Ja hoor, ik vind het niet zo privacygevoelig. Mijn totaalverbruik in 2019-2020 is volgens onderstaand overzicht 560 (Kwh? Ik snap hier weinig van.)
Oh echt? Ik heb weinig apparaten eigenlijk maar doe verder niet heel bewust zuinig met mijn elektriciteit. Ik kook trouwens elektrisch dus ik heb geen gasrekening. Verwarming is via stadsverwarming en die prijs varieert heel erg per maand.
Volgens mij maken ze die mindering ook steeds hoger om elektriciteit aan te moedigen en gas te ontmoedigen, en met een eenpersoonshuishouden blijft er dan niet veel over. Heb even terug gekeken en kom zelfs een maand tegen van 36 cent, ok is goed
Oh woooow! Haha bizar.
Oh vandaag te horen gekregen dat ik toch een hypotheek kan afsluiten ben heel blij, ik ga zoveel besparen als ik een huis heb gevonden. Nu nog even veel geld sparen
Echt wat doe ik fout vraag ik me af? Wij hebben echt een elektra rekening van 50 euro pm. En we hebben wel allemaal nieuwe, zuinige apparaten.
Je vraagt het niet aan mij maar Brum en ik hebben dus ‘groene elektriciteit’ waarvoor je op het moment teruggaves krijgt omdat ze de afname van groene energie willen subsidiëren.
Verder geldt voor mij dat ik weinig appparaten heb. Geen vriezer bijvoorbeeld, en mijn koelkast is een tafelmodel. Verder schijnt het zo te zijn dat sommige apparaten, ook als ze niet in gebruik zijn, sluimerverbruik veroorzaken. Bijvoorbeeld een televisie op stand-by, dat is niet hetzelfde als deze helemaal uitzetten. Dat soort kleine dingetjes is bij elkaar opgeteld misschien toch nog wel wat? (Klokje van je oven, andere elektrische klokken in huis, je opladers continu in het stopcontact, alle lichten aangesloten, ook als ze niet vaak in gebruik zijn, veel je lichten aan laten staan in meerdere ruimtes, ook als je daar niet bent, etc.)
Oh foutje! Is ook met gas.
O ja dat is zo duur hè. Ik had alleen gas nodig voor het koken en dat zou circa 250 euro aan vaste kosten zijn voor het gebruik van de leidingen (ben het woord even kwijt… Vastrecht of zo…) en verder lage gebruiksafhankelijke kosten. Dus ik ben meteen elektrisch gaan koken en heb het gas laten afsluiten.
Oh ja ik ben er net wat dieper in gedoken en we verbruiken toch maar 30 euro per maand aan elektriciteit, wat voor het thuiswerken maar 20 euro was dus vind het wel prima - gezien de hoeveelheid elektronica die non stop in gebruik is.
Lijkt me zeker redelijk!
Toch kom ik zelfs met gas bij jouw leverancier wel goedkoper uit dan bij alle andere sites, terwijl ik ook van die vergelijkingssites heb gebruikt maar daar stond hij nooit tussen. (Ik moet binnenkort een leverancier kiezen dus ik zit er helemaal in.)
Oh ja best een gedoe om een nieuwe leverancier uit te zoeken zeg. Pff! Je zou ook Vandebron nog kunnen proberen. Succes!
Even een algemene vraag: ik bouw bij mijn nieuwe werkgever geen pensioen op. Ondanks dat ik nog minimaal 40 jaar mag werken tot ik met pensioen ga lijkt het me wel verstandig om toch er geld voor opzij te blijven zetten. Hoe veel is een realistisch bedrag maandelijks?
Edit: en is het dan verstandig dit gewoon bij een pensioenfonds te doen of zijn er mensen die zelf beleggen en dat juist aanraden (waarom?)
Hier ben ik ook benieuwd naar! Zat te kijken bij Brandnewday dus als iemand daar ervaringen mee heeft?
Shit ik voel me hopeloos als ik dit lees haha. Ik woon nog bij mijn ouders, een sociale huurwoning voor 735 in de maand. Dat wordt ieder jaar hoger, tien jaar geleden was het nog 620. Maar mensen met een hypotheek zijn vaak minder dan dat per maand kwijt???
Ik woon in den haag dus ongeveer een wachttijd van 10 jaar voor een sociale huurwoning. Momenteel loop ik stage en krijg een paar honderd in de maand, ik probeer wat te sparen maar geef ook wat aan mijn ouders
Ik weet niet of ik ooit een vast contract zal kunnen krijgen en zelfs een hypotheek??? En als ik uit huis wil is het zo 450 (if you are lucky) voor een kamertje met gedeelde badkamer en keuken… vrije sector huren begint rond de 900-1200 maar dan willen ze ook vaak dat je salaris dat 3 keer is ofzo…
Ik beleg nu via Semmie. Nog wel heel weinig, maar 15 euro in de maand. Maar ik hoop uiteindelijk meer in te leggen. Ik krijg wel pensioen van mijn werkgever, maar ik vermoed dat dat heel weinig is, omdat ik weinig werk. En van mijn ZZP-werk krijg ik geen pensioen als ik er niet voor spaar.
@astridmagnussen Ik woon ook nog thuis, hoor. En wij zijn inderdaad ook rond dat bedrag voor huur kwijt. Maar veel goedkoper wordt het hier niet. Hier is overigens omgeving Utrecht. Ik heb nu toevallig wel op een huisje gereageerd waar ik totnutoe eerste, tweede, derde en vierde heb gestaan, maar we hebben nog 48 uur ofzo te gaan voor het sluit. En dat is iets goedkoper.
Een tip voor vrije sector is net buiten de stad waar je wilt wonen zoeken. Scheelt bij mij 300euro per maand voor dezelfde oppervlakte. Ik huur samen met mijn vriend in de vrije sector en voldeden ook niet aan die inkomenseis op dat moment (mijn salaris alleen was onvoldoende, vriend zat in afrondende fase van master). Op basis van het perspectief dat mijn vriend een vergelijkbaar salaris als ik zou verdienen binnen 3 maanden (werden er 8, oeps) kregen wij het appartement gewoon. Wel met veel hogere borg overigens. Maar woon hier heerlijk en de stad is 500m verder fietsen dus ook prima te doen
Je kunt je jaarruimte uitrekenen om te kijken hoeveel je per jaar fiscaal vriendelijk opzij kunt zetten op een (geblokkeerde) pensioenrekening, zoals bij BND! Dan hoef je over deze inleg geen inkomstenbelasting te betalen. Ook als je wel pensioen opbouwt heb je meestal nog jaarruimte die je kunt benutten trouwens… nadeel is wel dat geld opnemen lastiger is, mocht je het nodig hebben.
Vroeger was dat wel het geval, maar nu leg je maandelijks wel een groot bedrag neer hoor. Met een hypotheek van 310.000 heb je ongeveer maandlasten van 1.100. Maar goed, slechts een klein deel daarvan zijn echte kosten, namelijk de rente. Aflossing is gewoon verlagen van schuld.