Scriptie schrijven

Na al die jaren zit ik nu ook in het scriptie schuitje. Ik moet hem over 2 maand al inleveren en moet nog zoveel doen pff. Ik had net een meeting met Taaladvies van de uni zelf (zij geven een beetje begeleiding bij stukjes tekst) en ik ben nu gewoon misselijk/heb buikpijn. Ik heb echt zoveel stress ervan! Het is nochtans een tof onderwerp maar het is zo’n berg waar ik tegen op zie, en doorheen de week heb ik gewoon stage. Ik heb in april wel 2 volle weken vrij en ben dan van plan dagelijks naar de bib te gaan, ik hoop echt dat ik het meeste werk dan verzet krijg.

Balen, echt een vervelende situatie! Valt er nirt te overleggen met die tweede begeleider dat het niet jouw eigen keus was en of je misschien tips kan krijgen om het aan te passen zonder dat je totaal alles moet wijzigen?

Ik heb net via de mail mijn feedback ontvangen en het is zo erg… alleen maar slecht commentaar, geen enkel pluspunt. Ik voel me nu wel echt een complete faal

Dat kan je zo’n rotgevoel geven hè! Is het feedback waar je makkelijk iets mee kunt of is dat ook veel gezeik?

1 like

@Evert @Ophelia @Trivia dit was mijn eerste en tevens laatste feedbackmoment, ik kan wel nog een gesprek inplannen om over deze feedback te praten dus die staat voor deze week! Hierna kan ik hem alleen nog inleveren als definitieve versie. Ik heb ook wel een lastig onderwerp gekozen waar mijn begeleider helaas ook niet echt in thuis is dus veel opmerkingen gaan over dat mijn begeleider het verhaal niet goed kan volgen. Ik moet dus echt beter gaan uitleggen denk ik, zonder ten overvloede de hele basis te gaan toelichten. Hopelijk wordt het aan de hand van het gesprek nog iets duidelijker waar ik precies verbetering aan kan brengen. Ook al had ik absoluut niet verwacht dat het gelijk goed zou zijn is dit wel even kut natuurlijk haha. Ik hoop dat het me lukt om hem zodanig te verbeteren dat het wel een voldoende wordt

1 like

Ja vond ik ook wel raar. Je kan bij ons kiezen voor feedback per hoofdstuk, maar dan krijg je bij de complete geen feedback meer of een compleet concept inleveren waar je dan uitgebreide feedback op krijgt. Ik heb dus voor dat laatste gekozen omdat ik al merkte aan mezelf dat ik steeds aan het schuiven was met de indeling. Misschien moet ik het maar zien als een positief punt dat hij niet thuis is in de materie zodat eventuele foutjes in dat stuk van de theorie minder snel opvallen en hij meer kijkt naar de analyse😂

1 like

Ik heb echt totale paniek. Ik ben mijn scriptie aan het schrijven, moet hem over twee weken inleveren, maar ben echt nog niet ver. Ben nu bij de resultaten, dus moet nog conclusie, aanbevelingen en financiële consequenties schrijven.
Ik vind mijn onderwerp echt niet leuk, ik dacht van tevoren van wel, maar heb het mijzelf veel te moeilijk gemaakt en een veel te groot probleem gekozen, ipv een specifiek probleem waarbij ik een organisatie kan helpen. Ik heb ook feedback gekregen die heel negatief was en zie het echt niet meer zitten. Wat zouden jullie doen?

Ik werk zelf als freelance scriptie adviseur zowel bij onderwijsinstellingen als die commerciële bureaus. Waarom probeer je dat laatste niet, je krijgt dan echt even flink intensieve begeleiding en hulp. Hoewel dit vroeger als ‘not done’ werd gezien wordt het nu door veel universiteiten en hogescholen aangemoedigd omdat ze zelf te weinig begeleiding kunnen bieden en door de overheid ook tijdens Corona aangemerkt als ‘essentieel’ omdat kwetsbare studenten ermee geholpen worden.
Edit: het is wel duur maar misschien kun je met twee uur hulp al weer even goed worden geholpen?

5 likes

Lekker late reactie, maar hoe gaat het nu? Waar had de feedback betrekking op, zijn dat nog dingen waar je wat in aan kan passen of ga je dat niet meer redden? Ik weet niet hoe lang je scriptie moet zijn, maar conclusies/aanbevelingen/consequenties zijn denk ik wel stukken die relatief vlot te schrijven zijn omdat je er meestal geen extra onderzoek voor hoeft te doen natuurlijk.

