Schrijftopic

Hoe gaat het met het schrijven bij jullie?


Ik doe met m’n nicht deze maand een schrijfchallenge. Elke dag schrijven we iets (een gedichtje, verhaaltje, mag alles zijn). We verzinnen om de beurt een thema om mee te werken en het plan is om al onze tekstjes uiteindelijk te bundelen.

Tot nu toe bevalt het heel goed en het is ook erg ontspannend, maar ik merk wel dat ik het lastig vind om een goede ‘kern’ voor m’n schrijfsels te bedenken en om ze een passend einde te geven. Dus als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag. :slight_smile:

3 likes

Wat een heerlijk topic dit! Ik schrijf zelf ook graag. Doe dat nu vooral op mijn blog (maar niet echt met regelmaat…). Mijn grote droom is om een boek te schrijven. Dat is het denk ik al wel honderd jaar, maar het lukt me nooit om daadwerkelijk die stap te zetten. NaNoWriMo heb ik ook al een paar keer geprobeerd, maar door de ‘druk’ die ik dan voel, loop ik juist helemaal vast. Ik zoek dus echt nog een manier om te beginnen en het vol te houden.

Op schrijvenonline.org vind je iedere week een nieuwe schrijfopdracht. Als je hem instuurt krijg je nog feedback ook!

2 likes

Ah, dit is ook wel iets voor mij om te proberen. Thanks voor de tip!

Wat houdt je tegen, denk je?

Goede vraag! Ik denk vooral dat ik denk dat ik het niet kan. Ik twijfel bijvoorbeeld erg waar ik over zou willen schrijven. Ik schrijf nu op mijn blog erg persoonlijk, maar ik weet niet of ik dat allemaal in een boek zou willen hebben (wel tegenstrijdig dat ik het dan op internet gooi, maar toch…). Ik zou heel graag een roman willen schrijven, maar ik heb daar geen enkele ervaring mee. Dus dan denk ik dat het bij voorbaat al gaat mislukken. Zoiets?

1 like

Je moet toch ergens beginnen. Alle auteurs hebben ooit die stap moeten maken. Ik dacht ook altijd dat ik nooit bij een uitgeverij binnen zou komen maar een aantal jaar verder ben ik alweer met mijn tweede boek bezig.

Het is vaak vooral een kwestie van een knop omzetten en niets af willen dwingen. Schrijf in eerste instantie voor jezelf, probeer dingen uit, zorg dat je in het ritme komt, laat ideeën sudderen zodat je echt de inspiratie voor een groter verhaal krijgt, vraag feedback, leer, leer, leer (en lees!). Zie het als een huis bouwen: dat doe je baksteen per baksteen.

Met het niet willen afdwingen bedoel ik ook dat je inspiratie niet moet afdwingen. Dat werkte bij mij in ieder geval totaal niet, want dat waren ook de verhalen waarbij ik na 20 A4 strandde. Begin desnoods bij korte verhalen. Je merkt dan vaak vanzelf wel welke kant je op wilt.

3 likes

Ik heb een boekje: 642 things to write about. Of iets in die richting. Er zijn verschillende varianten. Misschien is het iets voor je.

1 like

Goed om te horen en ik hoop dat je in een lekkere flow terechtkomt!

Later bijschaven is altijd goed. Ik zet zelf eerst een ruwe eerste versie op papier en daarna ga ik ‘inkleuren’. Perfectionisme in de eerste versie zorgt er vaak echt voor dat je vastloopt, want als je dezelfde stuk tekst blijft herschrijven kom je nooit verder.

2 likes

Dankjewel voor je woorden! Dat inspireert wel echt. Ik ga het proberen, gewoon beginnen en in ieder geval proberen bezig te blijven. Dat zou al heel wat zijn voor mij :wink:

2 likes

Ik snap wat je bedoelt maar volgens mij heb je al genoeg goede tips gekregen nu! :slight_smile: Ben benieuwd wat je nog allemaal op papier gaat zetten!

Een boek schrijven is ook een wens van mij maar ik heb op dit moment niets waarover ik zou willen schrijven. Ik wil gewoon ooit iets publiceren. Lekkere abstracte wens hè, haha.

Ja, dat heb ik zeker! Fijn, heb weinig mensen in m’n omgeving die hier ook mee bezig zijn dus het is altijd zo’n wens die maar ‘bij mij blijft’, ofzo. Los van het bloggen, dan.

En nou, ik vind iets publiceren juist wel echt een mooi doel. En het geeft je heel veel ruimte… :wink:

1 like

Dat is ook weer waar! Nu nog even wachten tot ik daadwerkelijk iets te vertellen heb.

1 like

Ik doe even een upje voor dit topic :smiley: Hoe gaat het met de schrijvers?

Ik heb als doel 3 verhalen (80 - 90 k per verhaal) af te hebben op 31 maart en heb inmiddels al 1 af. Ben overigens aan 2 van de 3 al langer bezig dan dit jaar :slight_smile: Alleen deze week wil het totnutoe nog niet haha,

Is het gelukt?

:slight_smile: Jup. 2 van de 3 had ik al voor de deadline af, haha. Ik ben 1 van deze verhalen overigens ook alweer aan het herschrijven.

1 like

Up! Zijn hier nog mensen die mee gaan doen aan NaNoWriMo en buddies zoeken? Ik ben al mijn buddies kwijt na de vernieuwing van de site :disappointed_relieved:

Hier boven las ik al dat er best wat mensen mee doen of hebben gedaan aan nanowrimo. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat aan hebben gepakt met de camp editie van april en juli. Hoe zorg je er voor dat je een beetje een haalbaar doel hebt! En hadden jullie van te voren al een heel idee waar je over kon schrijven?

Ik zat er toevallig ook aan te denken om mee te doen met de camp versie in juli! Ik heb heel vroeger (zo’n twaalf jaar geleden) meegedaan, maar sindsdien is het niet meer gelukt. :’) Ik had wel altijd een idee/plot uitgewerkt en deed altijd gewoon het ‘standaarddoel’ van 50k.

Misschien is het leuk om hier over ons proces etc. te praten?

1 like

@Zompig en @nello ja lijkt me leuk! Maar jullie hebben wel echt een plan begrijp ik. Ja ik heb een vaag plan waar ik al wel mee ben begonnen en af en toe er wat bij pak. Alleen geen idéé waar dat precies naar toe gaat. Maar dat is ook geen ramp. Ga ik daar mee verder en wellicht dat gedichten schrijven ook wel lukt. Het kan zo vrij als je wil natuurlijk

Hoe gaan jullie het aanpakken qua aantal woorden schrijven enzo? Ik vind 50k wel echt heftig klinken en weet niet of het perse haalbaar is .net als elke dag schrijven. Ben een beetje bang voor een te hoge lat en prestatie druk zodat ik alsnog afhaak. hebben jullie dat ook?

1 like