Het is sowieso meer dan je denkt en een normaal budget voor boodschappen bestaat niet.
Heel lastig dit om in te schatten denk ik, zo afhankelijk van jezelf. Zie hierboven bijv boodschappenbudget 200e, wij zitten met z’n 2e rond de 600e.
Is inderdaad heel lastig, ik heb een schatting van €200 per maand voor boodschappen maar ik ga altijd naar een hele goedkope supermarkt (Nettorama), kook altijd 2 porties van iets dus kan er twee keer van eten, en eet vrij basic gerechten zonder dure ingrediënten. En eet dus geregeld afhaal/buiten de deur. Is dus echt van heel veel afhankelijk
Zou me niet focussen op boodschappen maar eerder op alle kosten die je niet kan vermijden (hypotheek, glw, gemeentelijke belastingen, vve, zorgverzekering, ik noem nog wat) en of je daarna nog een aardig bedrag over hebt. Boodschappen kun je - zeker als je alleen bent- vrij makkelijk qua budget in schuiven. Nibud heeft trouwens vrij veel info over dit soort dingen.
Je kunt daarnaast thuis ook een week/maand kijken: wat als jij de boodschappen doet, wat geef je uit, hoeveel zou dat zijn als je alleen bent?
Ik heb mijn eerste vaste baan, nu al twee keer salaris gekregen dus tijd om een kasboekje op te stellen.
Netto inkomen: gemiddeld €2600 obv 28 uur, soms net iets meer en soms iets minder ivm ORT.
Vaste lasten:
Huur en verwante zaken:€700
Telefoon: €63
Pathé pas:€23
Streamingdiensten (Netflix, etc.): €33
Verzekering: €50
NS (reiskosten, gemiddeld): €125
Totaal vaste lasten: €1000
Variabele lasten
Boodschappen: €200
Leuke dingen (uitjes, kapper, etentjes, etc): maximaal €300
(Dit is meestal ook minder)
Totaal variabele lasten: €500
Sparen
Sparen: €1000
—
Ik vind het voor nu goed om zo’n groot bedrag richting de spaarrekening te zetten. Op termijn zou ik ook wel iets meer willen doen qua sparen, crypto vind ik niks (kort geprobeerd), misschien iets van beleggen oid? Nog even uitzoeken…
Wat een mooi salaris zeg
Heb je geen zorgverzekering…?
Heb ik wel, betaal ik alleen niet zelf
@Luzarl ja ook wel blij mee! Soms denk ik wel aan wat ik zou verdienen met 36 uur, maar vind die vrije dag in de week wel fijn op deze manier.
Ja omg 2600 voor 28 uur is heel sweety toch, zeker met jouw lasten en uitgavenpatroon
Klopt. Mijn uitgavenpatroon is wel flink veranderd (gezakt) ten opzichte van een jaar geleden ook. Ik had heel hard gespaard voor een mooie reis (is nu geboekt, ga deze zomer) en moest daar veel concessies voor doen want werkte toen een stuk minder. Dus ik hoop dat ik geen soort van levensstijlinflatie ga krijgen nu, daar moet ik wel alert op blijven.
Ondertussen twee banen verder zonder uitbuiting
Inkomsten
salaris: €2700 netto (voltijds 38uren)
maaltijdcheques: €8 per dag (gemiddeld €160 per maand, worden cash verrekend)
totaal: €2860 euro
Uitgaven
Kostgeld (thuiswonend): €350
Ziekenfondsbijdrage: €10
Hospitalisatieverzekering: €27,50
Tandverzekering: €10
Verzekering auto: €48,35
Verkeersbelasting: €42,10
Streaming: €10
Beleggingsrekening: €100
Pensioensparen: €87,50
totaal uitgaven: €685,45
Globaal spaar ik minstens €1500 per maand al probeer ik eerder rond de €1800 te doen nu. Mijn losse uitgaven zijn veel zuiniger dan 3 jaar geleden, ik koop zeer sporadisch iets van kleding en dergelijke. Brandstofkosten zijn ook heel fel afgenomen omdat ik veel dichter bij huis werk nu waardoor ik gemiddels anderhalve maand met een tank kan doen.
Niet meegerekend zijn belastingen (kijg altijd terug) en dubbel vakantiegeld.
Ik doe voorlopig zo verder tot mijn juridische shit opgelost is, ik heb helaas al mooie panden moeten laten schieten waar ik mijn spaargeld niet aan durf op te geven nu.
Mag ik vragen in welke sector je werkt? Mooi salaris idd voor 28 uur. En leuk dat dit topic weer nieuw leven in wordt geblazen! Ga het binnenkort ook op een rijtje zetten (heb sinds kort een nieuw salaris)
Yes in de verslavingszorg, CAO GGZ.
