Ik heb in 2021 en 2022 een NaNo poging gedaan en nu november bijna begint, begon het weer te kriebelen. Dus ik logde in op mijn account en wilde even op het nano forum neuzen, maar alles is weg? Weet iemand hier iets van? ik vond het altijd wel leuk om mee te lezen en te kletsen op het forum - schrijven is al zo’n eenzame bezigheid, het was fijn om een klankbord te hebben en van gedachten te kunnen wisselen met een heleboel mensen.
Ik moet zeggen dat ik het allemaal niet heel goed gevolgd heb vorig jaar omdat ik niet schreef, maar voor zover ik het heb begrepen speelden er twee grote dingen de afgelopen tijd:
- Er was een moderator actief die tieners in het Young Writers Program aan het groomen was, daar is zelfs de FBI bij betrokken geweest. Toen werd het forum al gesloten. Dit is volgens mij een redelijk goede samenvatting: The Fall of the House of NaNoWriMo? – RAVEN OAK
- Ze hebben een of ander controversieel statement gemaakt over AI dat niet goed viel bij leden (geen idee wat er precies in stond
maar als het je interesseert kun je hier een samenvatting lezen: National Novel Writing Month defended the use of AI. Now authors are stepping down from its board | CBC News)
Ik zit nog wel in de Discord-groep met een aantal mensen die ik via Nano heb leren kennen dus daar probeer ik af en toe een beetje bij te lezen, maar er wordt zo veel in gedeeld/gepraat dat ik het niet echt meer kan volgen
In ieder geval is de community wel echt uit elkaar gevallen…
Bedankt voor het delen van deze links! En jeetje, wat een enorme shit-show. De FBI erbij betrokken, zelfs. (terecht, natuurlijk, maar misschien was ik gewoon heel naïef en dacht dat het allemaal rozegeur en maneschijn was)
Het klinkt inderdaad alsof de hele boel uit elkaar is gevallen. Ik ben benieuwd hoe dit event er over een paar jaar uitziet.
Ja, die Discord. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het werkt niet voor mij en dat vind ik best wel jammer. Er lijkt een vast clubje te zijn dat elkaar al jaren (en ook persoonlijk) kent dat naar mijn gevoel altijd online is en een continu gesprek op gang houdt. Ik voelde me eigenlijk nooit op m’n gemak om er tussen te komen en mee te praten of een vraag te stellen die ik had. Dat heb ik wel eens gedaan, die werd dan kort beantwoord, en hup - meteen weer terug naar hun eigen, gevoelsmatig besloten, gesprek. Daarom vond ik het forum prettiger, kon je fijn per topic aansluiten.
Ik vind het ook jammer dat dit topic hier niet actief is! Zijn jullie veel aan het schrijven? Ik wil wel, maar dóe het niet. Ben zelfs begonnen met een opleiding Creatief Schrijven aan de LOI, wat resulteert in dat ik wel maandelijks betaal maar wederom niks doe :’)
Twee jaar geleden heb ik al niet meer meegedaan met NaNo omdat ik in het ziekenhuis lag. En vorig jaar, ik weet niet, het leeft gewoon een stuk minder dan vroeger voor mijn gevoel. En juist dat idee van samen, en het actief zijn op het forum enzo, dat maakte het voor mij extra leuk. Alleen schrijven kan ik het hele jaar door wel doen.
Ik vind het ook heel leuk, maar heb 100 hobbies en te weinig tijd en focus. Heb ook nagedacht over zo’n schrijfcursus met het idee dat ik dan weer motivatie heb om te beginnen. Maar nog niet gedaan. Haha. Ben wel heel nieuwsgierig of het wat voor me zou zijn. Maar ben ook bang dat het uiteindelijk idd betalen voor niet schrijven wordt
Je slaat de spijker op z’n kop. Ik moet om lekker te kunnen schrijven in een bepaalde mindset zitten, een bepaalde rust over me hebben - wat niet echt makkelijk gaat in de ratrace van dit bestaan. Dan is inspiratie, zeldzaam als ie al is, zo weer weggevlogen uit mijn hoofd voordat ik een idee verder heb kunnen onderzoeken of uitwerken. Aan het einde van de dag ben ik ook vaak best moe, en dan vraagt al dat denkwerk ook gewoon te veel energie. Soms denk ik wel eens - ik moet het gewoon routine maken, net zoals trainen in clubverband. Je hebt niet altijd zin, maar je gaat wel naar de training. Dus zeg: 1 uurtje schrijven op dinsdagavond. Al staar ik de eerste 5 dinsdagen alleen maar naar m’n papier, mijn hoofd kan er dan wellicht wel aan wennen. Maar ja, dit is allemaal leuk bedacht, maar ik breng het dan niet in de praktijk.
