Show je kasboekje

Ik vond het gezin met drie kinderen heel fascinerend. Enerzijds het roken en de ~10 huisdieren (vooral het aantal niet het überhaupt huisdieren hebben). Anderzijds kwamen de kinderen qua speelgoed absoluut niets te kort.

2 likes

Ja, het gezin met 3 kinderen vond ik ook bijzonder. Ze roken 1/3e van hun weekgeld op door de stress kunnen ze niet stoppen? Een beetje kip-ei verhaal maar door te stoppen met roken komt er ineens wel meer budget vrij.

2 likes

Etentje tussen 50 a 100 euro voor menu met wijn.
Drankjes reken ik 30 a 50 euro.

Ahh ik bedoelde meer per maand! Hoevaak je dat doet/ hoeveel geld je per maand daar aan uitgeeft. Het loopt een beetje de spuigaten uit laatste tijd, maar ik vind het zo suf om te denken/zeggen nee vandaag niet, het budget is op :nerd_face:
(Ben nooit goed geweest in plannen en me eraan houden. Dit is ook zoiets).

1 like

Veel te veel geld geef ik uit :joy:. Sowieso doen we elle donderdag afterwork dus zit ik aan 30 a 50 euro.
Etentjes variëren, ik ga soms 7 keer op een maand en dan weer een maand niks.

1 like

Bij mij is dit ook een mega kostenpost aan het worden. Deze maand September (tot nu toe) zijn de boodschappen & horeca opgeteld €580. Ik wil eigenlijk vanaf nu maximaal €500 aanhouden. Geen idee of dit heel hoog is maar altijd als ik mijn vriendinnen zie is het in horeca

1 like

Bij mij ook veel te erg. Ik kreeg wel een wakeupcall want zonder bijbaan heb ik na aftrek van mijn vaste lasten 130 euro over om van te leven :confused: eh no. Dus ik ga proberen een maand niet uit eten of uit drinken te gaan. Het is toch corona…

1 like

Wij hebben een bedrag voor gezellige dingen/uit eten/eten bestellen. Ja, als het op is, is het op. Maar we kunnen dat prima tegen onze vrienden zeggen en dan gaan we gewoon naar iemand toe ipv horeca.

2 likes

Ik heb ook een eigen ‘leuke dingen’ potje. Geef mezelf ook kleedgeld, anders koop ik nooit goede kwaliteit items. Samen uit eten gaat van onze gezamenlijke rekening en als het op is, is het op. We hebben 380 euro voor boodschappen + horeca. We gaan niet zo vaak uit eten, bestellen vaker snacks bij de snackbar om te hoek.

1 like

Mijn vaste lasten (incl boodschappen en lunchbroodje op werk) zijn €1380. Ik spaar €375 p/m en wat er overblijft voor leuke dingen is €330. Dat is voor iets leuks doen, kleding, uit eten, kapper en cadeautjes. Als dat op is, is het op en dan maken we er thuis een leuk maaltje van. Bij elkaar thuis eten doe ik eigenlijk sowieso vaker nu ik meer op mijn geld let. En al helemaal sinds corona. Ik lette vroeger nooit zo op horeca uitgaven, ik ging echt vet vaak uit eten of drankjes buiten de deur doen. En wat dan over bleef (meestal niets) ging op mijn spaarrekening. Maar sinds een tijdje schrijf ik eerst geld over naar mn spaar en wat er dan nog overblijft is voor leuke dingen. Ben daardoor wel bewuster geworden van hoe duur etentjes buiten de deur zijn en dat dat niet elke week hoeft.

1 like

Ik geef echt het liefst zo min mogelijk geld uit aan horeca. Ik zie er echt de lol niet van in om € 3 voor een glas cola of € 5 voor een wijntje te betalen, terwijl ik daar in de supermarkt één of twee hele flessen voor kan krijgen.
Niet dat ik er nooit heen ga, maar als ik de kans krijg, stuur ik erop aan bij iemand thuis af te spreken.

Voordelen?

• Sowieso relaxte stoelen om op te zitten
  • Zelf de muziek kiezen
  • Optie om een spelletje uit de kast te pakken en te spelen
  • Schone WC
  • Geen onbekende mensen die vervelend kunnen zijn naast je
  • Geen sluitingstijd
  • Geen rekening aan het einde

Ik vind mijn gasten in de watten leggen ook echt leuk, dus ik probeer ook wel ‘de horeca-ervaring’ te bieden door lekkere hapjes en bijvoorbeeld cocktails te serveren. Of je vraagt iedereen zijn/haar favoriete hapje of drankje mee te nemen waardoor je een soort ‘verrassingsbuffet’ krijgt, love it.