Salaris partner: 2350
Salaris ikzelf: 2050 (ziektewet + wia)
Kinderopvangtoeslag: 1454
Kindgebonden budget: 123
Totaal: 5977
Uitgaven:
- huur 1044
- verzekering anwb: 12,95
- verzekeringen auto, huis, rechtsbijstand etc: 102
- verzekeringen uitvaart: 24,00
- verzekeringen zorg: 341 (ik ben chronisch ziek)
- wegenbelasting: 25,00
- energie / gas: 229,00
- mobiel 1: 37,65
- mobiel 2: 32,48
- internet thuis: 37,49
- tv npo: 2,95
- Wmo eigen bijdrage: 21,00
- school overblijf: 35,00
- ms office: 13,00
- Spotify: 10,99
- Netflix: 8,99
- lenzen: 15,00
- vaatwasmachine lease: 24,99
- Storytel: 13,99
- goed doel: 35,00
- kinderopvang: 1625,49
- opvang bso vakanties: 372,90
- auto benzine en onderhoud: 175
- boodschappen: 550
- water: 27,00
- studieschuld 1: 44,64
- studieschuld 2: 44,64
- Iza eigen risico’s afbetalen: 90,23
- gemeentebelastingen: 86,50
- betalingsregeling vorige energie: 30,69
Totaal uitgaven:
€5113,57
Verschil: €830
En daar gaat nog vanaf: billendoekjes, luiers, dagjes weg, thuisbezorgd een keer, onvoorziene uitgaven, kapper,
kleding, verzorging etc.
We sparen hier eigenlijk bijna niets van. Deze maand (salaris is er net) gingen er bijvoorbeeld al billendoekjes en luiers vanaf. Maar ook: bezem om de tuin te doen, sloten voor op deurtjes in huis, een prullenbak (hadden er al maanden geen meer)
Snap niet hoe mensen sparen soms 🫠. Iemand tips waar ik op kan bezuinigen? Want ik zie het niet. De verzekeringen zijn zo hoog omdat we allebei ziek zijn en de eigen risico’s in januari al op waren.
Ik zit het door te kijken maar zou ook niet echt weten waar je op kunt besparen. Boodschappen misschien maar als jullie allebei ziek zijn en met kinderen worden die bedragen ook gewoon al snel hoger.
Vind dat jullie het netjes doen eigenlijk!
Het wordt dan beknibbelen op kleine bedragen, maar misschien kan je eens kijken naar de volgende dingen;
- combinatie abbo internet en telefoons, dat moet wel goedkoper kunnen dan 110 euro denk ik
- storytel via spotify?
- kijken naar zorgtoeslag en huurtoeslag
- geen office maar de gratis Google functionaliteiten gebruiken (vind ik zelf fijner)
- 1000 gemeentebelasting per jaar lijkt erg veel en je kan daar hulp bij vragen
- water voor 27 lijkt ook wat hoog, maar dan moet je je best doen en bespaar je misschien 10 euro
- lenzen kan je eens in de zoveel tijd laten vergoeden, geld niet voor elk jaar maar scheelt toch wat
- mocht je een matig energieabbo hebben, ik kan daar korting voor geven via mn werk dus stuur me vooral een berichtje als je daar even naar wilt kijken
Jullie zouden nog voor een sim only abonnement kunnen gaan. Dat scheelt ook vaak qua kosten. Zelf switch ik ieder jaar van energiemaatschappij en dan krijg je vaak zo’n welkomstbonus.
In het budget en besparingstopic staan ook veel tips en ook over eten/boodschappen.
Allereerst denk ik dat jullie het al best netjes doen.
- Wat mij wel opviel in jullie lijstje: overige verzekeringen. Ik denk dat daar wel iets te bezuinigen is. Ik betaal voor aansprakelijkheid voor een gezin, allrisk inboedelverzekering en opstalverzekering met glasdekking €44 (en als huurder heb je geen opstal nodig). Rechtsbijstand betaalde ik €20 pm voor toen ik die nog had, en verder had ik geen verzekeringen. Dus misschien nog wat geld te besparen?
- Microsoft office zou ik kijken of je een licentie kunt kopen ipv een maandelijks abonnement. Ik zag via Groupon een levenslange licentie voor een paar tientjes, scheelt weer een abonnement. - Zou jullie mobiel naar sim only kunnen? Ik betaal €10 pm voor een sim only, en koop mijn mobiel los. Ik doe nu ook langer met een telefoon en koop niet het nieuwste model.
- een volgende vaatwasser niet leasen als er dan hopelijk een potje spaargeld is.
-Streamingsdiensten. Heb je echt NPO, Netflix, Spotify en Storytel nodig en gebruik je het allemaal? Spotify heeft sinds kort ook een paar uur luisterboeken per maand, kun je daar misschien ook mee uit? - Je zou kunnen overwegen om je aflospauze van je studieschuld in te laten gaan als je rente 0% (of laag) is. Dan kun je het bedrag nu extra sparen, en door inflatie is die €90 over een paar jaar minder ‘waard’ dan nu. Zou ik zelf niet zo snel doen maar is wel een mogelijkheid
Nogmaals, ik denk dat je hooguit wat tientjes kunt besparen met mijn tips maar misschien heb je er toch iets aan
Ik zou ook zeker die 35 euro voor het goede doel stopzetten en idd de andere tips die al zijn gezegd.
Edit: als je die 35 euro een aantal maanden opzij zet kan je daar alweer een vaatwasser van kopen, via marktplaats 2ehands bijv. Dan ben je ook van dat leaseplan af voor de vaatwasser
Ik sluit me aan bij wat de rest zegt aan tips. En kijken of je van die €800 die overblijft bijvoorbeeld €100 of €200 kunt sparen zodra jullie salaris binnen is, en proberen daar niet aan te komen. Begin met een kleine stap aan bedrag en kijk of het lukt, bouw dan langzaam uit naar een hoger bedrag door de rest van de tips die genoemd zijn.