Show je kasboekje

Ik zeg toch daarnaast ook dat ik het een hoog startsalaris vind voor een 21-jarige, en dat ik pas sinds een paar jaar meer dan dat verdien? Ook niet vergeleken met bijna 20 jaar geleden is meer dan €3000 per maand toch een behoorlijk salaris, zeker om mee te beginnen?
Ik zeg overigens ook zeker niet dat leraren het niet verdienen, ik zou dat werk überhupt niet kunnen, hoeveel je me ook zou betalen. Maar ik ben verbaasd dat het zo hoog begint, omdat het inderdaad bekend staat als een slecht betalend beroep.

Edit @JustinBieber Ah ok, dat verklaart een hoop dan. Alleen maar goed ook dat leraren fatsoenlijk betaald worden.
En @boonie heb even gerekend hier https://www.inflatiecalculator.nl/ en mijn eerste salaris uit 2006 zou op ca. €2150 uitkomen in 2024. Ik vind ongeveer €1000 minder per maand best aanzienlijk

3 likes

Als je als startend docent meteen voltijd aan de gang gaat, lijkt me dat een recept voor een burnout. Ik begon met 0,6 fte maar was, om alles goed te doen toch 4,5 dag bezig.

NB: reiskostenvergoeding was ook maar €0,06 per kilometer, je legde er zelf veel bij.

3 likes

Aangezien dit topic weer lekker gaat, mijn kasboekje. Ik ben 31, werk bijna 10 jaar in mijn vakgebied en heb sinds kort een koopwoning. Ik woon alleen.

Brutoloon: €3700 excl onregelmatigheidstoeslag
Nettoloon: minimaal €2900 (soms meer door meer onregelmatigheidstoeslag/zakelijke kilometers)

Hypotheek €1240
VVE inclusief gas €300
Water €10
Elektra €12
Internet €25
Gemeentelijke belasting/rioolheffing €50

Zorgverzekering €135
Aansprakelijkheidsverzekering €3
Mobiel abonnement €12
Autoverzekering €28
Wegenbelasting €21
Bankkosten €3

Boodschappen €200
Kleding/verzorging €75
Sporten €60
Streamingsdiensten €20
Benzinekosten €100
Leuke dingen €125

Totaal uitgaven €2420
Sparen minimaal €500 (onderhoud huis, auto, vakanties). Teruggaven belasting en IKB worden ook gespaard.

10 likes

Niks zieliger dan veertigers die met een in mijn tijd komen. 20 jaar geleden kon je met 2300 euro ook gewoon goed rondkomen en was het startsalaris van de docent ook geen 3.000 euro bruto. Net als je startsalaris in jouw baan inmiddels ook fors hoger ligt. Ik ben 7 jaar geleden gaan werken en de starters daar verdienen nu ook ruim 700 euro meer plus reiskosten en pensioen dat ik niet kreeg. Iets wat overigens het effect is van het herhaaldelijk uitspreken van oud werknemers. Je kan het ook steunen zegmaar.

Nog los van dat ik echt weinig zo zuur vind als de eeuwige discussie over wat een starter die 25-30 kleuters/kinderen/pubers in bedwang houdt mag verdienen en wanneer dat veel is. Alsof het docentschap ook maar enigzins vergelijkbaar is met een doorsnee baan.

44 likes

Ik uit enkel mijn verbazing over dat het startsalaris voor een beroep dat bekend staat als slechtbetalend helemaal niet zo slecht is, ik snap echt niet wat daar zo onbegrijpelijk of zuur aan is?

4 likes

Bekend staan is ook maar van horen zeggen he. Het staat hierboven al een keer of drie: Docenten hebben de afgelopen jaren een aantal aanzienlijke loonsverhogingen gekregen nadat ze jarenlang stil stonden in loonontwikkeling en jaar op jaar gestaakt en gedemonstreerd hebben. Je kunt ook even uitzoeken waar dat slecht betaald vandaan komt.

Overigens kan je het veel vinden (in vergelijking met jouw eigen baan en startsalaris), maar mij en met mij veel anderen die relatief snel om te scholen zijn, krijg je voor dat bedrag nog altijd niet voor de klas omdat je met vergelijkbare papieren voor meer geld en minder stress liggend op de bank kan forummen onder werktijd. Dat terwijl er een schreeuwend tekort is.

5 likes

Dat het door de verhogngen in de laatste jaren komt had ik inderdaad ook al uit het bericht van @JustinBieber begrepen en ook al in mijn bericht gezet dat dat verklaart waar die roep van slechtbetaald vandaan komt (en die edit waarin ik dat zeg was van voor jouw reactie, die stond er al toen je reageerde).

En natuurlijk gaan mensen die meer verdienen met een minder zware baan zich niet voor een lager salaris laten omscholen, maar dat neemt toch niet weg dat €3000 geen slecht startsalaris is?

