Ja in die kasboekjes mist ook vaak informatie, dat er bijvoorbeeld geen zorgpremie enzo in zit. Maar ik heb een tijd in de accountancy gewerkt en moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van hoe zij complexe belastingwetgeving (zoals pensioensparen) vertalen naar hun volgers. De website kijk ik nooit meer op, wel naar insta en ik luister de podcast.
Ik vind Porterenee ook zo wispelturig. Eerst met veel bombarie zeggen dat hun site reclamevrij wordt, nu zijn de advertenties weer terug. Ze hadden een tweede podcast, daar zijn ze mee gestopt maar lieten 0,0 daarover weten op de socials. Eerst een vakantiewoning voor de verhuur kopen, om daarna hem te verkopen. Geen gezichten meer van de kinderen op hun socials: ze zijn gewoon te zien in de stories. Al die cursussen die āsluitenā om later weer terug te komen
Hun site vind ik het nog wel prima leesvoer, maar ik vind ze al met al best onbetrouwbaar. Ze zeggen dat je levenslang toegang hebt tot de cursussen, maar hierdoor zou ik toch nog een keer achter mijn oor krabben.
Ja ik snap wel wat je bedoelt met te groot geworden. Dat is denk ik ook het āprobleemā met dit soort accounts.
Ik volg het altijd graag omdat het relatable is maar als ze dan zelf klaar zijn/ bijna al hun financiƫle doelen al bereikt hebben dan voelt dat toch minder leuk om te volgen omdat je niet meer door hetzelfde proces heengaat ofzo. Maar neemt niet weg dat ik vind dat ze het goed doen en goed hebben gedaan.
Ik heb EINDELIJK een keer een fatsoenlijk lijstje gemaakt van inkomsten en uitgaven, wat ik al maanden van plan was maar geen zin in had terwijl het eigenlijk heel simpel was maar goed. Ik dacht ik deel het hier ook nu ik het toch onder elkaar heb haha.
Inkomsten per maand
- Baan 1 (fulltime): ca. ā¬2.475 netto. Daarnaast krijg ik nog vakantiegeld en een 13e maand.
- Baan 2 (soort bijbaan): ā¬106 netto.
Totaal: ā¬2.581
Uitgaven per maand
- Huur van woning: ā¬748 (incl. gas/water/licht/tv/internet)
- Zorgverzekering: ā¬122
- Andere verzekeringen (auto, reis, inboedel, ongevallen, aansprakelijkheid): ā¬68
- Gemeentelijke belastingen: ā¬30 (6x per jaar dus niet elke maand)
- Waterschapsbelasting: ā¬14 (10x per jaar dus niet elke maand)
- Wegenbelasting: ā¬29
- Sportschool: ā¬41
- Abonnement mobiel: ā¬24
- NS-abonnement: ā¬5,60
- Postcodeloterij: ā¬15
- Parfumado: ā¬15
- NPO Plus: ā¬2,95
Totaal: ca. ā¬1.115 (heb hier en daar wel/niet afgerond vandaar de circa)
Verschil: ca. ā¬1.467 (edit want lol had het verkeerd uit een app overgenomen)
In het lijstje heb ik boodschappen/kleding/uit eten enzo niet meegenomen, juist omdat ik daarop wil gaan besparen en het zo wisselt wat ik eraan uitgeef. Maar die moeten dus nog van het bedrag dat ik over heb af.
Tanken moet er ook nog vanaf, maar ik ga na de vakantie meer rijden dus kan lastig inschatten hoe vaak ik zal moeten tanken. Ik denk dat het ca. ā¬60 per maand zal zijn.
Dit jaar hoef ik nog niet af te lossen bij DUO, volgend jaar wel denk ik dus daar wil ik ook rekening mee gaan houden.
Nu ik dit zo zie schrik ik van hoe weinig geld ik elke maand daadwerkelijk over heb en dat mijn spaarsaldo nauwelijks groeit echt wtf.
Maar goed, ik ben dus van plan om meer op te letten met boodschappen, uitjes en kleding etc. en mezelf een helder maandelijks spaardoel te geven en daar dan ook echt af te blijven.
Oke de eerste stap is gezet, nu nog bedenken hoe ik het (be)sparen aan ga pakken
Nee nee zeker niet!! Ik bedoelde: ik heb dus volgens het budget ca 1400 per maand voor tanken/kleding/eten/uitjes/sparen maar in de praktijk (vandaar de ādaadwerkelijkā) ben ik vaak zelfs geld van mān spaarrekening aan het terugboeken naar mān lopende rekening en spaar ik dus zowat niks. En schrik ik er dus van dat ik (meer dan) 1400 euro heb uitgegeven aan tanken/kleding/eten/uitjes.
