Show je kasboekje

Nee misschien geen 3k maar 2k is alsnog heel erg veel om per maand te sparen

2 likes

Haha ja dat lijkt nu zo maar in mei telde het vakantiegeld extra en deze maand was er een eenmalige bonus uitgekeerd, dus mede daardoor heb ik nu even veel kunnen sparen. Normaal zit ik rond de 1000 per maand denk ik.

Nice! Ik heb door een paar meevallers mijn 15k doel ook al gehaald. Heb het nu gesplitst in potjes waarvoor ik wil gaan sparen.

1 like

Niiice! Wat voor potjes ga je maken?

Vakantie volgend jaar, buffer en uitzet zitten vol. De andere potjes zijn huis kopen en laseren (ogen en/of benen)

1 like

Voor iedereen die zich nu kut arm voelt; ik heb alleen mijn vakantiegeld op de spaarrekening staan en dat ga ik over twee weken stukslaan. Groetjesss.

Wel lekker bezig allemaal. Ik doe het jullie niet na!

48 likes

Ik ‘benijd’ mensen zoals jou juist. Ik krijg vakantiegeld en het moet naar mijn spaarrekening? Totaal doorgeslagen. Het is niet dat ik er een rekenmachine naastleg maar laten we even zeggen dat als ik 1000 euro aan vkngeld krijg dat ik daar dan 200 daadwerkelijk van mag besteden. Potjes werken ook niet voor mij. Ik kan wel 1000 euro apart zetten in een vakantiepotje maar dan kan ik hem echt niet stukslaan. :neutral_face:

Wat ga je ermee doen trouwens?? :tada:

Humble brag much

Dat ik veel weet te sparen wil niet automatisch zeggen dat ik een gezonde relatie met geld heb. Ik mag iemand echt wel benijden om het feit dat ze haar spaargeld kán uitgeven. Ik vind ergens voor kunnen sparen en het daarna ook daadwerkelijk uitgeven een stuk gezonder. Ik vind vakantiegeld krijgen en dat vervolgens niet kunnen uitgeven aan vakanties niet gezond.

Ik weet niet of ik het verder duidelijker kan maken dan zojuist en of je het wil begrijpen maar tl;dr iedereen gaat op een andere manier met zijn geld om en de omgang met geld kan wel degelijk een ‘zwaar’ onderwerp zijn in iemands leven.

1 like

Denkfout die je hier maakt is dat een ander niet spaart omdat diegene soepeler met geld omgaat/het wel heeft maar uitgeeft. Realiteit is vaak: mensen sparen geen duizend euro de maand omdat er simpelweg geen duizend euro de maand overblijft, zonder dat je veel geld uit geeft aan leuke dingen. Daardoor is het niet echt sympathiek om mensen te benijden. Vooral omdat we allemaal weten dat het hebben van spaargeld op jonge leeftijd het verschil maakt tussen toegang tot vermogensopbouw of niet.

Tip: gewoon een keer iets groots uitgeven, de stress die daarbij hoort aanvaarden en dan na enkele maanden bedenken of je het geld echt gemist hebt/het de stress waard was.

28 likes

Ik reageerde op Bertie die zegt dat ze het vakantiegeld heeft en uitgeeft dus ik maak helemaal geen denkfout

1 like

Oke.

Ja het is toch zo? Ik zeg heel specifiek in reactie op Bertie dat ik het benijd dat ze haar spaargeld weet aan te breken voor dat doel en dat is ook precies wat ik bedoel en verder niks. Je oke komt nu op me over als ‘oke dan niet’ maar misschien begrijp ik het verkeerd

Het was gewoon een oké. Oké als in: oke prima. Ik zie het iets anders, maar dat mag, want ik heb verder ook niks in het gesprek te zoeken. Voor mij is het gewoon echt best raar om als je bijna 30k gespaard hebt een ander te benijden die bijna geen spaargeld heeft. De realiteit is: als jij een keer bedenkt die bijna 30k uit te gaan geven (hoe eng je het ook vindt) kan je dat uitgeven. Dat is denk ik waarom men over je post viel, de gemiddelde persoon heeft geen 30k (edit: verwijderd stukje). Ik probeerde dat te verduidelijken, jij bent het daar niet mee eens omdat @Bertie haar geld uitgeeft (je weet niet aan wat) en je daarom vindt dat er niks verkeerd is aan je post. Dat mag, dus oké.

