Show je kasboekje

Ik zit bij ING en kan daar verschillende spaarpotjes maken en die ook visueel voor mezelf ‘verbergen’. Dus ik zie alleen hoeveel geld er op mijn harde spaarrekening staat als ik m tevoorschijn haal. Dat helpt wel echt.

1 like

De spaarrekening is één pot, maar als je ook je gewonen bankzaken doet bij bunq dan krijg 25 rekeningen erbij die als potjes fungeren. Ik gebruik er zelf nu iets van 10, waarvan een aantal samen met mijn vriend. Het zijn ook echt aparte bankrekeningnummers die je allemaal met je ene pas kan besturen. Zo heb ik mijn financiën helemaal op orde gekregen van altijd rood staan tot iedere maand dik sparen.

Wat ik ook handig vind is dat er nooit zomaar geld van je rekening afgeschreven wordt. Iedere automatische incasso moet je goedkeuren en kan je eventueel nog kiezen van welke rekening je het af wil hebben. Ben helemaal in controle over mijn geld en het verdwijnt nooit zomaar zoals vroeger.

8 likes

Nou, wat dacht je ervan dat banken momenteel geld uitlenen aan 4.5% (gemiddelde hypotheekrente)? Terwijl dit in 2022 nog voor 1.5-2% kon. 1.2% spaarrente is echt peanuts in deze markt, ik ben een paar maanden geleden bij ASN weggegaan om die reden.

8 likes

Dankjewel voor je antwoord! Jammer, wil alleen overstappen voor de spaarrekening, maar ik werk graag met potjes.

2 likes

Welke gewone rekening heb jij dan bij Bunq? Is dat de Easy Money?

1 like

Oh ik snap wat je zegt, maar het zou niet in me opgekomen zijn. Naar welke bank ben jij gegaan?

uhh dat moest ik even opzoeken, want toen ik er begon hadden ze er maar 1 :joy: Ja easy money en dan een pack met een aantal andere mensen zodat het maar 6 euro is.

4 likes

Ik ben voorlopig naar ABN gegaan omdat ik daar ook m’n hypotheek en betaalrekening heb, maar ga nog een groot deel van m’n spaargeld naar Bunq verplaatsen.

2 likes

Ik zag dat er een nieuw seizoen is van ‘waar doen ze het van?’ Alle afleveringen staan ook al op NPO plus dus vanavond maar eens beginnen haha.

11 likes

Thanks! Ga me er toch eens in verdiepen. Vind de maandelijkse kosten redelijk hoog, maar wel interessant met die verschillende sub accounts en dat je zo makkelijk kan switchen en toch dezelfde pas kan gebruiken.

Ik heb nu namelijk mijn ‘leefgeld’ (wat ik vrij mag besteden aan benzine en leuke dingen) verdeeld in spaarpotjes (terwijl ik het niet spaar) en zodra ik iets wil kopen of betalen dan haal ik het uit dat potje. Dan is het in ieder geval niet op 1 hoop.

2 likes

Ja ik was ook niet blij dat het zo duur werd, ooit was het nog 1 euro. :sweat_smile: Maar met die rente betaalt het zich nu wel terug. Plus het geld wat ik minder uitgeef omdat meer controle heb.

Ik heb idd ook een rekening voor een soort zakgeld en voor gezamenlijke zakgeldrekening met mijn partner. Hij kan met zijn pas ook mijn rekeningen gebruiken. Daarnaast een vaste lastenrekening voor mezelf, en een voor de gezamenlijke vaste lasten. Ook een voor de boodschappen voor de hele maand en dan een voor per week. En nog wat losse dingen, zoals een rekening voor mijn leesclub waar een bunq.me (soort open tikkie) aan gekoppeld.

Iedere maand als er geld binnenkort verdeel ik alles over die potjes (kan ook automatisch), een deel beleg in en de rest gaat naar mijn spaarrekening.

1 like

Oh dit is echt een heerlijk programma! Ik ga snel kijken

2 likes

Ben er na jouw bericht meteen mee begonnen. Heb nu al weer ergernissen 🥹

4 likes

Nouuuu ik ook. En je mist ook gewoon informatie, waarom die vrouw van die familie Koenjer (die het huis willen verkopen en een camper willen kopen) bijvoorbeeld niet werkt?
En die familie Huisraad vind ik wel gezellig alleen zo stom dat ze werkelijk geen idee hebben/geen inzicht hebben haha.

3 likes

Oh! En op NPO ook ‘30 en nooit meer werken’ over 30-jarigen en de FIRE beweging. Love dit soort geld programma’s!

Oh ik kan gewoon overboeken vanaf mijn bank

2 likes

Ik wil dit mogelijk ook gaan doen! En dan helemaal overstappen naar bunq, want anders betaal je wel veel kosten als je verschillende banken hebt… Kun je wel ieder moment geld van je spaarrekening halen?

1 like

Je kunt maar 2x per maand geld van je bunq spaarrekening halen. Ik ben nu bezig met volledig overstappen, zal op een andere manier met spaargeld om moeten gaan. Deed altijd zoveel mogelijk naar spaar maar moest er dan regelmatig wat vanaf halen, maar dat kan niet meer.

6 likes

oke bedankt! ja dit heb ik ook inderdaad; spaar aan begin van de maand, maar soms toch onverwachte uitgaven etc. waardoor ik dus tussendoor van spaarrekening haal

1 like

Bunq spaarrekening is gratis dus qua bankkosten maakt het niet uit, je kunt met de gratis spaarrekening 2x per maand geld opnemen.

5 likes