Schrijftopic

Netjes!

Ik loop voor bij beide projecten. Ik had 10.000 en 30.000 en ik heb nu 15.000 en iets meer dan 30.000 :slight_smile: Vandaag wel een schrijfdagje van 4000 woorden gedaan. Ik hoop deze maand 1 verhaal af te maken, maar dat moet ik nog meer zien. Zit daar nu totaal op 76000 woorden.

1 like

Netjes!

Hier is het ook goed gegaan, totaal iets van 50.000 woorden geschreven aan 2 projecten en 1 project is bijna af. Heb daar het totaal aantal woorden al gehaald en probeer hem nu binnen 3000 woorden af te ronden. :slight_smile:

2 likes

Tof idee! Al doe ik niet mee, want ik ben slecht in korte verhalen en sowieso tijd te weinig komende tijd. Moet 1 verhaal gaan herschrijven en 1 schrijven (en dan ook herschrijven, gok ik). Daarnaast nog een proefdruk controleren. :grimacing:

:slight_smile: Ja, er staat een novelle (van bijna 20.000 woorden) in, dus ik moet kijken of alles klopt en eventuele fouten doorgeven aan de uitgeefster.

Ik doe trouwens met NaNoWriMo in november ook weer mee. Moet ik ook wel en ik heb ook beloofd de 50.000 te halen (dat is een verplichting als ML (Municipal Liaison of regiobaas, zoals ik het noem))

Nu moet ik trouwens echt gaan plotten (wat ik al in het WJEKW schreef) en ik ben daar zo slecht in, haha.

Ja, fijn is zoiets! Ik heb afgelopen zomer een Facebookvervolgverhaal gedaan en vond dat zelf ook heel erg prettig :slight_smile:

Ik meld me ook maar eens in dit topic, want ik heb een vraag. Ik heb nu een bestand met bijna 20.000 woorden, maar nu begin ik door al die bladzijdes het overzicht kwijt te raken. Heeft er iemand nog een tip hoe het allemaal weer wat overzichtelijk kan worden?

Wat is het voor bestand? Een verhaal? Een dagboek?

Verhaal!
Heb wel hoofdstukken, maar alsnog vind ik het niet zo fijn werken. Ik werk nu met Google Docs

Hoofdstukken vind ik wel het prettigst altijd. Vind dat voor mezelf ook het fijnste. Maar je zou ook nog voor namen kunnen gaan (als je van personages wisselt) of bijvoorbeeld data.

1 like

Hier heb je nu misschien niet echt iets aan, maar bij grote projecten zweer ik bij Scrivener! Is wel een betaald programma maar vind het al het geld waard - je kan een soort van tabbladen maken in je project, verschillende versies opslaan, een mapje maken met ā€œonthouden/onderzoekā€ waar je dingen in kan droppen als referentie oid. Vind het zelf heel fijn werken.

Ik had vandaag een oriƫnterend gesprek bij een uitgeverij! Heel spannend wel, en ik moet nog even goed nadenken over wat we hebben besproken, maar vond het wel heel tof. (En op bezoek gaan bij uitgeverijen is ook leuk omdat je vaak met een tas vol nieuwe boeken naar huis gaat :heart:)

1 like

@Vaiana Scrivener vind ik ook heel fijn! Als je meedoet aan NaNoWriMo (of iemand vindt die meegedaan heeft en gewonnen heeft) krijg je met een code 50% korting :slight_smile: )

Spannend dat gesprek! Bij welke uitgeverij was het? Of: in welk genre is het een uitgeverij? (Als je de naam niet wil zeggen). Heb je zelf wat gestuurd? Ik heb zoā€™n soortgelijk gesprek een paar weken geleden trouwens.

1 like

Bij een uitgeverij binnen Singel uitgeverijen! Heb niks opgestuurd, maar ik ken de redacteur waarmee ik heb gesproken en ze vroeg me laatst of ik het leuk vond om even langs te komen. Wat tof dat je ook zoā€™n gesprek had laatst, ging het goed/heb je er uit kunnen halen wat je zocht? :slight_smile:

Ah dan is het een andere dan ik. Mijne is een imprint van Ambo|Anthos. :slightly_smiling_face: En heb er zeker wat uit kunnen halen, want heb een contract getekend (alleen het getekende contract komt maar niet aan bij de uitgever. Dank, PostNL :sweat_smile:)

1 like

Aaah dat ga ik onthouden!

Zijn hier mensen die weleens een non-fictieboek/handleiding-achtig iets hebben geschreven?

Hoe zijn jullie ooit begonnen met schrijven? Ik zou er graag mee willen oefenen maar geen idee waar/hoe te starten. Ik heb wat zitten kijken bij schrijfcursussen maar dan staat er vaak bij ā€˜loop je met een idee voor een verhaalā€™ en ik heb eigenlijk helemaal geen ideeĆ«n. Hebben jullie misschien tips voor schrijfoefeningen/opdrachten?

Heb je al weleens gegoogeld op writing prompts? Dat zijn vaak korte ideetjes waar je zelf een verhaal over kunt schrijven om je op weg te helpen. Ik zou de lat dan vooral niet te hoog leggen en bijvoorbeeld 1 pagina schrijven in plaats van gelijk een heel lang en uitgebreid verhaal te willen schrijven. Zo ben je in ieder geval lekker bezig zonder dat je je al laat blokkeren door het feit dat je zelf geen ideeƫn hebt. En als je dan met die writing prompts geoefend hebt, wordt het misschien makkelijker om op een gegeven moment over te gaan op je eigen ideeƫn.

1 like

Dankje! Ik had dat nog niet gegoogeld, dus ga ik doen!

1 like

Late reactie, maar ik ben wel begonnen aan een non-fictie (over rouw), maar nog niet echt ver. Weet nog niet goed hoe ik het aan moet pakken.

O wat interessant! Waar loop je precies tegenaan?