De schrik zit hem erin dat ik op papier prima rond moet kunnen komen Ʃn moet kunnen sparen maar in de werkelijkheid dat dus niet gebeurt haha
En spaar je dan aan het einde van de maand of direct als er geld binnen komt?
Ja ik had dus een paar maanden het grandioze plan om alles wat ik vlak voordat ik weer salaris kreeg nog op de bankrekening had staan over te boeken naar mān spaarrekening (mān moeder deed al toen ik over dit plan vertelde) en dat dan dus te sparen. Maar in de praktijk bleek dit dus vaak niks te zijn haha.
Dus daarom heb ik net een maandelijkse opdracht aangemaakt dat er per maand een vast bedrag naar mān spaarrekening gaat!
Als ik een keer extra wil sparen bijv. in een rustige maand dan maak ik dat gewoon extra over naar mān spaarrekening. Maar het is denk ik wel goed om in ieder geval een vaste overboekopdracht voor sparen te hebben.
Nou nog zorgen dat ik die spaarrekening dan niet gebruik voor het zoveelste paar schoenen maar noodgevallen (autoreparatie ofzo) of een vakantie o.i.d. doe ik natuurlijk wel van de spaarrekening.
Oh ja herkenbaar van het terugboeken. Ik heb daarom juist spaarrekeningen waar ik geen app van heb of waarbij het langer duurt voordat het op je rekening staat. Het geld op de spaarrekening in mijn gewone bank-app geef ik veel makkelijker uit.
Kun je spaarpotjes aanmaken bij je spaarrekening? Dat helpt misschien. Dan kun je een potje voor bv je auto en vakanties maken en eventueel ook een potje voor āfuck itā als je jezelf ergens op wilt trakteren. Vaak helpt het om niet gewoon een grote hoop te hebben en om te weten welke functie het spaargeld heeft.
Voor mij werkt sparen als vaste last zien Ʃn potjes voor specifieke dingen, dan weet je ook wel potje je wel kan aanbreken voor een middag winkelen bijv
Ik heb een āhardeā spaarpot waar echt niks vanaf mag. Die functioneert idd als vaste last en daar wordt automatisch bedrag X naartoe gestort. Dan heb ik een āsofteā spaarrekening waar ook een vast bedrag naartoe gaat, maar waar ik gedurende de maand van mag snoepen als ik toch tekort kom of als ik wat wil kopen oid. Het geld wat daar aan t eind van de maand overblijft gaat soms dan nog naar de harde rekening. Maar heb lang gezocht naar een methode die voor mij werkte haha en in de regel gaat de softe spaarrekening alsnog leeg
Klinkt echt slim, ga ik ook eens proberen. Kan je dat ook ergens āvastzettenā of heb je gewoon goede en sterke wilskracht?
Ik heb mān spaargeld bij bunq en daar mag ik maar 2x per maand geld vandaan halen, dat is ook een goede stok achter de deur!
Oh goede tip, dat is bij rabobank vgm niet mogelijk. Misschien eens meer verdiepen in banken. Ben ie verder ook tevreden over bunq als in weinig storingen enz?
Ik heb mijn spaargeld ook een groot gedeelte bij bunq. Waar ik het meest tevreden over ben is dat je 2,46% rente krijgt, die wekelijks wordt uitbetaald tegenwoordig. Zo krijg je rente over rente.
Ik heb dit nu ongeveer een half jaar en volgens mij nog nooit last gehad van een storing. De rabo lijkt vaker storing te hebben, maarja die gebruik ik ook meer, dus dat merk je ook sneller natuurlijk
Heeft de spaarrekening van Bunq spaarpotjes?
Ik krijg bij ASN ook ineens veel rente, maar wekelijks uitbetaald krijgen klinkt ook heel gunstig. Bij ASN is dat maandelijks.
Hoeveel rente krijg jij bij ASN dan? Ik zie 1,20?
@Hazel Ik denk hetzelfde, ik bedoel het relatief. Eerst kregen we niks en nu toch best wat. Binnen een paar maanden ook als je terugkijkt in je rekening. Daar blijf ik me (als leek) over verbazen.
Hoezo is het uberhaupt zo gestegen?
@Luipaard Krijg je wekelijks 2,46% of jaarlijks en dan wekelijks uitbetaald? Dat kan ik zo snel niet vinden.
Ja dat laatste volgens mij. 2,46 op jaarbasis, maar elke week het bedrag dat je tot dan toe hebt opgebouwd uitbetaald.
@Superheroes ik weet eigenlijk niet of bunq spaarpotjes heeft. Ik heb mijn spaarpotjes zelf nog bij de rabo, dus er niet echt goed naar gekeken bij bunq. Maar ik zag daar van de week wel iets over categorieƫn, dus misschien zijn daar spaarpotjes van te maken. Er zitten volgens mij meer forummers bij bunq, ook wel in dit topic. Dus misschien weet iemand anders het