Scriptie schrijven

Aaah dat is wel kut zeg. Kun je dan niet overleggen met medestudenten? En wat houdt bij jou een onderzoeksvoorstel in? Is dat al inleiding t/m methode van onderzoek (was bij ons wel zo)?

1 like

Ik meld me ook terug aan, klaar voor masterscriptie nr. 2

Ik heb twee weken geleden pas mijn ene masterscriptie verdedigd, dus ik wil het nu nog wat rustig aan doen. Voelt als een overdosis literatuurstudie haha.

@sweetener ik baseerde mij vooral op andere scripties (liefst zelfde richting & uni), maar scribbr heeft ook handige tips. linkje

3 likes

Ik meld mij hier ook, ben al een jaar geleden klaar met mijn vakken en nu dus nog scriptie. Het is voor een postmaster studie, maar ik heb er eigenlijk gewoon helemaal geen zin meer in. Ga het wel doen natuurlijk want moet het hebben om die diploma te krijgen. Maar motivatie is ver te zoeken, zeker naast werk.
Maar de volgende deadline om het in te leveren is 2 april, dus ik ga proberen die te halen. Moet wel echt nog ALLES doen. Ben dus sinds vorige week begonnen. Maar deze topic is hopelijk een goede stok achter de deur.

Voor mijzelf heb ik afgesproken om deze week inleiding en een stuk theorie in te leveren bij mijn begeleider.

Nou vond ik het altijd vrij makkelijk om aan meerdere onderwerpen te komen.

• Je zou soms inspiratie kunnen halen uit een eerder paper dat je hebt moeten schrijven, bijvoorbeeld een onderwerp waar je dieper nog in op kunt gaan of juist kan afbaken als scriptie-onderwerp. Van een bepaalde kunsstroming ingaan op één specifieke schilder.

• Je zou enkele scripties kunnen inkijken in van die scriptiedatabases en dan bijvoorbeeld net een ander onderwerp kunnen kiezen. Gaat Pietje de objectificatietheorie toepassen op rapclips dan doe jij het over een Netflixserie.

• Je zou enkele scripties kunnen inkijken in van die scriptiedatabases en dan bijvoorbeeld de gebruikte methodiek als uitgangspunt kunnen kiezen (het boek/onderzoek waarop het is gebaseerd) en dan een ander onderwerp erbij. Zo kwam ik aan een narratologische methode die mij erg aansprak en toen heb ik gewoon 3 literaire boeken uitgekozen om het daar op toe te passen.

• Soms kan andermans proefschrift ook aanzetten tot inspiratie door bijvoorbeeld een andere periode te gebruiken. Van humor in de Middeleeuwen naar humor in coronatijd.

• Soms kan de actualiteit ook dienen als goed opstapje naar een onderwerp, bijvoorbeeld van de toegenomen populairiteit van Urban Jungles en dan onderzoeken wat de verklaring hiervoor is in coronatijd.

• Of gewoon een (semi-wetenschappelijk/ wetenschappelijk) boek lezen en tussentijds noteren welke ideeen opkomen.

3 likes

Voor mijn onderwerp heb ik eerst besloten voor welk vak ik het wilde schrijven, en toen mijn collegeaantekeningen van eerdere jaren doorgenomen. Daar heb ik een lijstje van gemaakt van de onderwerpen die ik toen heel interessant vond. Vervolgens ben ik op die onderwerpen gaan zoeken, of ik iets actueels kon vinden of iets is gewijzigd sinds toen etc.
Uiteindelijk ben ik (in mijn geval) bij een wetswijziging van een van die onderwerpen uitgekomen.

1 like

@Lemongrab hoe gaat het bij jou?

Ik ben van wo naar hbo gegaan en mij moeten ze steeds afremmen als ik iets theoretisch op papier zet. :joy:

1 like

Hee ja het gaat wel oké, ik merk dat ik er heel veel mee bezig ben in mijn hoofd wat enerzijds een beetje vermoeiend is, maar anderzijds ook wel goed juist, heb het gevoel dat ik de mentale knop nu wel echt om heb gezet. Vorige week was ik wel echt nog erg warrig qua ideeën maar door het gesprek met mijn begeleider heeft het wel wat concreter vorm gekregen dus dat is fijn. Ik wil proberen om het binnen 2 maanden af te maken dus moet nu dan wel even vol gas, eigenlijk staat er een halfjaar fulltime voor. Maar ik wil het nu gewoon echt graag zo snel mogelijk afronden, en heb er ook wel een beetje zin in (dat het af is vooral). Heb ook eerlijk tegen mijn begeleider uitgesproken dat mijn streven is om een zo snel en pijnloos mogelijke voldoende te halen, dus het wordt geen theoretisch meesterwerk ofzo. Gelukkig is er nu in de lockdown verder toch niks te doen, dus even flink meters maken komende tijd! Ik hoef hem gelukkig niet te verdedigen dus het is gewoon een kwestie van schrijven en klaar.

