Schrijftopic

https://www.vulgarlang.com/ Dit is 1 van mijn favoriete tools die ik hier even wil delen! Je kan hier heel snel fantasietalen creëren inc. woordenlijst en grammaticale regels en alles exporteren als een woordenboek. Echt heel handig en de betaalde versie is het meer dan waard.

1 like

Dank voor de tip, die ga ik opslaan!

Ik sla hem ook even op, ook al schrijf ik op het moment geen fantasy meer :slight_smile:

Even up hoor, wie gaat er nog meer meedoen met NaNoWriMo?

Ik :slight_smile: Niet echt een plottwist of onverwacht antwoord. Ik moet overigens ook gewoon meedoen (en 50.000 woorden halen).

Ik heb hier nog nooit aan meegedaan, is het een aanrader? Heb ook geen verhaallijn in m’n hoofd die ik zou kunnen gebruiken…

Ik wil ook wel weer eens iets schrijven…

Ik zou verbaasd zijn geweest als je niet mee zou doen :sweat_smile:

Ik vind van wel, het is echt motiverend en natuurlijk ook heel gezellig!

Ik ga er eens over nadenken!

1 like

Gewoon beginnen! Al is het maar voor jezelf, niemand die je verplicht om het te delen he. Maar als je niet begint dan komt het er nooit van.

Ik heb ooit een vriendin beloofd een boek te schrijven voor haar verjaardag. Heb het nooit afgekregen, maar zit wel op 25.000 woorden onderhand, en ze is eind november jarig. Dus ik zit er sterk aan te denken om dit jaar mee te doen en de laatste hoofdstukken te schrijven in die tijd, dat is ook wat behapbaarder voor mezelf dan helemaal opnieuw beginnen. :thinking:

1 like

Schrijft men nog? Ik heb volgende week een deadline voor een nieuw platform waar ik aan mee ga werken maar ik heb geen inspiratie :cry:

Ik schreef als kind ook heel veel. Op de middelbare school was dat ook echt mijn uitlaatklep. Ik had best een rijke fantasie. Ik ben er op een gegeven moment mee opgehouden. Een paar jaar geleden wilde ik het weer oppakken en ik was ook begonnen aan een verhaal. Ik liet het toen aan twee vriendinnen lezen. Één vriendin was positief en had opbouwende kritiek waar ik wel iets mee kon, maar de ander had best veel kritiek en vond mijn dialogen bijvoorbeeld onrealistisch. De moed zakte toen een beetje in mijn schoenen. Heb er sindsdien niets meer mee gedaan. Terwijl ik het eigenlijk wel heel leuk vond om te doen.

Van kritiek word je altijd beter, ook als de feedback pijn doet. Het blijft toch een kwestie van afstand nemen en kijken of je ziet waar diegene vandaan komt en hoe je iets kunt verbeteren. Voor echt boeken schrijven heb je daarom ook echt discipline en doorzettingsvermogen nodig, want niemand hoort alleen maar positieve dingen.

Ik heb volgende week een afspraak bij mijn uitgeverij om mijn tweede manuscript en de planning tot publicatie te bespreken. Mijn redacteur heeft totaal geen tipje van de sluier gelicht over haar mening, dus ik knijp hem gelijk weer een beetje. :grimacing: (Zo ben ik altijd, gelijk stressen, haha.)

2 likes

Daar ben ik het mee eens. Van opbouwende kritiek word je een betere schrijver. De opbouwende kritiek van een vriendin vond ik ook terecht. Daar kon ik me wel in vinden. Met de andere vriendin had ik een verschil van mening. Ik denk dat ik ook weinig motivatie had. Ik wilde van schrijven niet mijn werk maken. Het was eigenlijk gewoon een uitlaatklep omdat het op dat moment niet zo lekker ging in mijn leven. Wat dat betreft heeft het wel geholpen en was het voor mij echt een hobby.

Succes bij de uitgever!! Daar zou ik ook zenuwachtig van worden

Tuurlijk :slight_smile: Ik schrijf altijd, haha. Nu bezig met de laatste verbeteringen van mijn tweede boek voor het naar de proeflezers gaat. Ondertussen ook druk bezig met een duoproject (afgelopen week ook dingen voor geregeld :smiley:) en mijn derde, vierde en vijfde boek, haha. En een kort verhaal voor in een bundel.

:blush: En ik heb ook 4 ISBN’s aangevraagd voor komende boeken. Volgend jaar gaat ook de prijs voor een ISBN flink omhoog, dus nu maar vast op voorhand een nieuwe uitgeversprefix met 100 nieuwe nummers aangevraagd.

@Madrid Ik schrijf meestal wel chronologisch, maar bedenk ik iets wat pas drie boeken later komt, dan schrijf ik het wel op en zie ik wel of het tegen die tijd nog past.

3 likes

Ja, het verschilt echt gewoon per persoon. Ligt er wel aan wat ik schrijf, want bij fantasy doe ik het eerder.

Ik geef ze inderdaad in eigen beheer uit. Ik hoop ooit ook wel voor een uitgever te schrijven (wie weet binnenkort :wink: ), dus het allebei doen, maar vooralsnog doe ik het zelf. Het duoproject ga ik trouwens ook zelf doen. Nou ja, wij gaan dat zelf doen.

1 like

Inderdaad, zolang het voor jezelf maar werkt, toch!

Ik heb niet eens echt één manier van schrijven. Meestal maak ik eerst een grove outline en ga ik daarna ‘inkleuren’ door te schrijven. Dat is dan chronologisch, maar als ik vast zit, begin ik gewoon aan een hoofdstuk waar ik wel inspiratie voor heb. En soms schrijf ik tussendoor al ‘snippets’ voor stukken dialoog omdat die op dat moment in mijn hoofd zitten.

Jazeker, maar na NaNoWriMo even rustig aan, december loopt al over van andere dingen. Dus ik schrijf zeker wel, ook deze maand wel, maar het gaat even niet zo hard.

Ik kom me ook maar eens melden. Ik ben er ook zo een die vroeger heel veel schreef, maar tegenwoordig wel. Of ja, ik doe het nog wel, voor mijn werk. Maar dat zijn ‘journalistieke’ stukjes die ik er af en toe bij doe. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is dan ook om weer creatief te gaan schrijven, of in elk geval weer te gaan schrijven over dingen die mij echt boeien. Die stukken voor mijn werk gaan over de meest uiteenlopende zaken, maar meestal niet over de dingen waar ik echt over zou willen schrijven.

2 likes