Heftig he! Ik heb op youtube ook meteen alle filmpjes gebinged die met de serie en de mannen te maken hebben. De acteur die Korey Wise speelt (wat een indrukwekkende rol voor zo’n jonge gast. Wát een prestatie!) zegt ergens dat de echte Korey geen dag ouder is geworden dan de 16 jaar die hij was toen hij de gevangenis in ging. Toen ik interviews met Korey zag, zag ik wat hij bedoelde. Deze 40-plusser kleedt zich nog als een tiener en kan eigenlijk geen goed interview geven, geen volzin uispreken. Geen oogcontact maken. Hij is gewoon beschadigd door het systeem en heeft zich nooit meer verder kunnen ontwikkelen. Zo triest!
Voor de andere mannen lijkt dat anders te zijn. Vooral Yusuf Salaam komt ijzersterk over. Inspirerend.
Ik heb op werk (Justitie) veel over deze serie gepraat en ben er wel van overtuigd dat ‘we’ het beter doen. Jeugdigen tot 18 gaan (behoudens zeer hoge uitzonderingen) voor maximaal 2 jaar jeugddetentie in. De 18 jaarsgrens kan opgerekt worden tot 23 jaar als we te maken hebben met een ‘zwak ontwikkelde’ volwassene, en in jeugddetentie wordt er altijd onderwijs en/of een vorm van training/behandeling gegeven. De ontwikkeling staat niet stil.
Wat is het rechtssysteem in de VS toch compleet kut.