Ik ben ook afgehaakt. :’) Heb toch minder tijd dan ik dacht. Maar ik ben wel eindelijk aan mijn verhaal begonnen, dus ik ga nu gewoon lekker op mijn eigen tempo schrijven.
Ahw jammer! Maar ook wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben, haha. Leuk dat je wel een goede start hebt kunnen maken met je verhaal!
Ik doe nog wel mee, maar waarschijnlijk wordt dit mijn laatste officiële jaar. Door wat de organisatie mij en mijn collega ML’s geflikt heeft (we zijn eruit gegooid donderdag en weten nu nog steeds niet waarom) ben ik een beetje klaar met de organisatie erachter.
Ik heb nu even een dipje, maar morgen ga ik weer knallen!
Kennen jullie ook goede sites met schrijftips? Ik lees graag Schrijfvis, maar ik ben benieuwd of er meer van dat soort sites zijn. Ik schrijf overigens geen verhalen, maar wel blogposts en voor mezelf gedichten (zou het tof vinden om daar ooit openbaar iets mee te doen).
Ik kom graag op Schrijvenonline.org, daar zijn veel tips te vinden en er is een forum waar je met andere schrijvers kunt sparren. En wedstrijden! Schrijverspunt.nl is net zoiets, daar lees ik ook graag.
Ik vond dit echt een leerzaam filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=CnMUo6G_-IA&t=297s
Ik krijg hem verder niet als thumbnail hier op de site.
Hoe zorgen jullie ervoor dat gesprekken tussen personages natuurlijk aanvoelen?
Door niet alleen maar dit te doen:
‘Ik heb de kaas opgegeten,’ zei Cas.
‘Verdorie!’ mopperde Maria. ‘Waarom zeg je dat niet voor ik boodschappen ga doen?’
‘Ja, ik wist toch niet dat je boodschappen ging doen? Dan moet je dat zeggen,’ vond Cas.
Maar bv dit:
‘Ik heb de kaas opgegeten.’ Cas haalde zijn schouders op en legde daarna een van de appels op de fruitschaal.
‘Verdorie!’ mopperde Maria en ze duwde hem aan de kant om de flessen cola in de koelkast te zetten. ‘Waarom zeg je dat niet voor ik boodschappen ga doen?’
‘Ja, ik wist toch niet dat je boodschappen ging doen? Dan moet je dat zeggen,’ vond Cas. Als hij het geweten had, had hij het echt wel gezegd. Maar dat was het probleem met Maria: ze dacht dat hij gedachten kon lezen of zoiets. Met zijn vorige vriendin Roos had hij dit soort gedoe ook altijd. Vrouwen waren zo vermoeiend. Of hij kende net de verkeerde exemplaren.
En verder zie ik het voor me als een film eigenlijk.
Love dit voorbeeld
@nello @LastYoungRenegade Thanks voor de tips!
Ik heb niet echt moeite met het aan elkaar schrijven, maar vooral de dialoog idd
Ik wilde nog even zeggen dat ik dit echt een hele leuke tip vind! Lees de blogs met veel plezier. Qua blogs weet ik niet zoveel, maar ik heb nog wel wat boekentips. Geen idee of je ze al kent, maar ik tip ze toch.
Ik vind zelf de boeken van de schrijven academie uitgegeven door atlascontact fijn.
Ook het boek schrijven vanuit je hart door Natalie Goldberg is een aanrader. Het zijn allemaal korte hoofdstukjes waar ze dan iets uitlicht over schrijven. Heel veel verschillende dingen bespreekt ze, maar vooral hoe begin je, hoe hou je het vol en hoe kan je een schrijversblik ontwikkelen en vasthouden. Zeg maar zoiets. En op een vlotte manier. Soms ietwat zweverig, maar dat is meer tussen de regels door. Het is ook niet echt een achter elkaar aan leesboek ofzo.
Hoe ik lees van Lidewijde Paris is ook een hele fijne. Zij is schrijfster, journalist en nog meer en heeft in dit boek uitgewerkt hoe zij een boek leest, waar je op let etc. Echt super interessant, heel goed leesbaar en je krijgt een hele andere blik weer op je eigen schrijven. Haar andere boeken heb ik nog niet gelezen, maar er staan wel een aantal al op mijn nog te lezen lijstje!
Ik heb nog zo’n anderhalve maand voor het afmaken van mijn roman en poeh, er zitten echt te weinig uren in de dag. Zit wel lekker in de redactiemodus en ben goed aan het schrappen en herschrijven, dus dat is wel fijn, maar man wat een werk.
Ik herken wel dat het moeilijk is om gefocust te blijven op één verhaal. Wat mij daarbij erg hielp is juist hele korte dingen schrijven (google bijvoorbeeld op ‘writing prompts’ en kies er daar eentje van uit om een uurtje aan te werken). En misschien cliché, maar er is niks mis met voor jezelf schrijven omdat het gewoon een leuk tijdbestek is. Het einddoel hoeft niks ‘afs’ te zijn.
De roman kort beschrijven is nogal een uitdaging voor me haha (ik ben benieuwd naar de uiteindelijke flaptekst), maar het gaat over een biculturele jonge vrouw die na een ramp naar het land van haar vader gaat, en gaat vooral over thema’s als afkomst, ergens thuis horen, familie en (biculturele) identiteit.
Ik heb gemerkt dat ik me niet kan focussen op 1 verhaal, dus ik heb dat losgelaten en schrijf er altijd aan 2 - 5 (wisselend). Niet even actief overigens. Maar aan 1 verhaal schrijven werkt voor mij juist demotiverend.
Hier ook nog steeds druk aan het schrijven, 1 mei moet ik de eerste versie voor mijn vijfde (maar tweede bij deze uitgever) inleveren. Spannend! Weet ook niet of ik het ga redden.
Voor mijn werk doe ik het meestal, maar vandaag wilde het niet. Dus hopelijk vandaag nog ergens Jij ook succes!
Ik haal deze weer eens van zolder, maar ik ben wel benieuwd of mensen van hier ook gedichten schrijven en of jullie er een cursus voor hebben gedaan ofzo. Ik dicht al jaren (maar ben verder geen dichtwonder ofzo), maar ik zou het toch wel leuk vinden om eens een cursus te gaan doen om te verbeteren.
Ik schrijf vaak gedichten om dingen voor mezelf te verwerken. Ik merk dat ik eigenlijk niet vaak schrijf als het goed met me gaat Ik hou ook meer van moody dramatische gedichten eigenlijk dan van vrolijke gedichten. Ik zou mezelf ook graag willen verbeteren alleen ik vroeg me eigenlijk ook af of er misschien schrijversclubjes of poezieclubjes waren waar je naartoe kan om jezelf te verbeteren idd, en ook werk te delen en te lezen van anderen. Dat lijkt me nou echt leuk om naast mijn werk te doen ofzo, maar kon zelf niks vinden.
Ik kan ook niet echt veel schrijfgroepen vinden. Ik zit wel in een paar schrijfgroepen op Discord (en heb er eentje), maar dat is ook heel veel kletsen en niet per se feedback geven op elkaar. Dit zijn trouwens vrijwel geen dichters.
Ja ik heb ook weleens op Reddit gekeken,maar het leek me juist zo leuk om irl in een schrijfclubje te zitten ofzo! Maar helaaaas haha