Wij leggen in op de GR middels de zakgeldmethode en sparen dus ook vanuit daar voor vakanties. Dus vakanties gaan in dezelfde verhouding als de rest! Vind het zelf wel overzichtelijk zo.
Mijn vakantiegeld gaat altijd naar gezamenlijke vakanties en die van hem naar onderhoud van het huis.
Hij verdient meer maar vind het prima zo.
Daarnaast sparen we via Vomar voor wat extra’s en dat laten we vaak aan het einde van het jaar uitkeren als we nog een weekje weg gaan.
Ja in ons geval ben ik ook degene die meer verdient maar hij is wel degene die luxer wil en makkelijker geld uitgeeft op vakantie en dat vind ik dan soms lastig omdat ik dan kort door de bocht denk van ja jij geeft het makkelijk uit maar ik betaal het grootste deel. En hij gaat ook vaker op vakantie en weekendjes weg dan ik. Ergens heb ik daardoor het idee dat als ik meer betaal aan onze gezamenlijke vakantie dat ik dan zijn andere vakanties en weekendjes weg sponsor (die ik zelf dus niet heb). Maar goed dat is natuurlijk onzin want hij moet zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft. En het voelt ook een beetje gek dat ik dus duurder uit ben als ik met m’n vriend op vakantie ga dan wanneer ik diezelfde vakantie met een vriendin zou doen. Maar dat zijn dus allemaal meer gevoel argumenten dan rationeel. Denk dat naar rato inderdaad het eerlijkst is dus dat gaan we vanaf nu dan doen.
Ik vind zijn andere weekendjes/vakanties sponsoren idd niet van toepassing, want hij moet zelf weten waar hij zijn geld dat over is aan uitgeeft. Je eerste argument vind ik wel terecht eigenlijk. Als hij echt een stuk luxer op vakantie wil waardoor jullie meer geld uitgeven, zou ik 50/50 (of iig een andere verdeling dan precies naar rato) helemaal niet onterecht vinden.
Ik herken je gevoel wel. Ik heb het ook lang moeilijk gevonden om rekeningen naar rato te betalen omdat hij niet verstandig met zijn geld omging (vond ik) en wilde daarom niet dat gaan sponsoren. Ik dacht lekker dan, jij doet allemaal leuke dingen terwijl ik verstandig loop te sparen waar jij dan ook later baat bij hebt.
Wat voor mij omslag heeft gemaakt is de realisatie dat vooral ik het probleem was haha. Ik was te risico avers met geld door mn jeugd. Ik ben het mezelf langzaamaan ook gaan gunnen om geld uit te geven aan ervaringen en zeker met de persoon die ik lief heb. Weet niet of dit herkenbaar voor je is, maar hoop dat je er wat aan hebt.
Woon samen met m’n vriend in een huurappartement (zo zonde van het geld we gaan zsm kopen maar willen wel graag in de buurt blijven en dat gaat wat stroever naar mijn idee). Ik heb niet een heel duidelijk beeld wat de exacte kosten allemaal zijn. Ik maak €900 pm incl. over naar m’n vriend en dat is naar rato.
Werk nu zes jaar 4 dagen per week in het onderwijs en salaris is €3040 per maand netto. Is zonder vakantiegeld en wat je aan het eind van het jaar krijgt.
Uitgaven
€900 huur incl.
€200 zorgverzekering
€120 abonnement trein
€90 inh
€80 nagels
€20 telefoon
€20 Netflix
€40 krantje (Parool en NRC)
€10 Spotify
€10 kobo bol.com
€5 videoland
€10 verzekeringen (aansprakelijkheid enz)
€10 HBOmax
€1515
Sparen €500 pm
——————-
€1000 ongeveer over voor boodschappen, etentjes en ondernemingen, skincare, kleren en schoenen etc. Denk dat ik meer moet gaan sparen eerlijk gezegd.
Betalen voor een dak boven je hoofd vind ik nooit zonde van je geld.
Haha, ja, als je het zo leest wel. Ik bedoel meer van investeren in een huis dat niet van jou is tegenover een koopwoning……
wow waar verdien je 3k voor vier dagen in het onderwijs
Ja, LC-schaal en ik geloof trede 9 (van de 12). Zal dus niet veel meer stijgen in salaris als ik in deze schaal blijf, hoor!
Oh ja en dit is inclusief reiskostenvergoeding trouwens (ik dacht €100)
Met maar 6 jaar ervaring in het onderwijs een seniorschaal? Dat klinkt uniek haha. Lekker!
Ik vind het een royaal salaris! Moet wel zeggen dat ik gestart ben op een school met een ‘lastige’ leerlingenpopulatie (hier krijg je bijvoorbeeld ook een hoger salaris in vergelijking met het reguliere salaris, 8% arbeidsmarkttoelage). MT heeft altijd heel veel moeite gehad met het vinden van docenten binnen mijn vakgebied, dus dat weegt ook zeker mee.
Zo slecht verdienen docenten helemaal niet. Ik vind het heel opvallend dat het bekend staat als een slecht verdienend beroep.
Lekker kort door de bocht
Ik vind het heel opvallend dat je niet door gehad hebt hoe zwaar die loonstijging afgelopen jaren bevochten is en niet weet hoe zwaar de lonen in het onderwijs nog steeds uiteen lopen.
Volgens mij hanteert iedere school ook weer andere regels m.b.t. het toekennen van LC/LD-schalen. Bij mij op school kan je erop solliciteren, bijv. als je bepaalde taken doet of een kartrekker binnen je team bent o.i.d.
Dit is mijn vierde schooljaar als bevoegd docent en ik heb eind vorig schooljaar na solliciteren LC gekregen vanwege taken die ik heb.
Komt dus wel voor, maar volgens mij zijn er ook scholen waar je inderdaad een minimum aantal jaren daar werkzaam moet zijn
Als ik even google op startsalaris basisonderwijs staat daar dat je begint met meer dan €3000 bruto, vind dat ook behoorlijk wat. Ik dacht ook altijd dat het slecht betaald was, maar mijn eerste voltijd baan betaalde dat echt bij lange na niet hoor… En ik werk inmiddels bijna 20 jaar voltijd en verdien pas sinds een paar jaar meer dan dat. Dat ligt ook wel aan mijn rare loopbaan, maar ik vind het echt een flink salaris, zeker als je bedenkt dat je dat op je 20e/21e al kunt verdienen als je vers van de pabo komt rollen
Als je al bijna 20 jaar voltijd werkt snap ik echt niet dat je je start salaris van toen gaat vergelijken met een start salaris nu…
Er is in de afgelopen 3 jaar echt onwijs veel geld bijgekomen. Toen mijn partner 6 jaar geleden in het onderwijs startte was 3000 bruto het startsalaris niet hoor.