En als ik op citytrip ben, vind ik het echt veel leuker om in een supermarktje drinken te halen of een meeneembroodje te kopen bij een winkeltje en dan een plekje buiten met mooi uitzicht te zoeken om het op te eten. In een mooi parkje in het gras tussen de locals, soort van ‘op het terras’ in het zonnetje. Scheelt zo de helft t.o.v. daadwerkelijk op een terras gaan zitten.

Ik merk dat ik het vaak best moeilijk te begrijpen vind waarom er toch zoveel geld aan de horeca wordt uitgegeven, omdat het thuis echt net zo leuk (zo niet leuker) kan zijn en het je ook echt nog tientallen euro’s scheelt.

Edit
Niet mijn bedoeling om alle horecatijgers hier te judgen :wink: Wel mijn bedoeling om iedereen die vindt dat hij/zij teveel geld uitgeeft in de horeca te enthousiasmeren voor het organiseren van een legendarische thuisborrel.

14 likes

Helemaal mee eens!

Ik vond het altijd zo’n domper als ik met mijn ex ergens ging eten en hij dan daarna zei “volgende keer kunnen we dit ook thuis eten”.
Ik laat me graag bedienen en vind van buiten de deur eten juist chill dat je zelf niks hoeft te doen behalve wachten en het op te eten.
En qua drankjes vind ik de sfeer van ergens ook wel energie geven + ik hoef mijn huis niet op te ruimen.
Soms vind ik iets halen en ergens gaan zitten ook leuker hoor, bijvoorbeeld in het park. Maar in de herfst/winter ga je dat ook niet snel doen.

24 likes

Ik heb er juist een bloedhekel aan om thuis te borrelen. Allemaal mensen in je huis die dingen aanraken of oppakken, iets vies maken, soms iets omstoten of laten vallen of weet ik veel, nee dan zit ik tien keer liever in een café :joy:

11 likes

Oja en als je een goede gastvrouw bent dan ben je denk ik meer kwijt dan ik kwijt ben aan 3 biertjes. + geen mensen in mijn huis + ik hoef zelf geen boodschappen te doen of zorgzaam te zijn terwijl ik daar dan geen zin in heb maar wel gezelligheid zoek.

3 likes

Haha heerlijk om de verschillen te zien. Ik ben zelf ook wel aardig introvert en ik vind de mensen waarmee ik borrel dan wel weer genoeg sociale interacties. Ik wil geen andere mensen haha oeps.

Ik kies cafés uit die mooi zijn ingericht en dan kan ik daar ook heel erg van genieten. Mijn vrienden en ik wonen allemaal klein en zijn juist heel erg uitgekeken op onze studentenkamers met allemaal bijeengeraapte meubels.

3 likes

Ik snap je punt maar wil ook graag mijn kant toelichten! Als je met wat vriendinnen afspreekt (rond 5 vriendinnen) heeft bij mij niemand zin om na werk nog uitgebreid te koken voor zo een ‘groep’. Ook zit er dan vaak een boyfriend thuis terwijl er gesprekken zijn die niet voor hun oren bestemd zijn haha. Daarbij is het vaak handig qua locatie voor ons om ergens af te spreken waar iedereen gemakkelijk (binnen een half uur) kan zijn. Zo een avond kost mij vaak wat geld maar ik heb er nooit spijt van

4 likes

Oohh alle begrip voor jullie punt hoor🙃 ik host ook nooit een etentje of borrel op dagen dat ik werk. Maar ik hou er wel echt van de gastvrouw te zijn én heb een heel chill huis en geen studentenkamer. Dus dat ik me druk moet maken over voorbereidingen en schoonmaken voor- en achteraf is no biggie.

Én als je dit regelmatig doet kun je ook regelmatig het terughalen. Ik heb vrienden die ook nog eens fantastisch kunnen koken en dan is het echt een avondje uit, maar dan zonder rekening op het eind.

2 likes

Maar, dat is toch gewoon bij elkaar eten? Of mis ik iets? Het klinkt nu net alsof het een wereldschokkende ontdekking is :rofl:

10 likes