En, zou het misschien een mogelijkheid zijn om een of twee weken uitstel aan te vragen? Bij mij waren ze daar ontzettend makkelijk in maar dat verschilt nogal per instelling geloof ik.

Ik heb een aantal weken geleden feedback gekregen op mijn concept, maar toen had ik eerlijk gezegd ook weinig ingeleverd. Toen had ik alleen mijn theoretisch kader en alle hoofdstukken ervoor af, maar nog geen resultaten, etc.
Inmiddels heb ik mijn resultaten-hoofdstuk af, feedback van mijn bedrijfsbegeleider hierop is gelukkig wel positief! Morgen ga ik de conclusie en aanbevelingen schrijven. Ik ga nu gewoon mijn best nog maar doen om het af te krijgen, heb het hele weekend vrij en dan maandagavond lever ik hem in. Denk dat het qua tijd wel moet lukken, uitstel geven doen ze niet zomaar. Ben inmiddels wel wat positiever en anders heb ik altijd de herkansing nog.

1 like

Ah wat fijn dat de tweede ronde feedback beter ging! Klinkt alsof het wel te doen moet zijn zo, veel succes nog even!

1 like

Succes! Hopelijk loopt het allemaal goed af en anders heb je inderdaad een mooie basis voor je herkansing.

2 likes

Oh my god jongens, ik heb hem ingeleverd en hij is gewoon goedgekeurd!! :tada:

9 likes

Wat goed, gefeliciteerd!

1 like

Dank je! :blush:

1 like

Wie zijn er nog meer aan het schrijven op dit moment? (Ok niet letterlijk nu maar gewoon bezig). Ik wil deze week m’n methode schrijven en heb al een mooi begin, ben er nu de hele tijd doorheen aan het scrollen omdat ik het er goed uit vind zien :joy:

Ik doe dus een meta-analyse en vind het echt leuk! Heb ook een goede thesis gevonden online die lijkt op wat ik moet doen, dus gebruik die een beetje als richtlijn met schrijven. Uiteraard oppassen dat het er niet teveel op lijkt, maar wel fijn om een voorbeeld te hebben.

2 likes

Hè, wat naar. Echt ontzettend onprofessioneel ook! Als je een klacht in wil dienen zou ik alles goed bewaren, ervoor zorgen dat belangrijke dingen op papier staan en misschien eerder ook al het aan een studieadviseur (of een ander contactpersoon oid) voorleggen of bespreken.

Ik, moet m over 3 weken inleveren. Moet mn introductie en methode nog finetunen. Resultaten en discussie moet ik nog schrijven. Morgen moet ik presenteren :nauseated_face:

Oh spannend! Wel gek dat je al moet presenteren voor je je resultaten hebt geschreven? Wat is je onderwerp?

1 like

Ja heel spannend, bleh. Ik doe een kwalitatief onderzoek naar ervaringen/gemiste kansen/barrières rond PrEP-zorg (middel waarmee je HIV kunt voorkomen). Dus ik heb mijn resultaten wel, dat zijn gewoon mijn gecodeerde interviews. Ik moet het alleen nog netjes uitschrijven voor mijn thesis zelf. Heb nu de kern van mijn onderzoek op zich wel helder, dus dat helpt hopelijk met het schrijven! En we hebben maandelijks een moment waarop je kan presenteren, dus anders zou dat over een maand pas zijn en dan kom ik net niet goed uit met afstuderen. Waar gaat jouw meta-analyse over?

Wauw, super interessant onderwerp, en heel waardevol denk ik voor de toekomstige zorg. Fijn dat je de kern voor jezelf al helder hebt, dan moet het schrijven idd wel goedkomen. Succes morgen! Ik doe een meta-analyse over een bestaande vragenlijst die depressie sensitiviteit meet door cognitieve reactiviteit te meten, en ik ga de effect size vergelijken met wat andere cognitieve reactiviteit meetinstrumenten. Zit nog een beetje uit te vogelen welke analyse precies wat betekent maar heb in principe wel al mijn data al, echt een hele chille manier van onderzoek doen vind ik zelf

1 like