3 likes

Het startsalaris is inderdaad best hoog maar verder zit er niet veel groei in zoals bij de meeste banen. Ook heb je geen onderhandelinspositie. Je zit eenmaal in de schaal waarin je zit. Daarbij is het ook best een zware baan. Mijn partner werkt niet maar 40 uur in de week. Er zit meer uur in, en ook veel tijd thuis die er nog aan besteed word.

7 likes

Ik vind 3.000 euro niet echt een fantastisch startsalaris voor de zwaarte van de baan, maar ik ken het klaslokaal van binnen uit, werk in een omgeving waar veel mensen een lesbevoegdheid hebben zonder voor de klas te staan en ik werk met afstudeerders dus ik weet dat 3.000 euro startsalaris echt geen zeldzaamheid meer is in 2024. Ik zeg niet dat 3.000 euro weinig is, enkel dat het slecht in verhouding staat en de eerdere startsalarissen dus nog veel slechter in verhouding stonden.

10 likes

Ja jongens, naar het onderwijstopic of werk algemeen topic als je verder wilt praten over salarissen. Dit heeft niks meer met kasboekjes te maken.

13 likes

Ik heb gezien dat ik hier al een aantal keer lijstjes heb gepost dus hier nog eens:

Inkomen € 3.200 netto excl. vakantiegeld etc. Soms is het iets meer wegens reiskosten.

Huur € 712,95
Water € 12,80
Gas/elektra € 143,00
Internet € 50,10 (is incl. Spotify)
Gemeentelijke belasting/rioolheffing € 49,90
Zorgverzekering € 146,45
Overlijdensrisicoverzekering € 4,89
Verzekeringen incl. auto all risk € 78,88
Mobiel abonnement € 25,00
Wegenbelasting € 39,00
Bankkosten € 6,95
Pilates € 80,00
DUO € 225,00
Streaming € 18,98

Totaal € 1.593,40

Verder spaar ik te weinig en geef ik veel te veel geld uit aan boodschappen. Ben ook wel elke maand 250 aan benzine kwijt denk ik.

5 likes

Ik ben bij dit soort kasboekjes altijd wel benieuwd waar dan de andere helft van je salaris naartoe gaat en of je daar inzicht in hebt?

4 likes

Ja dus ongeveer 250 aan tanken wel. Soms meer. De katten kosten denk ik ook zo’n 100 euro aan voer en grit. Meestal tussen de 400-500 aan boodschappen wat echt achterlijk is voor 1 persoon en waar ik me best voor mag schamen. Buiten de deur eten wisselt sterk maar gemiddeld ook wel 100 euro. Meestal zet ik wel 200 euro opzij maar dan ga ik bijv. op vakantie en is het weer weg :upside_down_face::upside_down_face:.

10 likes

Wat een leuke website!

1 like

Ik heb ooit een app gehad om je rekening in te zetten.
Was een tip van hier. Iemand een idee?

2 likes

Dyme? Jaren geleden bestond grip, dat was een hele fijne app maar die is er niet meer helaas.

1 like

Financieel

2 likes

Held! Dit was ‘m.

Ik vind het ook tijd voor een update van mijn kasboekje!

Inkomsten
Werkgever 1: €3054 netto (incl. reiskostenvergoeding)
Werkgever 2: €124 netto

Totaal: €3178 netto

Uitgaven
Vaste afschrijvingen in de afbeeldingen:

(GWL + tv/internet zit bij de huurprijs in)
Dit is dus €1800 bij elkaar. Blijft over €1378.

Overige uitgaven per maand (schattingen)
Boodschappen €200
Eten afhalen €50
Uit eten/borrelen €125
Tanken €90
Winkelen (van boeken tot make up tot kleding): €350

Dat is dus €815 bij elkaar.

Eindstand +€563 die soms opgaat in dure maanden (zoals deze maand heb ik mijn dakterras ingericht en ben ik een weekend weg geweest) en soms gaat er nog een gedeelte hiervan extra naar de spaarrekening.

Altijd als ik dit zo op een rijtje zet schrik ik weer van al het geld dat ik over kan houden en waar ik dat dan toch allemaal weer aan uitgeef. Alleen veranderen ho maar haha. Maar dit houdt me wel weer scherp, misschien toch strakker een kasboek bijhouden voor die overige uitgaven.

8 likes

Interessant topic dit.
Ik ben voornemens om uit huis te gaan (koop appartement) en ben echt zoekende naar wat dat gaat betekenen voor mijn financiën. Zou niet weten wat het allemaal kost om op jezelf te gaan wonen en wat je dan iedere maand allemaal moet betalen / wat een normaal budget is voor boodschappen enzo.

1 like