Zijn jullie nog begonnen met Nanowrimo? Ik wilde dit jaar weer wat anders proberend en ik dacht elke dag dagboek schrijven het hoeft maar 5 minuten te zijn maar zelfs dat lukt niet Een schrijfgroepje zou idd wel een uitkomst kunnen zijn.
Leuk dat dit topic er is!
Ik schrijf best veel (bijna dagelijks), maar dat is eigenlijk altijd in groepsverband. Ik werk samen met een vriendin aan meerdere verhalen: om de beurt schrijven we een stuk en borduren we zo voort op het werk van de ander.
Op deze manier schrijf ik al heel lang (jaren en jaren) en ik ben een beetje verloren hoe ik zonder die interactie schrijf, dus echt iets dat volledig van mezelf is.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat aanpakken (hoe begin je? is inspiratie voor jou vanzelfsprekend?) en of er misschien meer mensen die dit herkennen
Ik heb dit jaar een (online) basis schrijfcursus gevolgd via de Schrijversacademie. Vond het vooral leuk omdat je opdrachten krijgt met deadlines, en zo werd ik gedwongen om gewoon te gaan schrijven. Nadeel was dat we meestal feedback op elkaar moesten geven, en de andere cursisten waren niet mega kritisch. Fijn dat je mn verhaal leuk vond om te lezen, maar ik wilde vooral weten waar ik me in kon verbeteren.
Sinds de cursus is afgerond dwalen er wel allerlei ideeën door mijn hoofd, maar schrijven ho maar. Nu heb ik Chat GPT deze week opdrachten laten verzinnen en probeer ik 1x per week zo’n opdracht te doen. Ik ‘moet’ dan een half uur schrijven. Ook als is mn verhaal na dat half uur niet af, kap ik er toch mee. Hopelijk wordt het schrijven dan meer een gewoonte…
Hier nog iemand die graag schrijft maar voor wie het zeker geen gewoonte is, haha. Wel een hobby die ik vaker zou willen beoefenen. Gek is dat met schrijven, dat het zoiets is wat toch een beetje blijft liggen, terwijl het zo leuk en ontspannend kan zijn.
Afgelopen zomer heb ik op mijn vakanties best veel geschreven, heel fijn met de hand, en dat heb ik laatst uitgetypt. Denk dat ik gewoon rustig verderga met dat project!
Als iemand het leuk vindt om een keer samen rondom een thema/prompt iets korts te schrijven en dat dan hier (of op een andere manier) te delen, zou ik daar wel voor openstaan! Of om gewoon stukjes te delen van een eigen project.
Dit zou ik wel heel leuk vinden! Dan heb je een duidelijk doel en misschien een deadline? Zou mij wel helpen, denk ik.
Een soort schrijfchallenge bedoel je? Klinkt wel leuk
Lijkt mij ook leuk! Ik heb een stok achter de deur nodig En ken verder niemand die graag schrijft.
Misschien kunnen we een week nemen voor het schrijven en dan om beurten een thema verzinnen? Of twee weken misschien, anders wordt het wellicht wat intensief. Te lang lijkt me niet zo fijn omdat het ongedwongene er dan af gaat. Wat zouden jullie chill vinden?
Heel leuk idee, ik doe ook mee! Ik schrijf nooit meer, maar zou graag weer beginnenn.
Twee weken is misschien wel haalbaar! Geen idee of ik dat volhoud, maar zou het in ieder geval graag proberen. En dan iets short story-achtigs?
Lijkt mij ook leuk!
Heel leuk, ik doe ook graag mee!
Ik zou ook wel meedoen!