Schrijftopic

Ja leuk! Zullen we dan deze week thema’s aanleveren en dan zaterdag een poll doen? Is dat wat @Briseis

3 likes

Ik dacht: schrijf wat je wil! Kort verhaal, gedicht, wat dan ook. En mijn plan was dat ik nu gewoon een thema zou verzinnen en daarna iemand anders het stokje zou overnemen, maar op thema’s stemmen is ook leuk @Marquez!

Zullen we dan doen dat jullie de thema’s in een dm naar mij sturen? Dan is het lekker anoniem/verrassend. En dan met deze planning:

Thema insturen: t/m vrijdag 29 november
Poll: zaterdag 30 november
Schrijfdeadline/richtlijn: 14 december.

Heb er zin in! :smiley:

2 likes

Hoi! Hier is de poll. Hij sluit op maandag om 00.00 en dan zien we de uitslag!

• Verrassing
  • In het schuurtje

0 stemmers

@Marquez @Lumos @Lueur @Opheliac @DelilahBard @S.onrisa @Tumtum @Jenn

Niet iedereen volgt dit topic denk ik, dus even een tag om aan te kondigen dat de poll er is.

4 likes

Ah dankje, ik had het inderdaad niet gezien :relaxed:

Te laat zie ik

Jaaa nog een week! (Maar wat later iets posten kan natuurlijk ook.)

• Ik heb een idee
  • Ik heb iets op papier staan
  • Ik heb nog niks, maar ga wel iets schrijven
  • Ik doe niet mee

0 stemmers

Ik heb met de hand van alles geschreven en dat overgetypt. Volgende stap is een tweede versie met wat meer samenhang! Vond de ‘alles-op-papier-dumpen’-fase heel chill, benieuwd wat ik hiervan ga vinden haha.

Ik had gezegd mee te willen en doen en wil graag meedoen in de toekomst, maar heb dit op moment met omstandigheden te maken waardoor ik de komende tijd niet in staat ben om te schrijven. Excusez-moi voor het late doorgeven!

No worries! Het is wat mij betreft allemaal lekker laagdrempelig en niemand is iets verplicht.

Hopelijk kan je een volgende keer aansluiten.

Ik heb een kort verhaal geschreven! Grappig genoeg past het bij beide thema’s.

Dit is de eerste alinea (met niet-werkende inspringingen):

In het schuurtje

Ze gaan nooit tegelijkertijd naar bed.
Hij wil de houtkachel niet laten branden als hij alleen is, dus stopt hij zodra zijn moeder naar boven is vertrokken met het toevoegen van blokken en wacht hij tot het vuur smeult.
Hij dooft de olielampen en kaarsen, wast zich en kruipt onder de stapel van dekens, beschermd tegen de kriebel door een smoezelig laken.
Dan luistert hij.
Naar de wind, de dieren buiten, het gekraak van takken en van het huis. En naar zijn moeders ademhaling. Tot zijn gedachten vreemd worden en hem de slaap in sleuren.
Maar vanavond ligt hij met wijd open ogen te wachten.
Hij wacht niet op iets van buitenaf – hij wacht totdat hij vindt dat hij lang genoeg gewacht heeft.
Dan staat hij op en schuifelt de gang op. Daar zijn geen ramen en als hij zijn slaapkamerdeur achter zich sluit en daarmee de laatste weg van het maanlicht blokkeert, is het pikdonker.
Hij sluit zijn ogen en opent ze weer. Doet ze weer dicht. Weer open. Dicht-open-dicht-open.
Er is geen verschil.
Het is net zoals vroeger, wanneer hij een nachtmerrie had gehad en het gekraak van het huis hem de gang op stuwde, naar het bed van Frieda en haar beschermende armen.
Het is zo nu zo diepdonker in de gang dat hij zich net als toen kan inbeelden dat er helemaal geen trap is, geen balustrade, geen muren en geen plafond. Hij probeert zijn ogen te laten geloven dat er voor hem niets is – een zich eindeloos uitstrekkende leegte, en de duisternis verdikt zich om hem heen, verdringt alle helderheid in zijn hoofd, waardoor het voelt alsof hij net toch even heeft geslapen en nu nog droomt.
Er is alleen dat ene stukje koude vloer onder zijn voetzolen. Verder is er niets en tegelijkertijd alle ruimte.
Op het punt vlak voordat zijn eigen fantasie hem te veel wordt, steekt hij zijn arm uit naar de leuning. In het niets is nu een trap.
Beneden trekt hij zijn laarzen en jas aan en de sterren en maan lichten hem bij terwijl hij naar de schuur loopt.
Hij steekt de olielamp aan en gaat aan het werk.

Mocht iemand zin hebben om meer te lezen, dan kan dat hier.

En ik weet niet of jullie dit ook willen doen maar ik vind het wel leuk om zo bij de eerste keer mijn ideeën hierover/reflectie ook te delen:

Reflectie

Ik vond het schrijven heel erg leuk! Ik ben tevreden met mijn idee en eigenlijk best positief verrast door hoe ik er ook wat thematiek in heb weten te stoppen. Ben ook blij met de sfeer. Als ik er nu verder mee zou gaan, zou ik kritisch willen kijken naar hoe begrijpelijk het verhaal is en het eventueel anders opbouwen. Sommige dingen zijn volgens mij nog niet echt logisch of goed uitgewerkt. Dat aspect, puur het verhaal zelf, was ook waar ik de meeste ‘haperingen’ bij ervaarde tijdens het schrijven.

2 likes

Het is mij helaas nog niet gelukt iets op papier te zetten! Maar ik hoop er in de kerstvakantie meer tijd voor te hebben. Dan ga ik ook even goed zitten om jouw verhaal te lezen & denk dat het ook leuk is om feedback naar elkaar te delen?

Mooi zeg

1 like

Ja kijk waar je zin in hebt! Ik weet zelf niet of ik er behoefte aan heb om alles te lezen en feedback te geven (ik hoef nu ook niet per se feedback denk ik). Ging mij meer om het thema en dat er een stok achter de deur was, gewoon een kleine stimulans om te gaan schrijven. En dat dat het dan ook laagdrempelig maakt. Maar ik weet niet hoe de rest hierover denkt?

@Luzarl dank je wel!

Edit: nou denk ik meteen hm ook wel gezellig een beetje een schrijfcommunity waarin iedereen dan op elkaars werk reageert haha :sweat_smile:

Een verhaal van mij is gepubliceerd, zoveel emoties geeft dit. Mijn hemel.

11 likes

Oooh wat gaaf gefeliciteerd!!

1 like

Ik zit eraan te denken om een schrijfcursus te gaan doen. Iemand hier al eens gedaan? Aanraders/afraders?

Ik heb een cursus via universiteit leiden gedaan. Was leuk, maar voor mij teveel gericht op techniek en niet het leuk vinden van schrijven.

1 like

Ik doe de opleiding Creatief Schrijven van de LOI maar vraag me niet hoe het is want ik stel het al een jaar uit

Hahahaha die heb ik thuis ook nog liggen :joy:

1 like

De creatief schrijven cursus of een andere? Zie dat ze meerdere aanbieden nl.