Show je kasboekje

Het was een onfortuinlijke uitspraak van Hugo om te zeggen “zoek een rijke man”, maar helaas is het wel zo dat je in ieder geval beter met een huisgenoot kan samenwonen. Al is het maar om überhaupt in een normale woning te wonen (geen kamer of studio) én financieel vrijer te zijn. Echt kut dat het zo werkt in NL. Je hebt een mooi kasboekje vind ik!

8 likes

Inkomsten: € 2650 36 hr.

|Huur incl stook en service| € 980,00 |
|Water| € 16,00 |
|Internet| € 39,00 |
|Elektra| € 30,00 |
|Gemeentelijke bel.| € 75,00 |
|Boiler| € 13,00 |
|ANWB lidmaatschap| € 1,34 |
|Zorg verzekering| € 207,00 |
|Afbetaling zorgverzekering| € 39,00 |

|Boodschappen| € 250,00 |
|Autoverzekering| € 40,00 |
|Wegenbelasting| € 29,00 |
|Mobiel| € 17,00 |
|Benzine| € 250,00 |
|Sporten| € 21,00 |
|Nagels| € 56,00 |
|Videoland en spotify| € 19,00 |
|Woonverzekering| € 12,00 |
|Annulering/reis verz.| € 11,00 |

|Sparen| € 400,00 |

Totale kosten: € 2.505,34

De overige 145 is voor cadeautjes, kleding, extra eten of soms voor benzine.

Ik ben eigenlijk best trots dat ik ben gewisseld van baan en daarom ook een groei gemaakt heb in mijn salaris.

49 likes

Wij gebruiken ook Ariël Pods omdat we het zo makkelijk vinden. Ik vind poeder of vloeibaar ook zo’n rommel geven, maar misschien moet ik daar even doorheen haha.

In het kader van de goede voornemens en dat ik écht meer moet gaan sparen, alles ook op een rijtje gezet.

Inkomen: +/- 3150 netto (soms iets minder vanwege privereiskosten die van mijn loon worden afgetrokken)

Uitgaven:
Gezamenlijke rekening: € 900 euro (hier betalen we eigenlijk alles voor het huis (hyp, g/w/l, verzekeringen en boodschappen van. Sparen hiervan ongeveer nog 200 euro voor onderhoud/vervanging spullen)
Bijdrage auto: € 165 (maak gebruik van de leaseauto van mijn vriend, dus ik draag bij aan de kosten)
Zorgverzekering: € 136
Duo: € 113
Crossfit: € 66
Telefoon: € 36
Abonnementen (Streamingsdiensten, iCloud e.d.): €31,50
Goede doelen: € 12,50
Uitvaartverzekering: € 10

Totaal €1470

Over: €1680
Verdeeld in:
Beleggen: €200
Extra aflossen DUO (want rente vanaf 2024): €200
Sparen: €800
Zakgeld: €480 (hier zit ook +/- 75 euro in voor de katten)

Eens zien of dat gaat lukken voor ik die een gat in haar hand heeft.

2 likes

Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor!

Ik denk wanneer je je NS business card privé gebruikt, dit wordt afgehouden van je loon. Dus eigenlijk zijn dit gewoon reiskosten per maand. Althans dat heb ik ook wel eens gehad bij een baan

4 likes

Wat theekransje zegt! Ik werk bij de NS, dus heb onbeperkt treinreizen. Voor bus/metro/tram/ov-fiets betaal ik wel een kleine bijdrage! Of als mijn vriend 1e klas/of buiten daluren reist i.p.v. 2e (hij heeft via mijn werk een daluren vrij 2e klas abonnement). Dit varieert per maand tussen de 0 en 50 euro zo’n beetje.

1 like

Ik weet niet hoevaak jullie wassen maar ik koop vaak pods bij kruitvat/trekpleister en doe dan met 1 zo’n pak minimaal een maand wat rond de 3€ kost dus veel besparen zit hier nou ook weer niet in😂 of zo’n giga pack van 30 € voor een heel jaar zijn er iets van 100

4 likes

Ik doe hier bijna een jaar mee :joy:

Maar ik ben maar alleen!

2 likes

Ja ok maar wat het me nu jaarlijks kost is ook niet mega veel ofzo😂 dan hou je 25€ over

1 like

Wat doe je dan met je vloeibaar of poeder dat het een rommel wordt?
Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord.
Poeder kan zelfs evenveel handeling zijn als pod.
Doos open, schepje poeder pakken (of pod pakken), in de machine doen, doos dicht.

Schepje kan je gewoon meewassen ook. Moet je alleen wel na de was het schepje weer op of bij de doos leggen maar dat lukt zelfs mij.

Maakt mij niet uit hoeveel jullie uitgeven aan de was maar kan me niet voorstellen dat iemand pods makkelijker vindt dan poeder want het is precies hetzelfde.

7 likes

En je kan je zeephouder eruithalen om die schoon te maken.

1 like

Haha knoeien vooral!! Op de een of andere manier, met vloeibaar, gooi ik er altijd iets naast. Maar goed om te weten dat je ook schepjes met poeder in de trommel kan doen. Dat kende ik niet, ik ga daar eens naar kijken als onze voorraad pods op is. Thanks!

Hoe gaan jullie om met grote bedragen die je neit elke maand uitgeeft? Ik heb ze nu gedeeld per maand meegenomen in m’n berekening, en kom dan goed uit qua uitgaven en inkomsten. MAAR het is elke maand weer dat ik denk: waar gaat m’n geld toch heen? En dat ik alsnog niet veel spaar.
In de winter altijd in 1x 1500€ aan zorgverzekering betalen, festival tickets a 250-300 euro, soms al de zomervakantie. Houden jullie die bedragen apart op een spaarrekening?

