Show je kasboekje

wow wat zitten jullie laag! Bij mij is (mijn deel) het ongeveer 35% zonder gwl etc. En ik dacht dat dat eigenlijk best wel normaal was. In mijn eentje zou de hypotheek echt 70% van mijn salaris zijn.

3 likes

Bij mij is mijn kale huur 40% van mijn salaris
En alle dingen zoals gwl erbij kom ik aan 50% :skull:.
Ik kan daarom ook niet wachten om samen te wonen omdat dit zo veel gaat betekenen voor mijn financiele lasten.

1 like

Eens hoor! Ik heb echt onwijs veel geluk gehad met mijn huidige woning (huur wel in een “slechte” wijk maar echt een fijn huis). Dus volgens mij is dat - helaas - ook niet meer normaal.

Ik zit rond de 25% en dan zit daar alles in voor het huis: hypotheek, verzekeringen, gwl, gemeente etc. Ik besef me dan ook heel goed dat ik nu echt wel in een luxepositie verkeer al is het ook wel eens anders geweest.

3 likes

Ik heb 13% ingevuld. Dit omdat mijn vriend en ik samen de hypotheek betalen, 50/50. Dit is overigens idd alleen netto, zonder GWL en gemeentelijke belastingen.

Edit: als ik gemeentelijke belastingen, energie water, (waterschapsbelasting en gewoon water) en de huisverzekeringen kom ik samen uit op 17,63% van ons netto inkomen (samen).

En hoeveel procent van je netto salaris spaar je momenteel?

• 0%
  • 1% - 10%
  • 11% - 20%
  • 21% - 30%
  • 31% - 40%
  • 41% - 50%
  • 51% - 60%
  • 61% - 70%
  • 71% - 80%
  • 81% - 90%
  • 91% - 100%

0 stemmers

Maar of je samenwoont of niet scheelt hierbij super veel inderdaad. Ik zit nu op 25% voor de kale huur, maar zonder het inkomen van mijn vriend zou ik voor kale huur alleen al 45% kwijt zijn. En dan heb ik best een aardig salaris en een leuk appartement maar ook weer niet echt iets heel bijzonders (60 m2, 1 slaapkamer). :skull:

3 likes

Van m’n nettosalaris gaat zo’n 40% naar m’n huur, met alle woonlasten erbij opgeteld bijna 50% :smiling_face_with_tear: huur particulier en alleen en ben verplicht om een contract bij een partij af te sluiten met een warmtepomp. Samenwonen zal wel een oplossing zijn :sweat_smile:

2 likes

Weer eens alles op een rijtje gezet. Als ik het zo bekijk dan gaat bijna m’n hele salaris op aan vaste lasten en leef ik van m’n toeslagen :smiling_face_with_tear: zonder die toeslagen zou ik dus niet rond kunnen komen. Ben alleenstaand met een kindje en huur particulier. Heb geen auto.

Inkomsten:
Netto salaris: €2753 (32 uur per week)
Kinderopvangtoeslag: €752
Kindgebonden budget: €338

Totaal: €3843

Vaste lasten:
Huur: €1085
Kinderopvang: €1002
Zorgverzekering: €147,00
GWL: €146,00
Gemeentelijke heffingen: €49,00 (10x per jaar)
Verzekeringen: €40,00
Internet (heb geen tv): €36,00
Sim only abbo: €19,00
KiKa: €12,50
Netflix: €12,00 (Videoland en HBO heb ik via vrienden)
Kosten bank: €6,50
NS abbo: €5,60
Spotify €2,50 (nog oud gezinsabbo)
iCloud €3,00

Totaal: €2566,10

Dan heb ik nog zo’n €1275 over per maand, dus mag zeker niet klagen. Het leven alleen is gewoon erg duur. Ik heb dan geen auto (doe fietsen of OV of auto lenen), maar kinderopvang wordt duurder en moet vanaf volgend jaar ook terugbetalen aan DUO.

Hoe ik verder m’n geld probeer te besteden/sparen:
Boodschappen €400,00 (lukt niet altijd)
Uitgaven kind €100,00 (luiers, doekjes etc. kleding koop ik van de kinderbijslag)
Verzorging €50,00
Leuke dingen €150,00
Sparen kind €50,00
Reiskosten etc. €50,00

Ik probeer daarnaast 300-400 te sparen maar dat lukt niet altijd. Hoop door dit overzicht ook zelf wat meer grip te kunnen krijgen op m’n uitgaven. En wil ooit wel een autootje, merk dat met de natte periode het wel vervelend is soms, maar heb voor m’n kind een regenpak besteld :smile:

15 likes

Zeker! Ik mag en wil ook zeker niet klagen, ik ben ook dankbaar en trots!

3 likes

Ik vind niet dat ze het slecht voor elkaar heeft maar ik vind het ook niet een vetpot als je weet dat je straks aan duo moet terugbetalen en de opvang een stuk duurder wordt.

5 likes

Klopt! Ik zat met duo bedragen van 260/350 euro per maand in mijn hoofd. Dan hou je bijna niets meer over om van te sparen.

2 likes

Heb je tips? Hier ook alleen met kind maar zit ook vaak aan de €400. Wel inclusief wasmiddel, Deo etc.

1 like

Poeder en dan gewoon een schepje daarin. Ik doe 25 gram (ik heb 1x afgewogen en gekeken) per schepje en een zak is 2 kg. Kan je dus 80x mee wassen. En kost mij niet meer moeite dan een pod. Ik doe het vooraf al in een curver bak/pot trouwens in kleinere batches.

7 likes

Ik ben ook lui mbt wassen en knoei met vloeibaar, maar poeder vind ik ook super handig! @Oprah
Ik gebruik gewoon een wasbolletje en daarmee schep ik wat poeder op, dump het in het vakje en klaar. Dat vind ik echt veel makkelijker dan met vloeibaar wasmiddel :grin:

4 likes

Ik heb me nog nooit erin verdiept, maar van die wasstrips (strips met wasmiddel, lossen op in de wasmachine) zijn misschien een optie? Klinkt in ieder geval heel makkelijk.

4 likes

Ik heb waspoeder in zo’n strooibus zitten, vind het ideaal. Meet niks af maar klepje open en beetje poeder in het wasmiddel bakje schudden en klaar.

4 likes

Gewoon vloeibaar en op gevoel maar een heel klein beetje gebruiken. Nooit gebruiken wat ze voorstellen want dat is volslagen debiel. Ik doe als eenpersoonshuishouden serieus een half jaar met 1 fles van de DM (sws elke week beddengoed en dan nog 1/2 andere wassen). Soms week ik sportkleding nog eens voor in zo’n HG spul tegen geurtjes.

4 likes

Ik heb geleerd dat 1 frisdrank dopje al genoeg is voor een volle trommel. Dat is ook veel beter voor je wasmachine.

3 likes

Thanks voor de tips! Het gaat bij mij vaak mis op impuls aankopen haha… ga al naar de markt en eet weinig vlees.

2 likes