volksfestival in Edinburgh, Beltane, wat me heel vet lijkt. Iemand daar al geweest en is het de moeite waard om langer voor in de stad te blijven?

2 likes

Wij hebben ons rondje ook af. Edinburgh-Inverness-Skye-Fort William-glencoe.

Alle accomodatie (airbnb) is ook rond, alleen Edinburgh moet nog maar dat is tot nu toe best een uitdaging om iets te vinden voor 2 volw+4 kinderen en nog enigzins betaalbaar.

1 like

andere eilanden, Isle of Mull or Arran misschien? Glasgow is ook leuk voor 1 nacht
Inverness is ook een aanrader, St Andrews is leuk, misschien Ullapool?

Als je een beetje een hippie bent vind je Beltane heeeel leuk, maar het is wel echt een heel hechte groep die het hele jaar hiervoor oefenen, dus weet niet of het dan wel zo leuk is als buitenstaander. En ik denk dat 5 dagen Edinburgh ook misschien wel een beetje teveel van het goede is als jullie normaal kamperen. Je zou misschien kunnen kiezen om wat buiten de stad te overnachten,in Portobello of East Lothian bijv.

1 like

Ik heb ons rondje in juni ook gepland. We gaan veel kamperen, echt vet zin in.

We gaan eerst met de boot naar Engeland vanaf Hoek van Holland en pakken een nachtje in Lincoln omdat dat het meest makkelijk halverwege lag. Stukkkkkk goedkoper dan de boot vanaf IJmuiden. Dan wordt het grofweg dit:

Edinburgh - Cairngorms National Park - Orkney Eilanden - Durness - Beinn Eighe - Isle of Skye - Fort William - Galloway Forest Park

En dan nog een nachtje in Engeland en weer naar huis.

1 like

Maakt niet veel uit, als het maar centraal is. Voor hotelkamers kom ik nu al snel rond de 1400 euro uit voor 2 nachten, op centrale locaties. We hebben met ons gezelschap meerdere kamers nodig dus daar loopt het vast. Maar heb er alle vertrouwen in dat het lukt, laat tzt wel weten wat het geworden is.

Rest van de reis hebben we airbnb, waaronder een heel leuk huis in dat haventje van Portree. Zo leuk.

1 like

Welke? Ik zie meerdere opties. Ga meteen even kijken.

Ja zeker, ik boek vanavond die op Princess street! Bedankt voor de tip. Ik kwam op 700 euro uit voor 2 nachtjes incl ontbijt.

1 like

Is hier iemand wel eens met die stoomtrein van Fort William naar Mallaig geweest en is dat een aanrader?
Wij rijden 25 oktober van Skye naar omgeving Glencoe, dan kom je in principe langs het viaduct. Ik kan niet zo goed inschatten hoe lang die reis duurt en wat je dan nog aan je dag hebt.
26 oktober zijn we dan nog in Glencoe
27 oktober gaan we weer terug naar huis.

Nu lijkt mij die trein best wel leuk maar is het de moeite waard om de 26ste daar de halve dag voor op te geven of is het net zo leuk om naar het viaduct te gaan en kunnen we beter de 26ste de hele dag in Glencoe doorbrengen?

Ik wil echt HEEL graag met die trein, dus ik zou ja zeggen. Maar alle kaartjes voor juni zijn al uitverkocht, dus we gaan het op de dag zelf nog proberen. Ik las dat dat vaak ook nog wel lukt. Sowieso die uitzichten vanuit de trein zijn al top. Maar goed, wij hebben wel veel meer tijd daar.

1 like

Ja, ik twijfel dus een beetje, voor onze dagen zijn nog kaartjes maar dan wil ik ze wel nu gaan kopen. Alleen weet ik niet of we dan genoeg tijd hebben voor Glencoe.

De treinreis naar Mallaig vond ik erg leuk en Mallaig zelf ook. Het was lekker weer en heb daar heerlijk gewandeld en prachtige foto’s kunnen maken. Ik zou t doen

1 like

thank you!
we gaan voor 2 daagjes edinburgh, hotel in haymarket, en dan de weg op :sunglasses: kunnen altijd nog terugrijden als we echt willen

2 likes

Good to know! Ik ga met de normale trein van fort williams naar mallaig en moet daar slapen, omdat ik anders niet optijd ben voor de vroegste ferry naar skye en die heb ik weer nodig omdat mijn busverbinding maar 1 keer per dag mogelijk is :crazy_face:. Ik vind het echt wel veel gepland allemaal haha.

Denken jullie dat ik trouwens de ferrys naar lewis and harris enzo allemaal van te voren moeten boeken? Ik ga zonder auto, dus lijkt me wel mee te vallen?

1 like

Die treinreis is fantastisch, maar ik ben met de gewone trein gegaan. Schijnbaar is alleen de eerste klas van de jacobite echt een experience en de tweede klas gewoon hetzelfde idee als een gewone trein. Scheelt een hoop in de prijs als je dan de gewone trein neemt. En met een beetje pech zit je ook in de rook en zie je minder.
Wel een tip: ga op de heenreis aan de linkerkant zitten en op de terugreis aan de rechterkant. Dan heb je het beste uitzicht, vooral op het viaduct.
Ik ben ook naar het viaduct zelf gegaan en vond de treinreis eigenlijk leuker. Maar als je naar het viaduct gaat moet je even opzoeken hoe laat de stoomtrein eroverheen komt, dat maakt het wat specialer.

Mallaig zelf vond ik niet zoveel aan, er is niet veel te doen behalve een aantal horeca gelegenheden waar iedereen die uit die treinen komt meteen naartoe gaat. Ik heb daar wel een aardige wandeling gemaakt, volgens mij deze: Mallaig circuit (Walkhighlands)

OMG voor heel juni zijn er ineens weer kaartjes!! Net geboekt voor de dag dat we daar zijn.