Schrijftopic

Ik ga meestal gewoon verder met het verhaal waar ik mee bezig ben. Ook dit jaar. En ik heb vaak een vaag idee waar ik mee begin. Ik ben een echte pantser zoals ze dat noemen. Ik begin en ik zie waar het schip strandt. Gaat al 14 jaar goed op die manier, haha.
Ik doe overigens geen 50 k, maar 30 k. Ik kan best 50 k (en ruim erover ook), maar ik doe alleen gek in november.

Overigens schrijf ik het hele jaar, niet alleen tijdens NaNoWriMo of Camp, aangezien het inmiddels ook werk is :wink:

1 like

Haha, ja, ik loop al even mee. En ik ben ook 1 van die mensen die je in november lastigvalt met mails over de regio en die evenementen organiseert met mijn collega-ML’s (Municipal Liaisons oftewel regiobazen). Zal dit jaar lastiger worden, dat wel. Ik had graag in april en juli schrijfbijeenkomsten gedaan, maar helaas :sob:.

Ik doe met camp 2 projecten: 1 op de pc en 1 op papier. Normaal schrijf ik meestal wel op de pc, al heb ik een keer een camp en een nano in november met de hand geschreven. Was best fijn, maar het overtypen vond ik zo rot dat ik daar niet eens aan begonnen ben.

En ik schrijf boeken (romance) en geef ze (nu) zelf uit. Kan ik nog lang niet van leven, hoor, dus heb nog ander werk. :slight_smile:

1 like

Het is een serie, maar de verhalen kunnen los gelezen worden :slight_smile: Ik schrijf vooral in series, geloof ik, haha. Kreeg net ineens een idee voor een andere serie (waar ik dan dus met deel 2 verder ga voor camp blijkbaar haha).

1 like

Nouja, een plan
 Het is een verhaal waar ik al minstens tien jaar mee in m’n hoofd zit. :’) Maar ik wil het gewoon een keer gaan opschrijven. Ik ga denk ik ook niet voor 50k, maar zet m’n doel eerst op 30k en dan zie ik wel verder.

Ik heb net een paar honderd woorden geschreven. Moet er nog zo’n 800, dus dat moet ik zo even doen. Ik ga overigens verder met de verhalenl waar ik al aan bezig was, dus ik begin niets nieuws.

Een algemene tip: Er is op Discord op een Nederlandse chat voor NaNoWriMo die best actief is het hele jaar door :slight_smile:

1 like

Ik ben er gisteren helemaal niet aan toe gekomen
 Maar ik heb net een beginnetje gemaakt van een paar honderd woorden en ga vanmiddag verder schrijven.

Ik herken het wel van die details. Vroeger deed ik van die sprints, waarbij je bijvoorbeeld tien minuten aan een stuk schrijft, zonder op spelfouten of details te letten. Misschien moet ik dat weer eens gaan doen. :’)

2 likes

Ik hou van woordsprints in een eerste versie. Dan let ik sowieso nergens op.

Ik schrijf deels met de hand en vind dat ergens wel fijn. Dan kun je niet bijwerken en je moet wel doorschrijven.

2 likes

Ik doe dan een gemiddelde per pagina inderdaad. Ik weet ongeveer hoeveel ik schrijf op een bepaald formaat bladzijde.

2 likes

Ik vind beginnen altijd het moeilijkste op de een of andere manier, maar hier gaat het inderdaad ook goed als ik op gang ben.

O, dat is best handig! Ik weet het vrijwel nooit helaas, dus hier wil dat niet altijd. Soms schrijf ik wel dingen op overigens, maar dat gebeurt eigenlijk maar zelden.

Haha, ik ben het ook best vaak kwijt daarna inderdaad. Soms zet ik wel wat steekwoorden in het bestand, maar snap dat vaak de dag erna niet meer :rofl:

1 like

Op papier schrijven vind ik stiekem veel fijner, al duurt het inderdaad wel langer. En overtypen haat ik wel echt.

1 like

Haha, ja mijn handschrift kan ik ook vaak niet lezen. Maar ik moet inmiddels nog 4 bladzijdes overtikken van de 25, dus dat valt gelukkig mee.

1 like

Ik ben net afgestudeerd van een studie waar je tot “schrijver” wordt opgeleid, en onze afstudeerwerken zijn ook te koop voor mensen in onze omgeving, dus de bestellingen lopen langzaam binnen, zelfs van mensen die ik niet ken, en ik vind het zoooo spannend. Het is de eerste keer dat mensen buiten de opleiding m’n werk echt kunnen lezen (op de fanfiction die ik tien jaar geleden schreef na dan, maar dat is natuurlijk anoniemer) en dat idee vind ik nog best bizar, merk ik. Ben zelfs een beetje bang voor de reacties! Hebben jullie mensen uit je omgeving die je werk lezen als het “af” is? En hoe gaan jullie dan om met die spanning die daarbij komt kijken? :sweat_smile: Het liefst wil ik meteen aan iedereen vragen wat ze er van vinden, maar aan de andere kant heb ik liever ook dat ze maar niks zeggen voor het geval dat ze het niks vinden. Struggles, haha.

2 likes

Yes, ik heb een korte novelle geschreven, fictie inderdaad!

Ik herken wel wat je zegt, toen ik nog fanfiction schreef vond ik dat ook al heel spannend om te delen, vooral omdat je echt meteen respons kan krijgen - je werk staat nog niet vijf minuten online en mensen kunnen het al hebben gelezen.

1 like

In het begin vond ik het heel eng en raar dat mensen ineens mijn boek een recensie gaven, maar nu mijn derde boek eraan komt, merk ik wel dat ik het makkelijker kan negeren ofzo.
Maar ik vind het wel tof als mensen het leuk vinden.
Ik schrijf nu ook aan een verhaal dat ik op fb deel (wordt wel een boek uiteindelijk) en dan krijg je dus meteen feedback.

Ja, de feedback is zeker een voordeel! En ik vond de reacties ook altijd wel motiverend, als je weet dat mensen wachten op een nieuw stuk dan is er toch een soort schrijfdruk waar ik persoonlijk wel goed op ga haha. Edit: ik heb inderdaad ook een cijfer gekregen, maar de feedback daaromheen vond ik veel waardevoller. Een cijfer van Ă©Ă©n persoon zegt natuurlijk ook niet alles.

@LastYoungRenegade ik kan me inderdaad ook voorstellen dat het met de tijd steeds meer gaat ‘wennen’. Wat tof wel, je derde boek al! En ook leuk dat je op Facebook inderdaad eigenlijk meteen interactie en dus feedback hebt/krijgt.

Ik heb nano voor 1 project al gehaald (was maar 10.000 woorden, dus redelijk eenvoudig), maar ik merk ook dat schrijven niet altijd wil. En ik ben er inmiddels ook wel achter op welke dagen ik gewoon minder zin heb.

2 likes

Buiten nano-events doe ik het ook niet dagelijks. Wel 4-5 keer in de week, maar dan neem ik zo nu en dan en pauze.

1 like