Show je kasboekje

Omdat als de één haar salaris op basis van 20 uur gaat invullen en de andere op basis van 40, je complete appels met peren vergelijkt.

Het gemiddelde nu in de poll (momentopname) is 39.650 op jaarbasis. Dat is 3.000 bruto per maand. Dat is best wel een gemiddeld salaris voor HBO/WO (in de forum populatie sterk vertegenwoordigd) met 5-10 jaar werkervaring. Het beeld dat hier enkel extreem hoge inkomens worden verdiend klopt dus niet op basis van de poll. Wil niet zeggen dat ik me het gevoel niet kan voorstellen als je onder het gemiddelde zit, maar ik was gewoon benieuwd of we hier nu inderdaad zo afwijken van het gemiddelde.

Maar de gemiddelde leeftijd op dit forum is 27 dus ik denk dat de meeste mensen nog geen 5-10 jaar werkervaring hebben.

3 likes

Denk niet dat je dit aan de hand van deze poll allemaal kan concluderen. Je hebt geen achtergrondinfo over wie er stemmen, wat zij voor werk doen en met welke opleiding.

1 like

Je kan toch ook niet zo precies een gemiddelde uitrekenen op basis van deze categorieën? Als iemand stemt op een categorie weet je nog niet of diegene hoog of laag in die categorie zit.
Want ik verdien bijv. net boven de 30.000 euro als ik m’n vakantiegeld meereken, dus ik zit in de categorie 30-40.000.

1 like

Ik heb gewoon het gemiddelde genomen. Maar even: ik pretendeer ook helemaal geen wetenschappelijk juist onderzoek met deze pol. Ik was gewoon nieuwsgierig, mijn nieuwsgierigheid is beantwoord. That’s it.

3 likes

Wij hebben het afgelopen jaar veel verbouwd en daarom zijn onze financiën echt een bende geworden. Al die extra grote maar vooral die kleine uitgaven tussen door maakten het echt onoverzichtelijk en dan hebben we ook nog een wisselend inkomen. Maar ben helemaal geïnspireerd geraakt door de potjes die hier genoemd werden. Dus nou heb ik al die potjes gemaakt en dan het inkomen ook “verdeeld”.

Maar nu de vragen: Als er bijvoorbeeld geld overblijft in het boodschappenpotje of op de vaste lasten boeken jullie dat dan op de spaarrekening of laten jullie dat gewoon staan? En leggen jullie iedere maand hetzelfde in of bekijk je dat iedere maand?
Ben benieuwd of dit werkt, was in ieder geval wel weer even goed om met de neus op de feiten gedrukt te worden. Want jezus wat zonde hoeveel we aan shit hebben uitgegeven de afgelopen tijd.

Ik leg elke maand hetzelfde in, maar heb een vast inkomen. Onverwachte kosten haal ik van mijn ‘grote’ spaarrekening af.
Met boodschappen laat ik het er gewoon op staan, de ene maand komen we prima uit en de andere maand is duurder door een feestje of omdat we dan wasmiddel inslaan bijv.

Dat klinkt mooi, boodschappen geld overhouden! Haha, wij zijn dus van die types die zien als er geld over blijft op de boodschappenrekening automatisch duurder boodschappen gaan doen :joy:

Wij hebben voor elk potje een vast bedrag, behalve voor de ‘vakantie’ pot. Beetje afhankelijk van hoe groot onze privé uitgaven zijn.

2 likes

Wij werken niet met potjes, maar storten beiden elke maand een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. En als dan na een half jaar blijkt dat er geld over blijft, passen we het bedrag dat we maandelijks storten aan.

Mijn vriend en ik storten elke maand een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening. Alles wat daar per maand over blijft gaat naar de gezamenlijke spaarrekening voor bijvoorbeeld vakantie of andere grote uitgaves.

Die boodschappen, nou dat ik daar zoveel aan uit gaf wist ook niet. En ik vind dat zo zonde want heb er eigenlijk geen plezier van. Dus hoop dat ik het nou met me budget ga redden :stuck_out_tongue:.

@Virago Wij hebben alleen een gezamelijke rekening en spaarrekening. Dus daar pinnen we met zijn tweetjes vanaf en dat maakt het nog onoverzichtelijker :scream:.

@grace Heb de vaste lasten inderdaad ook wat ruimer ingeschat. Wil nu ook even een paar maanden echt streng opletten zodat ik weet wat waarmee we het kunnen redden en of de potjes een beetje reëel zijn. En sparen doe ik ook begin van de maand, heb eind van de maand nooit geld over. Als ik van te voren denk dan ga ik nog even extra luxe leven :cold_sweat:.

2 likes

Update: ik ben er bijna! Op het moment zit ik op bijna 26k (alleen spaar). Even flexxen want ik ben er erg content mee. :flushed:

14 likes

Heb je dan de laatste paar maanden meer dan 3k per maand gespaard? :flushed::scream:

Huh hoe kom je op zo’n hoog bedrag uit? I wish! Zo veel komt er niet eens binnen bij mij :sweat_smile:

Vanaf komende maand ga ik wel omhoog in salaris en ik denk dat ik dan 1500 per maand wil gaan sparen. Een snelle rekensom is dan 22 x 1500 tot mijn 30e en dat zou 33k zijn! Dan zit ik inderdaad over de 50k aan spaargeld heen. WOW. Edit: Ik ben low-key op zoek naar een huis dus de kans is klein dat het zo ver komt

Je zegt in die post boven dat je nog 25 maanden 500 euro per maand moet sparen, dat is 12.500 euro, als je nu nog maar 4000 moet heb je dus heel veel gespaard hahaha

1 like

En @Fissa ja ik zat toen op 17,5 als ik mijn eigen post teruglees dus ik heb dan sindsdien 8k gespaard. Gedeeld door 4 is dat dus geen 3k per maand, maar er gaat hier wel veel naar mijn spaarrekening inderdaad. :sweat_smile:

Nee misschien geen 3k maar 2k is alsnog heel erg veel om per maand te sparen

2 likes

Haha ja dat lijkt nu zo maar in mei telde het vakantiegeld extra en deze maand was er een eenmalige bonus uitgekeerd, dus mede daardoor heb ik nu even veel kunnen sparen. Normaal zit ik rond de 1000 per maand denk ik.

Nice! Ik heb door een paar meevallers mijn 15k doel ook al gehaald. Heb het nu gesplitst in potjes waarvoor ik wil gaan sparen.

1 like

Niiice! Wat voor potjes ga je maken?