Show je Boekenkast

Staan er nou ook Daleks in je kast? :grinning:

1 like

Ja klopt! Twee Daleks en de Tardis haha. Love Doctor Who.

Ja, ik ook! En omg David Tennant is weer de dokter! :star_struck:

1 like

I knoooooooow, omg. Misschien gaat het gewoon weer leuk worden om te kijken? De laatste seizoenen waren gewoon ronduit kak.

off-topic Doctor Who geklets

Oh, ik vond Jodie juist weer ouderwets leuk. Vond de seizoenen daarvoor veel te ingewikkeld en gekunsteld, haha.
Maar eigenlijk mis ik vooral Torchwood heel erg.

4 likes

Hoe hebben jullie over het algemeen de boeken ingedeeld? Ik heb twee boekenkasten gekocht en ben zo blij maar nu zit ik wat te dubben over de indeling. Ik heb heel veel boeken nog van vroeger maar die hoeven niet zo prominent in zicht maar moeten wel ergens anders staan ivm kans op schimmel op de plek waar ze nu zijn opgeslagen. Hoe hebben jullie dat? Of hebben jullie bijna geen jeugdboeken meer? De kasten staan in de woonkamer namelijk.

Qua indeling d8 ik verder aan poëzie/schrijven/over schrijven en lezen, non-fictie evt. Op onderwerp, korte verhalen en sprookjesboeken en dan kinderboeken/literatuur/feelgood etc op alfabet of gewoon lukraak maar dan wel series bij elkaar.

3 likes

De boeken die op de rijen liggen, moet ik nog lezen haha

24 likes

:heart_eyes: love it

2 likes

Oh wat een leuk project! Hier vorig jaar gedaan nu we (mijn droom :heart_eyes:)inbouwkasten hebben. Ook in de woonkamer. Ik vond het een heel gepuzzel. Eerder had ik Nederlandse schrijvers - engelstalige boeken en fictie/non fictie gescheiden en dan op alfabetische volgorde. Maar met de boeken van mijn man erbij kwam dat allemaal niet mooi uit.

Ik heb toen vooral gekeken naar grote en logische categorieën en hoe ik snel een boek terug kan vinden (hebben er nogal veel). Ik heb nu alle nederlandstalige boeken bij elkaar en dan dezelfde schrijver telkens bij elkaar en zoveel mogelijk op alfabet (achternaam schrijver) gezet maar wel gekeken of dat qua hoogteverschil niet te rommelig werd dus hier en daar wat geschoven. Vervolgens Russische en Oost-Europese literatuur want dat is ook een duidelijke en grote subcategorie bij ons, dan alle non fictie op onderwerp bij elkaar gezet en vervolgens de planken met engelstalige boeken weer op schrijver/grootte. De boeken van mijn dochter staan in dezelfde kast maar kookboeken, werkgerelateerde boeken en reisboeken staan in andere kasten.

Kinderboeken die van mij van vroeger zijn staan grotendeels apart opgeslagen in plastic bakken om schade te voorkomen. Ik heb de mooiste boeken die ik nu al kan voorlezen eruit gehaald en die heb ik zelf in de kast staan maar alle hoe overleef ik boeken ofzo hoef ik nu niet in de kast te hebben eigenlijk. Ik ga ze niet lezen en mijn kind is nog te jong.

3 likes

Ik had de kast eerst op alfabetische volgorde, maar vind dat heel rommelig. Nu heb ik m op gelezen/ongelezen en op kleur.

17 likes

Bij ons thuis is het op categorie en dan op taal. De taal die het meest voorkomt start dan links etc.

Ik had het eerder op taal alleen en ook keertje geprobeerd op alfabet (schrijver/titel en dat was drama haha) maar ik merk dat ik meer op ‘categorie’ zoek dus al meer dan een jaar op deze manier en werkt heerlijk.
Mijn man vind het op categorie ook fijner.

Overigens hebben we 1 kast met alle boeken die we leuk vinden/in terugkijken en nog moeten lezen(deze liggen dan in de rij bij desbetreffende categorie)
En dan hebben we een dichte boekenkast met de rest erin.

1 like

Ik had als kind weinig boeken, wij gingen altijd naar de bib, en van de boeken die ik had, heb ik er niet veel meer. Mijn boeken staan op categorie: fictie, non-fictie, andere talen (geen ENG of NL), reisgidsen en kookboeken. Studie-gerelateerde boeken staan in een aparte kast, poëzie staat ook apart (daar heb ik er niet veel van). Van fictie hou ik enkel de boeken die ik heel bijzonder vind, die staan verder niet gesorteerd. Non-fictie staat een beetje volgens thema: feminisme/anti-racisme/ableisme/queer, geschiedenis, wereld, politiek, psychologie/zelfhulp, exacte wetenschap en IT, maar ik moet eerlijk zeggen dat een duidelijke opdeling lastig is en veel in elkaar over loopt :laughing:. Gelezen en ongelezen staat gewoon door elkaar.

4 likes

Ik heb de series bij elkaar en de rest op kleur omdat dat voor mijn gevoel rustiger is. Zwarte kast staat in de woonkamer, witte kasten in m’n slaapkamer. Die laatste is minder netjes want die dozen moesten snel leeg en heb nog geen zin gehad om t echt netjes in te pakken :joy:

13 likes

Wat een supermooie print rechts! :star_struck:

4 likes

Oh dankje :relieved:

1 like

Wat leuk om te horen hoe jullie het indelen, daar kan ik wel weer wat mee. Ik ga wat kijken wat werkt en anders is het zo aan te passen. In elk geval de jeugdboeken zo weinig mogelijk in het zicht. Oh en op kleur ga ik niet doen zo netjes ben ik niet dus dat word niks met bijhouden :joy:

2 likes

Mijn echte kinderboeken en jeugdboeken heb ik niet in mijn kast.
Mijn kinderboeken staan op mijn kantoortje en op mijn werk. Mijn jeugdboeken (hoe overleef ik etc) staan in kisten op zolder.
YA staat wel in mijn boekenkast haha

3 likes

Ik ben bezig met een leeshoekje in de studeerkamer creëren en stylen. Die stoel en het kleed is nieuw. Bijzettafeltje komt nog. Ik wil nog een leuke plant. En op termijn nieuwe verlichting (hangt nu nog zo’n standaardlamp) en een mooi sierkussen (stiefvader gaat waarschijnlijk naar Iran over paar maanden dus wellicht daar iets moois vandaan).
En nu ik dit zo zie wil ik ook een plantje in dat gat in die linkerkast. En wat leuke dingetjes bovenop de kast. Maar goed. Komt wel.

27 likes

Het is nog een work in progress, er komen deurtjes voor de onderste kastjes links en frontjes voor de lades rechts, maar omgggg ik ben zo blij met hoe het wordt! De kast zelf wordt groen, maar ik wilde alvast een tussenstapje laten zien.

Bovenin komen mijn starbucksmokken en rechtsboven wat legosets. In de kastjes ruimte voor al mijn hobby’s, de lades geen idee nog, maar in ieder geval 1 snacklade, lol en voor de rest alleen maar boeken.

102 likes

Omg wat een droom, ge-wel-dig! :star_struck:

7 likes