@Ishq beetje hetzelfde schuitje klinkt het, jij ook succes!

2 likes

Ik heb mijn scriptie ingeleverd :scream:

12 likes

Heb mijn cijfer terug. Best veel verschil tussen eerste en tweede beoordelaar, waardoor ik er eigenlijk niet super tevreden mee ben. Heb ook op 0.02 na geen 8, en daar baal ik wel een beetje van.

1 like

Ah wat fijn dat die knop om is, is al een groot gedeelte hoor. En inderdaad, zo lang je het maar haalt toch, dan is het lekker klaar!

1 like

Allereerst: gefeliciteerd! Ik snap wel dat je baalt, maar een 7/7,5 is ook een prachtig cijfer. Kan je nog feedback krijgen over de verschillen tussen de docenten?

Heeft iemand tips om een ander te helpen bij het schrijven van een scriptie?

M’n vriend is al een eeuwigheid bezig met zijn scriptie en het wil maar niet lukken. Het is dat hij niet wil ‘falen’ voor de buitenwereld, anders was hij al lang gestopt. Hij is totaal niet gemotiveerd, mede doordat hij het niet perse nodig heeft (is een master, hij werkt daarnaast gewoon). Voor mij persoonlijk is scripties schrijven nooit zo’n probleem, dus zou hem graag helpen, maar ik weer niet zo goed hoe? Inhoudelijk heb ik echt 0 kennis van zijn onderwerp. Planningen maken helpt vaak maar voor korte duur
 de stemming in huis wordt er niet echt beter op :sweat_smile:

Haha zou liegen als ik zeg dat het niet ook voor mezelf is. Maar voornamelijk wel omdat hij het zelf wil!

Ik ga hem in ieder geval helpen plannen, en dan nu ook (in tegenstelling tot eerdere pogingen) echt concreet maken welke onderdelen hij wanneer af moet hebben. Nalezen op spelling ga ik idd ook doen. Ik zoek met name nog naar hoe ik hem kan motiveren, maar dat is denk ik gewoon heel lastig :sweat_smile: heb al aangeboden er een soort beloning tegenover te zetten, maar dat wil hij niet

1 like

Herkenbaar. Ik heb nu 6 dagen stage gehad en ik heb geen idee wat ik aan het doen ben. Het bedrijf is ook zo van “doe maar”, maar ik ken nog helemaal niets over het onderwerp (of zo voelt het toch, komt niet echt aan bod in onze opleiding), behalve dat het me heel interessant lijkt. Ik wil wel vragen stellen, maar ik weet helemaal niet welke vragen ik moet stellen, want ik weet er nog te weinig over of zo. En ik heb eigenlijk helemaal geen begeleiding, ik word ook heel los gelaten. Ik had eerlijk gezegd een soort introductie verwacht ofzo, maar het was heel erg van “voila, begin maar”.

Wat studeer je? Iets in de sociale wetenschappen ofzo? Ik heb zelf gemerkt dat ik meer gemotiveerd ben als ik zelf oprecht wil weten wat de uitslag van de scriptie wordt. Niet te complex omdat je ik weet niet wat wil bewijzen, maar ook niet zo simpel dat de neiging km uit te stellen niet verdwijnt. Ik heb niet eens naar mijn eigen ‘vak’ gekeken. Ik heb oprecht gewoon gekeken naar dagelijkse dingen die ik leuk vind en waar ik mij mee bezig houd. En dan willekeurig kijken naar wat voor onderzoeken daarmee gemoeid zijn. Probeer het zo ‘leuk’ mogelijk voor jezelf te maken.

Dit kanaal met de volgende video’s geven mij meer hoop voor het afronden dit jaar haha:

Misschien hebben ze ook het specifieke thesis schrijven. Maar met het voorwerk in de LR en IRP heb je al zoveel waar je mee op weg kan.

Er is ook een video over het gebruik van Mend.eley, vond ik ook heel handig!

1 like

Bedankt voor de tips!! Morgen eens samen met hem de filmpjes bekijken

1 like

Ik had dit ook vorig jaar. Een jaar lang rondgelopen en toffe dingen gedaan hoor, maar de begeleiding was echt shit en heel slecht geregeld. Heb veel zelf achter dingen aan moeten gaan en uiteindelijk stopte mijn begeleider gewoon want ze vond haar baan blijkbaar echt vreselijk :joy: En ze kondigde dat gewoon even tijdens een vergadering aan, zonder mij persoonlijk gesproken te hebben. Had toen maar besloten vertraging op te lopen en de stage te gebruiken als werkervaring. Nu weer het afstuderen vervolgen
 Heb je een PVA? En leerdoelen/competenties die je moet behalen? Zo niet, zou ik die opstellen en dan kan je met je begeleider gaan zitten om te zien welke werkzaamheden ervoor zorgen dat je al wat meer houvast hebt misschien? Heb je zelf beetje zicht op wat je komt doen?

1 like

1 like