1 like

Hmm nee oké maar het gaat dus niet om hoeveel geld er is gespaard maar om de manier waarop ze ermee om weet te gaan. Ze zei vakantiegeld dus ik ben er wel vanuit gegaan dat het daaraan wordt besteed maar het zou in theorie inderdaad aan iets anders kunnen zijn zoals iets noodzakelijks als nieuwe huisapparatuur en dan is mijn opmerking natuurlijk totaal kut. Door vakantiegeld + stukslaan + :tada: had ik in ieder het idee dat het aan een leuke tijd zou zijn!

Je benijd iemand die zegt dat ze geen enkel ander spaargeld dan dat vakantiegeld heeft, en dat dat enige spaargeld over 2 weken op gaat. Je kunt het element ‘spaargeld kunnen uitgeven’ (in mijn ogen) niet los zien van het feit dat dat haar enige spaargeld is, en dat ze dus alle andere maanden waarin geen vakantiegeld wordt uitgekeerd niet kan sparen.

Ik vind het een beetje als zeggen “Wat fijn dat jij spaghetti met tomatensaus uit pot zo lekker vindt zeg! Zo irritant dat ik daar niet van kan genieten en elke dag kaviaar moet kopen.” tegen iemand die niks anders dan spaghetti kan betalen.

22 likes

Ik snap je, maar wat ik dus probeer te verduidelijken: hoeveel geld er is gespaard maakt dus uit. We weten allemaal dat de grote van een spaarpot toegang geeft tot zaken als bijvoorbeeld een koophuis, een mooie reis, een zorgelozer bestaan. Als je deze opmerking maakt tegen iemand die net als jij bijna 30k heeft staan en daarom op een flink lange reis gaat is het gewoon anders dan wanneer je dat zegt tegen iemand die haar enige spaargeld gaat uitgeven. Vooral als de post van die persoon een troost was voor de groep mensen die wat minder spaargeld bezit. Zie mijn post ook niet als een aanval, het was meer bedoeld als verduidelijking.

3 likes

Ik snap je vergelijking wel maar als iemand elke dag obsessief calorieën zit te tellen dan zou ik het wel begrijpen als zo iemand tegen een ander die even all-out gaat met eten zegt: poh, kon ik maar meer genieten zoals jij.
Het zijn twee totaal andere problemen inderdaad en ik denk niet het zinvol is om de ene meer zwaarte te geven dan de ander. Ik begrijp nu wel waarom mijn post vervelend kan worden opgevat gezien de berichten ervoor dan. Stel Berties bericht was op zichzelf staand (niet in reactie op mijn gepoch) dan zou ik hetzelfde hebben gereageerd omdat het voor mij nu eenmaal speelt.

Door spaargeld en vermogen heb je in principe zeker meer mogelijkheden maar dat wil niet zeggen dat de persoon in kwestie daartoe in staat is en ik vind dat wel een denkfout aan jullie kant.
Ik zie in de opsomming een verschil tussen noodzakelijkheden (wasmachine of laptop) en plezier (een reis). Toegegeven als hier in huis iets kapot gaat en ik wil het vervangen dan heb ik inderdaad die vrijheid om dat te doen (weliswaar met pijn in mijn hart).
Maar ik ben bijvoorbeeld ook twee jaar lang ongelukkig geweest in mijn baan omdat ik het niet kon opzeggen (komende maand start ik ergens anders) ondanks dat mijn spaargeld me van voldoende buffer voorzag.

Dit is echt aanstelleritis. Dat begrijp je toch zelf ook wel? Sommige mensen hebben dat geld niet en dan ga jij zeggen dat het pijn in je hart doet als je een nieuwe stofzuiger moet kopen :’) Misschien denk/voel je dat wel, maar corrigeer je zelf dan meteen en denk ff na.

30 likes