Show je kasboekje

Wat doe je dan met je vloeibaar of poeder dat het een rommel wordt?
Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord.
Poeder kan zelfs evenveel handeling zijn als pod.
Doos open, schepje poeder pakken (of pod pakken), in de machine doen, doos dicht.

Schepje kan je gewoon meewassen ook. Moet je alleen wel na de was het schepje weer op of bij de doos leggen maar dat lukt zelfs mij.

Maakt mij niet uit hoeveel jullie uitgeven aan de was maar kan me niet voorstellen dat iemand pods makkelijker vindt dan poeder want het is precies hetzelfde.

7 likes

En je kan je zeephouder eruithalen om die schoon te maken.

1 like

Haha knoeien vooral!! Op de een of andere manier, met vloeibaar, gooi ik er altijd iets naast. Maar goed om te weten dat je ook schepjes met poeder in de trommel kan doen. Dat kende ik niet, ik ga daar eens naar kijken als onze voorraad pods op is. Thanks!

Hoe gaan jullie om met grote bedragen die je neit elke maand uitgeeft? Ik heb ze nu gedeeld per maand meegenomen in m’n berekening, en kom dan goed uit qua uitgaven en inkomsten. MAAR het is elke maand weer dat ik denk: waar gaat m’n geld toch heen? En dat ik alsnog niet veel spaar.
In de winter altijd in 1x 1500€ aan zorgverzekering betalen, festival tickets a 250-300 euro, soms al de zomervakantie. Houden jullie die bedragen apart op een spaarrekening?

2 likes

Ik zet iedere maand geld apart voor dat soort uitgaven, zodat zodra ik het moet betalen ik genoeg geld ervoor heb.
Ik spaar bijvoorbeeld ook maandelijks een klein bedrag voor een nieuwe bril en een nieuwe telefoon. Voor de vakanties heb ik ook per bestemming een spaarpotje.

9 likes

Voor de zorgverzekering gebruik ik mijn eindejaarsuitkering. Soms moet ik nog wat bijleggen. De rest van het jaar al die lasten (gemeentelijke belastingen, onderhoud huis, auto) gewoon maandelijks sparen. Vakantie gaat van vakantiegeld, maar probeer ook maandelijks wat opzij te zetten.

Wij hebben het geluk dat we samen zijn, een goede baan hebben, gezond zijn en tot onze 29ste thuis hebben gewoond waardoor we flink konden sparen. Daardoor hebben we een reservepotje wat we steeds aanvullen maar bij tegenslagen ook wat uit kunnen halen.

5 likes

Voor m’n vakantie potje spaar ik maandelijks en er gaat een gedeelte van m’n vakantiegeld naartoe.

Naast m’n lange termijn spaarrekening (staat bij andere bank) heb ik ook een wat kortere termijn spaarpot. Daar leg ik maandelijks geld in en als het nodig is haal ik er iets uit. Afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld wat fysio behandelingen buiten m’n pakket gehad, heb er een nieuwe telefoon van gekocht, tandarts van betaald en heb er geld afgehaald toen m’n vakantie potje leeg was. Als er boven een bepaald bedrag in het potje zit, dan haal ik een gedeelte eraf en maak ik het over naar m’n lange termijn spaarrekening.

Misschien kun je een jaaroverzicht maken van al je kosten. En dat vervolgens maandelijks inleggen in potjes

4 likes

Ik betaal ze gewoon uit mijn spaarrekening. Je spaart uiteindelijk ook om tegenslagen te kunnen dragen/grote uitgaven te kunnen doen. Als ik aan het eind van een jaar zonder bijzondere uitgaven dan weer net iets meer spaargeld heb vind ik het best. Ik kan het ook in potjes doen en strak begroten, maar het is uiteindelijk hetzelfde geld.

7 likes

Wij werken met verschillende reserveringsrekeningen hiervoor. We hebben een potje voor jaarlijkse aanslagen - hier gaat maandelijks 1/12 van het jaarbedrag wat we betalen heen. Ook de reservering voor waterkosten gaat hier heen (omdat dit eens per kwartaal afgeschreven wordt). Daarnaast hebben we een spaarrekening voor vakanties, daar gaat maandelijks een vast bedrag naar toe en het vakantiegeld gaat daar ook heen. Daarnaast verdelen we ons spaargeld in drie potten: beleggingsrekening, onvoorziene uitgaves huis, en spaarrekening.

Dus eigenlijk hebben we voor alles wel een rekening waar het af kan als er iets is wat betaalt moet worden. Als we iets groots willen kopen (wat nodig is) gaat dit van de spaarrekening (bijv. brillen, maar ook een nieuwe bank ofzo), En we reserveren maandelijks een bedrag voor leuke dingen/uitjes. Alles wat daar over blijft gaat ook naar de vakantierekening zodat we bijv eens een extra weekend weg kunnen oid. Vind dit wel fijn werken, ben niet echt een persoon die de spaarrekening nog verder gaat opsplitsen omdat we bewust omgaan met geld, niet al teveel onzin kopen en we uiteindelijk met een doel sparen.

3 likes

Ja, ik werk met verschillende potjes.

• 150 euro pm. Zorgverzekeringbesparing (bij Bunq, lekker rente vangen) en daar betaal ik ieder jaar mijn zorgverzekering van.
  • 150 spaargeld (externe rekening)
  • 300 paard
  • te veel naar gezamenlijke rekening (waar gezamelijke vaste lasten af gaan)
  • 300 naar een potje voor privé vaste lasten (o.a. DUO, telefoon)
  • pinsparen
  • eind-van-de-maand-geld: rekening waar al het geld wat overbleef van de maand naar toe gaat
  • goals: voor geld wat ik niet direct nodig heb
  • vast nog een potje over

En ik heb iets van 150 euro leefgeld voor kleding. Maar dat vul ik aan door verkopen via Vinted/Marktplaats

Op de gezamenlijke rekening hebben we ook verschillende potjes.

