Show je kasboekje

Dat is misschien wel een goed idee inderdaad (zolang het me geen geld kost uiteraard). Heeft je vriend dat ook gedaan trouwens? Hoe was dat?

Jouw reactie vind ik echt naar

Mwah de vergelijking die je hier maakt gaat gewoon niet echt op. Maar het kan idd best dat je relatie met geld niet helemaal gezond is, en ook dat je daar last van ondervindt, maar het blijft tamelijk tactloos om dat aan te halen in reactie op mensen die gewoon niet zo vermogend zijn. Jij hébt het geld dus, dat je dat moeilijk vindt om uit te geven kan wel zijn, maar mi mi mi ik vind het mentaal lastig om een nieuwe stofzuiger te kopen ís een humble brag. Wees je bewust van je privilege.

10 likes

Nouja wat @Crusti_Croc zegt. Pijn in je hart doet het als je weken je kleding niet kan wassen of naar een openbare bibliotheek moet om je e-mail te checken.

1 like

Ja dit is precies waar het op neerkomt, goed gezegd.

Wat is die drang toch altijd naar “leed niet met leed vergelijken!!!1!”
Je moet ook kunnen relativeren.

Geldproblemen zijn er gewoon in vele vormen en ik vind het in niemands belang om daar echt zwaarte aan te geven omdat je daarmee ook gevoelens kunt ontkennen en dat vind ik juist zo vervelend.

Maar goed, maatschappelijk gezien is het hebben van geen geld inderdaad een veel groter probleem dan het wel hebben maar niet kunnen uitgeven.

Even full circle terug naar het begin nu. Ook al is het ene erger dan het andere, waarom mag ik dan niet op Bertie reageren dat ik een probleem heb met het uitgeven van geld dat ik wel heb? Waarom moet er meteen gezegd worden: oooohhh, wat een humble brag, het kaaan echt veeeeel erger (insert duizend andere geldproblemen)?

Omdat je erin kan lezen dat dat haar enige spaargeld is. Dan is het misplaatst om jaloers te zijn dat zij het uit gaat geven terwijl je zelf x 10 op de rekening hebt staan.

4 likes

Haha hier moet ik een beetje om lachen, love deze nuchterheid. Ik spaar automatisch omdat ik het niet kan uitgeven. Van de 2000(?) aan inkomsten gaat er 700 af aan huur en pakweg 200 naar boodschappen en van de resterende 100 euro doe ik eens wat maar daar is alles dan ook wel mee gezegd.

Wow, ik dacht ik relativeer even voor iedereen die net als ik best wel onder de indruk/geïntimideerd was van het spaarbedrag van twijfelaar.
Voorop gesteld vind ik @Twijfelaar een schat. In de metafoor over eten denk ik dat ze bedoelt dat zij de calorieteller is in het verhaal en ik degene die zonder zorgen een hamburger wegstouwt. Het lijkt me oprecht kut als je daar last van hebt.
En misschien reageerde twijfelaar ook wel zo omdat ze weet dat ik een koophuis heb en gelukkig al eventjes de eindjes niet meer aan elkaar hoef te knopen.
In mijn optiek is (spaar)geld waar je niets mee doet fictief. Na een bepaalde buffer (die ik heb in uitbetalingen die nog moeten komen en een vaste inkomstenbron. Slim? Weet ik nog niet) vind ik dat ik moet uitgeven wat ik heb omdat het er anders net zo goed niet zou kunnen zijn. Ik denk dat twijfelaar deze houding bedoelt, die heel anders is dan de hare en ik gun haar echt te kunnen genieten van haar harde werken.
Ik ben zelf eindelijk op een punt beland waarop ik geld kan uitgeven omdat ik weet dat ik niet in de problemen kom, en een beetje los kan laten. Ik hoop dat we daar uiteindelijk allemaal komen.

That being said, ik heb ook ongelofelijk veel geluk gehad. Ik zou mijn eigen huis nu niet meer kunnen kopen.

2 likes

Ik ben dus zo jaloers op mensen met een hypotheek voor €800 en lees dus hierboven ook nog geen €500. Hoe dan.
Ik hoop echt dat er iets uitkomt dat wanneer je hebt laten zien dat je zoveel huur per maand betaalt een bepaalde tijd, je ook een hypotheek kan dragen.
Ik vind het echt waanzin dat ik overgeleverd ben aan zoveel huur p maand (en die inkomenseis vaak niet eens haal) waar anderen een enorm huis voor hebben, maar ik ben fucked door mijn studieschuld en geen vast contract. En ik mag qua bruto salaris echt niet klagen, maar ik vind het jammer dat meer dan de helft van mijn inkomen naar een dak boven mijn hoofd gaat.
Nouja jaloerse gefrustreerde rant over.

12 likes

Volgens mij komt dat! Ik las daar gisteren wat over, omdat het starters onmogelijk wordt gemaakt nu met de hoge huizenprijzen en overdrachtsbelasting uit eigen zak.

