Show je kasboekje

Goede vraag! Gelijk mijn moeder een app gestuurd, volgens mij zou het tot mijn 30e door mijn ouders betaald worden en zou ze het daarna naar mij overzetten. Eens zien wat ze gaat antwoorden haha.

Toevallig vanochtend alles weer op een rijtje gezet (in verband met loonsverhoging) dus bij deze mijn kasboekje. Ik woon samen met mijn vriend, werken allebei fulltime.

Inkomsten: €2881 (inclusief €162,50 aan reiskosten)

Mijn uitgaven zijn:

Vaste lasten
Gezamenlijke rekening (hypotheek, leaseauto, boodschappen, uiteten, verzekeringen huis) € 1.200,00
AOB € 17,50
Tele 2 € 15,99
Rabobank verzekering € 6,89
DUO Schuld € 58,21
BOL.COM Abonnement € 10,00
AnderZorg € 96,50
Totaal € 1.405,09
Sparen
Gezamenlijke rekening per persoon € 700,00
Privé rekening € 175,00
Onderhoud huis per persoon € 25,00
Gemeentelijk belasting samen per persoon € 40,00
Vakantie per persoon € 50,00
Totaal € 990,00

Ik heb dan nog over €486. Hiervan betaal ik benzine (ongeveer €200) en de rest a €280 is vrij te besteden aan kleding, nagelsalon, lunchen met vriendinnen, cadeautjes etc.

1 like

Voordelen uitvaartverzekering:

1. Geld direct beschikbaar, niet pas bij erfenis
  2. Ook bij grote uitgave is er voldoende (?) geld beschikbaar

Nadelen:

1. Je betaalt aan de verzekeraar: er is een markt voor dus het kan blijkbaar uit.
  2. De waarde staat niet vast: bij cash uitkering wordt zolang je betaalt de waarde verhoogd en bij verzekering ben je niet zeker van het pakket en is er weinig keuzevrijheid.
  3. Looptijd is vaak tot overlijden.

Maar hebben je nabestaanden ook voldoende geld om de betalint van de uitvaart voor te schieten?

De vader van een vriendin had echt veel geld op de bank, maar het heeft een tijd geduurt voor zij daarbij kon. Ze heeft bij vrienden moeten lenen om de rekening te betalen

Betaal jij elke maand aan bol voor een abonnement? Wat is dat dan? Kobo ofzo?

Ligt eraan of ik voor of na mijn ouders dood ga. Maar dan kan ik het altijd nog aanpassen.

Ik wil niet negatief doen, maar het kan toch elk moment voorbij zijn? Een verkeerde val of ongeluk…

Ik bedoel dat als ik voor mijn ouders overlijd mijn ouders het voor kunnen schieten. En dat ik inderdaad misschien moet nadenken over een uitvaartverzekering als mijn ouders zijn overleden.

1 like

Haha, KOBO plus inderdaad.

Ik heb een uitvaartverzekering.
Ik heb momenteel geen €2500 tot €10000 over voor mijn uitvaart. Vind het daarom fijner om €8 per maand te betalen en dat veel kosten daarmee worden gedekt.
Ik heb in een korte tijd tijd vier uitvaarten van jonge mensen (21 t/m 36) mee gemaakt. Je gaat er niet van uit dat je vroeg sterft, maar ik wil niet dat als het gebeurt, mijn nabestaanden er mee komen te zitten.

4 likes

En stel over 10 jaar heb je sowieso wel 8000 euro op je spaarrekening, zeg je het dan op?

1 like

Als dat gebeurt, dan denk ik het niet.
Ik heb dan al zo veel betaald voor mijn verzekering dat ik dat zonde zou vinden om op te zeggen.
Dan heb ik liever dat ik 80 word en mijn verzekering altijd betaald heb, en die €8000 aan iets anders heb uitgegeven.
Ik zou het wel fijn vinden om geld apart te hebben voor een grafsteen en grafkelder of een urn en een graf voor mijn urn. Dat komt eroverheen namelijk bij mijn verzekering. Ik weet nog niet wat ik wil qua uitvaart, maar dat is een heel ander onderwerp haha.