2 likes

Ik zet iedere maand geld apart voor dat soort uitgaven, zodat zodra ik het moet betalen ik genoeg geld ervoor heb.
Ik spaar bijvoorbeeld ook maandelijks een klein bedrag voor een nieuwe bril en een nieuwe telefoon. Voor de vakanties heb ik ook per bestemming een spaarpotje.

9 likes

Voor de zorgverzekering gebruik ik mijn eindejaarsuitkering. Soms moet ik nog wat bijleggen. De rest van het jaar al die lasten (gemeentelijke belastingen, onderhoud huis, auto) gewoon maandelijks sparen. Vakantie gaat van vakantiegeld, maar probeer ook maandelijks wat opzij te zetten.

Wij hebben het geluk dat we samen zijn, een goede baan hebben, gezond zijn en tot onze 29ste thuis hebben gewoond waardoor we flink konden sparen. Daardoor hebben we een reservepotje wat we steeds aanvullen maar bij tegenslagen ook wat uit kunnen halen.

5 likes

Voor m’n vakantie potje spaar ik maandelijks en er gaat een gedeelte van m’n vakantiegeld naartoe.

Naast m’n lange termijn spaarrekening (staat bij andere bank) heb ik ook een wat kortere termijn spaarpot. Daar leg ik maandelijks geld in en als het nodig is haal ik er iets uit. Afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld wat fysio behandelingen buiten m’n pakket gehad, heb er een nieuwe telefoon van gekocht, tandarts van betaald en heb er geld afgehaald toen m’n vakantie potje leeg was. Als er boven een bepaald bedrag in het potje zit, dan haal ik een gedeelte eraf en maak ik het over naar m’n lange termijn spaarrekening.

Misschien kun je een jaaroverzicht maken van al je kosten. En dat vervolgens maandelijks inleggen in potjes

4 likes

Wij werken met verschillende reserveringsrekeningen hiervoor. We hebben een potje voor jaarlijkse aanslagen - hier gaat maandelijks 1/12 van het jaarbedrag wat we betalen heen. Ook de reservering voor waterkosten gaat hier heen (omdat dit eens per kwartaal afgeschreven wordt). Daarnaast hebben we een spaarrekening voor vakanties, daar gaat maandelijks een vast bedrag naar toe en het vakantiegeld gaat daar ook heen. Daarnaast verdelen we ons spaargeld in drie potten: beleggingsrekening, onvoorziene uitgaves huis, en spaarrekening.

Dus eigenlijk hebben we voor alles wel een rekening waar het af kan als er iets is wat betaalt moet worden. Als we iets groots willen kopen (wat nodig is) gaat dit van de spaarrekening (bijv. brillen, maar ook een nieuwe bank ofzo), En we reserveren maandelijks een bedrag voor leuke dingen/uitjes. Alles wat daar over blijft gaat ook naar de vakantierekening zodat we bijv eens een extra weekend weg kunnen oid. Vind dit wel fijn werken, ben niet echt een persoon die de spaarrekening nog verder gaat opsplitsen omdat we bewust omgaan met geld, niet al teveel onzin kopen en we uiteindelijk met een doel sparen.

3 likes

Ja, ik werk met verschillende potjes.

• 150 euro pm. Zorgverzekeringbesparing (bij Bunq, lekker rente vangen) en daar betaal ik ieder jaar mijn zorgverzekering van.
  • 150 spaargeld (externe rekening)
  • 300 paard
  • te veel naar gezamenlijke rekening (waar gezamelijke vaste lasten af gaan)
  • 300 naar een potje voor privé vaste lasten (o.a. DUO, telefoon)
  • pinsparen
  • eind-van-de-maand-geld: rekening waar al het geld wat overbleef van de maand naar toe gaat
  • goals: voor geld wat ik niet direct nodig heb
  • vast nog een potje over

En ik heb iets van 150 euro leefgeld voor kleding. Maar dat vul ik aan door verkopen via Vinted/Marktplaats

Op de gezamenlijke rekening hebben we ook verschillende potjes.

Mijn man vond al de potjes onzin, maar nu met de verbouwing is hij blij dat ik voor onze verbouwing gezamelijke potjes heb gemaakt. Toen vielen de kosten van de Hypotheker, notaris en keuken heel erg mee. :grin:

3 likes

Ik kan op dit moment niet sparen, omdat ik veel kosten heb (herstellingen aan m’n huis o.a.), dus ik haal geld van m’n spaarrekening als ik een maand heb met meer uitgaven. Ik heb wel een vast bedrag in m’n hoofd dat ik graag op m’n spaarrekening wil laten staan (waar ik momenteel iets onder zit), dus ik probeer nu om niet-dringende kosten wat uit te stellen/beperken, zodat ik in een maand met minder uitgaven m’n spaarrekening weer kan aanvullen tot m’n streefbedrag. Ik weet gelukkig wel dat dit (hopelijk toch :crazy_face:), tijdelijk is. Sparen komt wel weer op het moment dat die grote eenmalige kosten gepasseerd zijn.

6 likes

Dit is super handig! waar heb jij rekeningen?

Ik heb betaalrekening bij ING, heb heel weinig hier lopend op staan en klein beetje (<1000) op de spaar. Daarnaast Bunq voor wat meer rente en makkelijk bereikaar spaargeld. En sinds kort daarnaast een spaarrekening met iets meer geld bij Raisin waar ik eigenlijk niet aan mag komen en een spaardeposito bij Raisin tot einde jaar. Dit laatste is bedoeld voor aflossing studieschuld.

Waar heb jij (betaalde) accounts zodat je met de potjes kan werken?

3 likes