Show je kasboekje

Kale hypotheek is 25% maar de volledige woonlasten met gwl, gemeentelijke belastingen, verzekeringen ect kom ik wel tegen de 40% geloof ik

10 likes

Ja al die gemeentebelastingen, GWE, maar dan ook verzekeringen etc tikt ineens hard aan :sweat_smile:
Zijn allemaal van die “kleine” (als in niet zo groot als hypotheek) bedragen die samen ineens wel groot zijn

1 like

Is wel verschil als je all in huur hebt of kale hypotheek, bedoel je bij dat laatste bijv ook gwl & gemeentelijke belastingen? Dat scheelt nogal tov de kale hypotheekprijs. Onderhoud & vernieuwing is bij ons groote kostenpost bij het huis.

6 likes

Van mijn nettoloon is het 38% maar mijn vriend en ik betalen allebei 50% dus daarom heb ik op 19% gestemd.

1 like

Hier ook zoiets en ik weet dat dat mij in mijn generatie een lucky bastard maakt maar tegelijk: bij mijn ouders is het 8% of zo? En dan hebben zij nog een relatief laag inkomen.

4 likes

Iets van 13%, onze huur is best hoog maar er zit verwarming en warm water bij inbegrepen dus ik heb er een klein bedrag vanaf getrokken. En omdat ik het deel met mijn vriend betaal ik uiteindelijk eigenlijk naar verhouding niet zo veel.

1 like

Als ik in mijn eentje de hypotheek moest betalen zou het ruim de helft zijn. Zit VVE etc er nog niet eens bij. Met inkomen van mijn vriend erbij is het ongeveer 25 procent. Heb ik het nog niet eens gehad over de huur die we ook nog betalen, want hypotheek is van nieuwbouwwoning waar we volgend jaar naar verhuizen. Alsnog lukt het ons om wat te sparen, lang leve een kinder- en hobbyloos leven :sweat_smile:

Van mijn loon meer als 50% maar ik krijg toeslagen + studiefinanciering dus uiteindelijk valt het allemaal wel mee.

1 like

wow wat zitten jullie laag! Bij mij is (mijn deel) het ongeveer 35% zonder gwl etc. En ik dacht dat dat eigenlijk best wel normaal was. In mijn eentje zou de hypotheek echt 70% van mijn salaris zijn.

3 likes

Bij mij is mijn kale huur 40% van mijn salaris
En alle dingen zoals gwl erbij kom ik aan 50% :skull:.
Ik kan daarom ook niet wachten om samen te wonen omdat dit zo veel gaat betekenen voor mijn financiele lasten.

1 like

Eens hoor! Ik heb echt onwijs veel geluk gehad met mijn huidige woning (huur wel in een “slechte” wijk maar echt een fijn huis). Dus volgens mij is dat - helaas - ook niet meer normaal.

Ik zit rond de 25% en dan zit daar alles in voor het huis: hypotheek, verzekeringen, gwl, gemeente etc. Ik besef me dan ook heel goed dat ik nu echt wel in een luxepositie verkeer al is het ook wel eens anders geweest.

3 likes

Ik heb 13% ingevuld. Dit omdat mijn vriend en ik samen de hypotheek betalen, 50/50. Dit is overigens idd alleen netto, zonder GWL en gemeentelijke belastingen.

Edit: als ik gemeentelijke belastingen, energie water, (waterschapsbelasting en gewoon water) en de huisverzekeringen kom ik samen uit op 17,63% van ons netto inkomen (samen).

En hoeveel procent van je netto salaris spaar je momenteel?

• 0%
  • 1% - 10%
  • 11% - 20%
  • 21% - 30%
  • 31% - 40%
  • 41% - 50%
  • 51% - 60%
  • 61% - 70%
  • 71% - 80%
  • 81% - 90%
  • 91% - 100%

0 stemmers

Maar of je samenwoont of niet scheelt hierbij super veel inderdaad. Ik zit nu op 25% voor de kale huur, maar zonder het inkomen van mijn vriend zou ik voor kale huur alleen al 45% kwijt zijn. En dan heb ik best een aardig salaris en een leuk appartement maar ook weer niet echt iets heel bijzonders (60 m2, 1 slaapkamer). :skull:

3 likes

Van m’n nettosalaris gaat zo’n 40% naar m’n huur, met alle woonlasten erbij opgeteld bijna 50% :smiling_face_with_tear: huur particulier en alleen en ben verplicht om een contract bij een partij af te sluiten met een warmtepomp. Samenwonen zal wel een oplossing zijn :sweat_smile:

2 likes

Weer eens alles op een rijtje gezet. Als ik het zo bekijk dan gaat bijna m’n hele salaris op aan vaste lasten en leef ik van m’n toeslagen :smiling_face_with_tear: zonder die toeslagen zou ik dus niet rond kunnen komen. Ben alleenstaand met een kindje en huur particulier. Heb geen auto.

Inkomsten:
Netto salaris: €2753 (32 uur per week)
Kinderopvangtoeslag: €752
Kindgebonden budget: €338

Totaal: €3843

Vaste lasten:
Huur: €1085
Kinderopvang: €1002
Zorgverzekering: €147,00
GWL: €146,00
Gemeentelijke heffingen: €49,00 (10x per jaar)
Verzekeringen: €40,00
Internet (heb geen tv): €36,00
Sim only abbo: €19,00
KiKa: €12,50
Netflix: €12,00 (Videoland en HBO heb ik via vrienden)
Kosten bank: €6,50
NS abbo: €5,60
Spotify €2,50 (nog oud gezinsabbo)
iCloud €3,00

Totaal: €2566,10

Dan heb ik nog zo’n €1275 over per maand, dus mag zeker niet klagen. Het leven alleen is gewoon erg duur. Ik heb dan geen auto (doe fietsen of OV of auto lenen), maar kinderopvang wordt duurder en moet vanaf volgend jaar ook terugbetalen aan DUO.

Hoe ik verder m’n geld probeer te besteden/sparen:
Boodschappen €400,00 (lukt niet altijd)
Uitgaven kind €100,00 (luiers, doekjes etc. kleding koop ik van de kinderbijslag)
Verzorging €50,00
Leuke dingen €150,00
Sparen kind €50,00
Reiskosten etc. €50,00

Ik probeer daarnaast 300-400 te sparen maar dat lukt niet altijd. Hoop door dit overzicht ook zelf wat meer grip te kunnen krijgen op m’n uitgaven. En wil ooit wel een autootje, merk dat met de natte periode het wel vervelend is soms, maar heb voor m’n kind een regenpak besteld :smile:

15 likes

Klinkt anders alsof je het heel goed voor elkaar hebt als je zoveel kunt sparen voor jezelf + kind en nog 150 euro voor leuke dingen over hebt.

33 likes

Zeker! Ik mag en wil ook zeker niet klagen, ik ben ook dankbaar en trots!

3 likes

Ik vind niet dat ze het slecht voor elkaar heeft maar ik vind het ook niet een vetpot als je weet dat je straks aan duo moet terugbetalen en de opvang een stuk duurder wordt.

5 likes