Trouwen is na doodgaan zo ongeveer het meest juridisch relevante dat je in je leven kunt doen, heb ooit eens gelezen dat er zo’n 1.000 wetten voor je veranderen als je je handtekening hebt gezet. En ik krijg regelmatig de indruk dat stellen meer tijd besteden aan het uitzoeken van de bruidstaart dan aan het bekijken wat er eigenlijk op dat schattige “boterbriefje” staat.
Ja, vooral omdat ik het in zijn situatie juist aanmoedig (hij komt net uit een burn-out). Dus voor hem zou minder werken juist beter zijn op dit moment + ik krijg er een leukere partner voor terug. Dat is mij al m’n geld wel waard.
We hebben ook al de afspraak gemaakt dat hij, als we ooit kinderen krijgen, minder gaat werken. En juist dan vind ik het belangrijk dat we alles blijven delen en niet naar rato.
Interessante discussie en fijn om andermans verdelingen te lezen! Mijn vriend en ik hebben het financieel geloof ik nog niet helemaal ‘af’. We wonen al een poos samen maar hebben nog helemaal geen gezamenlijke rekening oid. Wij sparen ook echt ieder voor zich, misschien ook semi door vrees dat de relatie ooit stuk loopt? (You never know). Zijn al wel +3 jaar samen, maar samen sparen zie ik in de nabije toekomst nog niet zomaar gebeuren
Wij hebben allebei een eigen betaal- en spaarrekening en een gezamenlijke betaal- en spaarrekening. Wij storten elke 1e van de maand naar rato geld op de betaalrekening. Hetgeen overblijft aan het eind van de maand, belastingteruggave etc. Storten we op de gezamenlijke spaarrekening.
Maar hebben jullie dan maar 1200 aan vaste lasten per maand? Incl boodschappen? Dat is echt heel weinig toch?
Wij zijn al bijna 9 jaar samen en sparen ook nog niet samen. Dit heeft geen reden, is er nooit echt van gekomen. Wij doen maar wat, zijn er gewoon allebei oké mee. We wonen in een huurhuis trouwens.
Is er nog iemand anders bezig met de 30k voor mijn 30e nadat we dat hier hadden besproken? Ik ga voor een nieuw spaardoel.
Ik ben ermee bezig! Ik ben wel pas 23 haha, maar ik heb helemaal uitgepland hoe ik het moet gaan halen.
Oh wat leuk! Hoe heb je dat gepland? Resterend bedrag ÷ aantal maanden? (Als je dat wil delen.)
Ja ik vond het een mooi streven, maar het gaat me gewoon echt niet lukken met m’n jaarlijkse opleidings kosten erbij… Jammer!
Ik zal het een beetje algemeen houden, maar ik heb nu ± 5000 euro spaargeld wat ik echt als spaargeld heb en dus niet gereserveerd voor iets anders. Daarnaast heb ik ook nog een flinke schuld, die ik niet helemaal wil afbetalen voor m’n 30e maar wel minstens de helft ervan (ik ben me ervan bewust dat het gunstiger is om dit geld te beleggen oid, maar die studieschuld drukt echt op me dus daarom wil ik er zsm vanaf).
Ik heb in een excelsheet dus het resterende geld van m’n spaardoel (=30000-5000) en dit heb ik oplopend verdeeld over de jaren die ik nog heb tot ik 30 ben. Nu zit ik nog in de laatste fase van m’n studie, en straks zal ik dus hoogstwaarschijnlijk veel meer kunnen sparen dan nu. Ik heb het geluk dat ik een soort standaard opbouw van salaris heb bij de baan die ik heb (en waar ik na m’n studie fulltime ga werken). Dus daardoor weet ik ongeveer hoeveel meer ik in die jaren ga verdienen en dus kan sparen.
Daarnaast heb ik het afbetalen van m’n studieschuld er ook bij gezet, maar dat is nog wel iets te realistisch denk ik haha. Dat heb ik iig verdeeld van m’n 25e tot m’n 40e. En ook oplopend dus.
Wat ik erbij moet zeggen, is dat ik al jaren een stabiele relatie heb en hij ook best wat verdient. Daardoor heb ik wel meer ruimte om te sparen dan als ik alleen zou zijn.
Heb je het gehaald?
Ik dacht o 35k voor 35e of 40k voor 40e klinkt wel leuk, maar verder dan klinken komt het bij lange na niet. Ben al blij met een klein deel ervan :’)
Ja ik! Loop nog op schema komen wel wat dure maanden aan dus ik moet dan even kijken of ik het dan red met de maandelijkse inleg
Yes ben nog bezig, maar heb wel mijn spaargeld die ik al had en voor niks nodig had erbij gerekend. Ben ook aan het sparen om mijn studieschuld sneller af te betalen. En dat is ook bijna 30.000 euro .
@MadameMignon O ja, dit had ik ook de afgelopen jaren icm studie. Uiteindelijk ging mijn werkgever het betalen dus toen kreeg ik het bedrag terug als ik het declareerde en voelde het bedrag als een soort ‘cadeau’.
@Pax Ik heb ook mijn studieschuld afbetaald omdat het op me woog. Ik vond het gewoon geen fijn gevoel om die schuld te hebben staan. Ik voelde me dus wel opgelucht toen ik het kon afbetalen. Aan de andere kant zie ik echt geen voordelen om het zsm af te betalen. De belastingdienst trekt bijvoorbeeld je studieschuld af van je vermogen, waardoor je (zeker bij een flinke studieschuld) minder snel belasting hoeft af te dragen over je vermogen. Wist je dat? Hoezo weegt jouw studieschuld zo zwaar voor je trouwens?
@ellegirltalk Ik heb het gehaald inderdaad. Een klein deel is toch ook goed. Heb je wel spaardoelen?
@crazyplantlady Oh wat goed! Heb je erover nagedacht hoe je het gaat opvangen als je het niet redt met je maandelijkse inleg? Laat je het dan even gaan? Ga je daarna harder sparen?
@superheroes Hoezo wil je je studieschuld sneller afbetalen?
Eigenlijk dezelfde reden als jij had om het af te betalen. Maar ik weet nog niet of ik het daadwerkelijk ga doen, maar heb een apart potje op mijn spaarrekening voor duo, waar ik het op spaar. En omdat je een stuk minder hypotheek krijgt met een hoge studieschuld.
Leuk idee 30k voor je 30e! Knap dat je het gehaald hebt! Ik ben aan het sparen dat ik voor m’n 30e (2,5 jaar) een lening van m’n huis heb afbetaald (nog ongeveer 14k). Ik maak nu aan het begin van iedere maand een standaard bedrag over naar m’n diverse spaarpotjes en heb bedacht dat zodra ik m’n salaris heb, het bedrag wat nog op m’n rekening stond ook ga sparen.
Ja ik bedenk me ook elke keer dat het echt zonde is om de schuld versneld af te betalen. Helemaal omdat ik ook in het stelsel van na 2018 val en er dus 35 jaar over mag doen. Misschien bedenk ik me nog als ik echt moet gaan afbetalen, want met dat geld kan ik ook leuke of verstandigere dingen doen. Maar ik haat het gewoon om schulden te hebben en dat gevoel overheerst echt heel erg.
Ik ben ook aardig aan het sparen en heb ook spaardoelen gesteld. Wil graag volgend jaar oktober 30.000 euro hebben, zodat ik samen met mijn vriend een huis kan gaan kopen. Heb nu bijna 15.000 euro dus het moet wel gaan lukken.
Ohh wat een leuke challenge! Ga het alleen niet meer redden, want word over 4 maanden 30 Maar misschien 35k voor m’n 35e verjaardag?