Mijn man vond al de potjes onzin, maar nu met de verbouwing is hij blij dat ik voor onze verbouwing gezamelijke potjes heb gemaakt. Toen vielen de kosten van de Hypotheker, notaris en keuken heel erg mee. :grin:

3 likes

Ik kan op dit moment niet sparen, omdat ik veel kosten heb (herstellingen aan m’n huis o.a.), dus ik haal geld van m’n spaarrekening als ik een maand heb met meer uitgaven. Ik heb wel een vast bedrag in m’n hoofd dat ik graag op m’n spaarrekening wil laten staan (waar ik momenteel iets onder zit), dus ik probeer nu om niet-dringende kosten wat uit te stellen/beperken, zodat ik in een maand met minder uitgaven m’n spaarrekening weer kan aanvullen tot m’n streefbedrag. Ik weet gelukkig wel dat dit (hopelijk toch :crazy_face:), tijdelijk is. Sparen komt wel weer op het moment dat die grote eenmalige kosten gepasseerd zijn.

6 likes

Dit is super handig! waar heb jij rekeningen?

Ik heb betaalrekening bij ING, heb heel weinig hier lopend op staan en klein beetje (<1000) op de spaar. Daarnaast Bunq voor wat meer rente en makkelijk bereikaar spaargeld. En sinds kort daarnaast een spaarrekening met iets meer geld bij Raisin waar ik eigenlijk niet aan mag komen en een spaardeposito bij Raisin tot einde jaar. Dit laatste is bedoeld voor aflossing studieschuld.

Waar heb jij (betaalde) accounts zodat je met de potjes kan werken?

3 likes

In ING kun je gewoon potjes aanmaken binnen een spaarrekening!

2 likes

De afgelopen maanden is er veel veranderd in mijn uitgaven (o.a. omdat mijn relatie uitging en ik ben verhuisd) en vanaf volgende maand heb ik een nieuwe baan, dus tijd voor een update van mijn kasboekje!

Ik neem mijn nieuwe salaris alvast in het overzicht mee en reken jaarlijkse bedragen om voor een volledig beeld. Sommige dingen zijn natuurlijk een inschatting.

Inkomsten :
Netto maandsalaris: € 2.950
Vakantiegeld: € 160
Eindejaarsuitkering: € 40
Hypotheekrenteaftrek: € 200

Totaal: € 3.350

Uitgaven :
Hypotheek: € 980
VvE bijdrage: € 126
GWL: € 142
Zorg- en aansprakelijkheidsverzekering: € 125
Zorg (lenzen, chiropractor, mondhygiënist, anticonceptie): € 45
Gemeentelijke belastingen: € 100
Internet, tv, spotify, telefoon: € 40
Kosten bank: € 3
Vaste kosten auto: € 75
Benzine en onderhoud auto: € 190
Kat: € 100?? (ik heb nog niet zolang een kat, dus kan het nog niet goed inschatten)
Sporten (yoga abbo en zwemmen): € 80
Zangles: € 60
Boodschappen incl verzorgingsproducten: € 250
Leuke dingen (etentjes, bios, sauna, cadeautjes, etc): € 300
Shoppen (huis, kleding, elektronica): € 325
Kapper: € 45
Vakantie: 100??

Totaal: € 3.086

20 likes

Inkomsten: € 2750 36 hr.

|Water| € 16,00 |
|Internet| € 39,00 |
|Elektra| € 30,00 |
|Zorg verzekering| € 207,00 |
|Boodschappen| € 500 |
|Autoverzekering| € 40,00 |
|Wegenbelasting| € 29,00 |
|Mobiel| € 17,00 |
|Benzine| € 200,00 |
|Sporten| € 60,00 |
|Nagels| € 56,00 |
|Videoland en spotify| € 21,00 |
|Annulering/reis verz.| € 11,00 |
|Sparen| € 1000,00 |
|Beleggen| € 100,00 |

Bedrag wat ik nog over hou: 374 euro → Soms spaar ik extra of trakteer ik mijn ouders op iets.

Ik ben bij mijn vriend gaan inwonen en die betaald de volledige hypotheek, gemeentelijke belastingen etc. Hierdoor is het mogelijk om zo’n extreem groot bedrag te sparen per maand.
Dit is allemaal voor een potje voor mezelf voor ‘als’ het mis zou gaan dat ik niet met lege handen op straat sta of als het zo ver is en we samen kopen word het extra geld daarvoor ingezet.

17 likes

Ik wist even niet zo goed waar deze vraag het beste past, dus plaats hem maar hier.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de kosten voor vakanties samen verdelen met jullie partner indien er een inkomensverschil is? Wij hebben voorheen altijd 50/50 gedaan eigenlijk maar onze GR verdelen we naar rato (43/57). Zouden jullie dat dan ook doen met vakanties?

2 likes

Met mijn ex was er een pot op de gezamenlijke rekening voor vakanties. Volgens mij spaarden er 200 euro per maand. Dat ging naar rato mee in de inleg op de gezamenlijke rekening!

2 likes

Ja naar rato. In eerste instantie deden we 50/50, maar aangepast omdat het anders een grote hap is uit het eigen geld van degene die minder verdient. Ik verdien meer en in mijn geval wil ik ook luxer op vakantie dan hij dus eerlijk dat ik daar dan ook voor betaal.

3 likes

Waarom zou je dat niet naar rato doen?

4 likes

Wij doen alles naar rato en vakanties betalen we van de gezamelijke rekening, dus die gaan dus automatisch ook naar rato.

2 likes