1 like

Ik heb ook Grip inmiddels gedownload, hopelijk zo wat meer inzicht! Ik heb onze gezamenlijke vaste lasten vandaag geheel uitgesplitst (we maken elk 1150 over naar de gezamenlijke rekening) en op een rijtje gezet. Dan kom ik op het volgende lijstje:

Vaste lasten:

• Hypotheek: 1292.91 (krijgen nog 238e terug, belastingteruggave)
  • TV/internet: 47.50
  • Interpolis camperverzekering: 28.62
  • Inboedelverzekering: 9.85
  • Opstalverzekering: 22.92
  • NV waterschap: 19.50
  • BSGW belasting: 126.43
  • Gas/licht: 140.00
  • Boodschappen: ± 450 euro
  • Overlijdensrisicoverzekeringen: 4.24 + 3.96 = 8.14
  • Bankkosten voor beide passen: 3.10

Totaal: 2149.03 - 232 = 1917,03

Eigen vaste lasten (zonder vriend):

• Zorgverzekering: 111.50
  • Sporten: 52.50
  • Telefoon: 12.00
  • Sparen vriendinnenvakantie: 25
  • Beleggen zelf: 150
  • Reiskosten: 204

Totaal: 1705

Aanvulling: ik zie nu al waar het wat mis gaat, ik reken kosten zoals o.a. poetsvrouw en bloomonabonnement niet structureel mee.

1 like

Kijken mensen hier ‘Waar doen ze het van?’ van de EO?

Ik vind dat gezin met drie kinderen wel heftig, 's avonds laat nog langs het grof vuil omdat je geen geld hebt voor een kinderfiets. In twee weken het bedrag voor een kinderfiets oproken…
Dat superrijke gezin is al helemaal fucked up. Wat een leven heeft die man. Supermooi huis maar nooit thuis eten en de hele nacht doorwerken. Wat een leegte. Die vrouw en kinderen lijken me wel echt lief, hoop dat de werkelijkheid anders is dan het beeld op tv.

2 likes

Ik ga nu van ongeveer dit bedrag op mezelf (iets meer, mijn inkomen wisselt per maand en wordt hopelijk elk jaar hoger). Ik ben ook heel benieuwd of ik het ga redden.

1 like

Ja ik vond dat ook heel intens en interessant. Ik las toevallig gisteren ook een quote: ‘some people are so poor, all they have is money’ en ik vond dat wel van toepassing op die hele rijke man. Zo weinig tijd voor zijn gezin en zijn eigen gezondheid…

6 likes

Mij lukt het netniet netwel van dat geld :sob: maar mijn vaste lasten zijn ong 700 dus dat is ook wel veel

Ja da’s een goede. Ik wil wel graag veel geld, maar omdat er dan zoveel kan! Je hoeft misschien niet per se te werken en kan veel tijd met je kinderen doorbrengen, misschien een vakantiehuisje voor m’n ouders in de buurt,je hebt geen zorgen als je auto kapotgaat, je kinderen kunnen op schooreisje, dingen zoals schoonmaken kan je uitbesteden etc etc. Maar dit leven lijkt me helemaal niets.

@Luzarl Mijn huur is 630 ongeveer (zonder subsidie). 598 kale huur, de rest zijn servicekosten. En dat is best een goedkope huur voor deze omgeving. Je hebt wel goedkopere huizen, maar die zijn oud en best slecht geïsoleerd. Mijn huis is volgens mij behoorlijk goed geïsoleerd, is van 1999. En ik zit niet op een hoek, scheelt sowieso ook.
Hier is het hopelijk maar tijdelijk dat bedrag. In de winter heb ik sowieso altijd meer geld (want meer post = meer werk). Daarnaast komen er nog royalties bij van mijn derde (en hopelijk vierde) boek, naast die van 1 en 2 (die het dan mogelijk ook weer beter gaan doen).

1 like

Die rijke man uit waar doen ze het van… Ik zou hem adviseren de hele spulleboel te verkopen en helemaal te stoppen met werken. Tijd nemen om weer gezond te worden, zodat hij zo lang mogelijk kan genieten van zijn prachtige vrouw en lieve kindjes.

Met zoveel geld op de bank hoef je echt nooit meer te werken en de enige concessies die hij hoeft te maken is in mijn ogen het afstand nemen van het grootste deel van zijn wagenpark. De rest van zijn leven valt prima te betalen van het rendement op zijn vermogen, die auto’s kosten alleen maar geld en je kan er toch maar in 1 tegelijk rijden.

Echt hoor, stap uit die ratrace, je bent klaar. Hij is nu 37 en ziet eruit als iemand van 50. En ondertussen verspeelt hij het enige dat je nooit meer terugkrijgt nadat je het uitgeeft: je tijd hier op aarde.

10 likes