2 likes

Hier nog geen € 350 p/m na hypotheekrente-aftrek. Hoe? Huis gekocht (opknapper) voor € 180.000 in 2012, toen de huizenmarkt op zijn gat lag. Spaargeld ingelegd en wat extra geleend van ouders voor de verbouwing, dus een hypotheek van € 220.000 in totaal. Hypotheekrente bij de bank voor 5 jaar vast gezet, dus in 2017 de kans gekregen om de hypotheekrente opnieuw vast te stellen. Die staat nu voor 10 jaar vast op iets van 2,2%.

Huis is nu naar verwachting het dubbele waard van waarvoor het 8 jaar geleden gekocht is.

Dus ja, een combinatie van geluk met de juiste timing, zelf goed hebben gespaard en ouders die mee konden helpen.

2 likes

-weg-

1 like

Zijn er ook mensen die beleggen met bv Peaks?

2 likes

Snap je helemaal. Ik heb gelukkig vorige jaar een vast contract gekregen en toen tegen een huis aangelopen. Betaal €720 aan hypotheek. Wilde perse minder gaan betalen dan de huur die ik betaalde €840.
Ben wel redelijk jaloers als ik zie hoeveel mensen hier kunnen sparen, zoveel geld kan ik niet missen in de maand. Maar alle beetjes helpen. Heb nu een flink bedrag op mijn spaarrekening maar daar gaat een hele hap vanaf in november vanwege mijn nieuwe badkamer. Dat wordt pijnlijk

Ik wil ook graag mijn kasboekje delen, maar ik vind het héél spannend. Wij zijn heel hard bezig financieel onafhankelijk te worden, zodat tegen de tijd dat we kindjes willen we niet beiden meer fulltime hoeven te werken. Ik ben 29, hij is 33. Misschien dat ik dit later weer weghaal ivm herkenbaarheid.

Mijn inkomen: € 3.000 p/m (inclusief bonussen en vakantiegeld)
Zijn inkomen (ZZP’er in de IT): variabel, maar rond de € 7.000 p/m na reserveringen voor belastingen en uitgaven voor arbeidsongeschiktheidsverzekering enzo

Totaal inkomen: € 10.000 p/m

Huis
Hypotheekrente: € 343 na hypotheekrenteaftrek
Gemeentelijke belastingen: € 59
Gas/Water/Licht: € 126
Inboedelverzekering: € 30

Totaal kosten huis: € 558

Auto
We hebben 2 auto’s die verder weinig fancy zijn.
Motorrijtuigenbelasting: € 46
Verzekering: € 34
Reservering voor onderhoud: € 100
Brandstof: variabel, nu bijna niks omdat we thuis werken

Totaal kosten auto: € 180

Verzekeringen
We zijn allebei gezond en hebben onze zorgverzekering dus afgesloten met maximaal eigen risico en betalen de premie jaarlijks in één keer vooruit.
Zorg/Rechtsbijstand/Reis/Levensverzekering: € 197

Totaal verzekeringen: € 197

Overig
Sportabonnementen: € 180 (Crossfit)
Mobiele telefoonabonnementen: € 32
TV + Internet: € 55
Bibliotheek/Spotify/Netflix/Videoland/Disney+ (allemaal gedeelde accounts): € 30
Boodschappen: € 500
Bankkosten: € 8

Totaal overig: € 805

Dat is het wel zo’n beetje.

Totaal in: € 10.000
Totaal uit: € 1.740
Totaal over: € 8.260

Grootste deel van wat er over blijft, wordt gespaard of belegd in indexfondsen. We proberen één grote reis per jaar te maken, maar dat is eigenlijk altijd naar een goedkoop land buiten Europa met een backpack op onze rug. En we genieten net zoveel van een kampeervakantie in Europa, zolang we maar de bergen in kunnen voor mooie hikes.
Boodschappen voor 2 personen is aan de hoge kant en ik denk zelfs dat we nog wel eens over die € 500 heen gaan, maar mijn grootste hobby’s zijn koken & bakken.
Crossfitabonnementen zijn duur, maar worden dan ook héél veel gebruikt, bijna dagelijks.

Ons vermogen is nu, zonder de overwaarde van het huis, € 125.000. Ons doel is een miljoen, want dat is voor ons het punt waarop we nooit meer zouden hoeven werken voor ons geld.

20 likes

Ik vind dat je echt veel spaart al! Dat je een baan hebt onder je niveau (en dus waarschijnlijk meer kan verdienen?) kan wel heel jammer zijn, tenzij je er plezier uithaalt. Die afweging is misschien wel lastig maar ik hoop dat je dit werk blijft doen als je het zelf prima vindt en niet denkt dat je hoger/beter werk moet doen omdat je eigenlijk anders bent opgeleid.

1 like

Ik vind financieel onafhankelijk worden heel interessant. Heb je misschien goede tips of leuke blogs (FOB ken ik al en al die Amerikaanse vind ik niet zo handig, omdat het minder goed te vergelijken is). Ik snap dat het natuurlijk makkelijker is als je veel geld verdient, maar je moet ergens beginnen haha